Οι ειδωλολάτρες, τουλάχιστον αυτοί της ύστερης αρχαιότητας, πίστευαν πως τα ίδια τα αγάλματα ήταν θεοί.Blackdog έγραψε: 09 Φεβ 2022, 14:45 Δεν υπάρχει τίποτα το καινούριο ή σπουδαίο στην ηθική τους διδασκαλία (Χριστιανών), που αν την συγκρίνει κανείς με άλλες φιλοσοφίες δεν θα την βρει διόλου πρωτότυπη. Λόγου χάρη η αποστροφή τους προς ό,τι θεωρούν ως ειδωλολατρεία. Το ότι δεν είναι λογικό, αντικείμενα που έχουν φτιαχτεί από ανθρώπινα χέρια να τα θεωρεί κανείς ως θεούς μιας και πρόκειται για κατασκευάσματα φαύλων και πολλές φορές άδικων ανθρώπων, το πίστευαν κι οι Πέρσες, όπως μας ιστορεί ο Ηρόδοτος.
Αλλά κι ο Ηράκλειτος λέει, «όσοι λατρεύουν τ’ άψυχα για θεούς δεν διαφέρουν από κάποιον που πιάνει κουβέντα με τα ντουβάρια».
Κέλσος "Αληθής λόγος" 2ος αι μχ
Αν υπολογισω και τον Ιουλιανο και τον Πορφυριο, νομιζω οτι η ειδωλολατρεια στην αρχ Ελλαδα ειναι hoax![]()
Παράθεμα #1: Ο Ηραΐσκος
"Η περιγραφή που δίνει ο Δαμάσκιος για την ταφή του θείου Ηραΐσκου, της μείζονος αυτής μορφής του παγανισμού στην Αλεξάνδρεια του τέλους του 5ου αιώνα, απεικονίζει την απίστευτη εγγύτητά του στους θεούς. Ήταν ικανός, για παράδειγμα, να ανακαλύψει ποια από τα αγάλματα των θεών κατοικούνταν προσωρινά ή μόνιμα από τη θεότητα και ποια ήταν απλώς αναπαραστάσεις που δεν αποτελούσαν ζωντανές ενσαρκώσεις του θείου. Αρκούσε μια ματιά σε κάποιο άγαλμα για να τον ρίξει σε κατάσταση φυσικής και πνευματικής έκστασης, αν στο άγαλμα κατοικούσε κάποια θεότητα, ενώ, αν δεν έπεφτε σε τέτοια έκσταση, δεν υπήρχε αμφιβολία ότι ο θεός δεν ήταν παρών." (Bowersock Glen Warren, 'Ο ελληνισμός στην ύστερη αρχαιότητα', 2η έκδ., ΜΙΕΤ, Αθήνα 2000, σελ. 123-124).
Αυτό αναφέρεται στη Σούδα, λήμμα Ηραΐσκος':
"O μεν δη Ηραΐσκος αυτοφυής εγένετο διαγνώμων των τε ζώντων και των μη ζώντων ιερών αγαλμάτων"
Παράθεμα #2: Το ξύπνημα τών αγαλμάτων
"Οι Έλληνες και οι εξελληνισμένοι πιστοί των αιγυπτιακών θεών εξακολούθησαν και κατά την αυτοκρατορική εποχή να τελούν, σύμφωνα με το αιγυπτιακό τυπικό, δύο καθημερινές ακολουθίες, μια πρωινή και μια εσπερινή. Η πρωινή τουλάχιστον άρχιζε με καθαρμούς, που γίνονταν με νερό, άναμμα πυρός και καύση λιβανωτού και άλλων αρωματικών ουσιών. Έπειτα ξυπνούσαν τα αγάλματα των θεών, που πίστευαν ότι ήταν ζωντανά, με ψαλμούς που συνόδευαν αυλοί [...] Σε ορισμένες μεγάλες εορτές οι ιερείς έλουζαν το άγαλμα της θεάς, κτένιζαν και αρωμάτιζαν την κόμη της, την έντυναν πάλι με τα βαρύτιμα ενδύματα της και την στόλιζαν με ακριβά κοσμήματα." (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμ. ΣΤ', 'Ελληνισμός και Ρώμη 30 π.Χ.-324 μ.Χ.', Εκδοτική Αθηνών Α.Ε., σελ. 497β-498α).
Παράθεμα #3: Τρισμέγιστος και Ασκληπιός
Γνωστικό κείμενο "Ασκληπιός", της βιβλιοθήκης Ναγκ Χαμαντί:
"just as the Father and Lord made the gods eternal so as to be like him, / so humanity would represent its gods with / the likeness of its own countenance." / "Do you mean statues, Trisraegistus?" [326,10] "Statues, Asclepius—do you see to what extent you yourself / are an unbeliever? —animated statues, full of intellect and spirit, / which accomplish such great things; statues which have foreknowledge of future things / and which predict them through lots, oracles, dreams, and many other things, / which cause illnesses for men and cure them, which cause [326,15] sadness and joy according to one's deserts." (James McConkey Robinson, "The Coptic Gnostic Library: A Complete Edition of the Nag Hammadi Codices", BRILL 2000, σελ. 417)
Μετάφραση:
Όπως ακριβώς ο Πατέρας και Κύριος κατέστησε τους Θεούς αιώνιους ώστε να είναι όπως εκείνος, έτσι και η ανθρωπότητα θα αναπαριστούσε τους Θεούς της με τη δική της ομοιότητα.
- Εννοείτε τα αγάλματα, Τρισμέγιστε;
- Τα αγάλματα, Ασκληπιέ, βλέπεις μέχρι ποιου σημείου είσαι δύσπιστος; Ζωντανά αγάλματα, πλήρη νόησης και πνεύματος, που πραγματοποιούν τέτοια μεγάλα πράγματα. Αγάλματα που προγνωρίζουν τα μέλλοντα και τα προβλέπουν με κλήρους, χρησμούς, όνειρα, και πολλά άλλα, που προκαλούν τις ασθένειες στους ανθρώπους και τους θεραπεύουν, που προκαλούν τη θλίψη και τη χαρά κατά πως αξίζει στον καθένα.
https://www.oodegr.com/neopaganismos/pa ... reia.htm#5.