Re: Διαχωρισμός εκκλησίας-κράτους: Ένας προοδευτικός αντίλογος
Δημοσιεύτηκε: 06 Νοέμ 2018, 15:22
Δεν είναι off topic τα δικαιώματα και τα προνόμια που απολαμβάνουν οι μειονότητες στην Ελλάδα. Ανέφερα παραδείγματα των Καθολικών των Κυκλάδων και των μουσουλμάνων Θράκης γιατί πολλοί έχουν άγνοια ότι υπάρχουν τέτοια δικαιώματα. Ειδικά στην περίπτωση των μουσουλμάνων Θράκης υπάρχουν προνόμιά που απολαμβάνουν τα οποία δεν έχει ούτε η επικρατούσα θρησκεία(δικαίωμα πρόσβασης σε θρησκευτική νομοθεσία-Σαρια,μισθοδοσία μουφτήδων και μουφτειων Θράκης από το ελληνικό κράτος,πολύ χαμηλές βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια σε σχολές που οι μη Θρακιώτες μουσουλμάνοι μαθητές φτυνουν αίμα για να μπούνε,θρησκευτική διδασκαλία για το Ισλάμ όχι μόνο στα μειονοτικά αλλά και στα δημόσια σχολεία της Θράκης ακόμα,επίσημη παρουσία ιμάμηδων και μουφτήδων στις εθνικές γιορτές,παρελάσεις και σημαντικα γεγονότα και εκδηλώσεις κτλ).Αν σκεφτεί κανένας ότι το Ισλάμ δεν είναι επικρατούσα θρησκεία της Ελλάδας και όχι μόνο δε βοήθησε αλλά αντίθετα πολέμησε το νεοελληνικό έθνος με κάθε μέσο ιστορικά τότε μιλάμε για τρελές καταστάσεις πέρα από κάθε λογική.nik_killthemall έγραψε: 06 Νοέμ 2018, 11:51off topic το μηνυμα σου του προσπερνάω, πουθενά δεν ασχολήθηκα με θρησκευτικές μειονότητες και προφανώς θεωρώ λάθος την όλη διαχείριση των μουσουλμάνων της Θράκης από το ελληνικό κρατος. Δεν πλατυάζω περαιτέρω.Apergos8 έγραψε: 06 Νοέμ 2018, 00:46Spoiler
Στην Ελλάδα δεν ζω πιά εδώ και χρόνια αλλά δεν βλέπω να αντιφάσκει το σύνταγμα. Κάποιος ο οποίος δεν είναι Ορθόδοξος δεν υποχρεούται να διδαχτεί Ορθόδοξα θρησκευτικά. Ασε που στη Θράκη οι μουσουλμάνοι μαθητές ακόμα και στα δημόσια σχολεία (όχι μόνο στα μειονοτικά) διδάσκονται για το Ισλάμ ενώ και οι μουφτήδες Θράκης πληρώνονται και αυτοί από το ελληνικό κράτος ενώ στη Θράκη ισχύει και προαιρετικά η Σαρία δηλαδή αν ένας ή δύο μουσουλμάνοι θέλουμε να λύσουν διαφορές με τη Σαρία αντί της ελληνικής νομοθεσίας μπορουν να το κανουν. Τέτοια δικαστική εξουσία ανάλογη με των μουφτήδων δεν έχει ούτε η Ορθόδοξη εκκλησία που θεωρείται επικρατούσα θρησκεία.Το λέω αυτό γιατί στον Λίβανο (που δεν έχει κρατική θρησκεία) επιτρέπεται στους χριστιανούς που αποτελούν το 40% του πληθυσμού να λειτουργούν δικά τους δικαστήρια εκκλησιαστικά για να εκδικάζουν υποθέσεις μεταξύ χριστιανών σε οικογενειακά κτλ θέματα. Στην Ελλάδα το δικαίωμα αυτό το έχουν μόνο οι μουσουλμάνοι στη Θράκη βάση Σαρία και δεν είναι καν το ισλάμ επικρατούσα θρησκεία της Ελλάδας.Τέλος οι μουσουλμάνοι μαθητές της Θράκης εισάγονται στα πανεπιστήμια της Ελλάδας με χαμηλότερες βάσεις από τους μαθητές οποιουδήποτε άλλου θρησκεύματος. Και στις Κυκλάδες όμως ειδικά σε νησιά με πολλούς Καθολικούς (Σύρος, Τήνος κτλ) οι Καθολικοί μαθητές διδάσκονται καθολικά θρησκευτικά.Δεν βλέπω παραβίαση των δικαιωματων των θρησκευτικών μειονοτητων.Ισα-ισα στην περίπτωση των μουσουλμάνων της Θράκης και του Ισλάμ της Θράκης βλέπουμε να απολαμβάνουν περισσότερα προνόμια και από τους πιστούς και την εκκλησία της επικρατούσας θρησκείας.Για ποιά καταπάτηση δικαιωμάτων μειονοτήτων και ανεξιθρησκείας μιλάμε λοιπόν; Η ελληνικά ορθόδοξη εκκλησία αναγνωρίζεται ως επικρατούσα θρησκεία γιατί είναι και για ιστορικούς λόγους (το νεοελληνικό έθνος χτίστηκε πάνω στον ορθόδοξο χριστιανισμό).
Η εκκλησία είναι αντίθετη προς όλους αυτούς και έχω δει κατά καιρούς και "κινήματα" της εκκλησίας ενάντια σε όλους αυτούς τους σαλτιμπάγκους (προφανώς όχι λόγω εντιμότητας αλλά λόγω πελατείας), αυτό που ισχυρίζομαι είναι πως η εκκλησία αυτό το κάνει ΧΩΡΙΣ την αρωγή του κράτους, επομένως ο διαχωρισμός της από αυτό, δεν θα αλλάξει κάτι στο κομμάτι αυτό.ΓΑΛΗ έγραψε: 05 Νοέμ 2018, 22:05
Aρχικά να διευκρινήσω ότι δεν θεωρώ δεδομένο ότι θα γίνει ακριβώς έτσι. Γράφω κάτι που θεωρώ μεγάλη πιθανότητα.
Και ναι, όλα αυτά που γράφω ως πιθανότητα θα συμβάλουν ακόμη περισσότερο στην εμπορευματοποίηση της θρησκείας αλλά η εμπορευματοποίηση υφίσταται ακόμη και στα αμιγώς θεσμικά πεδία, πέραν της θρησκείας. Δεν νομίζω ότι υπάρχει έστω και ένας που να πιστεύει ότι οι παπάδες ως κατηγορία είναι περισσότερο ανυπόληπτοι ή φραγκοφονιάδες από τους πολιτικούς ή τους λειτουργούς γενικότερα. Όλοι πατάνε σε αυτό που πρεσβεύουν και όχι σε αυτό που κάνουν. Ο σκοπός που αγιάζει τα μέσα, δεν υφίσταται μόνον ως θρησκευτική λογική αλλά και ως γενικευμένη κοσμική πρακτική.
Αναφορικά με την αντίδραση της εκκλησίας απέναντι στους ταρωλόγους κλπ δεν έχω ιδιαίτερη γνώση γιατί δεν ξέρω τις ανακοινώσεις που έχει κάνει η επίσημη Εκκλησία ή οποιαδήποτε άλλη λεπτομέρεια συγκεκριμένης αντίδρασης. Επίσης δε νομίζω ότι αυτό είναι μόνον θέμα εκκλησίας αλλά ΚΑΙ κράτους. Το μόνο που ξέρω είναι ότι είναι αντίθετη. Υποθέτω πάντως ότι ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνεί αυτήν την αντίθεση είναι κυρίως λεκτικός και αφορά σε προσωπικό και τοπικό επίπεδο γιατί άλλο είναι οι θέσεις της κορυφής και άλλο η σχέση του κάθε παπά με τους πιστούς της ενορίας του. Το δεύτερο έχει πάντα τη μεγαλύτερη δυναμική και ακριβώς γι' αυτό υποθέτω ότι σ' αυτό το πεδίο θα υπάρξει το πρόβλημα γιατί κύριο ρόλο θα παίξει η προσωπική σχέση και γνώμη που έχει ο καθένας για τον παπά της γειτονιάς του και όχι για τους μητροπολίτες. Αυτούς, η πλειοψηφία τους θεωρεί εκφραστές της α ή β πολιτικής ιδεολογίας και όχι αμιγώς θρησκευτικούς αρχηγούς. Σκέψου τη διαφορά Χριστόδουλου-Ιερώνυμου και θα καταλάβεις τι εννοώ.
Και ακριβώς εδώ θα παιχτεί το παιχνίδι. Προσωπικώς πάντως, αν και δεν έχω σαφή γνώση της περιουσίας της Εκκλησίας πιστεύω ότι έχει τη δυνατότητα να καλύψει τους μισθούς των ιερωμένων. Και αν δεν την έχει θα τη βρει. Και αν βάλω στη -δική μου- ζυγαριά αυτά που θα χάσει/κερδίσει το σημερινό κράτος με το διαχωρισμό, πιστεύω ότι το αποτέλεσμα θα είναι συντριπτικά αρνητικό. Για το κράτος, έτσι;![]()
Και πριν και μετά τον διαχωρισμό, το κράτος θα ασχολείται με δαύτους μόνο όταν παραβιάζεται ο νόμος. Ενώ ακόμα και μετά τον διαχωρισμό μια χαρά θα μπορεί να εκφέρει πολιτικές σπόντες προς το ποίμνιο ο θρησκευτικός ηγέτης !
Το μόνο που λέω είναι πως τίποτα απόλα αυτά που λες δεν έχει ως προαπαίτηση για να συνεχίσει να γίνεται, το σφιχταγκάλιασμα κράτους-εκκλησίας. Το ποιος τώρα θα χάσει είναι άλλη συζήτηση.
Αντίφαση υπάρχει, για να μην υπάρχει αντίφαση θα έπρεπε το άρθρο 13 ειδικά στο θέμα της θρησκευτικής συνείδησης να παραχώσει κάπου την έννοια της προαίρεσης και όχι της υποχρέωσης στην οποία παραπέμπει η λέξη "αποστολή" της παιδείας.paul25 έγραψε: 06 Νοέμ 2018, 10:51
Όχι! Δεν είναι αυτή η ερμηνεία του άρθρου 16 σε σχέση με το άρθρο 13, έτσι σου φαίνεται εκ πρώτης όψεως αλλά δεν ερμηνεύεται κατ'αυτό τον τρόπο. Σύμφωνα με το άρθρο 16 το κράτος αντιλαμβάνεται ότι διοικεί πολίτες-άτομα που έχουν κάποιες συγκεκριμένες ανάγκες να καλύψουν για να γίνουν ολοκληρωμένοι πολίτες και είναι υποχρεωμένο να τους τις καλύψει. Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό-ανάγκη (ανθρώπινο χαρακτηριστικό) είναι και η πνευματικότητα, εφόσον αποτελεί υπαρκτό ανθρώπινο χαρακτηριστικό (για αρκετό κόσμο), δεν είναι δυνατόν να παραγνωριστεί από την προσπάθεια ορθής και δημοκρατικότερης ανάπτυξής της, και εφόσον το Σύνταγμα έχει σκοπό να προστατέψει το άτομο ως ολοκληρωμένη προσωπικότητα και αυτό το χαρακτηριστικό αποτελεί μέρος της προσωπικότητας μεγάλου μέρους των πολιτών του, δεν μπορεί να το αφησει απ'έξω. Δηλαδή,δεν θα μπορούσε να υπάρχει ένα άθεο κράτος που δεν θα αναγνώριζε αυτή την ανάγκη των πολιτών τους αφήνοντας την απ'έξω από οποιαδήποτε προστασία και έρμαιο άλλων παραγόντων και προσηλυτισμού. Επομένως η αναφορά σε Συνταγματικό επίπεδο είναι σωστή και ταυτόχρονα άχρωμη εφόσον δεν ορίζει ποια θρησκευτική συνείδηση θα αναπτυχθεί, αναγνωρίζει μόνο την ανάγκη.Στη πράξη, στη Παιδεία, το κράτος επιτυγχάνει αυτό το σκοπό με την εισαγωγή των πολυθρησκειακών μαθημάτων που στον νέο και τη νέα που έχει ανάγκη να καλύψει την πνευματικότητα του/της, του/της προσφέρεται ενημέρωση για όλες τις θρησκείες σε στυλ μη ομολογιακού ή προσηλυτιστικού μαθήματος για να επιλέξει ή τουλάχιστον να έχει εις γνώση και να σέβεται (εννοείται πως ο άθεος μπορεί να δηλώσει να μην παρακολουθεί το μάθημα και σήμερα προβλέπεται αυτό στα σχολεία χωρίς επιπτώσεις στη βαθμολογία του), όπως πχ γίνεται σήμερα το ΣΕΠ στα σχολεία. Αυτός είναι ο σκοπός του άρθρου 16 παρ 2 σχετικά με τη ανάπτυξη θρησκευτικής συνειδήσεως σε συνδυασμό με τα "κλειδωμένα άρθρα" για τη θρησκευτική ελευθερία, την ελευθερία ατομικών επιλογών κλπ και τα οποία δεν τα ακυρώνει. Αυτή η Συνταγματική ερμηνεία είναι η σωστή με την οποία συμφωνεί η συντριπτική πλειοψηφία των Συνταγματολόγων.
