Σελίδα 47 από 50

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 16 Απρ 2024, 14:18
από Πασιφάη
alto_sem έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:03
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 13:56
alto_sem έγραψε: 16 Απρ 2024, 09:00 Όχι να μην καταργηθούν. Και να διδάσκονται οι νόμοι του Δράκοντα στα σχολεία στα αρχαία και να τους εφαρμόζουν...



Αντιλαμβάνεσαι τι γράφεις, ή σε κανένα σύμπαν;
Να τους εφαρμόζουν. Όχι στα σχολεία!
Αλλά; Γενικότερα;
Αντιλαμβάνεσαι πως δεν είμαστε τέτοιου είδους κοινωνία;
Αντιλαμβάνεσαι πως οι νόμοι του αίματος, δημιουργούν άλλα προηγούμενα, ακόμη και για τυχαία συμβάντα;
Αντιλαμβάνεσαι πως οι ευνομούμενες πολιτείες, δεν μπορούν και δεν πρέπει να λειτουργούν έτσι;
Αντιλαμβάνεσαι πως η εκάστοτε τυρρανία με τις αποτρόπαιες μεθόδους της, επί παντός επιστητού, δεν είναι εφικτό να λειτουργήσει εν έτει 2024;

Τί στην ευχή νοσταλγείς ή επιθυμείς; Πήγαινε καλέ μου άνθρωπε να ηρεμήσεις και ευελπιστώ να είσαι περισσότερο φειδωλός, πριν πετάξεις απαράδεκτες παπάρες.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 16 Απρ 2024, 14:20
από Πασιφάη
Ασέβαστος έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:17
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 13:59
Ασέβαστος έγραψε: 16 Απρ 2024, 08:55

απο το πανεπιστημιο, σε οποιον το επιλεγει.

τι δουλεια εχει μια νεκρη γλωσσα στην υποχρεωτικη εκπαιδευση.
Όχι. Να είναι όντως υποχρεωτικό μάθημα απ'το Δημοτικό, για να μπορεί να μαθαίνει το κάθε παιδί την προέλευση της γλώσσας που μιλάει. Μη γίνεσαι μουλάρι ξεσαμάρωτο.
Όχι ό,τι μας αρέσει και τα υπόλοιπα να τα πετάμε στα Τάρταρα.
δεν ειναι ουτε ενδιαφερον ουτε χρησιμο να μαθαινει απο που προερχεται η γλωσσα. αλλωστε το απο που προηλθε ειναι καμποσα σταδια, και πριν και μετα την αρχαια που μαθαινουν.

δεν ειναι τι μας αρεσει, ειναι τι χρειαζεται.
Όλα είναι χρήσιμα. Ακόμη και όσα εσύ δεν καταλαβαίνεις.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 16 Απρ 2024, 14:24
από Ασέβαστος
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:20

Όλα είναι χρήσιμα. Ακόμη και όσα εσύ δεν καταλαβαίνεις.
δεν ειναι ολα το ιδιο χρησιμα.
ας πουμε, για να μεινουμε στο θεμα, το να διδασκονται στις ιδιες ωρες μεταφρασμενη αρχαια γραμματεια, ειναι πολυ πιο χρησιμο απο το να διδασκονται την αρχαια γλωσσα.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 16 Απρ 2024, 14:26
από Beria
Ασέβαστος έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:24
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:20

Όλα είναι χρήσιμα. Ακόμη και όσα εσύ δεν καταλαβαίνεις.
δεν ειναι ολα το ιδιο χρησιμα.
ας πουμε, για να μεινουμε στο θεμα, το να διδασκονται στις ιδιες ωρες μεταφρασμενη αρχαια γραμματεια, ειναι πολυ πιο χρησιμο απο το να διδασκονται την αρχαια γλωσσα.
Η μεταφρασμένη αρχαία γραμματεία είναι από τα πιο βαρετά μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο
Η γραμματική και το συντακτικό έχει ένα νόημα, για όσους θέλουν να ασχοληθούν με την Αρχαία γλώσσα

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 16 Απρ 2024, 14:45
από hellegennes
Beria έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:15
hellegennes έγραψε: 15 Απρ 2024, 23:26
Juno έγραψε: 15 Απρ 2024, 17:31

