Re: Πόλεμος
Δημοσιεύτηκε: 03 Σεπ 2023, 12:26
Αυτός δεν είναι ο σκοπός του ποιητή;
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
Αυτός δεν είναι ο σκοπός του ποιητή;
Αααα, ΟΚ.
Μια παρατήρηση μόνο. Ο τρόπος που ο Άρθουρ Κόναν Ντόυλ έβαζε τον ήρωά του να λύνει τα μυστήρια μπορεί να είναι πολύ ενδιαφέρων για να γράψει κανείς λογοτεχνία που μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον ή και τον θαυμασμό του μέσου αναγνώστη (γιατί όχι και την ταύτιση, ή έστω την επιθυμία ταύτισης με έναν πανέξυπνο λύτη, αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα) αλλά στην πεζή καθημερινότητα δεν έχει πάντα αποτέλεσμα, οι παράμετροι στον πραγματικό κόσμο είναι πολύ περισσότερες και δύσκολα καταλήγει κανείς σε μοναδικά συμπεράσματα.hellegennes έγραψε: 03 Σεπ 2023, 13:14 Καταρχήν είμαι στην Λευκάδα και το κινητό δεν με βολεύει για να διαβάσω και να εμβαθύνω σε κάτι, οπότε δεν θα απαντήσω στο τελευταίο σου ερώτημα.
Δύο τρεις σελίδες φαγώθηκαν γιατί ήθελα να το βρει μόνος του ο lighter. Κατά τα άλλα αφορά ερώτημα που έκανε ο Στάθης. Μπορώ να συνοψίσω σε μια παράγραφο τα πάντα .
Συγκεκριμένα, η αφετηρία είναι ο επαναλαμβανόμενος στίχος. Το ποίημα είναι εμπνευσμένο από τα παιδιά κάτω στον κάμπο. Επειδή γνωρίζω ότι η αρχική εκδοχή είναι του 1944, μου ήρθαν στο μυαλό δύο αλλά πράγματα που είναι του 1944: το υπόμνημα του Χατζιδάκι και ο θάνατος του Εξυπερύ. Οπότε είναι ο κορμός του ποιήματος.
Αυτά όμως αφορούν το background του ποιήματος, δεν χρειάζονται αν δεν κάνεις περιφερειακή συζήτηση, όπως αυτή που κάνουμε με τον Στάθη.
Υπάρχουν δύο αναγνώσεις που αφορούν το ίδιο το ποίημα και όχι το background του. Η μία είναι το ποίημα σαν αίσθηση του αναγνώστη και η άλλη είναι τεχνική. Π.χ. η παρατήρηση του Στάθη για τα συνεχόμενα ρο του πρώτου στίχου ή συζήτηση για την δομή του ποιήματος, το μέτρο, την απαγγελία, κτλ.
Την τεχνική συζήτηση μπορείς να την προσπεράσεις και να εστιάσεις στην ατμόσφαιρα που σου δημιουργεί η ανάγνωση, τις εικόνες που σου φέρνει εσένα στο μυαλό και την αισθητική του.
Το τι θέλει να πει το ποίημα είναι άλλη συζήτηση. Συνήθως την αποφεύγω αυτή την συζήτηση γιατί είναι χειρουργική. Ναι έχει κάποιο πολύ συγκεκριμένο νόημα το ποίημα αλλά δεν πρέπει να σε απασχολεί άμεσα. Τα παιδιά κάτω στον κάμπο τι είναι; Ποιο είναι το νόημα; Σου φαίνεται διάφανο;
Παρόλα αυτά, φροντίζω οι τίτλοι μου να σχετίζονται άμεσα με το νόημα του ποιήματος ή να είναι αναφορές. Εδώ αρχικά ο τίτλος ήταν αναφορά (1944) αλλά τελικά αποφάσισα να βάλω κάτι που σχετίζεται με το νόημα ακριβώς γιατί δεν ήθελα να φαίνεται η αναφορά και να αφορά αυτό η συζήτηση. Έλα όμως που ρώτησε ο Στάθης...
