Re: Έτσι τιμάει το ΚΚΕ
Δημοσιεύτηκε: 16 Ιαν 2023, 01:03
Το ΚΚΕ είχε πάντοτε τεράστια διαφορά στις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Του βγάζω το καπέλο στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Του βγάζω το καπέλο στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
stavmanr έγραψε: 16 Ιαν 2023, 01:03 Το ΚΚΕ είχε πάντοτε τεράστια διαφορά στις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Του βγάζω το καπέλο στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Εμένα όλη αυτή η φάση,όπως την περιγράφεις,θα μου έδινε ώθηση να κρεμαστώ με την μπαλαντέζα μέσα στο γιαπίΑρχέλαος έγραψε: 16 Ιαν 2023, 19:29 Πολλές φορές όταν δουλεύαμε οικοδομή ως ανήλικοι, στο κασετόφωνο με τις μπαταρίες βάζαμε ρεμπέτικα, λαϊκά κλπ.
Μέσα στο λιοπύρι και το χαμαλίκι, προς το τέλος της ώρας το να παίζουν τραγούδια και του Ξαρχάκου, έδινε ώθηση.
Βάζω την απάντησή σε spoiler γιατί είναι μακροσκελής και ελαφρώς off topic, ώστε να αποφύγει σκρολάρισμα όποιος δεν ενδιαφέρεται.
Και οι δύο αυτοί όροι είναι προβληματικοί και τους αποφεύγω γιατί χρησιμοποιούνται πολύ χαλαρά και συχνά για τον κόσμο σημαίνουν κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό για το οποίο καθιερώθηκαν. Κλασσική μουσική είναι η σοβαρή/λόγια μουσική μιας πολύ συγκεκριμένης χρονικής περιόδου (της κλασικής εποχής) στην δύση. Χοντρικά από το 1750 ως περίπου το 1830.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Για να μη γίνεται παρανόηση που συχνά οδηγεί και σε παρεξηγήσεις. Υπάρχει η κλασική μουσική, υπάρχει και η λαϊκή μουσική.
Καταλαβαίνω το πρόβλημα που δημιουργείται. Τις ίδιες συζητήσεις κάνω και irl. Κάθε φορά που μιλώ για ελαφρά μουσική αντιμετωπίζω αυτό που στην πίσω σελίδα o Beria χαρακτήρισε ως μία αφ' υψηλού και απαξιωτική αντιμετώπιση των λοιπών ακροατών. Δεν είναι έτσι. Προσπαθώ να χρησιμοποιήσω την ορολογία με συνέπεια ώστε και να είναι χρήσιμα αυτά που λέμε αν πάει κάποιος να διαβάσει σχετική βιβλιογραφία αλλά κυρίως γιατί πιστεύω πως σπάνια διαφωνούμε λόγω διαφορετικών απόψεων και πολύ συχνά λόγω τσαπατσούλικης χρήσης των ορισμών (ο καθένας όπως θέλει, ώστε τελικά λέγοντας το ίδιο να εννοούμε κάτι διαφορετικό). Για αυτό και σκάω γάιδαρο επιμένοντας σε τέτοιες λεπτομερείς διασαφηνίσεις.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Αυτός ο διαχωρισμός που κάνεις μεταξύ σοβαρής/ελαφράς-δημοφιλούς είναι λανθασμένος και τελικά, άδικος.
ST48410 έγραψε: 09 Σεπ 2021, 21:04Αν κάνεις μια αναζήτηση τα έχω γράψει πολλές φορές. Δεν είναι αντιδιαστολή του ασόβαρος/αστείος κλπ. Είναι όρος της σχετικής επιστήμης. Από τα πολύ παλιά χρόνια υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους δημιουργείται η τέχνη στις κοινωνίες. Χοντρικά μπορούμε να μιλήσουμε για 2 ήδη τέχνης. Το ένα αποτελεί προσωπική δημιουργία, υπογράφεται και προσπαθεί να είναι χαρακτηριστικό αυτού που το φτιάχνει. Η εξέλιξη είναι ταχύτατη καθώς εσύ προσπαθείς να μην κάνεις κάτι σαν αυτό που κάνουν οι άλλοι γύρω σου κοκ. Επίσης προσπαθείς να κάνεις κάτι που να είναι αναγνωρίσιμο ως δικό σου. Πολύ χοντρικά σε αυτή τη λογική δημιουργίας έχεις τη σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία (ο όρος δεν απαντάται μόνο στη μουσική). Το άλλο είδος τέχνης έχει να κάνει με την λειτουργία των λαϊκών κοινωνιών μέχρι τον προηγούμενο αιώνα που η μεταφορά της πληροφορίας έγινε πανεύκολη. Δηλαδή ζούσες σε μία περιοχή, μάθαινες τη δημοτική μουσική της περιοχής σου και την έπαιζες όπως σου παραδιδόταν από τον πατέρα τον παππού ή το δάσκαλο με μικρές ίσως παραλλαγές. Το έργο δεν ήταν δικό σου αλλά της κοινότητας/ομάδας δεν απαιτείτο καμία πρωτοτυπία από εσένα, δεν το υπέγραφες. Ως εκ τούτου η εξέλιξη είναι τρομακτικά αργή και το αποτέλεσμα το απόσταγμα του γούστου των προτιμήσεων μιας περιοχής και όχι ενός ατόμου.BigChiefWahoo έγραψε: 09 Σεπ 2021, 20:51Τι ακριβώς θα πει "σοβαρή μουσική" ;ST48410 έγραψε: 09 Σεπ 2021, 20:49 Ξεχωρίστε αυτούς που δραστηριοποίηθηκαν στο χώρο της σοβαρής μουσική έναντι αυτών που έγραψαν κυρίως ελαφρά/δημοφιλή μουσική. Δεν υπάρχει λόγος να συγκρίνετε διαφορετικά πράγματα.
