Καλά, ας αφήσουμε την wiki, αν γνωρίζει κάποιος και έχει αποσπάσματα να παρουσιάσει ας το κάνει, πχ απο τα Μεταφυσικά του,
*το "it has been suggested" δεν μου αρκεί, ούτε η wiki μου αρκεί
Αν κάνω λάθος εγώ, να παραδεχθώ το λάθος μου και να ζητήσω συγγνώμη από την ψυχή και την υστεροφημία του Βολταίρου που διέσυρα.
Βρήκα από έναν παλιό σελιδοδείκτη πρόχειρα, μια κριτικη του στο διαδίκτυο (δεν ξέρω/θυμάμαι τι τεκμηρίωση έχει ή πόσο αξιόπιστη ανάλυση είναι).
Εδώ γινεται λόγος για αναφορές ρατσιστικές του Βολταίρου στην "Μεταφυσική" του, εκτός άλλων πραγμάτων που υποστηρίζει φιλοσοφικά + τις βιολογικες επιστημονικές αποδοχές της εποχής του οι οποίες μπορεί και να οδηγούν την σκέψη σε συγκεκριμένα συμπεράσματα.
Για να είμαι όμως ειλικρινής, δεν έχω μελετήσει ικανοποιητικά το έργο του.
...Voltaire's daring is evident in his willingness to entertain the possibility of human extinction. (The main underlying target is clearly the Biblical narrative with its claim of sole descent from Adam.) But he does so by assuming racial diversity. Given that he is entertaining the (possible) extinction of human races this makes sense.
While the essay breathes the atmosphere of progress of Moderns over Ancients, I don't think that in this essay the point is to assert the superiority of whites** -- after all, the whole essay is an attack on the foolishness of Plato -- , and he is silent on the relative status of whites and blacks. That silence is somewhat surprising because he is a terrible racist toward blacks elsewhere, especially in his Traité de métaphysique!** But even in this essay Voltaire does introduce what we may call fetishistic and exotic images of the so-called Kaffirs and Samoyeds (I think the latter are meant to refer to Siberian tribes).+ If one takes rhetoric and aesthetics seriously, one wonders if those that wish to promote Voltaire and his Enlightenment are seduced by such imagery...
http://digressionsnimpressions.typepad. ... acism.html