ethereal έγραψε: 23 Αύγ 2022, 18:42
stavmanr έγραψε: 23 Αύγ 2022, 18:29
Κι όμως δεν είναι ουτε αυτό ethereal:
"είμαι ελεύθερος γιατί δεν είμαι άνθρωπος ενέργειας που να έχω ανάγκη για να δράσω από δόγματα και βεβαιότητες και πρακτικούς συλλογισμούς."
Αισθάνεται ελεύθερος επειδή δεν κινητοποιείται από τέτοια κινήματα. Αισθάνεται ελεύθερος, επειδή σε αντίθεση με όλους αυτούς που σκοτώνονται μεταξύ τους
προσπαθώντας να βρουν τη λύση στο εγκόσμιο δράμα, δεν αισθάνεται την ίδια ανάγκη.
Η κατακλείδα του άρθρου είναι στην πραγματικότητα η εισαγωγή του. Αν δεν διαβάσεις την κατακλείδα δεν καταλαβαίνεις και το περιεχόμενο.
Οι άνθρωποι φτάνουν σε τρία επίπεδα ηθικής μύησης. Όχι όλοι. Ελάχιστοι καταφέρνουν να φτάσουν στο τρίτο.
Υπάρχουν λοιπόν:
Αυτοί που νομίζουν ότι πολεμούν το κακό και υπερασπίζονται το καλό.
Αυτοί που νομίζουν ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν το κακό για να παράγουν καλό.
Αυτοί που κατάλαβαν ότι δεν υπάρχει ούτε καλό ούτε κακό.
Το άρθρο αποτυπώνει μια χρονική στιγμή της πορείας. Ούτε καν ξέρεις πότε έγιναν αυτές οι δηλώσεις για να τις τοποθετήσεις στο σύμπαν του Καζαντζάκη.
Είναι το πλέον εύκολο να πει κάποιος οτι ο Ν.Κ. είναι αυτό, εκείνο ή τ' άλλο. Αλλά το ότι ήταν όλα μαζί και τίποτα (όπως το έχετε σχηματοποιημένο) είναι το αληθές.
Όπως βλέπεις, αναλύω το κείμενο με βάση αυτά που γράφονται κι όχι βάσει μίας πεποίθησης για τον Καζαντζάκη.
Για τον Καζαντζάκη ο πόλεμος, η βία, είναι απλά το αποτέλεσμα μίας αιώνιας πάλης που παίρνει διάφορες μορφές στα δύο στρατόπεδα. Είναι αναπόφευκτος, ως αποτέλεσμα μίας εσωτερικής ορμής του κόσμου αυτού. Είναι το μέγιστο δράμα του ανθρωπίνου γένους, το οποίο ανθρώπινο γένος προσπαθεί να βρει τη λύση του δράματος παράγοντάς το. Κάθε ένας που πολεμά νομίζει ότι με τον πόλεμο και την νίκη επάνω στον "κακό" αντίπαλο θα σταματήσει τους πολέμους, τον πόλεμο ως μελλοντικό φαινόμενο. Κι αυτό είναι το μέγιστο δράμα του ανθρωπίνου γένους.
Όποιος διαβάσει Καζαντζάκη θα διαπιστώσει ότι ο καλός χαρακτήρας είναι ταυτόχρονα κι ο πιο στραβός. Κι ο πιο στραβός χαρακτήρας προσπαθεί να κάνει το καλό από τη δική του πλευρά κι οπτική.
Να μιλήσουμε πχ. για τον Τελευταίο Πειρασμό που ο Ιησούς είναι αυτός που φτιάχνει σταυρούς για να σταυρώνονται οι ψευτοζηλωτές, οι ψευδοσωτήρες που τον αηδιάζουν;
Να μιλήσουμε για τους Αδερφοφάδες που ένα ευγενέστατο παιδί περιγράφει τον εαυτό του στο γράμμα προς την αγαπημένη του, ως προπίθηκο στη μάχη; Που πιάνει τον εαυτό του να θέλει να βασανίσει τον αιχμάλωτο αντίπαλο, με τον οποίο τελικά γίνονται φίλοι ως την εκτέλεσή του και τελικά έχει τύψεις που δεν έκανε κάτι να τον σώσει;