Και ποιος το ορίζει αυτό ;
Με την δημιουργία των μεγάλων αστικών κέντρων τους τελευταίους κυρίως αιώνες έχεις και ένα τρίτο ενδιάμεσο είδος. Την μουσική που φτιάχνουν συγκεκριμένοι καλλιτέχνες η οποία προορίζεται κυρίως για μαζική διασκέδαση. Είναι μεν δημιουργία προσωπική αλλά με πολύ μικρότερο βαθμό πρωτοτυπίας σε σχέση με την σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία. Ο μεγάλος της όγκος είναι αυτό που λέμε εμπορική/pop (από το popular) δημιουργία. Η δομή και τα στοιχεία της σύνθεσης είναι υπόθεση πολλών αιώνων ακριβώς διότι εξυπηρετεί και εμπορικούς σκοπούς και άρα δεν μπορεί να πρωτοπορήσει τόσο που να αποξενώνει το κοινό. Υπάρχει δηλαδή πολύ μεγάλη τυποποίηση.
Δεν μπορούν όλα τα παραπάνω να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι αν μιλάει κανείς για τέχνη. Αν δεν τον ενδιαφέρει το καλλιτεχνικό μέρος αλλά το εμπορικό ή το κοινωνικό αποτύπωμα, προφανώς άλλο πράγμα αξιολογείται ως σπουδαίο.
Για το ότι η τέχνη εξελίσσεται δεν χωράει αμφιβολία. Και σε αυτό που ονομάζω εγώ σοβαρή μουσική κι εσύ κλασική (δεν θα τα χαλάσουμε αν καταλαβαίνουμε για ποιο πράγμα μιλάμε) η εξέλιξη είναι απαραίτητο συστατικό. Δεν γίνεται χωρίς αυτήν. Την ίδια λοιπόν εποχή που έχεις τα έργα του Μίκη και του Μάνου, η μουσική έχει προχωρήσει. Πάρα πολύ. Έχει ξεπεράσει προ πολλού την τονική αρμονία, έχει εξερευνήσει πολλούς άλλους χώρους και δυνατότητες και διερευνάται πλέον η οργάνωση του υλικού σε ηχητικές επιφάνειες. Ταυτόχρονα γίνεται κοσμογονία στην ηλεκτρακουστική σύνθεση, γίνονται πειραματισμοί αλλά και έργα με την αλεατορική μουσική, έρχεται η φασματική μουσική, οι αλγοριθμικές συνθέσεις, η χρήση των υπολογιστών, οι διαμορφώσεις του ήχου αλλά και της σύνθεσης live (σε πραγματικό χρόνο), τα σύνθετα έργα που ανακατεύουν κι άλλες τέχνες και δεν έχει τέλος αυτή η λίστα των πραγμάτων που γίνονται μεταπολεμικά. Που είναι ο Μίκης και ο Μάνος σε όλα αυτά; Σχεδόν πουθενά. Ο Μίκης ξεκινά να γράφει κάποια τέτοια έργα στα πρώτα του βήματα και ίσως υπό την επίδραση των πραγμάτων που είδε να γίνονται στο εξωτερικό. Και κάνει και κάποια πράγματα αργότερα. Αλλά δεν είναι καθοριστικά, δεν επηρεάζουν τις εξελίξεις (διεθνώς εννοείται πάντοτε) και δεν μοιάζει ούτε ο ίδιος να έδωσε τόση βάση σε αυτά. Το έργο που γνωρίσαμε είναι κυρίως τα τραγούδια του. Και αυτά δομικά είναι 1-2 εποχές πίσω από τις εξελίξεις στο χώρο. Ο δε Μάνος, ένας επίσης πολύ ταλαντούχος και ευαίσθητος άνθρωπος, γράφει συνθέσεις που κάλλιστα κάποιες εξ΄ αυτών θα μπορούσαν να ανήκουν στην Ρομαντική εποχή (19ο).vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Ο πολιτισμός δεν ξεκίνησε ούτε τελείωσε με τις συνθέσεις της κλασικής μουσικής. Η μουσική, ο στίχος, το τραγούδι, εξελίσσονται και, το κυριότερο, ανακλούν τις εποχές στις οποίες δημιουργούνται. Και στην Ελλάδα ευτυχήσαμε τον 20ο αιώνα να γίνουμε μάρτυρες σπουδαίων συνθέσεων. Ευτυχήσαμε να γνωρίσουμε την ποίηση του Ελύτη, του Σεφέρη και του Ρίτσου μέσα από τις μουσικές του Μίκη, τον Μάνο Χατζηδάκι που μας σύστησε (ξανά) με το ρεμπέτικο, τον ανυπέρβλητο Τσιτσάνη, για να μιλήσω μόνο για τρεις ογκόλιθους της λαϊκής μας μουσικής.
