Σελίδα 7 από 8
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 25 Μάιος 2022, 22:04
από ΓΑΛΗ
stavmanr έγραψε: 25 Μάιος 2022, 21:23
Jimmy81 έγραψε: 25 Μάιος 2022, 21:12
stavmanr έγραψε:Φυσικά και είναι καημένος, πέρα από εγκληματίας.
Ο άνθρωπος έχασε τον άνθρωπο που αγαπά σε μία στιγμή ζήλιας και μέθης.
Εγώ δεν το βλέπω έτσι. Όταν αγαπάς κάποια δεν τη σκοτώνεις. Αυτό που βλέπω είναι η αντανάκλαση ιδεών και αξιών της εποχής. Η γυναίκα ακόμα θεωρείται "κτήμα" του άνδρα. Η πιστή σύζυγος/νοικοκυρά είναι ένα από τα μέσα από τα οποία ο άντρας της εποχής αντλεί κοινωνική αξιοπρέπεια. Όταν ο Μενούσης διαπιστώνει (και μάλιστα μπροστά σε άλλους άντρες) ότι η γυναίκα του δεν εκπληρώνει καλά αυτό το "ρόλο" νιώθει ότι ο μικρόκοσμός του καταρρέει, χάνει τον έλεγχο και τη σκοτώνει.
Παραβλέπεις ένα σημαντικό στοιχείο κάθε εγκληματολογίας: εν βρασμώ κι εν μέθη φόνος.
Όταν ένας άνθρωπος τελεί σε βρασμό ή μέθη (πολλώ δε μάλλον σε συνδυασμό) δεν λειτουργεί με τον τρόπο που λειτουργεί στα φυσιολογικά του.
Το ότι ο στιχουργός τον παρουσιάζει "μεθυσμένο", "καημένο να κλαίει", "να εύχεται να γυρίσει η γυναίκα του πίσω στους ζωντανούς" κλπ ενδεχδομένως είναι μια προσπάθεια να τον "ξεπλύνει" και να μετριάσει το σοκ από την ειδεχθή πράξη.
Προσπαθείς να το αναλύσεις λες και είναι άρθρο της Καθημερινής.
Τι να ξεπλύνει ακριβώς βρε Τζίμη;
Γράφεις για μία εποχή που η γυναίκα δεν είχε καν δικαιώματα. Το τραγούδι δείχνει ακριβώς ότι δεν είναι θέμα δικαιωμάτων και δικαίωσης, αλλά ανθρώπινων συναισθημάτων και τραγωδίας.
Γιατί δεν επιλέχτηκε π.χ. ο θρήνος των γονιών ή των συγγενών της γυναίκας και επιλέχτηκε του δολοφόνου Μενούση;
Διότι δεν επιτυγχάνεται ο στόχος της τραγωδίας που είναι να αναδείξει το διπλό έγκλημα του θύτη: σκότωσε την αγαπημένη του, τη δική του μονάκριβη γυναίκα, που ίδιος θεωρούσε στολίδι, διαμάντι, τη μισή του ζωή, σε μία στιγμή πάθους και μέθης.
Αντίστοιχη τραγωδία είναι "ο Γιάννης ο φονιάς" που μονάχα το Φροσί (η Φρόσω η αγαπημένη του), δακρυσμένο του φίλησε τα χέρια, και μπορούσε να τον νιώσει και να τον καταλάβει πόσο επίκεντρο της τραγωδίας ήταν ως φονιάς.
Μία από τις σπάνιες φορές που συμφωνούμε.
Και όχι, δεν είμαι μεθυσμένη.

Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 25 Μάιος 2022, 23:38
από The Age of Aquarius
Σενέκας έγραψε: 25 Μάιος 2022, 15:35
.....
