Δεν είναι καθόλου inconclusive. Αυτό προσπαθούν να περάσουν αλλά οι περισσότερες σχετικές μελέτες δείχνουν ότι δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα, δηλαδή αύξηση ατυχημάτων λόγω στέρησης ύπνου μίας ώρας μια συγκεκριμένη ώρα του χρόνου, και αν μη τι άλλο το σύστημα αλλαγής έχει μακροπρόθεσμα θετικό αντίκτυπο, δηλαδή αρνητική συσχέτιση με τα ατυχήματα. Δεν έχει βρεθεί ποτέ τέτοιο πράγμα -η διαφορά μιας ώρας να προκαλεί ατυχήματα- και καμμιά αστυνομία δεν το καταγράφει σαν αιτία ατυχημάτων. Ακόμη και σαν ιδέα είναι γελοίο. Αντιθέτως, αν επιλέξουμε να δουλεύουμε με θερινό ωράριο, τον χειμώνα θα ξημερώνει πλέον μια ώρα αργότερα, πράγμα που οι αστυνομίες όλου του κόσμου καταγράφουν σαν συχνή αιτία ατυχημάτων (έλλειψη φωτός). Αν δουλεύουμε με χειμερινή ώρα, το καλοκαίρι θα νυχτώνει μια ώρα νωρίτερα, με την ίδια συνέπεια. Γενικά, επαναπροσαρμόζοντας τις ώρες φωτός στις ώρες που δραστηριοποιούμαστε, μειώνουμε την αιτία ατυχημάτων. Αυτό όχι μόνο επαληθεύεται από τα αληθινά στοιχεία που είναι διαθέσιμα αλλά και σαν λογική. Δεν είμαστε νυκτόβια όντα, βλέπουμε καλύτερα την ημέρα.
Θα σου δώσω βέβαια ότι υπάρχουν πρόχειρες μελέτες που βασίζονται σε δεδομένα 1-2 ετών και βγάζουν κουφά συμπεράσματα συμψηφίζοντας τρελά διαφορετικούς αριθμούς, αλλά γιατί να μας ενδιαφέρουν αυτές; Μας ενδιαφέρουν οι μελέτες με δεδομένα πολλών ετών, όχι στατιστικές πίπες. Π.χ. αυτή:
We use 28 years (1976-2003) of automobile crash data from the United States, and exploit a natural experiment arising from a 1986 federal law that changed the time when states switched to DST to identify the short run and long run effects of DST on automobile crashes. Our findings suggest that (1) DST has no significant detrimental effect on automobile crashes in the short run; (2) DST significantly reduces automobile crashes in the long run with a 8-11% fall in crashes involving pedestrians, and a 6-10% fall in crashes for vehicular occupants in the weeks after the spring shift to DST.
(PDF) The Short and Long Run Effects of Daylight Saving Time on Fatal Automobile Crashes. Available from:
https://www.researchgate.net/publicatio ... le_Crashes [accessed Aug 30 2018].
Δεν είναι η μόνη μελέτη που εξέτασε δεδομένα 2 δεκαετιών και βάλε, όλες όσες το έκαναν βρήκαν το ίδιο πράγμα. Αυτό βάζει ταφόπλακα στο επιχείρημα ότι τα δεδομένα είναι inconclusive.
Το υφιστάμενο σύστημα δεν είναι καθόλου ρευστό. Οι χώρες της Ευρώπης λειτουργούν με σύστημα αλλαγής ώρας εδώ και δεκαετίες και κατά συνέπεια έχουμε προσαρμόσει τα πάντα για να λειτουργούν με βάση την ύπαρξή του. Αν επιλέξεις να λειτουργείς με θερινή ώρα, τον χειμώνα δεν θα υπάρχει αρκετό φως για να πηγαίνουν τα παιδιά σου σχολείο και να πας εσύ στην δουλειά σου, που σημαίνει πολλά κακά πράγματα. Θα έχεις βέβαια μια ώρα περισσότερου φωτός το απόγευμα, αλλά αυτή είναι σαφώς μικρότερης σημασίας από την ώρα που μόλις ξύπνησες. Αν επιλέξεις να δουλεύεις με χειμερινή ώρα, αυξάνεις την έκθεση στην ζέστη και την ακτινοβολία όσων δραστηριοποιούνται το πρωί. Μπορεί να μην παίζει ιδιαίτερο ρόλο για τους Σκανδιναβούς, για εμάς όμως παίζει τρομερό ρόλο.
Επειδή λοιπόν το σύστημα δεν είναι καθόλου ρευστό, έχουμε ρυθμίσει όλες μας τις οδηγίες και τους κανόνες ασφαλείας βάσει αυτού, ναι χρειάζομαι αποδείξεις ότι η κατάργησή του θα έχει θετικό αντίκτυπο.
Για την εξοικονόμηση ενέργειας, η αλλαγή ώρας επίσης παίζει ρόλο το καλοκαίρι. Μπορεί να μην παίζει ρόλο για τον Βορρά, παίζει όμως για εμάς. Είναι μια ώρα περισσότερου φωτός. Αυτό που ειπώθηκε για τον κλιματισμό είναι άκυρο, γιατί το καλοκαίρι στην Ελλάδα έχει ζέστη όλο το 24ωρο. Όταν λένε λοιπόν οι Ευρωπαίοι ότι η εξοικονόμηση είναι οριακή, εννοούν συμψηφιστικά. Για εμάς δεν είναι καθόλου οριακή, είναι ποσοστιαία σημαντική διαφορά.