Δεν λειτουργούν τα πράγματα σήμερα όπως πριν από 100 χρόνια. Έχεις τα μέσα καταγραφής (δίσκους, CDs, μαγνητοταινίες) και τα πάντα μένουν, για κάποιον, για κάποιους, λίγους ή πολλούς. Και δεν υπάρχει και κάποιο πρόβλημα με αυτό. Αν κάποιος μάθει να αγαπά, να θέλει, να διασκεδάζει με το χ ή το ψ και το αναζητά για τα επόμενα 40-50 χρόνια, καλώς κάνει και το αποζητά και το ακούει. Αλλά μη νομίσεις ότι ο μαθητής σύνθεσης του 2050 στην Αμερική αφού μελετήσει Μπαχ, Μότζαρτ, Μπετόβεν, Σοπέν, Μπραμς, Βάγκνερ, Ντεμπυσσύ κλπ κλπ, θα φτάσει στον 20ο αιώνα και το δεύτερο μισό και θα του δώσουν να μελετήσει Μίκη και Μάνο. Δεν επηρεάζουν την εξέλιξη της μουσικής γλώσσας του 20ου αιώνα. Δεν είναι η θέση τους εκεί.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Κι επειδή, πράγματι, ο χρόνος κρίνει τα μουσικά έργα, στα πόσα χρόνια θεωρείς ότι θα θεωρούνται αθάνατα τα έργα αυτά; Έχει περάσει σχεδόν ένας αιώνας από τα πρώτα ρεμπέτικα που ακόμα ακούμε. Τραγούδια σαν τη Συννεφιασμένη Κυριακή, γράφτηκαν πριν 80 χρόνια. Πιστεύεις σε 20 χρόνια δε θα ακούγονται;
Δεν το βλέπω έτσι. Δεν βλέπω κάποια κόντρα. Με ενοχλούν οι παρεξηγήσεις. Ας ξέρουν όλοι τι είναι το καθετί και ας το απορρίψουν. Εγώ δεν ζήτησα να ακούει ο κόσμος σύγχρονη σοβαρή μουσική με το στανιό. Αν είναι δυνατόν. Ό,τι αρέσει στον καθένα. Όταν όμως τιμάς κάποιον και είσαι θεσμικός φορέας μην επιτείνεις την παρεξήγηση. Τίμησε τον Ξαρχάκο ως αυτό που είναι. Ένας εξαιρετικός συνθέτης δημοφιλούς μουσικής. Πολύ ταλαντούχος, με γνώσεις, με γούστο, με σπουδαίο έργο σε αυτό τον τομέα. Τον οποίο ειλικρινά ζηλεύω για την ζωντάνια και εργατικότητα που έχει σε αυτή την προχωρημένη ηλικία.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Είναι ρηγμένη η κλασική μουσική; Σαφώς και είναι. Αλλά δε βρίσκεται σε κόντρα με τη λαϊκή μουσική. Μήπως και οι μουσικές του Ξαρχάκου δεν είναι ρηγμένες σήμερα;
BigChiefWahoo έγραψε: 16 Ιαν 2023, 23:57Εμένα όλη αυτή η φάση,όπως την περιγράφεις,θα μου έδινε ώθηση να κρεμαστώ με την μπαλαντέζα μέσα στο γιαπίΑρχέλαος έγραψε: 16 Ιαν 2023, 19:29 Πολλές φορές όταν δουλεύαμε οικοδομή ως ανήλικοι, στο κασετόφωνο με τις μπαταρίες βάζαμε ρεμπέτικα, λαϊκά κλπ.