Ελπίζω ο τίτλος να είναι απλά clickbait
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 25 Μάιος 2022, 23:39
από The Age of Aquarius
ΑΙΝΕΙΑΝ06 έγραψε: 25 Μάιος 2022, 19:13
Σήμερα καμία γυναίκα δεν πηγαίνει στο ποτάμι για να πλύνει ρούχα
Έλα ρε γάτα
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 05:01
από Jimmy81
stavmanr έγραψε:Παραβλέπεις ένα σημαντικό στοιχείο κάθε εγκληματολογίας: εν βρασμώ κι εν μέθη φόνος.
Όταν ένας άνθρωπος τελεί σε βρασμό ή μέθη (πολλώ δε μάλλον σε συνδυασμό) δεν λειτουργεί με τον τρόπο που λειτουργεί στα φυσιολογικά του.
Δεν τα παρέλειψα. Είπα κι εγώ ότι έχασε τον έλεγχο. Προσπαθώ όμως πίσω από αυτά να διακρίνω τις καθιερωμένες και βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις της εποχής που ενδεχομένως ωθούν τους ανθρώπους σε αυτές τις συμπεριφορές.
stavmanr έγραψε:Προσπαθείς να το αναλύσεις λες και είναι άρθρο της Καθημερινής.

Τι να ξεπλύνει ακριβώς βρε Τζίμη;
Γράφεις για μία εποχή που η γυναίκα δεν είχε καν δικαιώματα. Το τραγούδι δείχνει ακριβώς ότι δεν είναι θέμα δικαιωμάτων και δικαίωσης, αλλά ανθρώπινων συναισθημάτων και τραγωδίας.
Οι γυναίκες είχαν δικαιώματα ήδη από την αρχαιότητα αλλά σε μικρότερη έκταση συγκριτικά με τον άνδρα. Το ίδιο ίσχυε και στην Οθωμανική αυτοκρατορία. Και η δολοφονία ανθρώπου επέφερε ποινή θανάτου.
stavmanr έγραψε:Διότι δεν επιτυγχάνεται ο στόχος της τραγωδίας που είναι να αναδείξει το διπλό έγκλημα του θύτη: σκότωσε την αγαπημένη του, τη δική του μονάκριβη γυναίκα, που ίδιος θεωρούσε στολίδι, διαμάντι, τη μισή του ζωή, σε μία στιγμή πάθους και μέθης.
Αυτό είναι μια συνηθισμένη ερμηνεία. Δεν πιστεύω ότι είναι η μόνη όμως. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε εδραιωμένες αντιλήψεις της εποχής.
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 07:39
από ΑΙΝΕΙΑΝ06
Ας εκφράσω μία απορία
Ο Μενουσης , με την ίδια ευκολία που σκότωσε , μεθυσμένος πάνω στον θυμό του κσι την ζήλια του , την γυναίκα του, θα μπορούσε να σκοτώσει και οποιονδήποτε άλλον άνθρωπο για κάποιον άλλο λόγο ;
Μήπως τελικά το πρόβλημα είναι ή ευκολία με την οποία κάποιοι άνθρωποι σκοτώνουν (ή παίζουν εύκολα ξύλο ;,)
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 07:44
από ΑΙΝΕΙΑΝ06
Μήπως τελικά το πρόβλημα, τόσο για την βία εναντίον των γυναικών οσο και αλλού , είναι ή ευκολία με την οποία καταφεύγουν στην βία κάποιοι ή και τραβούν εύκολα όπλο ;
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 09:40
από Ασέβαστος
Εκτωρ έγραψε: 25 Μάιος 2022, 16:56
Green Dragon έγραψε: 25 Μάιος 2022, 16:53
Εκτωρ έγραψε: 25 Μάιος 2022, 16:51
Δεν κατάλαβα γιατί τη σκότωσε.
Μεθύσι + ζήλια.
Δηλαδή παλιά, αν έλεγες σε κάποιον τι όμορφη γυναίκα που έχεις, την πλήρωνε η γυναίκα;
νομιζω οτι ο στιχος με το μεσοφορι ειναι ουσιας. σκεφτομαι το "μισοφορια τι τραβαν για σας τ αγορια" και φανταζομαι οτι το μεσοφορι θαναι κατι σαν εσωρουχο.