Όσον αφορά το μέτρο, μπορείς να πεις δυο λόγια, διότι δεν μπορώ να βγάλω άκρη, εκτός από κάποιον ιαμβικό 15σύλλαβο.hellegennes έγραψε: 03 Σεπ 2023, 13:14 Καταρχήν είμαι στην Λευκάδα και το κινητό δεν με βολεύει για να διαβάσω και να εμβαθύνω σε κάτι, οπότε δεν θα απαντήσω στο τελευταίο σου ερώτημα.
Καλά να περνάς!
-------
Δύο τρεις σελίδες φαγώθηκαν γιατί ήθελα να το βρει μόνος του ο lighter. Κατά τα άλλα αφορά ερώτημα που έκανε ο Στάθης. Μπορώ να συνοψίσω σε μια παράγραφο τα πάντα .
Συγκεκριμένα, η αφετηρία είναι ο επαναλαμβανόμενος στίχος. Το ποίημα είναι εμπνευσμένο από τα παιδιά κάτω στον κάμπο. Επειδή γνωρίζω ότι η αρχική εκδοχή είναι του 1944, μου ήρθαν στο μυαλό δύο αλλά πράγματα που είναι του 1944: το υπόμνημα του Χατζιδάκι και ο θάνατος του Εξυπερύ. Οπότε είναι ο κορμός του ποιήματος.
Αν δεν το ξέρει κάποιος, είναι αδύνατον να διαισθανθεί την έμπνευση και να το συνδέσει με το "τα παιδιά κάτω στον κάμπο"!
Για δε το 1944, τα Δεκεμβριανά και το σημείωμα του Μάνου, ούτε λόγος!
Αντιθέτως, ο "μικρός πρίγκηπας" είναι εύκολα ανιχνεύσιμος από τις λέξεις πρίγκηπας και γαλάζιος.
-------
Αυτά όμως αφορούν το background του ποιήματος, δεν χρειάζονται αν δεν κάνεις περιφερειακή συζήτηση, όπως αυτή που κάνουμε με τον Στάθη.
Ε όχι και δεν χρειάζονται ρε συ Χέλη!
Πως διάβολο θα αισθανθώ το ποίημα χωρίς κάποιο σημείο αναφοράς;
-------
Υπάρχουν δύο αναγνώσεις που αφορούν το ίδιο το ποίημα και όχι το background του. Η μία είναι το ποίημα σαν αίσθηση του αναγνώστη και η άλλη είναι τεχνική. Π.χ. η παρατήρηση του Στάθη για τα συνεχόμενα ρο του πρώτου στίχου ή συζήτηση για την δομή του ποιήματος, το μέτρο, την απαγγελία, κτλ.
Την τεχνική συζήτηση μπορείς να την προσπεράσεις και να εστιάσεις στην ατμόσφαιρα που σου δημιουργεί η ανάγνωση, τις εικόνες που σου φέρνει εσένα στο μυαλό και την αισθητική του.
Την ανάγνωση, μάλλον πρέπει να την ξεχάσουμε.
Το 99,9% της ποίησης διαβάζεται, δεν αναγινώσκεται σε ημερίδες ποίησης...
Εμ, αυτό είναι το ζητούμενο; η αίσθηση του αναγνώστη;
Τι αίσθηση να μου προκαλέσει δηλαδή αυτή η στροφή;
Είναι και αυτή ασύνδετη (στον ανίδεο αναγνώστη), όπως και οι άλλες στροφές.
- Είναι η ώρα άχραντη,
είναι η μέρα άσπρη,
ένας λευκός επίδεσμος δεμένος με ένα στάχυ,
ένα ποτάμι αγριολούλουδα, πνιγμένα στο κατάρτι.
-------
Το τι θέλει να πει το ποίημα είναι άλλη συζήτηση. Συνήθως την αποφεύγω αυτή την συζήτηση γιατί είναι χειρουργική. Ναι έχει κάποιο πολύ συγκεκριμένο νόημα το ποίημα αλλά δεν πρέπει να σε απασχολεί άμεσα. Τα παιδιά κάτω στον κάμπο τι είναι; Ποιο είναι το νόημα; Σου φαίνεται διάφανο;
Μα δεν χρειάζεται ο ποιητής να "πει" ποιο είναι το νόημα του ποιήματος του.