Μέσα στο λιοπύρι και το χαμαλίκι, προς το τέλος της ώρας το να παίζουν τραγούδια και του Ξαρχάκου, έδινε ώθηση.
![]()
Θέλει πολλή δουλειά αυτή η συζήτησηST48410 έγραψε: 17 Ιαν 2023, 00:31Βάζω την απάντησή σε spoiler γιατί είναι μακροσκελής και ελαφρώς off topic, ώστε να αποφύγει σκρολάρισμα όποιος δεν ενδιαφέρεται.
Spoiler
Η απάντηση θα είναι αναλυτική αφενός επειδή σε εκτιμώ σαν συνομιλητή και αφετέρου επειδή αυτά που γράφεις δίνουν αφορμή να διευκρινισθούν πολλά. Δεν γίνεται μια τέτοια συζήτηση σύντομα, αν είναι να βγει κάποιο νόημα για όποιον κάνει τον κόπο να διαβάσει.
Και οι δύο αυτοί όροι είναι προβληματικοί και τους αποφεύγω γιατί χρησιμοποιούνται πολύ χαλαρά και συχνά για τον κόσμο σημαίνουν κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό για το οποίο καθιερώθηκαν. Κλασσική μουσική είναι η σοβαρή/λόγια μουσική μιας πολύ συγκεκριμένης χρονικής περιόδου (της κλασικής εποχής) στην δύση. Χοντρικά από το 1750 ως περίπου το 1830.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Για να μη γίνεται παρανόηση που συχνά οδηγεί και σε παρεξηγήσεις. Υπάρχει η κλασική μουσική, υπάρχει και η λαϊκή μουσική.
Λαϊκή μουσική είναι η μουσική του λαού, δηλαδή η παραδοσιακή μουσική. Ρώτα έναν Γερμανό, Γάλλο, Αυστριακό κοκ ποια είναι η λαϊκή του μουσική και από την απάντηση θα καταλάβεις. Εδώ σε εμάς έφτασε να σημαίνει κάτι τελείως διαφορετικό.
Καταλαβαίνω το πρόβλημα που δημιουργείται. Τις ίδιες συζητήσεις κάνω και irl. Κάθε φορά που μιλώ για ελαφρά μουσική αντιμετωπίζω αυτό που στην πίσω σελίδα o Beria χαρακτήρισε ως μία αφ' υψηλού και απαξιωτική αντιμετώπιση των λοιπών ακροατών. Δεν είναι έτσι. Προσπαθώ να χρησιμοποιήσω την ορολογία με συνέπεια ώστε και να είναι χρήσιμα αυτά που λέμε αν πάει κάποιος να διαβάσει σχετική βιβλιογραφία αλλά κυρίως γιατί πιστεύω πως σπάνια διαφωνούμε λόγω διαφορετικών απόψεων και πολύ συχνά λόγω τσαπατσούλικης χρήσης των ορισμών (ο καθένας όπως θέλει, ώστε τελικά λέγοντας το ίδιο να εννοούμε κάτι διαφορετικό). Για αυτό και σκάω γάιδαρο επιμένοντας σε τέτοιες λεπτομερείς διασαφηνίσεις.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Αυτός ο διαχωρισμός που κάνεις μεταξύ σοβαρής/ελαφράς-δημοφιλούς είναι λανθασμένος και τελικά, άδικος.
