Daje έγραψε: 30 Ιουν 2021, 09:39
Μπορει καποιος να μου εξηγησει γιατι αξιζει τοσο πολυ ο συγκεκριμενος πινακας?
Θα κάνω μία προσπάθεια. Πολλά από αυτά τα έχω γράψει ξανά και ελπίζω να μην κουράσω τους φίλους που θα τα ξαναδιαβάσουν. Θα τα πω περιληπτικά και αν θέλεις να επεκταθούμε σε κάτι, ρωτάς και το αναλύουμε.
Γενικά υπάρχουν δύο ειδών λόγοι για τους οποίους αποτιμώνται ψηλά τα έργα κάποιων καλλιτεχνών:
1. λόγοι εξωκαλλιτεχνικοί. Έχουν να κάνουν με το ντόρο που δημιουργείται γύρω από ένα έργο, το πόσους και ποιους ιδιοκτήτες έχει αλλάξει, το αν έχει μία ενδιαφέρουσα ιστορία να το ακολουθεί. Αυτός ο πίνακας που έγινε δωρεά συμβολικά προς τον Ελληνικό λαό αποκτά μια κάποια αξία από το γεγονός αυτό. Το όλο ζήτημα της κλοπής και ανεύρεσής του θα του δώσει μία αξία ακόμα. Δες ως παράδειγμα τη μπάλα που έχει παίξει σε ένα ματς ο Ντουράντ, την υπογράφει και στην χαρίζει. Αμέσως αποκτά άλλη αξία λόγω της συγκεκριμένης υπογραφής ενώ ουσιαστικά δεν διαφέρει σε τίποτα από μία μπάλα που μπορείς να αγοράσεις μόνος σου. Αν το παιχνίδι που χρησιμοποιήθηκε ήταν σημαντικό, η μπάλα παίρνει κι άλλη αξία. Το γεγονός ότι στην χάρισε της προσδίδει και συναισθηματική αξία, ειδικά για σένα, κοκ.
2. λόγοι καλλιτεχνικοί. Αυτοί είναι και οι ουσιαστικότεροι. Εδώ πάλι μπορείς να διακρίνεις περιπτώσεις. Έργα που είναι μοναδικά στην ιστορία της τέχνης γιατί έφεραν μια αλλαγή ή και μια επανάσταση (άλλαξαν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την τέχνη έκτοτε) ή έργα ενός πολύ σπουδαίου καλλιτέχνη που γενικώς παράγει υψηλό αποτέλεσμα. Αν έχεις λοιπόν κάποιον που το μεγαλύτερο μέρος του έργου του είναι σπουδαίο, τότε ακόμα και τα δευτερότριτα έργα του αποκτούν μεγαλύτερη αξία. Επίσης ένας σπουδαίος καλλιτέχνης μπορεί να έχει μια πρωτοποριακή ιδέα που υλοποιηθεί σε μια σειρά από έργα. Γίνεται συχνά αυτό. Προφανώς το πρώτο έργο της σειράς δεν θα έχει την ίδια αξία με το δεύτερο, το τρίτο ή το εικοστό, κλπ. Αν πρόκειται για κάτι πρωτοποριακό συνήθως το πρώτο έργο αποτιμάται υψηλότερα. Ωστόσο μπορεί να γίνει και αντίστροφα όταν με τον καιρό αποκτάται μια ωριμότητα στον νέο τρόπο χειρισμού του υλικού. Έτσι ένα ώριμο έργο μπορεί να αποτιμηθεί ως σημαντικότερο από ένα πρωτόλειο. Κατόπιν θα συνεκτιμηθεί η επίδραση που είχε το έργο αυτό στην εποχή του και μετέπειτα. Σου μιλάω για πράγματα συγκεκριμένα και όχι αόριστα, ούτε θέματα προσωπικού γούστου.