Pertinax έγραψε: 05 Ιουν 2019, 20:41
Και καταλήγει ότι, σε λαϊκό επίπεδο, αυτή η ταύτιση (αρχαίων και νέων Ελλήνων) είχε αρχίσει να γίνεται μόνο στον Πόντο (Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, τ.Α΄, σ.306).
Αυτό πως του ήρθε πάλι του Βακαλόπουλου ; Σύμφωνα με τις μαρτυρίες του Κακριδή μια χαρά συνέβαινε και στην Ήπειρο. Άμεση ταύτιση :
7. Για είναι Καστρί πόχει πέτρες θεριές, χτισµένες µια αχπάνου στην
άλλη. Αυτά τα 'φτιασαν άλλο σόι κόσµος που δεν τους γέννησε µάνα. Αυτοί
ήταν από τους
παλιούς Έλληνες.
ΗΠΕΙΡΟΣ (ΑΛΠΟΥΧΩΡΙ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ), 20. ΑΙ. - Καστρί = η ∆ωδώνη.
13. Οι Έλληνες ήταν πάρα πολύ µεγάλοι άνθρωποι. το κεφάλι τους έφτανε ώς
τα σύννεφα. ΄Ηταν ψηλότεροι και χοντρότεροι από το βουνί της Σιούτιστας.
Όταν έχτιζαν τα κάστρα που φαίνονται ακόµα στην Κρετσούνιτσα και στη
Βελτσίστα, άπλωνε ο ένας το χέρι του από την Κρετσούνιστα και ο άλλος
από την Βέλτσιστα και εδανείζονταν τα σύνεργά τους. Τότες που ζούσαν οι
Έληες δεν χρειαζόνταν γιοφύρια, γιατί αυτοί πηγούδαν τον Καλαµά σαν που
πηδούµε εµείς σήµερα τες αυλακιές στο χωράφι. Φώναζαν από δω κι
απηλογιόνταν από την Άρτα. Με εκατό δρασκέλες πάγαιναν από δω ώς τα
Γιάννενα. Όταν πολεµούσαν αναµεταξύ τους, έριχναν ο ένας στον άλλο
ραϊδιά, γιατί δεν είχαν ντουφέκια τότες.
Τέτοιοι θα
ήµασταν και εµείς, αλλά ανάθεµα στη Μονοβύζα, που µάς κατάντησε σαν που
είµαστε σήµερα!
ΗΠΕΙΡΟΣ (ΜΙΚΡΟ ΣΟΥΛΙ ΚΟΥΡΕΝΤΩΝ), 19. αι. - Τα χωριά Κρετσούνιστα και
Βελτσίστα απέχουν δυόµισι ώρες δρόµο µεταξύ τους. το ένα βρίσκεται στη
δεξιά, το άλλο στην αριστερή όχθη του Θύαµη (Καλαµά). Η απόσταση του
Μικρού Σουλιού από την Άρτα είναι δυο ηµερών δρόµος. Ραϊδιά = ογκόλιθοι,
βράχοι. Μονοβύζα: βλέπε αρ. 25 και 26.
58. Φόντες ήµουν εφτά χρονώ παιδούλα, έσκαβα µια µέρα µε τον
µπάρµ-Αναγνώστη τον εκκλησιάρη στην Παλιόχωρα για µια θαµατουργή εικόνα.
Όποθ να, ξεθάβουµε κάτι κάρακλα και ραχοπόδαρα, τόσα! - Ου, µπαρµπ-
Αναγνώστη, είπα, τι άνθρωπι είναι τούτοι; - Αµ οι
παλιοί Έλληνες, κόρη
µου είταν δρακοθεµελιακοί. Θηλικιά ώρα δεν ήξεραν ποτέ. Έρριναν οι
γυναίκες το βυζί στην πλάτη για να βυζάξουν το παιδί κι οµπρός ζύµωναν.
Κι οι-γι-άντρες, γιε µου, έδεναν τα µουστάκια πίσω στο κεφάλι, όταν
έτρωγαν. Τέτοια θεριά ακετέλυτα ήταν! - Καλά , και δεν πέθαιναν; - Πώς
δεν πέθαιναν! Το νου τους τον είχαν στον αγέρα, και από το πολύ τ'
ασικλίκι δεν τήραγαν τη γης. Εκεί που πάναιγαν σ' ένα
γλέντι µε το κεφάλι απάνω όλοι αντάµα, δεν τήραξαν ένα χάσµα µπροστά
τους και διάβηκαν ολοσούσουµοι στον Κάτω Κόσµο. Για δαύτο τη λεν
Παλιόχωρα! Και λέοντας αυτά ο µπαρµπ-Αναγνώστης ο κλησιάρης βάρεσε κι η
αξίνα απάνω στο κόνισµα της Παναγίας, µεγάλη η χάρη της!
ΗΠΕΙΡΟΣ, ΛΕΥΤΕΡΟΧΩΡΙ ΦΙΛΙΠΠΙΑ∆ΑΣ, 20. αι.
61. Οι
παλιοί Έλληνες πέθαιναν ο ένας κοντά στον άλλο, γιατί τους
τσίµπαγαν κάτι κουνούπια µεγάλα, θεοκούνουπα, πόστειλε ο Θεός για να
τους καταστρέψει. Πολλοί από αυτούς, για να γλιτώσουν, τρύπωναν µέσα
στους λόγγου, στις σπηλιές κι όπου πρόφταιναν. Ένας τυφλώθηκε, κι ύστερ'
από καιρό βγήκ' από το σπήλιο που 'ταν κρυµµένος, κι εκεί ήβρηκε έναν
ζευγίτη απ' τη νέα πλάση και του ζήτησε να του δώκει το χέρι του. Ήθελε
να δοκιµάσει τι δύναµη έχουν οι άνθρωποι από τη νέα γενιά. Ο ζευγίτης
φοβήθηκε κι αυτός να του δώκει το χέρι του. Τόδωκε το υνί απ' τ' αλέτρι.
Ο Έλληνας το 'πιασε µε τη χερούκλα του, το χεράκωσε και το
'σφιξε τόσο πολύ που το 'καµε σαν προζύµι µαλακό, και το υνί έβγαλε
νερό. Τότε ο Έλληνας είπε: - Και σείς είστε γεροί, όχι όµως σαν εµάς.
Εµείς ήµασταν δυνατότεροι!
ΗΠΕΙΡΟΣ, ΣΧΩΡΕΤΣΑΙΝΑ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ, 20, αι.
https://soc.culture.greek.narkive.com/o9SVDxcv
"Παλαιοί Έλληνες" που έλεγε κι ο Πορφυ. Πάει να πεί πως υπάρχουν και νεότεροι Έλληνες. Μέχρι και οι αρβανιτόφωνοι έμαθαν :
'''Εδε να καχα σπορουα ε ελιμεβε κεμι'''-Και μεις απο το σπορο των Ελληνων είμαστε.....
viewtopic.php?f=11&t=5375&hilit=%CE%AD% ... 35#p642361