Είναι όμως πρωτόγονα.
Μία εκλεπτυσμένη γλώσσα, βοηθά στο να γίνονται ανώτερες σκέψεις.
Δεν είναι πάντως εκλεπτυσμένη γλώσσα η αρχαία ελληνική. Είναι δύσκαμπτη για τα σύγχρονα δεδομένα, φτωχή σε γλωσσικά σχήματα, πάμφτωχη σε λεξιλόγιο (όπως όλες οι αρχαίες γλώσσες), φτωχή σε εκφραστικά μέσα και υπερβολικά φλύαρη. Η ΚΝΕ είναι σαφέστατα πιο εκλεπτυσμένη γλώσσα. Λιτή όταν χρειάζεται, πλούσια σε λεξιλόγιο, ιδιωματισμούς, εκφραστικά μέσα, εξαιρετικά ευέλικτη, με μεγάλη πλαστικότητα και στον σχηματισμό εκφράσεων και στην παραγωγή λέξεων και πάνω απ' όλα σύγχρονη.

Δεν τίθεται θέμα σύγκρισης. Ένα ποίημα του Ελύτη έχει αισθητικά και εκφραστικά μεγαλύτερο πλούτο από 12.000 στίχους Οδύσσειας. Δεν υπάρχει τρόπος να εκφράσεις στην αττική την αίσθηση, το νόημα και το συναίσθημα του Μικρού Βοριά.
H Αρχαία Ελληνική (εννοώντας προφανώς την Αττική γλώσσα, αφού μόνον από αυτήν έχουμε αρκετά κείμενα) είναι μια ξένη γλώσσα για τους νεοέλληνες. Αρα δεν έχουμε δυνατότητα να κρίνουμε την μουσικότητα της ή την εκφραστικότητά της, καθώς εδώ και αιώνες δεν χρησιμοποιούμε προσωδία.

Η ΚΝΕ στην πραγματικότητα είναι η γλώσσα της μετάφρασης των 70 όπως εξελίχθηκε μέσα στη Μεσαιωνική γλώσσα
Αυτό που είναι πολύ ενδιαφέρον και σπάνιο για τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές γλώσσες είναι ότι ελληνικά Μεσαιωνικά κείμενα είναι απολύτως κατανοητά από τον σύγχρονο αναγνώστη. Κάτι που δεν γίνεται με τίποτα πχ στην Μεσαιωνική Αγγλική.
Και τα ελληνιστικά κείμενα κατανοητά είναι. Σε μεγάλο βαθμό και η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη είναι αναγνώσιμες. Εγώ όμως σε άλλα πράγματα αναφέρομαι στο ποστ μου. Για την μουσικότητα και την ηχητική η αλήθεια είναι ότι δεν με ενδιαφέρει κιόλας, αλλά όταν μιλάω για εκφραστικότητα εννοώ φυσικά επικοινωνιακή, λεκτική.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 16 Απρ 2024, 21:36
από Πασιφάη
Ασέβαστος έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:24
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:20

Όλα είναι χρήσιμα. Ακόμη και όσα εσύ δεν καταλαβαίνεις.
δεν ειναι ολα το ιδιο χρησιμα.
ας πουμε, για να μεινουμε στο θεμα, το να διδασκονται στις ιδιες ωρες μεταφρασμενη αρχαια γραμματεια, ειναι πολυ πιο χρησιμο απο το να διδασκονται την αρχαια γλωσσα.
Όταν ένα παιδί διδάσκεται μόνο μεταφρασμένα αρχαία κείμενα, δεν είναι δυνατόν να εντρυφήσει στη γλώσσα. Αυτό μπορεί κάλλιστα να γίνει στο Δημοτικό, ως μια πρώτη επαφή. Το θεωρώ εξαιρετικό εφαλτήριο.
Παραπέρα, αν κι εφόσον υπάρχουν καθηγητάδες που έχουν την υπομονή να διδάξουν βήμα -βήμα τα παιδιά και όχι να τα πετάνε απ'ευθείας στο κείμενο με δυο τρια tools, εκεί, κάτι παίζει να γίνει.
Αλλά εντέλει δεν είμαι τόσο αισιοδοξη, όχι για τα αρχαια μόνο, αλλά και για τα υπόλοιπα μαθήματα.
Πάντως τα δικά μου έμαθαν αρκετά. Βγάζουν ένα απλό κειμενάκι ακόμη και μετά από τόσα χρόνια. :003:
Ασχέτως που ασχολήθηκαν με τελείως διαφορετικό αντικείμενο. :lol:

