Pertinax έγραψε: 16 Απρ 2025, 17:58
Γιατί θεωρείς ότι σώνει και ντε υπεκφεύγω;
Γιατί αυτό κάνεις! Έχουν παρουσιαστεί τόσες πηγές, υπάρχουν τόσα στοιχεία, δεν χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση για να καταλήξεις σε μη βεβιασμένο συμπέρασμα...
Από εκεί και πέρα, επιμένω στο ότι δεν ακολουθούσαν όλοι τον ρητορικό κανόνα να θεωρούν προγόνους ή προπάτορες μονάχα τους ιδρυτές/οικιστές. Θα ήταν παράλογο κάτι τέτοιο. Επαναλαμβάνω ότι η ιστορική ταυτότητα δεν υπακούει μονάχα σε ρητορικούς κανόνες.
Καθόλου «παράλογο»! Αυτός ήταν ο προνεωτερικός τρόπος σκέψης. Να τον αποδεκτείς... Όσο και αν δεν σου αρέσει! Και το χειρότερο; Σε διαψεύδουν οι πηγές...
Ο Τζέτζης ήταν ιδιόρρυθμος ως προς το ότι υπερτόνιζε την ελληνογένεια και την ελληνικότητα, αλλά δεν ήταν ο μοναδικός που έκανε λόγο για ελληνογένεια της Κωνσταντινούπολης.
Ο Ιωάννης Τζέτζης αναφέρθηκε στην ελληνογενεια της Κωνσταντινουπολιτικής
πλέμπας όχι «της Κωνσταντινούπολης». Την Κωνσταντινούπολη την έκτισαν οι «Ιταλοί Ρωμαίοι».
Περιττό να λέω κάθε φορά τα ίδια για τον δημοφιλέστατο στους Ρωμιούς λογίους όρο "Βυζάντιοι".
Περιττό να επαναλαμβάνω ότι αυτός είναι απλός γεωγραφικός αρχαϊσμός... Όπως η βουλγαρική Τριαδίτσα (Σόφια) κάποιες φορές παρουσιαζόταν ως «Σαρδική», η βουλγαρική Αχρίδα ως «Λυχνιδός», η βουλγαρική Γλαβινίτσα ως «Κεφαλληνία» κ.ο.κ. Σου απέδειξα παλαιότερα ότι η Κωνσταντινούπολη ήταν διακριτή από το Βυζάντιο. Δεν λες να το καταλάβεις... Παλαιότερα το είχες αποδεκτεί... Τώρα κάνεις κανονική κωλοτούμπα.
Άλλο τρανό παράδειγμα η αρχαία Ρώμη. Ιδρυτής της ήταν ο Λατίνος Αλβανός (από την Άλβα Λόγγα) Ρωμύλος, αλλά οι αρχαίοι Ρωμαίοι επικαλούνταν διάφορες απώτερες καταγωγές, όχι μονάχα τη λατινική.
Προσθέτοντας στους οικιστές και άλλους λαούς τροποποιώντας το αφήγημα (όπως έκανε αντίστοιχα ο Θεόδωρος Μετοχίτης). Υπάρχει
Ο οικιστής (αρχηγός των οικιστών) και οι οικιστές (οι ιδρυτές-επιφανέστεροι πρώτοι κάτοικοι). Ανάλογα με το επιθυμητό αποτέλεσμα ο κάθε ένας αλλάζει το αφήγημα ανάλογα...
Όμως ποια απώτερη καταγωγή μπορούσαν να επικαλεστούν οι Ρωμιοί των επαρχιών;
Σε
τοπικό επίπεδο όποια γούσταραν ανάλογα με την τοπικότητα...
Να έλεγαν ότι κατάγονταν όλοι από την κοιτίδα/γενέτειρα Κωνσταντινούπολη θα ήταν αφελές.
Δεν το έλεγαν αυτό! Πολύ απλά οι Αύσονες, ως ιδρυτές/οικιστές της νέας Ρώμης, κοιτίδας του Γένους, μπορούσαν να παρουσιάζονται και ως εθνοσυμβολικοί προπάτορες όλων των Ρωμαίων, όχι μόνο των Κωνσταντινουπολιτών. Αυτή ειναι η όλη ουσία της έννοιας της γενέτειρας/κοιτίδας... Μην ξεχνάς ότι η ελίτ, και ειδικά ο Αυτοκράτορας, οι συγχρονικοί «πατέρες» όλων των Ρωμιών, με έδρα την Κωνσταντινούπολη ήταν οι κατεξοχήν αυσονογενείς Ρωμαίοι και αρχαϊστικά ήταν... Αύσονες!
Επιπλέον παραβλέπεις τον εθνοτικό κανόνα της αυτοχθονίας. Δεν γίνεται η συντριπτική πλειοψηφία των λαών να επικαλείται με κάθε τρόπο την αυτοχθονία, αλλά τους Ρωμιούς να τους πετάμε έξω από αυτόν τον κανόνα.
Ποιός τους πέταξε έξω από τον κανόνα; Μια χαρα οι ελληνογενείς Ρωμαίοι (π.χ. Θεσσαλονικείς) επικαλούνταν μία τοπική απώτερη ελληνική καταγωγή... Πολύ απλά οι Έλληνες δεν μπορούσαν να παρουσιαστούν εθνοσυμβολικοί
πρόγονοι κατ' ανάλογο τρόπο με τους Αύσονες με βάση το κυρίαρχο στις πηγές και παραδοσιακό αφήγημα.
Με βάση αυτά τεκμηριώνω την αρχική απάντηση που σου έδωσα, ότι για τους Ρωμιούς οι ελληνογενείς της Μικράς Ασίας (=πυρήνας της Ρωμανίας) ήταν σημαντικότεροι από τους ελληνογενείς του ελλαδικού χώρου (=επαρχιακή εσχατιά).
Δεν με ενδιαφέρει η κατ' εσένα σχετική σημασία των ελληνογενών της τωόντι Ρωμανίας με τους ελληνογενείς της Ελλάδας γιατί αυτή δεν επηρεάζει τη θέση μου.
Εσύ απλά προσπαθείς να εξισώσεις αυθαίρετα (για να υποστηρίξεις τη θέση σου) τον τρόπο με τον οποίο οι Αύσονες ήταν
πρόγονοι με τον τροπο που οι Έλληνες έπαιζαν κάποιο ρόλο στο ρωμαϊκό φαντασιακό. Η «τεκμηρίωσή» σου είναι απλά μία τρόπον τινά σοφιστεία που δυνητικά θα μπορούσε να στηρίξει αυτό που θα ήθελες, αν ίσχυε (δηλαδή αν πράγματι η τωόντι Ρωμανία είχε την ίδια εθνοσυμβολική αξία με την Κωνσταντινούπολη).
Γνωρίζεις ότι για να γίνει επίκληση συλλογικής απώτερης καταγωγής πρέπει τουλάχιστον κάποιοι Ρωμαίοι να έχουν «αντικειμενικά» ως προγόνους αυτούς τους οποίους θα επικαλεστεί κάποιος ως συλλογικούς απώτερους προγόνους (και ότι δεν επαρκεί μόνο η κοινή γλώσσα και γραμματεία την οποία επικαλείσαι συνεχώς) αλλά παραβλέπεις ότι ο ιδρυτικός εθνοσυμβολικός μύθος αφορούσε ειδικά την Κωνσταντινούπολη και όχι την σύνολη τωόντι γεωγραφική Ρωμανία. Η Σμύρνη και η Τραπεζούντα λ.χ., αν και ανήκαν στην τωόντι Ρωμανία, δεν είχαν εθνοσυμβολική αξία όπως η Κωνσταντινούπολη. Συνεπώς, οι Έλληνες προπάτορες των δύο αυτών πόλεων δεν μπορούσαν υπό κανονικές συνθήκες να παρουσιαστούν ως συλλογικοί απώτεροι πρόγονοι των Ρωμαίων. Ιστορικά αφηγηματικά οι Έλληνες ήταν
περιττοί, για αυτό καμία ρωμαϊκή χρονογραφία δεν συνδέει την ρωμαϊκή ιστορία με την ελληνική ιστορία όπως η πρώτη συνδέεται με την αυσονική.
Πριν το 1204 (όταν οι κύριοι προπάτορες είναι οι Αύσονες) έχουμε έμμεσες αλλά σαφείς νύξεις ελληνογένειας.
Καμία ένδειξη επίκλησης
συλλογικής απώτερης ελληνικής καταγωγής δεν υπάρχει πριν το 1204 μ.Χ., πόσο μάλλον «σαφής»! Και μετά το 1204 μ.Χ πάλι παρέμειναν οι Αύσονες οι «κύριοι προπάτορες» όπως απέδειξα...
Μετά το 1204 αρχίζει να τονίζεται η ελληνογένεια, διότι είτε οι Έλληνες γίνονται οι κύριοι προπάτορες (Βατάτζης, Ακροπολίτης κ.α.) είτε ισότιμοι με τους Αύσονες (Μετοχίτης, Χρυσολωράς κ.α.).
Και εδώ εκδηλώνεις τα πραγματικά σου (εθνικιστικά) χρώματα...
Ο Θεόδωρος Μετοχίτης είχε ιδιόρρυθμες προσλαμβάνουσες και είναι ο μόνος που πριν το 1390 μ.Χ. παρουσιάζει τους Έλληνες σαν συνοικιστές της Κωνσταντινούπολης. Έχουμε τόσα και τόσα εγκώμια για την Κωνσταντινούπολη και κανένα δεν ακολουθεί την γραμμή του Θεόδωρου Μετοχίτη, την οποία κράτησε για τον εαυτό του καθώς το εγκώμιό του ήταν προσωπική ρητορική άσκηση που δεν εξεφώνησε ποτέ. Σου εξήγησα και παλαιότερα ότι για τον Θεόδωρο Μετοχίτη οι Έλληνες παραμένουν σε δευτερεύουσα θέση σε σχέση με τους Αύσονες ως προπάτορες, αν και ναι ανάγονται στο μυαλό του σε προπάτορες όπως οι Αύσονες, με βάση την Αριστοτελική θεωρία του υλομορφισμού πάνω στην οποία στηρίζει το αφήγημά του...
Ο Μανουήλ Χρυσολωράς ήταν ένας Ουνίτης, εγκατεστημένος στην Ιταλία που χρειαζόταν μία δικαιολογία για να παρουσιάζεται στους Ιταλούς ως Έλληνας έτσι ώστε να προωθήσει την καριέρα του ως ελληνιστής διδάσκαλος. Είχε πάρει μαζί του τα πρωτότυπα κείμενα του Θεόδωρου Μετοχίτη πάνω στα οποία βάσισε την ιδιοταυτότητά του εξισώνοντας πλήρως τους Έλληνες και τους Αύσονες ως προπάτορες...
Οι «κ.ά.» ήταν οι μαθητες του Πλήθωνα, του οποίου αγαπημένος συγγραφέας ήταν ο... Θεόδωρος Μετοχίτης! Επίσης, ήταν Ουνίτες που ανήκαν στους φιλοδυτικούς Αντιπαλαμιτικούς κύκλους, όχι και τα καλύτερα δείγματα Ρωμιοσύνης...
Την θέση μου για τον Ιωάννη Βατάτζη και τον Γεώργιο Ακροπολίτη, τους οποίους παρερμηνεύεις επίμονα, την εξέφρασα και απέδειξα σε εσένα παλαιότερα. Επικαλείσαι δύο κείμενα γραμμένα
υπό ειδικές συνθήκες προς
Δυτικό κοινό και παραβλέπεις τα κείμενα [τους] γραμμένα προς τους Ρωμαίους στους οποίους εκφράζονται οι παραδοσιακές θέσεις... Πολύ απλά αρνείσαι να λάβεις υπόψιν το
ισοζύγιο δυνάμεων της εποχής, το
κοινό στο οποίο απευθύνονται τα δύο κείμενα, τους
στόχους των συγγραφέων βάσει των οποίων έγραψαν τα κείμενα αυτά και την
εθνολογική θεωρία της αποικιοκρατίας γιατί τα συμπεράσματα πονούν...
Για απάντησε ειλικρινά τα πιο κάτω ερωτήματα:
1) Γιατί ο Ιωάννης Βατάτζης παρουσιαζόταν ως Ουνίτης;
2) Γιατί ο Μιχαήλ Παλαιολόγος που εγκωμιαζόταν και [αυτο]παρουσίαζόταν σε ενδορωμαϊκό επίπεδο ως [κυριολεκτικός] απόγονος των αρχαίων Ρωμαίων υπέγραφε ως «Αυτοκράτορας των Γραικών» στις επιστολές του προς την Δύση;
3) Γιατί ο Μιχαήλ Παλαιολόγος επέβαλε την Ουνία;
Με την ίδια παράλογη «λογική» θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι σύμφωνα με τον Ιωάννη Βατάτζη, όπως γράφει ξεκάθαρα η επιστολή του, η Ουνία ξεπέρασε την Ορθοδοξία στο μυαλό των Ρωμαίων τόσο για αυτόν όσο και των υπόλοιπων Ρωμαίων... Τόσο εξωπραγματική είναι η θέση σου...
Αν δεν μπορείς εσύ να βγάλεις τα λογικά συμπεράσματα που βγαίνουν αβίαστα τότε πολύ απλά είσαι τυφλωμένος και κολλημένος! Οι σοβαροί άνθρωποι μπορούν...Παρομοίως και για άλλες πηγές που ίσως να επικαλεστείς στη συνέχεια.
Πάντως, για χιλιοστή φορά, ετσιθελικά, έχεις εστιάσει στις πηγές που σου αρέσουν ξεχνώντας την αυσονικότατη γενική εικόνα των πηγών και μετά το 1204 μ.Χ.. Θα μπορούσα να σε χαρακτηρίσω και ως «προπαγανδιστή» όπως τον Στουραΐτη στο αντίστοιχό του άρθρο...
Εσύ απλά περιγράφεις και δεν εξηγείς! Πολύ απλά γιατί ενώ η απλή περιγραφή και απαρίθμηση επιφανειακά είναι αρεστή σε εσένα (γιατί
φαίνεται να ισχύει
σε κάποιο βαθμό αυτό που θα ήθελες να ισχύει), η πραγματική εξήγηση, τα συμπεράσματά της και οι συνέπειές της καθώς και η
πραγματικότητα δεν σου αρέσουν και για αυτό δεν επιχειρείς ειλικρινά να τις αποκαλύψεις και ανακαλύψεις...
Υ/Γ.: Πραγματικά δεν βλέπω τον λόγο να συνεχίσουμε την συζήτηση. Έχεις λάβει όλες τις απαντήσεις που χρειάζεσαι. Το μόνο που απομένει είναι να υπερβείς τον εθνικιστικό εγωισμό σου...