οποτε ο ενας τριβλακας ρωτα ρον αλλο "τι βρακι φοραει η γυναικα μου, αφου μας λες οτι τη γαμησες;", ισως και το "της εδωσα το μαντηλι" να ειναι κωδικος για το "της τον εδωσα".
εφοσον λοιπον ο αλλος ξερει το βρακι, πιστοποιει οτι γαμηθηκαν.
ε, και τη σφαζει γιατι αυτο λενε τα ηθη της εποχης, οπου η ντροπη για το ξενοπηδημα δεν ειναι ολη δικη της, αλλα ξεφτιλιζεται εξισου και ο κερατας, και αυτο ξεπλενεται με αιμα.
αλλα ο κερατας, με τα σημερινα δεδομενα ειναι μαλακας γιατι απλως επρεπε να την παρατησει, και με τα τοτε δεδομενα νουλα, γιατι επρεπε πρωτα να σφαξει τον "φιλο"
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 09:53
από Imperium
Διπλό, delete plz
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 10:03
από Imperium
Chainis έγραψε: 25 Μάιος 2022, 21:28
Καταλαβαίνεις ότι μιλάει για Τούρκους η Αλβανούς και πάντως για μουσουλμάνους ετσι;
Το Ρασούλαγας ή έστω Μεμέταγας παραπέμπει σε Μωαμεθανό. Για τον Μπιρμπίλη δεν είμαστε σίγουροι, ίσως το Bir να είναι απ' τα Τούρκικα για το "Εν". Μπορει να είναι και παρατσούκλι. Αν ξέρει κάποιος ας πει.
Ο Μηνούσις όμως, με την Αρβανίτικη εις -ushi κατάληξη εινι ντιπ για ντιπ Έλληνας.
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 10:21
από ΓΑΛΗ
Ασέβαστος έγραψε: 26 Μάιος 2022, 09:40
Εκτωρ έγραψε: 25 Μάιος 2022, 16:56
Δηλαδή παλιά, αν έλεγες σε κάποιον τι όμορφη γυναίκα που έχεις, την πλήρωνε η γυναίκα;
νομιζω οτι ο στιχος με το μεσοφορι ειναι ουσιας. σκεφτομαι το "μισοφορια τι τραβαν για σας τ αγορια" και φανταζομαι οτι το μεσοφορι θαναι κατι σαν εσωρουχο.
οποτε ο ενας τριβλακας ρωτα ρον αλλο
"τι βρακι φοραει η γυναικα μου, αφου μας λες οτι τη γαμησες;", ισως και το "της εδωσα το μαντηλι" να ειναι κωδικος για το "της τον εδωσα".
εφοσον λοιπον ο αλλος ξερει το βρακι, πιστοποιει οτι γαμηθηκαν.
ε, και τη σφαζει γιατι αυτο λενε τα ηθη της εποχης, οπου η ντροπη για το ξενοπηδημα δεν ειναι ολη δικη της, αλλα ξεφτιλιζεται εξισου και ο κερατας, και αυτο ξεπλενεται με αιμα.
αλλα ο κερατας, με τα σημερινα δεδομενα ειναι μαλακας γιατι απλως επρεπε να την παρατησει, και με τα τοτε δεδομενα νουλα, γιατι επρεπε πρωτα να σφαξει τον "φιλο"
Ξεκινάς έναν συλλογισμό από τελείως λάθος βάση, δαιμόνιε ινσπέκτορ.
Τα "μισοφόρια" του τραγουδιού ήταν όντως εσώρουχα (με την απόκρυφη

έννοια που είχαν τότε) και την εποχή που έγραψε τους στίχους ο Σακελλάριος αφορούσαν σε αυτό που έλεγαν "κομπινεζόν" δηλαδή το εσωτερικό μικρό φόρεμα με λεπτές τιράντες ή φούστα από λεπτό ύφασμα (μετάξι ή σατέν) που συνήθως φορούσαν οι γυναίκες κάτω από φούστες ή φορέματα και είχαν ταυτιστεί με ερωτικές σκηνές στις ταινίες.