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 09:34
από Ασέβαστος
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 21:36
Ασέβαστος έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:24
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:20

Όλα είναι χρήσιμα. Ακόμη και όσα εσύ δεν καταλαβαίνεις.
δεν ειναι ολα το ιδιο χρησιμα.
ας πουμε, για να μεινουμε στο θεμα, το να διδασκονται στις ιδιες ωρες μεταφρασμενη αρχαια γραμματεια, ειναι πολυ πιο χρησιμο απο το να διδασκονται την αρχαια γλωσσα.
Όταν ένα παιδί διδάσκεται μόνο μεταφρασμένα αρχαία κείμενα, δεν είναι δυνατόν να εντρυφήσει στη γλώσσα. Αυτό μπορεί κάλλιστα να γίνει στο Δημοτικό, ως μια πρώτη επαφή. Το θεωρώ εξαιρετικό εφαλτήριο.
Παραπέρα, αν κι εφόσον υπάρχουν καθηγητάδες που έχουν την υπομονή να διδάξουν βήμα -βήμα τα παιδιά και όχι να τα πετάνε απ'ευθείας στο κείμενο με δυο τρια tools, εκεί, κάτι παίζει να γίνει.
Αλλά εντέλει δεν είμαι τόσο αισιοδοξη, όχι για τα αρχαια μόνο, αλλά και για τα υπόλοιπα μαθήματα.
Πάντως τα δικά μου έμαθαν αρκετά. Βγάζουν ένα απλό κειμενάκι ακόμη και μετά από τόσα χρόνια. :003:
Ασχέτως που ασχολήθηκαν με τελείως διαφορετικό αντικείμενο. :lol:
αυτο που λεω ειναι οτι δεν χρειαζεται να εντρυφησει στη γλωσσα. δεν προσφερει κατι.

ας πουμε τι θεωρεις οτι προσφερει περισσοτερο;

να καταναλωσω 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια απο τη ζωη μου να μαθω αρχαια, αλλα να μην διαβασω ποτε ηλιαδα και οδυσσεια.

η να διαβασω, αναλυσω, επι 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια ηλιαδα και οδυσσεια (και αλλα φυσικα) μεταφρασμενα;


να αγορασω τα καταλληλα εργαλεια και να μελετησω τα μανιουαλ για να μαστορεψω κλασσικη μοτο, αλλα να μην την ακουμπησω τελικα ποτε, η να την παω στο μαστορα που εχει γνωσεις και εργαλεια να μου τη φτιαξει και να μπορεσω να την βολταρω;

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 10:07
από ΓΑΛΗ
Ασέβαστος έγραψε: 17 Απρ 2024, 09:34
αυτο που λεω ειναι οτι δεν χρειαζεται να εντρυφησει στη γλωσσα. δεν προσφερει κατι.

ας πουμε τι θεωρεις οτι προσφερει περισσοτερο;

να καταναλωσω 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια απο τη ζωη μου να μαθω αρχαια, αλλα να μην διαβασω ποτε ηλιαδα και οδυσσεια.

η να διαβασω, αναλυσω, επι 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια ηλιαδα και οδυσσεια (και αλλα φυσικα) μεταφρασμενα;
Βασικά, αυτό που γράφεις είναι ψευτοδίλημμα. Όλοι μπορούν να διαβάσουν μεταφρασμένη Ιλιάδα και Οδύσσεια, δεν είναι κρυφά κείμενα που διδάσκονται μόνον στο σχολείο. Ακόμη και σε εικονογραφημένα βιβλία κυκλοφορούν για νήπια.

Οπότε, η οποιαδήποτε διδασκαλία των αρχαίων στα σχολεία θα ήταν ενδιαφέρουσα αν εστίαζε κυρίως σε θέματα ετυμολογίας, συγκρίσεις κειμένων κλπ που θα έβαζαν τα παιδιά στη διαδικασία να αντιληφθούν κάτι περισσότερο για την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας.