Το νόημα θα το ανακαλύψει ο κάθε αναγνώστης. Και, συνήθως, ανακαλύπτονται πολλά νοήματα και όχι ένα.
Ναι, φυσικά μου φαίνεται διάφανο το "τα παιδιά κάτω στον κάμπο".
Ξέρω πότε γράφτηκε, για ποιον σκοπό γράφτηκε και έτσι μπορώ να δώσω το δικό μου νόημα πως τα παιδιά κάτω στον κάμπο "λυγάνε τα ποτάμια" και "καβαλάν τις αστραπές".
Παρόλα αυτά, φροντίζω οι τίτλοι μου να σχετίζονται άμεσα με το νόημα του ποιήματος ή να είναι αναφορές. Εδώ αρχικά ο τίτλος ήταν αναφορά (1944) αλλά τελικά αποφάσισα να βάλω κάτι που σχετίζεται με το νόημα ακριβώς γιατί δεν ήθελα να φαίνεται η αναφορά και να αφορά αυτό η συζήτηση. Έλα όμως που ρώτησε ο Στάθης...
Καταλαβαινω. Κατι κοντα στο Ριτσο αν ειναι να βαλουμε ενα σημειο αναφορας. Νομιζω αυτος εδινε αυτο το διπλο σκοπο στα ποιηματα του περισσοτερο απο αλλους. Η ποιηση σαν ακαθοριστη αισθηση, οτι αφηνει πρωτογενως σαν εντυπωση στο υποσυνειδητο.hellegennes έγραψε: 03 Σεπ 2023, 10:30 Don't worry, όλες οι κριτικές είναι σεβαστές. Καταλαβαίνω τι δεν σ' αρέσει, αλλά είναι ένας τρόπος έκφρασης που μ' ευχαριστεί. Μοιάζει σαν γρίφος γιατί καθόμαστε και αναλύουμε τις αναφορές του. Αυτά κανονικά είναι για ακαδημαϊκή συζήτηση, το έργο πρέπει να το βλέπεις ανεξάρτητα και αν καταλαβαίνεις τις αναφορές του μπορεί να το βλέπεις πιο ολοκληρωμένα, αλλά και χωρίς αυτές μπορείς να το απολαμβάνεις σαν αίσθηση, αν σ' αρέσει αυτό το είδος.
Έχω γράψει πολλά αφηγήματα.
Καλό, αλλά γιατί το λες ποίημα;BILLO έγραψε: 03 Σεπ 2023, 17:39 Χελλη θα κανω και εγω μια προσπαθεια. Κυριες και κυριοι το πρωπο ποιημα της ζωης μου. Αναμενω κριτικες.
Ψηφιοποιηση
Κουρασμενοι υπαλληλοι του δημου μαζευουν απ τον δρομο αχρηστα εγγραφα,
ερωτικες επιστολες, πιστοποιητικα θανατου, σημειωματα αυτοκτονιας, πτυχια, λιστες αγορων.
Τα γραφεια και τα διαμερισματα ψωνιζουν απο τις ιστοσελιδες καινουριους ανθρωπους.
Οι λεξεις καθονται στην ουρα για να βρουν εργασια σε θλιβερες διαφημησεις.
Στην πλατεια ειναι μαζεμενοι οι γεροντες και παιζουν κρυφτο και πεντοβολα,
τα γελια τους ενοχλουν τους κουρασμενους γειτονες που θελουν να πανε για υπνο.
Η μνημη περναει με το μικρο ασπρο βανακι της για τους πουλησει παγωτα,
τους λεει παραμυθια για της μερες που περασαν και πληρωνεται με τα μεταχειρισμενα νιατα τους.
Στο μπαλκονι μια μανα ταιζει ειδησεις το γιο της, του χωνει με βια το κουταλι στο στομα.
Ερημα αγαλματα ψαχνουν να βρουν τον δημιουργο τους σε αδειους δρομους.
Κανεις πια δεν κανει τελετες στο φεγγαρι, κανεις δε θυσιαζεται, κανεις δεν κλαιει.
Η πολη εγινε ψηφιακη, ολα τα μυστηρια λυθηκαν, οι αριθμοι φτυνουν τις καρδιες μας
Ε δεν ειναι; Πεζο δε το λες.Isildur έγραψε: 03 Σεπ 2023, 17:56Καλό, αλλά γιατί το λες ποίημα;BILLO έγραψε: 03 Σεπ 2023, 17:39 Χελλη θα κανω και εγω μια προσπαθεια. Κυριες και κυριοι το πρωπο ποιημα της ζωης μου. Αναμενω κριτικες.
Ψηφιοποιηση
Κουρασμενοι υπαλληλοι του δημου μαζευουν απ τον δρομο αχρηστα εγγραφα,
ερωτικες επιστολες, πιστοποιητικα θανατου, σημειωματα αυτοκτονιας, πτυχια, λιστες αγορων.
Τα γραφεια και τα διαμερισματα ψωνιζουν απο τις ιστοσελιδες καινουριους ανθρωπους.
Οι λεξεις καθονται στην ουρα για να βρουν εργασια σε θλιβερες διαφημησεις.
Στην πλατεια ειναι μαζεμενοι οι γεροντες και παιζουν κρυφτο και πεντοβολα,
τα γελια τους ενοχλουν τους κουρασμενους γειτονες που θελουν να πανε για υπνο.
Η μνημη περναει με το μικρο ασπρο βανακι της για τους πουλησει παγωτα,
τους λεει παραμυθια για της μερες που περασαν και πληρωνεται με τα μεταχειρισμενα νιατα τους.
Στο μπαλκονι μια μανα ταιζει ειδησεις το γιο της, του χωνει με βια το κουταλι στο στομα.
Ερημα αγαλματα ψαχνουν να βρουν τον δημιουργο τους σε αδειους δρομους.
Κανεις πια δεν κανει τελετες στο φεγγαρι, κανεις δε θυσιαζεται, κανεις δεν κλαιει.
Η πολη εγινε ψηφιακη, ολα τα μυστηρια λυθηκαν, οι αριθμοι φτυνουν τις καρδιες μας
Εμένα πεζό μου θυμίζει. Τα σημεία του που έχουν έναν κάποιο λυρισμό το κάνουν ωραίο, αλλά όχι ποίημα.BILLO έγραψε: 03 Σεπ 2023, 17:57Ε δεν ειναι; Πεζο δε το λες.Isildur έγραψε: 03 Σεπ 2023, 17:56Καλό, αλλά γιατί το λες ποίημα;BILLO έγραψε: 03 Σεπ 2023, 17:39 Χελλη θα κανω και εγω μια προσπαθεια. Κυριες και κυριοι το πρωπο ποιημα της ζωης μου. Αναμενω κριτικες.
Ψηφιοποιηση
Κουρασμενοι υπαλληλοι του δημου μαζευουν απ τον δρομο αχρηστα εγγραφα,
ερωτικες επιστολες, πιστοποιητικα θανατου, σημειωματα αυτοκτονιας, πτυχια, λιστες αγορων.
Τα γραφεια και τα διαμερισματα ψωνιζουν απο τις ιστοσελιδες καινουριους ανθρωπους.
Οι λεξεις καθονται στην ουρα για να βρουν εργασια σε θλιβερες διαφημησεις.
Στην πλατεια ειναι μαζεμενοι οι γεροντες και παιζουν κρυφτο και πεντοβολα,
τα γελια τους ενοχλουν τους κουρασμενους γειτονες που θελουν να πανε για υπνο.
Η μνημη περναει με το μικρο ασπρο βανακι της για τους πουλησει παγωτα,
τους λεει παραμυθια για της μερες που περασαν και πληρωνεται με τα μεταχειρισμενα νιατα τους.
Στο μπαλκονι μια μανα ταιζει ειδησεις το γιο της, του χωνει με βια το κουταλι στο στομα.
Ερημα αγαλματα ψαχνουν να βρουν τον δημιουργο τους σε αδειους δρομους.
Κανεις πια δεν κανει τελετες στο φεγγαρι, κανεις δε θυσιαζεται, κανεις δεν κλαιει.
Η πολη εγινε ψηφιακη, ολα τα μυστηρια λυθηκαν, οι αριθμοι φτυνουν τις καρδιες μας