Τα παραδοσιακά μεσοφόρια ήταν άλλο πράγμα. Ήταν συνήθως σαν μακριά πουκάμισα/φορέματα από (βαμβάκι ή μαλλί) και πάνω από αυτά φόραγαν τα ζιγκούνια, τις ποδιές και όποιο άλλο ρούχο, ανάλογα με την εποχή και την περίσταση. Και φυσικά δεν ήταν όλα τα ίδια γιατί από περιοχή σε περιοχή, οι παραδοσιακές φορεσιές αντρών και γυναικών ήταν διαφορετικές.
https://grivanews.wordpress.com/2013/02 ... 82-%CE%B3/
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 10:24
από Imperium
OK, αφου επιτέλους όλοι κατάλαβαν οτι κάποιος (Μεμέταγας ή Μπιρμπίλης, άγνωστο) είπε στον Μενούση οτι του έριξε την γυναίκα στα τέσσερα και την ξέσκισε, θα πρέπει να θυμηθούμε και ποια ήταν η αποδεκτή συμπεριφορά στα οινοπωλεία και άλλα κέντρα συνεστίασης της εποχής.
Βασικά το απαιτούμενο ήταν ο στομφός, το καύχημα, και η επιβολή του προσωπικής θέσης απέναντι σε οποιονδήποτε αμφισβητία. Με άλλα λόγια ο Μενούσης πιο ρόμπα δεν γινόταν, και η σφαγή της κυράς ήταν πια μονοδρομος. Βεβαια, αν ήταν παλικάρι, ΜΕΤΑ την κυρά είχε σειρά και ο Μπιρμπίλης/Μεμέτης, αλλα δεν γνωρίζω να βγήκε τραγούδι sequel.
Για οποιον ενδιαφέρεται για τέτοια ζητήματα, προτείνω πάντα το απαράμιλο μονόγραμα του Cambell, "Honour, Family and Patronage" A study of institutions and moral values in a Greek mountain community.
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 10:29
από ΓΑΛΗ
Imperium έγραψε: 26 Μάιος 2022, 10:24
OK, αφου επιτέλους όλοι κατάλαβαν οτι κάποιος (Μεμέταγας ή Μπιρμπίλης, άγνωστο) είπε στον Μενούση οτι του έριξε την γυναίκα στα τέσσερα και την ξέσκισε, θα πρέπει να θυμηθούμε και ποια ήταν η αποδεκτή συμπεριφορά στα οινοπωλεία και άλλα κέντρα συνεστίασης της εποχής.
Βασικά το απαιτούμενο ήταν ο στομφός, το καύχημα, και η επιβολή του προσωπικής θέσης απέναντι σε οποιονδήποτε αμφισβητία. Με άλλα λόγια ο Μενούσης πιο ρόμπα δεν γινόταν, και η σφαγή της κυράς ήταν πια μονοδρομος. Βεβαια, αν ήταν παλικάρι, ΜΕΤΑ την κυρά είχε σειρά και ο Μπιρμπίλης/Μεμέτης, αλλα δεν γνωρίζω να βγήκε τραγούδι sequel.
Για οποιον ενδιαφέρεται για τέτοια ζητήματα, προτείνω πάντα το απαράμιλο μονόγραμα του Cambell, "Honour, Family and Patronage" A study of institutions and moral values in a Greek mountain community.
Αν κρίνω από τη πρώτη φράση, νομίζω ότι είσαι 200 χρόνια τουλάχιστον πίσω από τον Μενούση.
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 10:32
από Imperium
ΓΑΛΗ έγραψε: 26 Μάιος 2022, 10:29
Αν κρίνω από τη πρώτη φράση, νομίζω ότι είσαι 200 χρόνια τουλάχιστον πίσω από τον Μενούση.
Αντε και συ τώρα, μην ζηλεύεις...
Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 10:34
από ΓΑΛΗ
Imperium έγραψε: 26 Μάιος 2022, 10:32
ΓΑΛΗ έγραψε: 26 Μάιος 2022, 10:29
Αν κρίνω από τη πρώτη φράση, νομίζω ότι είσαι 200 χρόνια τουλάχιστον πίσω από τον Μενούση.
Αντε και συ τώρα, μην ζηλεύεις...
Ε, ξέρω τι γράφω.

Re: Ο Μενούσης: αντικοινωνική συμπεριφορά και τοξική αρρενωπότητα στην παραδοσιακή μουσική
Δημοσιεύτηκε: 26 Μάιος 2022, 10:49
από Ασέβαστος
ΓΑΛΗ έγραψε: 26 Μάιος 2022, 10:21
Ασέβαστος έγραψε: 26 Μάιος 2022, 09:40
Εκτωρ έγραψε: 25 Μάιος 2022, 16:56
Δηλαδή παλιά, αν έλεγες σε κάποιον τι όμορφη γυναίκα που έχεις, την πλήρωνε η γυναίκα;
νομιζω οτι ο στιχος με το μεσοφορι ειναι ουσιας. σκεφτομαι το "μισοφορια τι τραβαν για σας τ αγορια" και φανταζομαι οτι το μεσοφορι θαναι κατι σαν εσωρουχο.
οποτε ο ενας τριβλακας ρωτα ρον αλλο
"τι βρακι φοραει η γυναικα μου, αφου μας λες οτι τη γαμησες;", ισως και το "της εδωσα το μαντηλι" να ειναι κωδικος για το "της τον εδωσα".
εφοσον λοιπον ο αλλος ξερει το βρακι, πιστοποιει οτι γαμηθηκαν.
ε, και τη σφαζει γιατι αυτο λενε τα ηθη της εποχης, οπου η ντροπη για το ξενοπηδημα δεν ειναι ολη δικη της, αλλα ξεφτιλιζεται εξισου και ο κερατας, και αυτο ξεπλενεται με αιμα.
αλλα ο κερατας, με τα σημερινα δεδομενα ειναι μαλακας γιατι απλως επρεπε να την παρατησει, και με τα τοτε δεδομενα νουλα, γιατι επρεπε πρωτα να σφαξει τον "φιλο"
Ξεκινάς έναν συλλογισμό από τελείως λάθος βάση, δαιμόνιε ινσπέκτορ.
Τα "μισοφόρια" του τραγουδιού ήταν όντως εσώρουχα (με την απόκρυφη

έννοια που είχαν τότε) και την εποχή που έγραψε τους στίχους ο Σακελλάριος αφορούσαν σε αυτό που έλεγαν "κομπινεζόν" δηλαδή το εσωτερικό μικρό φόρεμα με λεπτές τιράντες ή φούστα από λεπτό ύφασμα (μετάξι ή σατέν) που συνήθως φορούσαν οι γυναίκες κάτω από φούστες ή φορέματα και είχαν ταυτιστεί με ερωτικές σκηνές στις ταινίες.
Τα παραδοσιακά μεσοφόρια ήταν άλλο πράγμα. Ήταν συνήθως σαν μακριά πουκάμισα/φορέματα από (βαμβάκι ή μαλλί) και πάνω από αυτά φόραγαν τα ζιγκούνια, τις ποδιές και όποιο άλλο ρούχο, ανάλογα με την εποχή και την περίσταση. Και φυσικά δεν ήταν όλα τα ίδια γιατί από περιοχή σε περιοχή, οι παραδοσιακές φορεσιές αντρών και γυναικών ήταν διαφορετικές.
https://grivanews.wordpress.com/2013/02 ... 82-%CE%B3/
Oh well, honest mistake.
μεσοφορια, μισοφορια, μπερδευτηκα.