Με λίγα λόγια, άλλο το σενάριο της Οδύσσειας και άλλο η γλώσσα της Οδύσσειας.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 13:29
από Πασιφάη
Ασέβαστος έγραψε: 17 Απρ 2024, 09:34
Πασιφάη έγραψε: 16 Απρ 2024, 21:36
Ασέβαστος έγραψε: 16 Απρ 2024, 14:24

δεν ειναι ολα το ιδιο χρησιμα.
ας πουμε, για να μεινουμε στο θεμα, το να διδασκονται στις ιδιες ωρες μεταφρασμενη αρχαια γραμματεια, ειναι πολυ πιο χρησιμο απο το να διδασκονται την αρχαια γλωσσα.
Όταν ένα παιδί διδάσκεται μόνο μεταφρασμένα αρχαία κείμενα, δεν είναι δυνατόν να εντρυφήσει στη γλώσσα. Αυτό μπορεί κάλλιστα να γίνει στο Δημοτικό, ως μια πρώτη επαφή. Το θεωρώ εξαιρετικό εφαλτήριο.
Παραπέρα, αν κι εφόσον υπάρχουν καθηγητάδες που έχουν την υπομονή να διδάξουν βήμα -βήμα τα παιδιά και όχι να τα πετάνε απ'ευθείας στο κείμενο με δυο τρια tools, εκεί, κάτι παίζει να γίνει.
Αλλά εντέλει δεν είμαι τόσο αισιοδοξη, όχι για τα αρχαια μόνο, αλλά και για τα υπόλοιπα μαθήματα.
Πάντως τα δικά μου έμαθαν αρκετά. Βγάζουν ένα απλό κειμενάκι ακόμη και μετά από τόσα χρόνια. :003:
Ασχέτως που ασχολήθηκαν με τελείως διαφορετικό αντικείμενο. :lol:
αυτο που λεω ειναι οτι δεν χρειαζεται να εντρυφησει στη γλωσσα. δεν προσφερει κατι.

ας πουμε τι θεωρεις οτι προσφερει περισσοτερο;

να καταναλωσω 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια απο τη ζωη μου να μαθω αρχαια, αλλα να μην διαβασω ποτε ηλιαδα και οδυσσεια.

η να διαβασω, αναλυσω, επι 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια ηλιαδα και οδυσσεια (και αλλα φυσικα) μεταφρασμενα;


να αγορασω τα καταλληλα εργαλεια και να μελετησω τα μανιουαλ για να μαστορεψω κλασσικη μοτο, αλλα να μην την ακουμπησω τελικα ποτε, η να την παω στο μαστορα που εχει γνωσεις και εργαλεια να μου τη φτιαξει και να μπορεσω να την βολταρω;
Εννοείται οτι προσφέρει άπειρα, να εντρυφήσει στη γλώσσα ρε ταραμά, για να αποκτήσει πλούσιο λεξιλόγιο το κάθε παιδί. Να μπορεί να γράψει και να μιλήσει χωρίς να βγάζει ουγκανιές απ'το στόμα του. Ο προφορικός και ο γραπτος λόγος είναι εξίσου σημαντικά προσόντα.

Το παράδειγμα περί Ιλιάδας και Οδύσσειας, είναι χαζό. Μπορείς κάλλιστα να διαβάσεις μεταφρασμένα τα Έπη, όπως επίσης και να δώσεις λίγο βάση παραπάνω στο να μάθεις συντακτικό και γραμματική. Δεν χάθηκε δα ο κόσμος. Δεν θα σου άρεσε ο γιός σου να μπορεί να σταθεί σε μια συζήτηση, εμπλουτιζοντας την σκέψη του και ταυτόχρονα και μπορεί να ασκεί το λόγο; Νομίζω πως θα καμάρωνες.

