sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 23:01
Τόσην ώρα μιλάμε για να μού πεις ότι η εποχή θα αποφασίσει. Συμφωνήσαμε ότι δεν έχει η αντιγραφή αξία, αλλά κριτήριο για το που τελειώνει αυτή ή που ξεκινάει δεν έχεις ούτε εσύ. Και πώς να έχεις, η μουσική δεν είναι λογιστική.
Όταν λέω ότι θα αποφασίσει η εποχή, δεν εννοώ ότι είναι μία απόφαση που θα την πάρει κάποιος έξω από εμάς για χάρη μας. Λέω ότι θα δεις και θα συγκρίνεις (εσύ, εγώ και όποιος άλλος θέλει) τι κάνουν οι άλλοι σύγχρονοί τους συνθέτες, τι γίνεται δηλαδή στην συγκεκριμένη ιστορική περίοδο και θα αναγνωρίσεις τις όποιες επινοήσεις και επιτυχείς ή όχι επιλογές στο έργο προς εξέταση. Αυτός είναι και ο μόνος αντικειμενικός τρόπος, διαφορετικά θα καταφύγεις σε αυθεντίες (είναι αξιόλογο επειδή το λέει ο τάδε που ξέρει) ή σε τελείως υποκειμενικές προσωπικές απόψεις (είναι καλό γιατί αρέσει σε μένα).
sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 23:01
Σύμφωνα με τον στεγνό συλλογισμό σου πλέον όλα έχουν γίνει, ό,τι και να κάνει κανείς από τη σκοπιά της ευρεσιτεχνίας έχει συμβεί. Και όλες οι νότες παρέα και όλες οι συνηχήσεις έχουν ξαναγραφτεί. Επομένως αν δεχθούμε ότι είσαι σωστός έχουμε φτάσει στο τέλος της μουσικής δημιουργίας και όπως έγραψα αυτή είναι η παρακμή.
Όχι ακριβώς. Όμως όλα έχουν γίνει και ξαναγίνει στο τονικό μουσικό σύστημα γιαυτό και είδες από τα τέλη του 18ου αιώνα να στρέφονται σταδιακά οι σπουδαιότεροι συνθέτες αλλού. Έναν αιώνα μετά έγιναν μάλλον αρκετά και στο δωδεκάφθογγο σύστημα και πάλι ερευνώνται άλλες διέξοδοι. Είτε λοιπόν θα έρθει κάποιος πολύ ευφυής άνθρωπος που θα καταφέρει να βρει κάτι είτε στο τονικό είτε στο δωδεκάφθογγο που δεν το έχει σκεφτεί κανείς μας και θα δώσει διέξοδο και σε άλλους ανοίγοντας νέους δρόμους, είτε κάποιος πάλι πολύ ευφυής που θα οδηγήσει τα πράγματα κάπου αλλού (σε οργάνωση επιφανειών, θορύβου, κλίμακες μικροδιαστημάτων, ηχοχρωματικές οργανώσεις τύπου σπεκτράλ ή κάτι άλλο που δεν πάει ο νους μας καθόλου τώρα). Μπορεί επίσης νέα πράγματα να γίνονται ως ψήγματα διάσπαρτα από μέτριους δημιουργούς και κάποιος πολύ ικανός να τα πάρει όλα αυτά να τελειοποιήσει τεχνικές και να δημιουργήσει σπουδαία έργα. Γιατί αυτό είναι ο στόχος. Το σπουδαίο έργο. Όχι επίδειξη καινοτομίας.
sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 23:01
Η μουσική όμως είναι έρωτας και εσύ λες ότι πρέπει να καταλάβουμε για να ερωτευθούμε.
Μα όποιος κάνει, ό,τι κάνει λαμβάνει υπόψη του ότι τα μουσικά σχήματα έχουν συγκινησιακό φορτίο και τα χειρίζεται ανάλογα. Δεν είναι αφηρημένες έννοιες στο χαρτί. Λειτουργούν στον ακροατή. Δημιουργούν εντάσεις, χαλαρώσεις και ένα σωρό χρώματα και συναισθήματα. Απλά μην περιμένεις να γράφεται σε κάθε εποχή μουσική με τον συγκινησιακό φόρτο της ρομαντικής ας πούμε. Εδώ δένει αυτό που είπε ο Αντωνίου. Είναι άλλα τα μέσα και άλλο το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Και πολύ συχνά ανάγκη να εκφραστεί κάτι διαφορετικό.
sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 23:01
Η διαφορά του Μπαχ με τον Στοκχάουζεν είναι ότι και ο ένας και ο άλλος περιείχαν εγκεφαλική δουλειά, αλλά ο πρώτος έκανε μουσική. Το πώς εξελίχθηκαν ιστορικά τα πράγματα το εξήγησα, εσύ πιστεύεις σε κάτι άλλο, κατά την γνώμη μου δεν είναι ξεκάθαρο, γι' αυτό και τα "δεν είναι επιστήμη, αλλά επιστημονική δουλειά".
Και οι δύο μουσική έκαναν αλλά μάλλον ο Μπαχ είναι σπουδαιότερος συνθέτης αναμεταξύ των συνθετών της εποχής του από ότι ο Stockhausen.
Αυτό για την επιστήμη και την επιστημονική εργασία δεν καταλαβαίνω γιατί εξακολουθεί να σε μπερδεύει. Να το πω με άλλα λόγια. Το να συνθέσεις μουσική δεν έχει σχέση με επιστημονική δραστηριότητα. Το να αναλύσεις μουσική, να ερευνήσεις την Ιστορία της τέχνης, να αναλύσεις τα χαρακτηριστικά και την διάδοση του ήχου είναι επιστημονικοί κλάδοι. Αυτό το απλό πράγμα λέω. Η σύνθεση δεν είναι. Άλλα πράγματα που μελετώνται σχετικά με τον ήχο και την οργάνωσή του, είναι.
sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 23:01
Όσον αφορά τον Γκουλντ, είναι εύκολη λεία για θεωρητικοποίηση, προφανώς έφτιαξε ένα κομμάτι που ήθελε να θυμίζει Μπαχ και πάλι όμως είναι ένα που δεν θα το έφτιαχνε ποτέ ο Μπαχ έτσι. Περιέχει πολλά μη μπαχικά σημεία. Είναι γκουλντικά; Δύσκολο να το πούμε, καθότι δεν έχουμε άλλα έργα του.
Δεν είναι "γκουλντικά". Γιατί και οι πιο απομακρυσμένες μετατροπίες και το μέρος που είναι πιο ομοφωνικό έχουν στοιχεία που έχουν ιστορία 100 και πλέον χρόνων. Δεν είχε κάτι να επινοήσει. Είχε να κάνει πολύ καλά σύνθετα πράγματα από αυτά που έχει δει και ξαναδεί και εκτελέσει σε έργα άλλων. Αν τώρα έγραφε δεκάδες έργα, εξέλισσε ένα χαρακτηριστικό δικό του ύφος και έδινε σταδιακά και κάτι παραπάνω μπορεί να μιλούσαμε ξερωγώ για νεομπαρόκ ή νέα πολύφωνία ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων αλλά όχι με αυτό το έργο. Θα ήθελες κι άλλο πράγματα.
Δεν το ακούς αυτό για πρώτη φορά και πάει το μυαλό σου σε σύνθεση του Γκουλντ.