Τι να κάνω όμως; Κάθε φορά που χρησιμοποιώ τον όρο να βάζω αστερίσκο και να παραπέμπω στις σχετικές εξηγήσεις; Δεν είναι πρακτικό. Να μια χαρακτηριστική φορά που αναλύθηκαν αυτά:
ST48410 έγραψε: 09 Σεπ 2021, 21:04Αν κάνεις μια αναζήτηση τα έχω γράψει πολλές φορές. Δεν είναι αντιδιαστολή του ασόβαρος/αστείος κλπ. Είναι όρος της σχετικής επιστήμης. Από τα πολύ παλιά χρόνια υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους δημιουργείται η τέχνη στις κοινωνίες. Χοντρικά μπορούμε να μιλήσουμε για 2 ήδη τέχνης. Το ένα αποτελεί προσωπική δημιουργία, υπογράφεται και προσπαθεί να είναι χαρακτηριστικό αυτού που το φτιάχνει. Η εξέλιξη είναι ταχύτατη καθώς εσύ προσπαθείς να μην κάνεις κάτι σαν αυτό που κάνουν οι άλλοι γύρω σου κοκ. Επίσης προσπαθείς να κάνεις κάτι που να είναι αναγνωρίσιμο ως δικό σου. Πολύ χοντρικά σε αυτή τη λογική δημιουργίας έχεις τη σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία (ο όρος δεν απαντάται μόνο στη μουσική). Το άλλο είδος τέχνης έχει να κάνει με την λειτουργία των λαϊκών κοινωνιών μέχρι τον προηγούμενο αιώνα που η μεταφορά της πληροφορίας έγινε πανεύκολη. Δηλαδή ζούσες σε μία περιοχή, μάθαινες τη δημοτική μουσική της περιοχής σου και την έπαιζες όπως σου παραδιδόταν από τον πατέρα τον παππού ή το δάσκαλο με μικρές ίσως παραλλαγές. Το έργο δεν ήταν δικό σου αλλά της κοινότητας/ομάδας δεν απαιτείτο καμία πρωτοτυπία από εσένα, δεν το υπέγραφες. Ως εκ τούτου η εξέλιξη είναι τρομακτικά αργή και το αποτέλεσμα το απόσταγμα του γούστου των προτιμήσεων μιας περιοχής και όχι ενός ατόμου.BigChiefWahoo έγραψε: 09 Σεπ 2021, 20:51
Τι ακριβώς θα πει "σοβαρή μουσική" ;
Και ποιος το ορίζει αυτό ;
Με την δημιουργία των μεγάλων αστικών κέντρων τους τελευταίους κυρίως αιώνες έχεις και ένα τρίτο ενδιάμεσο είδος. Την μουσική που φτιάχνουν συγκεκριμένοι καλλιτέχνες η οποία προορίζεται κυρίως για μαζική διασκέδαση. Είναι μεν δημιουργία προσωπική αλλά με πολύ μικρότερο βαθμό πρωτοτυπίας σε σχέση με την σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία. Ο μεγάλος της όγκος είναι αυτό που λέμε εμπορική/pop (από το popular) δημιουργία. Η δομή και τα στοιχεία της σύνθεσης είναι υπόθεση πολλών αιώνων ακριβώς διότι εξυπηρετεί και εμπορικούς σκοπούς και άρα δεν μπορεί να πρωτοπορήσει τόσο που να αποξενώνει το κοινό. Υπάρχει δηλαδή πολύ μεγάλη τυποποίηση.
Δεν μπορούν όλα τα παραπάνω να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι αν μιλάει κανείς για τέχνη. Αν δεν τον ενδιαφέρει το καλλιτεχνικό μέρος αλλά το εμπορικό ή το κοινωνικό αποτύπωμα, προφανώς άλλο πράγμα αξιολογείται ως σπουδαίο.Για το ότι η τέχνη εξελίσσεται δεν χωράει αμφιβολία. Και σε αυτό που ονομάζω εγώ σοβαρή μουσική κι εσύ κλασική (δεν θα τα χαλάσουμε αν καταλαβαίνουμε για ποιο πράγμα μιλάμε) η εξέλιξη είναι απαραίτητο συστατικό. Δεν γίνεται χωρίς αυτήν. Την ίδια λοιπόν εποχή που έχεις τα έργα του Μίκη και του Μάνου, η μουσική έχει προχωρήσει. Πάρα πολύ. Έχει ξεπεράσει προ πολλού την τονική αρμονία, έχει εξερευνήσει πολλούς άλλους χώρους και δυνατότητες και διερευνάται πλέον η οργάνωση του υλικού σε ηχητικές επιφάνειες. Ταυτόχρονα γίνεται κοσμογονία στην ηλεκτρακουστική σύνθεση, γίνονται πειραματισμοί αλλά και έργα με την αλεατορική μουσική, έρχεται η φασματική μουσική, οι αλγοριθμικές συνθέσεις, η χρήση των υπολογιστών, οι διαμορφώσεις του ήχου αλλά και της σύνθεσης live (σε πραγματικό χρόνο), τα σύνθετα έργα που ανακατεύουν κι άλλες τέχνες και δεν έχει τέλος αυτή η λίστα των πραγμάτων που γίνονται μεταπολεμικά. Που είναι ο Μίκης και ο Μάνος σε όλα αυτά; Σχεδόν πουθενά. Ο Μίκης ξεκινά να γράφει κάποια τέτοια έργα στα πρώτα του βήματα και ίσως υπό την επίδραση των πραγμάτων που είδε να γίνονται στο εξωτερικό. Και κάνει και κάποια πράγματα αργότερα. Αλλά δεν είναι καθοριστικά, δεν επηρεάζουν τις εξελίξεις (διεθνώς εννοείται πάντοτε) και δεν μοιάζει ούτε ο ίδιος να έδωσε τόση βάση σε αυτά. Το έργο που γνωρίσαμε είναι κυρίως τα τραγούδια του. Και αυτά δομικά είναι 1-2 εποχές πίσω από τις εξελίξεις στο χώρο. Ο δε Μάνος, ένας επίσης πολύ ταλαντούχος και ευαίσθητος άνθρωπος, γράφει συνθέσεις που κάλλιστα κάποιες εξ΄ αυτών θα μπορούσαν να ανήκουν στην Ρομαντική εποχή (19ο).vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Ο πολιτισμός δεν ξεκίνησε ούτε τελείωσε με τις συνθέσεις της κλασικής μουσικής. Η μουσική, ο στίχος, το τραγούδι, εξελίσσονται και, το κυριότερο, ανακλούν τις εποχές στις οποίες δημιουργούνται. Και στην Ελλάδα ευτυχήσαμε τον 20ο αιώνα να γίνουμε μάρτυρες σπουδαίων συνθέσεων. Ευτυχήσαμε να γνωρίσουμε την ποίηση του Ελύτη, του Σεφέρη και του Ρίτσου μέσα από τις μουσικές του Μίκη, τον Μάνο Χατζηδάκι που μας σύστησε (ξανά) με το ρεμπέτικο, τον ανυπέρβλητο Τσιτσάνη, για να μιλήσω μόνο για τρεις ογκόλιθους της λαϊκής μας μουσικής.
Και τελικά άσε εμένα και τις προτιμήσεις μου ή τα γούστα μου αν θέλεις. Δες ποιοι είναι οι εκπρόσωποι της σύγχρονης μουσικής μεταπολεμικά. Έτσι χωρίς ιδιαίτερη σκέψη, χωρίς ιεράρχηση ή αξιολόγηση, μερικά ονόματα χύμα. Χρήστου, Ligeti, Ξενάκης, Απέργης, Stockhausen, Berio, Ferneyhough, Grisey, Lachenmann, Penderecki, Scelsi, Sciarrino. Άκουσε κάτι από αυτά και θα καταλάβεις ότι η μουσική έχει πάει πια αλλού και η γλώσσα του Μίκυ και του Μάνου είναι παρωχημένη.
Ως εκ τούτου η πλειοψηφία των έργων τους δεν μπορεί να ενταχθεί στην σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία αλλά στην δημοφιλή. Εκεί όπου εσκεμμένα διατηρείται ένας πολύ μεγάλος βαθμός τυποποίησης ώστε ο δέκτης του έργου να μπορεί να το καταλάβει εύκολα. Διότι το έργο προορίζεται κυρίως για το κατά το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό. Άρα οι καινοτομίες αποφεύγονται.
Αν κριθούν τόσο αυτοί όσο και ο Ξαρχάκος ως συνθέτες σοβαρής μουσικής, θα αδικηθούν μάλλον.
Η δε χρήση αξιόλογων ποιημάτων δεν λέει τίποτα από μόνη της. Δεν εντάσσεται στην σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία ένα τραγούδι επειδή μελοποιεί ένα ποίημα αυτού του χώρου. Δεν είναι ικανή συνθήκη κάτι τέτοιο.
Δεν λειτουργούν τα πράγματα σήμερα όπως πριν από 100 χρόνια. Έχεις τα μέσα καταγραφής (δίσκους, CDs, μαγνητοταινίες) και τα πάντα μένουν, για κάποιον, για κάποιους, λίγους ή πολλούς. Και δεν υπάρχει και κάποιο πρόβλημα με αυτό. Αν κάποιος μάθει να αγαπά, να θέλει, να διασκεδάζει με το χ ή το ψ και το αναζητά για τα επόμενα 40-50 χρόνια, καλώς κάνει και το αποζητά και το ακούει. Αλλά μη νομίσεις ότι ο μαθητής σύνθεσης του 2050 στην Αμερική αφού μελετήσει Μπαχ, Μότζαρτ, Μπετόβεν, Σοπέν, Μπραμς, Βάγκνερ, Ντεμπυσσύ κλπ κλπ, θα φτάσει στον 20ο αιώνα και το δεύτερο μισό και θα του δώσουν να μελετήσει Μίκη και Μάνο. Δεν επηρεάζουν την εξέλιξη της μουσικής γλώσσας του 20ου αιώνα. Δεν είναι η θέση τους εκεί.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Κι επειδή, πράγματι, ο χρόνος κρίνει τα μουσικά έργα, στα πόσα χρόνια θεωρείς ότι θα θεωρούνται αθάνατα τα έργα αυτά; Έχει περάσει σχεδόν ένας αιώνας από τα πρώτα ρεμπέτικα που ακόμα ακούμε. Τραγούδια σαν τη Συννεφιασμένη Κυριακή, γράφτηκαν πριν 80 χρόνια. Πιστεύεις σε 20 χρόνια δε θα ακούγονται;
Επίσης κάποια πράγματα δεν είναι τόσο αθάνατα όσο νομίζαμε στα νιάτα μας. Ρωτάω τακτικά νέα παιδιά αν ξέρουν τι είναι οι Beatles και δεν τους έχουν καν ακουστά. Και είναι απολύτως φυσιολογικό αυτό αφού κάθε εποχή έχει την δική της τέχνη της διασκέδασης. Στην άλλη τέχνη δεν πάει το πράγμα έτσι. Δεν ακούς Μπαχ επειδή γουστάρεις να χορεύεις σήμερα σαραμπάντ και κουράντ. Δεν ακούς εκείνες τις συνθέσεις υψηλοτάτου επιπέδου, γούστου, ευαισθησίας και επινοητικότητας για διασκέδαση. Άρα δε έχει να κάνει με το αν πέρασε η εποχή τους. Ακούς επινοήσεις, ακούς επιτεύγματα, και θαυμάζεις έργα μοναδικής αρτιότητας και ποιότητας. Δεν ενδιαφέρει ότι ντύνεσαι αλλιώς, δεν φοράς περούκες και δεν χορεύεις όπως τότε.