Τώρα όσο αφορά την επισκευή ενός μηχανακίου και την ικανότητα του να διαβάσει κάποιος ένα μάνιουαλ, για να το στησει, με συγχωρείς αλλά δεν είναι το ίδιο. Είναι μια επιπρόσθετη γνώση που καλώς υπάρχει και την επικροτω. Αλλά κάνεις νοητικό άλμα και δεν είσαι εντάξει. Ξέρεις τον πόνο μου και ξύνεις πληγή. :lol:

Τεσπα. Ό,τι μαθαίνει κανείς, είναι στα συν.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 13:43
από Ασέβαστος
Πασιφάη έγραψε: 17 Απρ 2024, 13:29

Εννοείται οτι προσφέρει άπειρα, να εντρυφήσει στη γλώσσα ρε ταραμά, για να αποκτήσει πλούσιο λεξιλόγιο το κάθε παιδί. Να μπορεί να γράψει και να μιλήσει χωρίς να βγάζει ουγκανιές απ'το στόμα του. Ο προφορικός και ο γραπτος λόγος είναι εξίσου σημαντικά προσόντα.


Το παράδειγμα περί Ιλιάδας και Οδύσσειας, είναι χαζό. Μπορείς κάλλιστα να διαβάσεις μεταφρασμένα τα Έπη, όπως επίσης και να δώσεις λίγο βάση παραπάνω στο να μάθεις συντακτικό και γραμματική. Δεν χάθηκε δα ο κόσμος. Δεν θα σου άρεσε ο γιός σου να μπορεί να σταθεί σε μια συζήτηση, εμπλουτιζοντας την σκέψη του και ταυτόχρονα και μπορεί να ασκεί το λόγο; Νομίζω πως θα καμάρωνες.

Τώρα όσο αφορά την επισκευή ενός μηχανακίου και την ικανότητα του να διαβάσει κάποιος ένα μάνιουαλ, για να το στησει, με συγχωρείς αλλά δεν είναι το ίδιο. Είναι μια επιπρόσθετη γνώση που καλώς υπάρχει και την επικροτω. Αλλά κάνεις νοητικό άλμα και δεν είσαι εντάξει. Ξέρεις τον πόνο μου και ξύνεις πληγή. :lol:

Τεσπα. Ό,τι μαθαίνει κανείς, είναι στα συν.
ναι, στη σημερινη γλωσσα, η και σε περισσοτερες απο μια.

ζωντανες γλωσσες, με φυσικους ομιλητες ομως..

ναι, οτι μαθαινει ειναι στα συν. αλλα ο χρονος και οι δυνατοτητες ειναι περιορισμενα. καλο ειναι λοιπον να μαθαινει καθενας πραγματα χρησιμα, η εστω που να του αρεσουν. καθολου κακο δεν ειναι να μαθαινει αρχαια, ειτε στο πανεπιστημιο, που θα εχει επιλεξει, ειτε και στο δημοτικο αν θες, αλλα παλι κατ επιλογην, οπως επιλεγουν ξενες γλωσσες.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 13:54
από Bazoomba
Ασέβαστος έγραψε: 17 Απρ 2024, 13:43
Πασιφάη έγραψε: 17 Απρ 2024, 13:29

Εννοείται οτι προσφέρει άπειρα, να εντρυφήσει στη γλώσσα ρε ταραμά, για να αποκτήσει πλούσιο λεξιλόγιο το κάθε παιδί. Να μπορεί να γράψει και να μιλήσει χωρίς να βγάζει ουγκανιές απ'το στόμα του. Ο προφορικός και ο γραπτος λόγος είναι εξίσου σημαντικά προσόντα.


Το παράδειγμα περί Ιλιάδας και Οδύσσειας, είναι χαζό. Μπορείς κάλλιστα να διαβάσεις μεταφρασμένα τα Έπη, όπως επίσης και να δώσεις λίγο βάση παραπάνω στο να μάθεις συντακτικό και γραμματική. Δεν χάθηκε δα ο κόσμος. Δεν θα σου άρεσε ο γιός σου να μπορεί να σταθεί σε μια συζήτηση, εμπλουτιζοντας την σκέψη του και ταυτόχρονα και μπορεί να ασκεί το λόγο; Νομίζω πως θα καμάρωνες.

Τώρα όσο αφορά την επισκευή ενός μηχανακίου και την ικανότητα του να διαβάσει κάποιος ένα μάνιουαλ, για να το στησει, με συγχωρείς αλλά δεν είναι το ίδιο. Είναι μια επιπρόσθετη γνώση που καλώς υπάρχει και την επικροτω. Αλλά κάνεις νοητικό άλμα και δεν είσαι εντάξει. Ξέρεις τον πόνο μου και ξύνεις πληγή. :lol:

Τεσπα. Ό,τι μαθαίνει κανείς, είναι στα συν.
ναι, στη σημερινη γλωσσα, η και σε περισσοτερες απο μια.