Τώρα σχετικά με την φαινομενική αντίφαση του άρθρου 16 με το άρθρο 3 παρ 1 για το "επικρατούσα", η λέξη αυτή εμπερικλείει στη περιγραφική σημασία της δύο σχέσεις μια εξουσιαστική και μια ποσοτική. Τόσο ο τελευταίος αναθεωρητής (της μεγάλης αναθεώρησης 2001) Ευάγγελος Βενιζέλος, αρκετοί συνάδελφοι του αλλά και το ίδιο Υπουργείο Παιδείας το 2015 αποσαφήνισαν ότι η λέξη "επικρατούσα" στο Σύνταγμα είναι ποσοτικού χαρακτήρα και απλά υπάρχει ως διαπίστωση στο γεγονός ότι πληθυσμιακά οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι είναι περισσότεροι στη χώρα. Όμως ακόμα συνεχίζεται η εσκεμμένη παρερμηνεία (για πολιτικούς λόγους προφανώς, μέχρι και το ΣτΕ το έχει χρησιμοποιήσει με άλλη ερμηνεία για τη προώθηση της δικής του πολιτικής ατζέντας). Είμαι υπέρ της προσθήκης ερμηνευτικής υποσημειώσεως στο άρθρο 3 (που επιχειρεί ο ΣΥΡΙΖΑ) από τη στιγμή που η διατύπωση του αφήνει περιθώρια για πολιτικό παιχνίδι, δεν είμαι κατά της αναθεώρησης του άρθρου 3, απλά το θεωρώ λεπτομέρεια και όχι ουσιαστική αλλαγή που πρέπει να γίνει οπωσδήποτε τώρα, αλλά αρκετά έγραψα, αυτά τα αναφέρω σε άλλο νήμα.
Το υποχρεωτικά και απόλυτα ένθεο κράτος δημιουργεί αντίφαση με την δήθεν θρησκευτική ελευθερία. Πως ο πολίτης θα έχει θρησκευτική ελευθερία (συνταγματικό δικαίωμα) όταν υποχρεώνεται από το κράτος η παιδεία να του φτιάχνει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ θρησκευτική συνείδηση (και πάλι συνταγματικό δικαίωμα) ? = ΑΝΤΙΦΑΣΗ !
Σε όλο αυτό η λέξη "επικρατούσα" δεν νομίζω πως εμπλέκεται, αλλά ακόμα κι αν εμπλέκεται με τον τρόπο που υποδεικνύεις τότε εγείρονται θέματα γνώσης περί του "πληθυσμιακά περισσότεροι". Το σύνταγμα περιέχει νόμους και δεδομένα. Το "πρέπει να είναι επικρατούσα" μπορεί να ληφθεί ως νόμος, ετσι θέλει το σύνταγμα και έτσι πρέπει να είναι . Το "επειδή είναι επικρατούσα" όμως δεν είναι απαίτηση αλλά δεδομένο, οπότε σαν δεδομένο ποια ακριβώς είναι η πηγή του, έγινε ποτέ κάποια ανώνυμη καταγραφή - δημοψήφισμα για το θρήσκευμα ?
Φοβάμαι πως δεν σε καταλαβαίνω. Δηλ. οι θρησκευτικές μειονότητες της ελλάδας αυτή τη στιγμή δεν στρατικοποιούνται πολιτικά λόγω της επανάπαυσης που προκαλεί το σφιχταγκάλιασμα κράτους-εκκλησίας ?