Γράφων έγραψε: 20 Απρ 2023, 12:57
Στο κορυφαίο έργο του, την Πολιτεία, ο Πλάτων μιλά για την Ιδέα του Αγαθού. Κατά την περιγραφή της ιδανικής Πολιτείας, ο Σωκράτης αναφέρει ότι είναι η μέγιστη δυνατή γνώση. Αν ο κυβερνήτης της Πολιτείας δεν διδαχθεί τη σχέση των αρετών με το Αγαθό, η εκπαίδευσή του θα παραμείνει ημιτελής. Δεν την ορίζει ευθέως την Ιδέα του Αγαθού ο Σωκράτης, αλλά την προσεγγίζει μέσω της παραβολής του Ηλίου, της γραμμής και της περίφημης παραβολής του Σπηλαίου.
Τι είναι όμως στην πραγματικότητα; ο Θεός; Τι πιστεύετε;
ιδεα στους αρχαιους ειναι η οψη,
η εξωτερικη εμφανιση, καμμια σχεση
με την σημερινη εννοια, στον πλατωνα
σημαινει μορφη, ο αρστ. αντι της ιδεας
με την πλατωνικη σημασια, λεγει ειδος.
αυτη εδω η ορατη κλινη που βλεπεις,
εχει κατασκευαστει βλεποντας σ’ ενα
σχεδιο (το δια-νοητικο), το σχεδιο εχει
συλληφθει και τελειωθει βλεποντας στην
ιδεα της κλινης (το νοητικο.)
πριν την ορατη κλινη, υπαρχει το σχεδιο
της κλινης, και πριν το σχεδιο της κλινης
υπαρχει η ιδεα της κλινης, δηλ. μη παρ-ουσης
της ιδεας της κλινης, δεν υπαρχουν ουτε σχεδιο,
ουτε αυτο εδω, η κλινη.
η ιδεα, δηλ. η μορφη της κλινης, δημιουργημα
του θεου (ετσι το λεει ρητα), ειναι μια, μοναδικη,
αυτο που υπαρχει πραγματικα, το πραγματικο ον,
δηλ. πραγματικο ον διοτι δεν αλλοιωνεται
και δεν υποκειται σε φθορα, μενει το ιδιο
απαραλλακτο, ο πλατων λεει πολλες φορες
<<ο εστι>> (αυτο το οποιο υπαρχει), κλινη ο εστι.
η ορατη κλινη ειναι προ.ι.ον γενεσεως, δηλ.
ενα συγκεκριμενο υλικο παιρνει την μορφη
της κλινης, αυτη εδω η ορατη κλινη γινεται και
απογινεται δηλ. υπαρχει φαινομενικα, σαν σκια,
(αμυδρον τι, λεει ο πλ.) φθειρεται και διαλυεται,
χωρις ομως η μορφη δηλ. η ιδεα της κλινης
να παθει κατι ουτε στο παραμικρο.
μια η ιδεα της κλινης, αμεταβλητη, απ’ οπου
κι αν την κοιταξεις δεν διαφερει απο τον εαυτο της,
πολλες οι αισθητες κλινες, εξαρταται απο την
θεση που κοιταζεις, η αισθητη κλινη φαινεται,
χωρις να ειναι, κατι διαφορετικο, (θα τα βρης
πολιτεια 10, 596α5)
οπως καταλαβαινεις εχομε πληρες αναποδογυρισμα
σε αυτα που νομιζει ΑΦΕΛΩΣ ο κοσμος, εσυ μπορει
να τα ξερεις, ας μαθουν και μερικοι ακομα .............
δυστυχως για μενα, ευτυχως για σενα, ο χρονος
που ειχα τελειωσε ............ επιγραμματικα..........
...................... η ιδεα του αγαθου ..........................
.............................ειναι.......................
.......................ο νοητος ηλιος.......................
γνωσιολογικη και οντολογικη αρχη, δεν πρεπει να
χρησιμοποιειται ως ορος προσδιοριστικος ηθικων αρχων.
ο πλ. εννοει τον θεο, παρ’ολο οτι δεν το λεει ρητως,
θεωρει οτι το αγαθον (η ιδεα) ειναι αρρητον, σε μια
επιστολη του γραφει <<δεν εχω γραψει για αυτα [δηλ.
τα σχετικα με την ιδεα του αγαθου] κανενα συγγραμμα
και δεν θα γραψω ποτέ κανενα στο μελλον (ουδε μηποτε
γενηται) ρητον γαρ ουδαμως εστιν (δεν μπορει να
ανακοινωθει με λεξεις και με λογους) ..........................
..................αυτα, συμφωνα παντα με τον πλατωνα ........
την σκυταλη παρελαβε ο πλωτινος, μετακομισας
την ιδεα του αγαθου στο Εν των τριων υποστασεων.
η τελευταια εννεαδα (6.9) επιγραφεται χωρις περιφρασεις
<<περι του αγαθου ή του ενος>>
νασαι καλα ........................