ζωντανες γλωσσες, με φυσικους ομιλητες ομως..

ναι, οτι μαθαινει ειναι στα συν. αλλα ο χρονος και οι δυνατοτητες ειναι περιορισμενα. καλο ειναι λοιπον να μαθαινει καθενας πραγματα χρησιμα, η εστω που να του αρεσουν. καθολου κακο δεν ειναι να μαθαινει αρχαια, ειτε στο πανεπιστημιο, που θα εχει επιλεξει, ειτε και στο δημοτικο αν θες, αλλα παλι κατ επιλογην, οπως επιλεγουν ξενες γλωσσες.
Ωραίο κριτήριο αυτό. Θα διδάσκονταν λοιπόν τεχνικές τσοντοποιίας, τεχνικές αναπνοών για να κρατάνε περισσότερο στο σεξ, τεχνικές διεύρυνσης του στομάχου για να μπορέσει να χωρέσει και τρίτο πιτόγυρο, τεχνικές κρατήματος δίσκου για να μην πέφτουν τα ποτήρια στο σερβίρισμα, τεχνικές τυλίγματος πιτόγυρου, τεχνικές αλλατισμού πιτόγυρου με σταγόνες ιδρώτα που κυλούν από το πρόσωπο, τεχνικές δημιουργίας αλοιφών με βάση το γιαούρτι, μουσικολογικές αναλύσεις τραγουδιών γιουριβίζιο/τραπ και τουτόριαλς χρήσης των σόσιαλ. Πράγματα δηλαδή που επιλέγουμε συνειδητά στην καθημερινότητα μας, πράγματα χρήσιμα που μας αρέσουν. Και όταν μας ρωτήσει κανας περίεργος, πως διαμορφώνονται τα γούστα μας και οι συνήθειες μας, θα τον κοιτάξουμε αγριεμένα και θα πατήσομε γκαζι για να παραλάβουμε τον επόμενο πελάτη με το ταξί μας.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 13:55
από Πασιφάη
Ασέβαστος έγραψε: 17 Απρ 2024, 13:43
Πασιφάη έγραψε: 17 Απρ 2024, 13:29

Εννοείται οτι προσφέρει άπειρα, να εντρυφήσει στη γλώσσα ρε ταραμά, για να αποκτήσει πλούσιο λεξιλόγιο το κάθε παιδί. Να μπορεί να γράψει και να μιλήσει χωρίς να βγάζει ουγκανιές απ'το στόμα του. Ο προφορικός και ο γραπτος λόγος είναι εξίσου σημαντικά προσόντα.


Το παράδειγμα περί Ιλιάδας και Οδύσσειας, είναι χαζό. Μπορείς κάλλιστα να διαβάσεις μεταφρασμένα τα Έπη, όπως επίσης και να δώσεις λίγο βάση παραπάνω στο να μάθεις συντακτικό και γραμματική. Δεν χάθηκε δα ο κόσμος. Δεν θα σου άρεσε ο γιός σου να μπορεί να σταθεί σε μια συζήτηση, εμπλουτιζοντας την σκέψη του και ταυτόχρονα και μπορεί να ασκεί το λόγο; Νομίζω πως θα καμάρωνες.

Τώρα όσο αφορά την επισκευή ενός μηχανακίου και την ικανότητα του να διαβάσει κάποιος ένα μάνιουαλ, για να το στησει, με συγχωρείς αλλά δεν είναι το ίδιο. Είναι μια επιπρόσθετη γνώση που καλώς υπάρχει και την επικροτω. Αλλά κάνεις νοητικό άλμα και δεν είσαι εντάξει. Ξέρεις τον πόνο μου και ξύνεις πληγή. :lol:

Τεσπα. Ό,τι μαθαίνει κανείς, είναι στα συν.
ναι, στη σημερινη γλωσσα, η και σε περισσοτερες απο μια.

ζωντανες γλωσσες, με φυσικους ομιλητες ομως..

