Re: Πάνε να απαγορεύσουν το "Μακεδονία ξακουστή"
Δημοσιεύτηκε: 26 Μαρ 2019, 14:45
Εγώ στοιχηματίζω, ίσα ίσα κιόλας μια χαρά έξυπνος άνθρωπος φαίνεται, από εμένα περισσότερο. Ο λόγος που εμμένει με ενδιαφέρει εμένα.
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
Εγώ στοιχηματίζω, ίσα ίσα κιόλας μια χαρά έξυπνος άνθρωπος φαίνεται, από εμένα περισσότερο. Ο λόγος που εμμένει με ενδιαφέρει εμένα.
Και η μπάλα για ακόμη μία φορά στην εξέδρα. Δεν αξίζεις τα 0.60.omg kai 3 lol έγραψε: 26 Μαρ 2019, 14:35 τελικα ειναι βουλγαροι, τουρκοι, περσες ή η μαγια η μελισσα με τα μελισσοπουλα; συσκεφθειτε και αποφασιστε![]()
omg kai 3 lol έγραψε: 26 Μαρ 2019, 13:36
Η απάντηση βρίσκεται στο βιβλίο της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίδη «Επιτηρούμενες ζωές: Μουσική, χορός και διαμόρφωση της υποκειμενικότητας στη Μακεδονία» (Εκδόσεις Αλεξάνδρεια).
Η συγγραφέας αναγνωρίζει φυσικά πως το τραγούδι έχει λάβει διαστάσεις ύμνου της μακεδονικότητας. Η ίδια θεωρεί ωστόσο πως «πρόκειται για το πιο ηχηρό παράδειγμα πολιτισμικής κατασκευής». Και εξηγεί γιατί το λέει αυτό:
1) Μουσικολογικά δεν πρόκειται για «παραδοσιακή» μελωδία.
2) Κινησιολογικά, το χορευτικό βήμα παρουσιάζει έλλειμμα εντοπιότητας, δημιουργικής φαντασίας και «αυθεντικότητας».
3) Μορφολογικά, ο στίχος δεν παραπέμπει στις συμβάσεις του δημοτικού τραγουδιού.
4) Το περιεχόμενο του στίχου επίσης διαφέρει από αυτό των δημοτικών τραγουδιών και είναι καθαρά εθνικιστικού χαρακτήρα.
Το απόσπασμα από το βιβλίο της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίδη το παρέθεσε παλιότερα στην Καθημερινή ο Παντελής Μπουκάλας. Επίσης, κατά τον μουσικολόγο Μάρκο Δραγούμη, η μουσική του «Μακεδονία ξακουστή» αντλεί από σεφαραδίτικο τραγούδι, που δημιουργήθηκε για τα εγκαίνια του πρώτου εβραϊκού σχολείου της Θεσσαλονίκης, το 1873.
Συμπέρασμα της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίδη: «Μία μελωδία που πρωτοακούστηκε στην πολυεθνοτική Θεσσαλονίκη του τέλους του 19ου αιώνα» μετατράπηκε με τον καιρό σε ένα «υποσχόμενο σύμβολο της φαντασιακής μακεδονικότητας και ελληνικότητας».
https://www.efsyn.gr/node/188513
Εσένα περίμενα.stavmanr έγραψε: 26 Μαρ 2019, 11:02Αυτό ήταν το σύνολο της αυτοκρατορίας. Άνοιξε βιβλία, άνοιξε χάρτες. Θα βρεις το διαμέρισμα της Μακεδονίας στην αλεξανδρινή αυτοκρατορία.Chainis έγραψε: 26 Μαρ 2019, 09:26 Ε το είπαμε, η Μακεδονία φτάνει μέχρι ανατολικά του Ινδού ποταμού και μέχρι το Σουδάν.
Με την επίδειξη ιστορικού αναλφαβητισμού δεν πετυχαίνεις κάτι, Chainis.
omg kai 3 lol έγραψε: 26 Μαρ 2019, 13:36
Η απάντηση βρίσκεται στο βιβλίο της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίδη «Επιτηρούμενες ζωές: Μουσική, χορός και διαμόρφωση της υποκειμενικότητας στη Μακεδονία» (Εκδόσεις Αλεξάνδρεια).
Η συγγραφέας αναγνωρίζει φυσικά πως το τραγούδι έχει λάβει διαστάσεις ύμνου της μακεδονικότητας. Η ίδια θεωρεί ωστόσο πως «πρόκειται για το πιο ηχηρό παράδειγμα πολιτισμικής κατασκευής». Και εξηγεί γιατί το λέει αυτό:
1) Μουσικολογικά δεν πρόκειται για «παραδοσιακή» μελωδία.
2) Κινησιολογικά, το χορευτικό βήμα παρουσιάζει έλλειμμα εντοπιότητας, δημιουργικής φαντασίας και «αυθεντικότητας».
3) Μορφολογικά, ο στίχος δεν παραπέμπει στις συμβάσεις του δημοτικού τραγουδιού.
4) Το περιεχόμενο του στίχου επίσης διαφέρει από αυτό των δημοτικών τραγουδιών και είναι καθαρά εθνικιστικού χαρακτήρα.
Το απόσπασμα από το βιβλίο της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίδη το παρέθεσε παλιότερα στην Καθημερινή ο Παντελής Μπουκάλας. Επίσης, κατά τον μουσικολόγο Μάρκο Δραγούμη, η μουσική του «Μακεδονία ξακουστή» αντλεί από σεφαραδίτικο τραγούδι, που δημιουργήθηκε για τα εγκαίνια του πρώτου εβραϊκού σχολείου της Θεσσαλονίκης, το 1873.
Συμπέρασμα της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίδη: «Μία μελωδία που πρωτοακούστηκε στην πολυεθνοτική Θεσσαλονίκη του τέλους του 19ου αιώνα» μετατράπηκε με τον καιρό σε ένα «υποσχόμενο σύμβολο της φαντασιακής μακεδονικότητας και ελληνικότητας».
https://www.efsyn.gr/node/188513
Μπραβο,Ωραια ανακαλυψη.Καθολου αλυτρωτικο και αυτο.Μακεδονία, ξακουστή, του Αλεξάνδρου χήρα
Του δοξασμένου βασιλιά για ντύσου την πορφύρα
Το διαμαντένιο στέμμα του για βάλε στο κεφάλι
Τ΄ ανίκητό του το σπαθί για ξαναζώσου πάλι
και σκόρπα στην Ανατολή φωτιά και λάμψη τόση
Όπου να δουν Αυστριακοί, Βουλγάροι, Τούρκοι , Ρώσσοι,
Και όσοι σε κράζουν αδελφή και όσοι σε θέλουν δούλα,
Αν ήσουν συ βασίλισσα κι αν ήσ΄ Ελληνοπούλα!
.
-Επέθαν΄ ο Αλέξανδρος και πριν πεθάνει ακόμα
Μοιράστηκαν τη δόξα του ανάξιοι κληρονόμοι.
Ξέσχισαν την προφύρα τοου, συντρίψανε το στέμμα
και το σπαθί του εσκούριασε με το δικό τους αίμα.
Έμεινα χήρα και έρημη… μέσα στα μαύρα χρόνια
Μ΄εμάρανε η απελπισιά, μ΄έφαγε η καταφρόνια,
και στα χαρέμια σύρθηκα Τούρκων Σουλτάνων δούλα
Του κόσμου εγώ βασίλισσα, η πρώτη Ελληνοπούλα.
.
Μα πάλι δεν ετούρκεψα κι αν ήμαι σκλαβωμένη
Θερμή και ελεύθερη η καρδιά στα σωθικά μου μένει.
Κι αν έχασα η βασίλισσα, του Αλεξάνδρου η χήρα
μαζί με τον Αλέξανδρο και στέμμα και πορφύρα
Πορφύρα από το αίμα μου μπορώ να βάψω πάλι
Και στέμμα από τα δάκρυα να βάλω στο κεφάλι,
κι αντί Βουλγάρα να γενώ ή να μαι Τούρκου δούλα
Ν΄ αναστηθώ ή να θαφτώ για πάντα Ελληνοπούλα!”
-”
sys3x έγραψε: 26 Μαρ 2019, 14:38Αν έλεγε"Θράκη που λεύτερη είσαι τώρα" θα ήταν ή σωστή αντίστοιχη σύγκριση. Συγκρίνεις μήλα με πορτοκάλια, χαζαμάρες δλδ. Γιατί το κάνεις αυτό σταβ; χαζός δεν είσαι προφανώς.stavmanr έγραψε: 25 Μαρ 2019, 08:29Όταν λες "όλα" τι εννοείς;taliban έγραψε: 25 Μαρ 2019, 08:25 Μα δεν έχει βάση η ρητορική τους αν δεν τα βαφτίσουν όλα εθνικιστικά.
Βούτυρο στο ψωμί τους.
Πότε με είδες να γράφω κάτι για τα υπόλοιπα εμβατήρια/τραγούδια;
Αν κάποιο αντίστοχο τούρκικο εμβατήριο έλεγε "Θράκη, του τάδε Πασά της οθωματικής αυτοκρατορίας, ελεύθερη γη που έδιωξες τους γκιαούρηδες" θα πηδουσαμε παρέα μέχρι το ταβάνι απέναντι στον εθνικισμό του, παρότι ο ομόλογος τουρκαλάς εθνικιστής θα υποστηριζε -όταν ζορίζονταν- ότι αναφέρεται στη σημερινή ελεύθερη Θράκη, την "ανατολική Ρωμυλία".
Belisarius έγραψε: 26 Μαρ 2019, 14:51Και η μπάλα για ακόμη μία φορά στην εξέδρα. Δεν αξίζεις τα 0.60.omg kai 3 lol έγραψε: 26 Μαρ 2019, 14:35 τελικα ειναι βουλγαροι, τουρκοι, περσες ή η μαγια η μελισσα με τα μελισσοπουλα; συσκεφθειτε και αποφασιστε![]()
Παίζει και σε παραλλαγή.
Αν επιμένεις σε αυτό τον τρόπο ανάγνωσης, τότε προφανώς διαψεύδεις το νήμα, αφού σε καμία από τις δύο περιπτώσεις που παρουσιάζεις δεν υπάρχει απαγόρευση του τραγουδιού.ΓΑΛΗ έγραψε: 26 Μαρ 2019, 12:44Δεν διαψεύδω κάτι, απλώς προβάλλω δύο εξηγήσεις.stavmanr έγραψε: 26 Μαρ 2019, 12:05Μα τότε απλά διαψεύδεις το νήμα που υποστηρίζει ότι το τραγούδι έχει ήδη μπει στο στόχαστρο των επιτροπών, κι επομένως συμφωνείς ότι αυτά που γράφονται για την κυβέρνηση σχετικά με το θέμα είναι λάσπες.ΓΑΛΗ έγραψε: 26 Μαρ 2019, 11:42
Ε, αν δεν υπήρχε τέτοια εντολή ή νομοθεσία, σημαίνει ότι το τραγούδι δεν θεωρείται αλυτρωτικό ούτε από τους καθ' ύλην θεσμικούς αρμόδιους και τελειώνει το θέμα.
Είναι έτσι;![]()
Oh yes!Είναι δυνατόν να παρελαύνει η προεδρική φρουρά με ένα αλυτρωτικό άσμα;![]()
![]()
Πιο δυνατό από τίποτε άλλο, όταν απευθύνεται σε έναν λαό που έχει μεγαλώσει με "αλησμόνητες πατρίδες" και "πάλι με χρόνια με καιρούς, πάλι δικά μας θα είναι".
α) είτε η κυβέρνηση θεωρεί ότι το συγκεκριμένο εμβατήριο δεν είναι αλυτρωτικό και συνεπαγόμενα συνεχίζει να το χρησιμοποιεί στις παρελάσεις
β) είτε η κυβέρνηση το θεωρούσε αλυτρωτικό -και βάσει αυτού υπήρξαν κάποιες αποσπασματικές ενέργειες αξιωματούχων που έδωσαν συστάσεις για τη διακοπή του- και μετά, άμεσα εμπλεκόμενοι ή μη ανέκρουσαν πρύμναν, επειδή φοβήθηκαν για τις αντιδράσεις.
Σε κάθε περίπτωση, η παρέλαση αποτελεί "δεδικασμένο" στο συγκεκριμένο θέμα, πράγμα που προσωπικώς με καλύπτει.
Εσύ διάλεξε όποια ερμηνεία θέλεις (είναι σαφέστατες και οι δύο) και άσε τα υπόλοιπα λεκτικά παιχνιδάκια και τα μπαλάκια στην κερκίδα, για να επηρεάσεις κάποιον ζαίο. Δεν πιάνουν σε μένα.