Δεν το βλέπω έτσι. Δεν βλέπω κάποια κόντρα. Με ενοχλούν οι παρεξηγήσεις. Ας ξέρουν όλοι τι είναι το καθετί και ας το απορρίψουν. Εγώ δεν ζήτησα να ακούει ο κόσμος σύγχρονη σοβαρή μουσική με το στανιό. Αν είναι δυνατόν. Ό,τι αρέσει στον καθένα. Όταν όμως τιμάς κάποιον και είσαι θεσμικός φορέας μην επιτείνεις την παρεξήγηση. Τίμησε τον Ξαρχάκο ως αυτό που είναι. Ένας εξαιρετικός συνθέτης δημοφιλούς μουσικής. Πολύ ταλαντούχος, με γνώσεις, με γούστο, με σπουδαίο έργο σε αυτό τον τομέα. Τον οποίο ειλικρινά ζηλεύω για την ζωντάνια και εργατικότητα που έχει σε αυτή την προχωρημένη ηλικία.vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Είναι ρηγμένη η κλασική μουσική; Σαφώς και είναι. Αλλά δε βρίσκεται σε κόντρα με τη λαϊκή μουσική. Μήπως και οι μουσικές του Ξαρχάκου δεν είναι ρηγμένες σήμερα;
Κι αν με βλέπεις να επιμένω πολύ σε αυτό το θέμα είναι γιατί όπως έχω ξαναγράψει 2-3 φορές η απαλοιφή του προσδιορισμού "ελαφράς ή δημοφιλούς" μουσικής δεν είναι κάτι καινούριο. Έγινε τεράστια συντονισμένη και σκόπιμη προσπάθεια ως προς αυτό από συγκεκριμένα άτομα και κύκλους που θεώρησαν (κακώς) ότι ένας τέτοιος χαρακτηρισμός τους υποτιμά. Σε μια προσπάθεια λοιπόν να μονοπωλήσουν το Ελληνικό χώρο (η οποία προσπάθεια ήταν απολύτως επιτυχημένη) γίναν όλα ένα: συνθέτες όλοι έτσι αδιακρίτως σαν να είναι όλα τα πράγματα ίδια.
Έτσι λοιπόν όταν τιμάται κάποιος ως "κορυφαίος συνθέτης" γενικώς και αδιακρίτως, δικαιολογημένα μπορεί να σκεφτεί κάποιος ότι αυτός κάνει κάτι ανάλογο με αυτό που έκαναν οι χαρακτηρισμένοι ως κορυφαίοι συνθέτες των άλλων εποχών. Έτσι δεν είναι;
Ζητώ συγνώμη αν κούρασα.
Δεν είναι πρόβλημα μόνο η αντιπαράθεση. Ότι εσύ είσαι παναθηναϊκός, εγώ ολυμπιακός και τα βλέπουμε από διαφορετικές σκοπιές. Στην Ελλάδα συντηρήθηκαν επί δεκαετίες κάποιες παρεξηγήσεις, απολύτως εσκεμμένα για προσωπικό όφελος, τόσο που έγιναν πλέον κοινό κτήμα. Ύστερα ήρθαν οι μέλισσες (δημοσιογράφοι κλπ άσχετοι που κάνουν κριτική και παρουσιάσεις στα ΜΜΕ) και πλέον δεν μπορείς να κάνεις πουθενά συζήτηση αν δεν διευκρινίσεις έναν μίνιμουμ όρων. Ακόμα και ο πλέον καλόπιστος να είναι ο συνομιλητής, όταν ο καθένας μας χρησιμοποιεί ορισμούς διαφορετικά, συμπέρασμα δεν βγαίνει.vatraxos έγραψε: 17 Ιαν 2023, 20:23 Αρχικά να πω ότι συμφωνώ απόλυτα με το πρόβλημα που θίγεις, ότι συχνά δημιουργούνται παρεξηγήσεις γιατί γιατί νοηματοδοτούμε διαφορετικά τους ίδιους ορισμούς. Ευτυχώς, μεταξύ μας τέτοιο πρόβλημα δεν υπάρχει περίπτωση να συμβεί γιατί κάνουμε συζήτηση και όχι αντιπαράθεση.
Αυτό θέλει άλλο ένα κατεβατό σαν το παραπάνω. Απλά κάτι για να μην το αφήσουμε έτσι. Αναρωτήσου αν υπάρχει ένα τραγούδι το οποίο συνδέεται με ευχάριστες και ξεχωριστές για σένα μνήμες ενώ δεν είναι τίποτα σπουδαίο συνθετικά. Μπορεί να ήταν νανούρισμα από προσφιλές πρόσωπο πχ.vatraxos έγραψε: 17 Ιαν 2023, 20:23 Κλείνοντας τα σχόλιά μου, θέλω να πω ότι το τραγούδι και ιδιαίτερα η μελωδία (άρα η σύνθεση) μετράει όταν μπορεί και συνεπαίρνει τον άνθρωπο. Όταν του δημιουργεί συναισθήματα και εικόνες.
Μπορεί. Απλά κάθε φορά που ακούω για "σπουδαίο συνθέτη", "κορυφαίο συνθέτη" σε παρόμοιες περιπτώσεις, έτσι γενικά και άνευ λοιπών διευκρινήσεων, νομίζω ότι τοποθετείται ένα ακόμα λιθαράκι στο μεγάλο οικοδόμημα των παρεξηγήσεων για τις οποίες γράφω παραπάνω. Και όταν αυτά γίνονται από φορείς/θεσμούς, το θέμα είναι σοβαρό.ΦΙΛΕΛΕ ΚΑΙ ΤΡΟΛΕΛΕ έγραψε: 17 Ιαν 2023, 23:54 αλλά νομίζω πως στην προκειμένη περίπτωση τουλάχιστον έχεις πιάσει το νόημα του ερωτήματος με λανθασμένο τρόπο.
Και για ποια "κλασική μουσική" μιλάμε εν τέλει;vatraxos έγραψε: 16 Ιαν 2023, 18:50 Στάθη,
Για να μη γίνεται παρανόηση που συχνά οδηγεί και σε παρεξηγήσεις. Υπάρχει η κλασική μουσική, υπάρχει και η λαϊκή μουσική. Αυτός ο διαχωρισμός που κάνεις μεταξύ σοβαρής/ελαφράς-δημοφιλούς είναι λανθασμένος και τελικά, άδικος.
Ο πολιτισμός δεν ξεκίνησε ούτε τελείωσε με τις συνθέσεις της κλασικής μουσικής. Η μουσική, ο στίχος, το τραγούδι, εξελίσσονται και, το κυριότερο, ανακλούν τις εποχές στις οποίες δημιουργούνται. Και στην Ελλάδα ευτυχήσαμε τον 20ο αιώνα να γίνουμε μάρτυρες σπουδαίων συνθέσεων. Ευτυχήσαμε να γνωρίσουμε την ποίηση του Ελύτη, του Σεφέρη και του Ρίτσου μέσα από τις μουσικές του Μίκη, τον Μάνο Χατζηδάκι που μας σύστησε (ξανά) με το ρεμπέτικο, τον ανυπέρβλητο Τσιτσάνη, για να μιλήσω μόνο για τρεις ογκόλιθους της λαϊκής μας μουσικής.
Κι επειδή, πράγματι, ο χρόνος κρίνει τα μουσικά έργα, στα πόσα χρόνια θεωρείς ότι θα θεωρούνται αθάνατα τα έργα αυτά; Έχει περάσει σχεδόν ένας αιώνας από τα πρώτα ρεμπέτικα που ακόμα ακούμε. Τραγούδια σαν τη Συννεφιασμένη Κυριακή, γράφτηκαν πριν 80 χρόνια. Πιστεύεις σε 20 χρόνια δε θα ακούγονται;
Είναι ρηγμένη η κλασική μουσική; Σαφώς και είναι. Αλλά δε βρίσκεται σε κόντρα με τη λαϊκή μουσική. Μήπως και οι μουσικές του Ξαρχάκου δεν είναι ρηγμένες σήμερα;
Εμένα μου αρκεί το γεγονός ότι τέτοιοι συνθέτες εξυψώνουν με τα έργα τους την ψυχή του ανθρώπου. Προσφέρουν ψυχαγωγία - κυριολεκτικά - και όχι απλώς διασκέδαση.