ναι, οτι μαθαινει ειναι στα συν. αλλα ο χρονος και οι δυνατοτητες ειναι περιορισμενα. καλο ειναι λοιπον να μαθαινει καθενας πραγματα χρησιμα, η εστω που να του αρεσουν. καθολου κακο δεν ειναι να μαθαινει αρχαια, ειτε στο πανεπιστημιο, που θα εχει επιλεξει, ειτε και στο δημοτικο αν θες, αλλα παλι κατ επιλογην, οπως επιλεγουν ξενες γλωσσες.
Άντε πάνε να κάνεις διαμαρτυρία στο Υπουργείο Παιδείας. Ωφελημένα θα βγουν τα παιδια, όσο γίνεται. Το σημαντικό είναι να μην είναι ξυλάγγουρα στην έκφραση και να μπορούν να συντάξουν έστω ένα γαμωκείμενο στη Νέα Ελληνική. Διότι βοηθάει κι εκεί κι ας το σνομπάρεις.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 15:35
από hellegennes
ΓΑΛΗ έγραψε: 17 Απρ 2024, 10:07
Ασέβαστος έγραψε: 17 Απρ 2024, 09:34
αυτο που λεω ειναι οτι δεν χρειαζεται να εντρυφησει στη γλωσσα. δεν προσφερει κατι.

ας πουμε τι θεωρεις οτι προσφερει περισσοτερο;

να καταναλωσω 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια απο τη ζωη μου να μαθω αρχαια, αλλα να μην διαβασω ποτε ηλιαδα και οδυσσεια.

η να διαβασω, αναλυσω, επι 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια ηλιαδα και οδυσσεια (και αλλα φυσικα) μεταφρασμενα;
Βασικά, αυτό που γράφεις είναι ψευτοδίλημμα. Όλοι μπορούν να διαβάσουν μεταφρασμένη Ιλιάδα και Οδύσσεια, δεν είναι κρυφά κείμενα που διδάσκονται μόνον στο σχολείο. Ακόμη και σε εικονογραφημένα βιβλία κυκλοφορούν για νήπια.

Οπότε, η οποιαδήποτε διδασκαλία των αρχαίων στα σχολεία θα ήταν ενδιαφέρουσα αν εστίαζε κυρίως σε θέματα ετυμολογίας, συγκρίσεις κειμένων κλπ που θα έβαζαν τα παιδιά στη διαδικασία να αντιληφθούν κάτι περισσότερο για την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας.

Με λίγα λόγια, άλλο το σενάριο της Οδύσσειας και άλλο η γλώσσα της Οδύσσειας.
Δεν είναι ακριβώς έτσι. Η Οδύσσεια και η Ιλιάδα έχουν ενδιαφέρον σαν μελέτη για διάφορους εκπαιδευτικούς λόγους που δεν καλύπτονται από ψυχαγωγική ανάγνωση. Έχουν πληροφορίες για την ιστορία και την κουλτούρα, κοινωνικές πλευρές, κτλ, που προσφέρονται για ανάλυση.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 15:49
από Βίνγκιλοτ
Πασιφάη έγραψε: 17 Απρ 2024, 13:55Άντε πάνε να κάνεις διαμαρτυρία στο Υπουργείο Παιδείας. Ωφελημένα θα βγουν τα παιδια, όσο γίνεται. Το σημαντικό είναι να μην είναι ξυλάγγουρα στην έκφραση και να μπορούν να συντάξουν έστω ένα γαμωκείμενο στη Νέα Ελληνική. Διότι βοηθάει κι εκεί κι ας το σνομπάρεις.
Βασικά, το να βομβαρδίζεις ένα παιδί με αρχαία ελληνικά ενώ παράλληλα αναπτύσσει τη μεταγλωσσική του επίγνωση στα νέα έχει σαν αποτέλεσμα να καταστρέφεται το γλωσσικό του αισθητήριο στη μητρική του γλώσσα. Αρχίζει το παιδί και μπλέκεται μεταξύ νέων και αρχαίων όσον αφορά τους γραμματικούς τύπους, τις σημασίες, τη σύνταξη κτλ.

Re: κατάργηση αρχαίων στα σχολεία υπέρ ή κατά;

Δημοσιεύτηκε: 17 Απρ 2024, 16:53
από ΓΑΛΗ
hellegennes έγραψε: 17 Απρ 2024, 15:35
ΓΑΛΗ έγραψε: 17 Απρ 2024, 10:07
Ασέβαστος έγραψε: 17 Απρ 2024, 09:34
αυτο που λεω ειναι οτι δεν χρειαζεται να εντρυφησει στη γλωσσα. δεν προσφερει κατι.

ας πουμε τι θεωρεις οτι προσφερει περισσοτερο;

να καταναλωσω 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια απο τη ζωη μου να μαθω αρχαια, αλλα να μην διαβασω ποτε ηλιαδα και οδυσσεια.

η να διαβασω, αναλυσω, επι 5 ωρες τη βδομαδα για 5 χρονια ηλιαδα και οδυσσεια (και αλλα φυσικα) μεταφρασμενα;
Βασικά, αυτό που γράφεις είναι ψευτοδίλημμα. Όλοι μπορούν να διαβάσουν μεταφρασμένη Ιλιάδα και Οδύσσεια, δεν είναι κρυφά κείμενα που διδάσκονται μόνον στο σχολείο. Ακόμη και σε εικονογραφημένα βιβλία κυκλοφορούν για νήπια.

Οπότε, η οποιαδήποτε διδασκαλία των αρχαίων στα σχολεία θα ήταν ενδιαφέρουσα αν εστίαζε κυρίως σε θέματα ετυμολογίας, συγκρίσεις κειμένων κλπ που θα έβαζαν τα παιδιά στη διαδικασία να αντιληφθούν κάτι περισσότερο για την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας.

Με λίγα λόγια, άλλο το σενάριο της Οδύσσειας και άλλο η γλώσσα της Οδύσσειας.
Δεν είναι ακριβώς έτσι. Η Οδύσσεια και η Ιλιάδα έχουν ενδιαφέρον σαν μελέτη για διάφορους εκπαιδευτικούς λόγους που δεν καλύπτονται από ψυχαγωγική ανάγνωση. Έχουν πληροφορίες για την ιστορία και την κουλτούρα, κοινωνικές πλευρές, κτλ, που προσφέρονται για ανάλυση.
Συμφωνώ σε αυτό. Αλλά δεν ισχύει μόνον για τα έπη αλλά για όλους τους μύθους, που πάντα ήταν ελκυστικοί για τα παιδιά. Και αργότερα σε φάσεις λυκείου, σαφώς και είναι θετική η προσέγγιση στις τραγωδίες ή κωμωδίες, που σαφέστατα έχουν στενή σχέση με τους μύθους.

Αυτό όμως μπορεί να αποδοθεί και με το σενάριο που προανέφερα ήδη. Και δεν νομίζω ότι πλέον ζούμε σε εποχές που τα παιδιά "μάθαιναν πράματα, γράμματα και λοιπά θάματα" μόνον από τους δασκάλους. Κάπου έλεος στην τελική. Ο γιος μου ήξερε καλύτερη ελληνική μυθολογία στα 5 και περισσότερα είδη "δεινόσαυρων" απ' όσα ξέρει σήμερα ο μέσος καταληψίας. Kαι αναφέρομαι στη δεκαετία του 80.

Η γλώσσα είναι άλλο πράγμα.

Και ακριβώς γι' αυτό ακόμη και αναγνωρισμένοι ποιητές και λογοτέχνες ξόδεψαν και συνεχίζουν να ξοδεύουν χρόνο και ενέργεια για μεταφράσεις ελληνικών και ξένων έργων.

Σ' αυτές τις φάσεις ισχύει -κατά τη γνώμη μου- ο στίχος του Ελύτη στο σκοτεινό του ρήμα.

Αυτά στη γλώσσα τη δική μου. Κι άλλοι άλλα σ' άλλες.


Στην τελική, στα ελληνικά έγραφαν ο Ηράκλειτος, στα ελληνικά ο Καβάφης, στα ελληνικά και ο Ελύτης.

Στα ελληνικά ο Καζαντζάκης, ο Καραγάτσης, ο Λουντέμης, ο Παπαγιώργης.

Στα ελληνικά είναι γραμμένα και τα δημοτικά τραγούδια.


Προκύπτει από κάπου ότι αν δέκα φιλόλογοι διαβάσουν αντίστοιχα κείμενα, θα καταλάβουν το ίδιο; :lol: