Re: Μερικά στοιχεία για τους ΣΠΑΤΑ
Δημοσιεύτηκε: 10 Ιουν 2018, 19:14
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
Για λόγους συνέπειας ας δούμε την συγκεκριμένη θέση της Αβραμέα και από την εκτυπωμένη έκδοση του βιβλίου της.deCaritaine έγραψε: 10 Ιουν 2018, 19:47 ...
Για να κάνω τον δικηγόρο της αείμνηστης Αβραμέα, το απόσπασμα που έβαλες ειναι στην ελληνική έκδοση σελ. 178 και αναφέρεται σε Ισθμια, Αργος, Ολυμπία σαν γενικό συμπέρασμα ότι τα αρχαιολογικά κομματια αγγείων δεν βρέθηκαν σε στρώμα καταστροφής, συνεπώς δεν θεωρούνται προϊοντα εισβολής-κατάκτησης αλλά συνύπαρξης.

Ας δούμε τώρα αν πραγματικά "επιβίωσαν" τα τοπωνύμια στην Δυτική Πελοπόννησο με τον τρόπο που ισχυρίζεσαι η αν συμβαίνει κάτι άλλο. Στην παρακάτω φωτογραφία οι περισσότεροι συμπατριώτες μου (Πατρινοί) θα αναγνωρίσουν τον χείμαρρο Χάραδρο (αρχαία ονομασία που αναβίωσε πρόσφατα). Ο χείμαρρος αυτός, μάλλον από τα χρόνια των Σλαβικών επιδρομών και μέχρι πρόσφατα, είχε το Σλαβικό όνομα Βελβίτσι. Αν πιστέψουμε τις αναφορές του F. Curta, το όνομα αυτό είχε και το παραλιακό Ρίο στο οποίο αυτός καταλήγει.deCaritaine έγραψε: 10 Ιουν 2018, 12:18 Τοπωνύμια Δ.Πελοποννήσου
Δεν μπορεί να πει κανείς ότι αντικαταστάθηκαν όλα τα ελληνικά τοπωνύμια στην δυτική Πελοπόννησο. Καταρχην πως ορίζεις τη δυτική με ποια όρια, οι σλαβικές εγκαταστάσεις ήταν κυρίως στον κεντρικό άξονα απο Ρίο, ακτές Κορινθιακού, Αρκαδία έως Ταϋγετο. Εκεί μπορεί να δει κανείς μετακινήσεις συγκεκριμένων πόλεων προς παραλιακά ή ασφαλέστερα μέρη (μπορεί βέβαια να είναι και προγενέστερη μετακίνηση):
- Το πιο χτυπητό η Παλαιά Αρκαδία/Μεγαλόπολη(;) μετακόμισε στην Νέα Αρκαδία = Κυπαρισσία(Αρκαδιά)
- Η Μαντίνεια μετακόμισε στην Μάνη
- Οι Φαρές μετακόμισαν στην Καλαμάτα
- Η Κορώνη μετακόμισε-συγχωνεύτηκε στην Ασίνη
Αλλες πόλεις παρέμειναν όπως ήταν στην θέση τους ή άλλαξαν όνομα:
- Η Τεγέα έγινε Νύκλι-Επισκοπή
- Η Πάτρα στην θέση της
- Η Λακεδαίμονα στην θέση της
- Αντικατάσταση έγινε το Αίγιο-Βοστίτσα, η Μεσσήνη-Βουλκάνο και νέες εγκαταστάσεις που έγιναν πόλεις αργότερα, άλλες με σλαβικά ονόματα και άλλες μεσαιωνικά ελληνικά Ποντικόκαστρο, Σιδηρόκαστρο, Αργυρόκαστρο, Πολύφεγγος, Χαλανδρίτσα, Ανδρούσα κοκ.
Επίσης υπήρξαν ακόμα και αρχαία τοπωνύμια μικρών οικισμών στην συγεκριμένη ζωνη που διασώθηκαν μέχρι νεώτερες εποχές πχ Λυκούρια Αχαΐας, οι σε οθωμανικές απογραφές Ορχομενός και Τρικόλωνα Αρκαδίας.
Οι βουνοκορφές που λες Χελμός, Ζήρεια, κλπ ισχύουν σε σημαντικό βαθμό, αλλά είναι λογικό οι νεοφερμένοι να έδωσαν δικό τους όνομα στην περιοχή τους που να επικράτησε του παλιότερου, ομως πρέπει να δει κανείς και τα μεσαιωνικά ελληνικά ονόματα πχ σε ορεινά μέρη Μεσαρέα, Πενταδάκτυλος (Ταϋγετος) κλπ. Ή τα ποτάμια που είναι σημαντικότερα πχ ο Αλφειός-Λάδωνας= Ροφιάς ή ο Ευρώτας που έγινε Νήρις ή Πηνειός=Ξενιάς, ελληνικά ονόματα.
Και πάλι αυτά που γράφω δεν είναι γενική καταγραφή, ότι θυμάμαι.
...

Αυτό που έγραψα προηγούμενα και στα οποία επιμένω είναι πως οι δρόγγοι της Πελοποννήσου δημιουργήθηκαν για να προστατεύουν τους κατοίκους της από τους "ανυπότακατους" Σλάβους αλλά και για να κρατούν αυτούς τους Σλάβους σε υποταγή. Ο ρόλος του Βυζαντινού στρατού ήταν πολύ σημαντικός στην πλήρη ανάκτηση της Βυζαντινής κυριαρχίας στην Πελοπόννησο. Ο ρόλος της Βυζαντινής Εκκλησίας επίσης.deCaritaine έγραψε: 10 Ιουν 2018, 12:18 ...
Δρόγοι
Αυτό που λες για τον ρόλο των δρόγων στην Πελοπόννησο δεν στέκει γιατί θα έπρεπε να υπάρχει και δρόγος Ερυμάνθου, δρόγος Χελμού και δρόγος Ζήρειας. Αντίθετα οι γνωστοί δρογοι είναι νότια και παραλιακά ή δεσπόζουν σχετικά κοντά σε ακτές ή συγκοινωνιακούς κόμβους. Επίσης είναι γνωστο ότι υπήρχε ο κίνδυνος των επιθέσεων των Σαρακηνών της Κρήτης σε όλα τα νησιά και παραλια της Ελλάδας για δύο αιώνες οπότε είχε σημαντικό ρόλο υπαρξης το θέμα Πελοποννησου (μπορείς να δεις και την ιεράρχιση του στρατηγού Πελοποννησου στην βυζαντινη ιεραρχία). Το θέμα της Πελοποννησου ήταν και ημιναυτικό για υποστήριξη και επάνδρωση με Τσάκωνες του στόλου. Αντίστοιχο ρόλο είχαν τα θέματα Κεφαληνίας, Αιγαίου, Σάμου, πέρα από το Κυβηραιωτών.
...
Ενδιαφέρον το βιβλίο του Κούρτα και σωστή η σύνοψη που έφερε ο Καρυτινος. Θα έλεγα οτι παρόλα τα χρήσιμα στοιχεία που παραθέτει ο Κούρτα, σε αρκετά σημεία τα συμπεράσματα του δεν ανταποκρίνονται στην ανάλυση που προηγείται, τσονταρισμενα σχεδόν για πολιτική σκοπιμότητα ωστε να μπορουν να χρησιμοποιηθούν αποσπασματικά αναλόγως . Αποφεύγει επίσης σημαντικες πηγές (π.χ. Χρονικό του Μωρέα, Αλεξιάδα κα) που δεν υποστηρίζουν τις θέσεις του.Αίγαγρος έγραψε: 10 Ιουν 2018, 18:28deCaritaine έγραψε: 10 Ιουν 2018, 17:42
Ο Κούρτα τους χρησιμοποιεί στις αναφορές του και τον Μαλιγκούδη και την Αβραμέα και τον Αναγνωστάκη και την Νυσταζοπούλου κοκ
ΥΓ Αν είδα καλά μέσες ακρες ότι με αφήνει η Google να διαβάσω απο το βιβλιο του Κούρτα, το νεκροταφείο στην Ολυμπία είναι ίχνη απο στρατιώτες που είχαν σταθμεύσει εκεί για λογαριασμό του βυζαντινού κράτους, Αβαροι, Χάζαροι ή κάτι παρόμοιο.
Καρυτινέ, θα δεις που αν διαβάσεις τον Κούρτα, μάλλον δεν αναφέρει τα όσα ισχυρίζεται ο Έκτορας, ο οποίος έφερε μόνο ένα κείμενο του Κουρτα και αυτό απλώς να αναφέρει τις 2 ακραίες απόψεις που υπήρχαν στην ιστοριογραφία παλιά, χωρίς να φαίνεται να παίρνει θέση ανάμεσά τους.
Προφανώς η αλήθεια θα είναι κάπου στη μέση και κάπου εκεί θα κινείται και ο Κούρτα.
Τι εννοεί ;Ως προς τη γεωγραφική κατανομή των θέσεων, πρέπει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες επισημαίνονται στις επαρχίες Μαντινείας και Γορτυνίας ενώ οι λιγότερες στην επαρχία Μεγαλόπολης.
Οχι μιλάει για ευρήματα της μεσοβυζαντινής εποχής γενικά, όχι απαραίτητα σε περιοχές συνεχούς κατοίκησης (δηλ και νέες θέσεις). Αυτό που παρατηρεί κανείς είναι ότι η σημερινή επαρχία Μεγαλόπολης ήταν αραιοκατοικημένη όπως πχ στην Φραγκοκρατία - Βελιγοστή μόνο 4 φέουδα και την Τουρκοκρατία καζάς Λεονταρίου (νομίζω ούτε 500 τουφέκια το 1821).Αίγαγρος έγραψε: 13 Ιουν 2018, 18:45Τι εννοεί ;Ως προς τη γεωγραφική κατανομή των θέσεων, πρέπει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες επισημαίνονται στις επαρχίες Μαντινείας και Γορτυνίας ενώ οι λιγότερες στην επαρχία Μεγαλόπολης.
Ποιες πόλεις της δυτικής ακτής επιβίωσαν ;
Το Παλλάντιο σώζεται ως τοπωνύμιο στη πρόσφατη ιστορία; Η μετέπειτα Τεγέα, το Νύκλι πως ετυμολογείται ;
Τι πριν εκατό χρόνια, στο πχόρουμ ακόμα παίζει!deCaritaine έγραψε: 13 Ιουν 2018, 17:43
@Λούρος: Αυτόν με τον Νικήτα είναι στα πλαίσια της εκτός ορίων πολιτικής διαμάχης διάφορων φατριών, στην προκειμένη περίπτωση οπαδών της νόμιμης Μακεδονικής Δυναστείας και οπαδών της οικογένειας των Λεκαπηνών. Αυτόν τον είπε κάποιος σλαβόφατσα, όπως έλεγε ο Δημοσθένης τον Φίλιππο τρισβάρβαρο, όπως είπε κάποιος τον Μέγα Φώτιο χαζαρόφατσα ή όπως έλεγαν κάποιοι τον Ελ.Βενιζέλο εβραίο πριν εκατό χρόνια.
Αίγαγρος έγραψε: 02 Απρ 2018, 02:08 Χωρίς Πρωτέα το νήμα τούτο είναι σαν φαγητό χωρίς αλάτι, παστίτσιο χωρίς κιμά, φακές χωρίς ξίδι, σουβλάκι χωρίς κρέας...
Σαφώς και έχουμε διαφορετική ερμηνεία των αρχαολογικών ευρημάτων. Η Α. Αβραμέα κάνει μία ερμηνεία που ταυτίζεται με την "γραμμή" του Κ. Παπαρρηγόπουλου αλλά και των ιστορικών που τον "ακολουθούν" (="παπαγαλίζουν", όσο και αν δεν είναι αρεστός αυτός ο όρος). Ο F. Curta ακολουθεί τον δυτικό ορθολογισμό. Το τι επιλέγει κανείς να ακολουθήσει έχει κυρίως σχέση με τις προσωπικές του πεποιθήσεις. Κάποιοι (ελάχιστοι) θα ακολουθούσαν, χωρίς δεύτερη σκέψη, τον ορθολογισμό. Ας μην είμαστε όμως πολύ απαιτητικοί. Ακόμη και όταν όλα δείχνουν στην αντίθετη κατεύθυνση πολλοί θα επιμένουν συστηματικά στα προσωπικά τους "πιστεύω".deCaritaine έγραψε: 13 Ιουν 2018, 17:43 Για το θέμα της Ολυμπίας νομίζω έχουμε απλά διαφορετική ερμηνεία των αρχαιολογικών ευρημάτων:
- Η Αβραμέα τα θεωρεί σλαβικά και λέει ότι εκεί όπως και στα Ισθμια, το Αργος κλπ δεν βρέθηκαν σε αρχαιολογικό στρώμα καταστροφής πχ φωτιά, γκρεμίσματα κλπ. Αρα δεν υπήρχε σύγκρουση στρατιωτικής φύσης, εισβολή κοκ αλλά διαφορετικοί πληθυσμοί συμβίωναν περίπου ειρηνικά σε γειτονικές θέσεις.
- Ο Κούρτα ασχολείται με την προέλευση των ευρημάτων και ισχυρίζεται ότι δεν μοιάζουν με άλλα αντίστοιχα σλαβικά των Βαλκανίων πχ της περιοχής της Θεσσαλονίκης με τα σλαβικά φύλα των Θαυμάτων του Αγ. Δημητρίου και τα συνδέει με Αβαρους ή άλλο πληθυσμό πέρα του Δούναβη. Οπότε η δική του ερμηνεία είναι ότι ένας τόσο διαφορετικός πληθυσμός δεν μπορεί να συμβίωνε με τους ντόπιους αλλά ήταν παρείσακτος εισβολέας πέραν του Δούναβη (υποθέτω τουλάχιστον για την περίοδο των ταφών αυτών).
...
Εδώ έχουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα κατάσταση που σχετίζεται με τα Σλαβικά τοπωνύμια που βρίσκονται πολύ κοντά στις πόλεις που επιβίωσαν. Λογικά, αν είχαμε αρμονική συμβίωση μεταξύ των γηγενών κατοίκων και των νεοφερμενων Σλάβων, τα τοπωνύμια σε μικρές αποστάσεις από μεγάλες συγκεντρώσεις γηγενούς πληθυσμού θα έπρεπε να είχαν επιβιώσει. Οι νεοφερμένοι Σλάβοι δηλαδή θα είχαν μάθει από τους γηγενείς τα ονόματα των τόπων και θα συνέχιζαν να τα χρησιμοποιούν, έστω και παρεφθαρμένα στην γλώσσα τους. Αυτό δεν συνέβη όμως. Όπως συμβαίνει στην περίπτωση του Ρίου, τα τοπωνύμια άλλαξαν ακόμη και σε μικρές αποστάσει απο τις πόλεις και τίποτε δεν διατηρηθηκε που να θυμίζει τα αρχικά ονόματα. Και αυτό σημαίνει σιγουρα ασυνέχεια, η οποία οφείλεται πιθανότατα σε εχθρικές σχέσεις (=μη επαφή) μεταξύ των γηγενών και των νεοφερμένων.deCaritaine έγραψε: 13 Ιουν 2018, 17:43 ...
Τώρα ότι το Ρήγιο/Ρίον/Βελβίτσι είναι δέκα ή εκατό χιλιόμετρα από μία πόλη που επιβίωσε δεν σημαίνει ότι η πόλη δεν υπήρξε για μεγάλο διάστημα ή δεν επιβλήθηκε αργά ή γρήγορα στους γείτονές της ή ότι ήταν η Πάτρα ή όλες εν γένει οι ελληνικές πόλεις σε μόνιμη κατάσταση πολιορκίας. Εξάλλου ο άξονας του Ρίου ήταν ο βασικός άξονας πρώτης εγκατάστασης δια απόβασης των σλαβικών πληθυσμών στην Πελοπόννησο του 7ου αιώνα οπότε έχει αρκετά σλαβικά ίχνη στον βόρειο παραλιακό Κορινθιακό, Βοστίτσα, Ζαρούχλα, Ζαχλωρού κοκ...
...
Ο ισχυρισμός παραμένει ο ίδιος που ήταν και στην αρχική μορφή του: έξω από τις ελάχιστες πόλεις που επιβίωσαν, σε όλες τις περιοχές που βρίσκονται δυτικά από μία νοητή γραμμή που διατρέχει την Πελοπόννησο από τον βορρά ως τον νότο, και περνάει από την Τρίπολη της Αρκαδίας, οι Σλάβοι κυριάρχησαν απόλυτα και σχεδόν τίποτε δεν έμεινε να θυμίζει τους παλιούς κατοίκους.deCaritaine έγραψε: 13 Ιουν 2018, 17:43 ...
Οπότε γενικά, αν κατάλαβα καλά ο ισχυρισμός τώρα με το τελευταίο ποστ έγινε σε οτιδήποτε δυτικά της Τρίπολης *εκτός των πόλεων* δεν επιβίωσε κάτι ελληνικό τον 7ο αιώνα...
...
Στο παραπάνω κείμενο η Β. Κόντη αναφέρει πως: "οι γνωστές αρχαίες πόλεις εξακολουθούν να υπάρχουν και κατά την παλαιοχριστιανική περίοδο, εξαφανίζονται όμως μετά από τις σλαβικές επιδρομές (!!!), με εξαίρεση τον 'Ορχομενό, το Παλλάντιο και την Τεγέα, όπου σώζονται μνημεία και ευρήματα και της μεσοβυζαντινής εποχής."deCaritaine έγραψε: 13 Ιουν 2018, 18:37 Υπήρξε δημογραφική πτώση φυσικά, αλλά εύφορες περιοχές όπως η Ηλιδα και η Μεσσηνία, η Αιγιαλεία δεν μπορεί να είχαν αδειάσει ή εγκαταληφθεί και δευτερευόντως οροπέδια όπως της Τρίπολης της Μαντινείας του Φενεού. Υπάρχει ένα άρθρο του Αναγνωστάκη για την διάκριση μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Πελοποννήσου (η β' πιο εσωστρεφής αγροτική κλπ εκτός κέντρων).
Από τη μελέτη των αρχαιολογικών τεκμηρίων (σ. Αρκαδία) διαπιστώνεται ότι οι γνωστές αρχαίες πόλεις εξακολουθούν να υπάρχουν και κατά την παλαιοχριστιανική περίοδο, εξαφανίζονται όμως μετά από τις σλαβικές επιδρομές, με εξαίρεση τον 'Ορχομενό, το Παλλάντιο και την Τεγέα, όπου σώζονται μνημεία και ευρήματα και της μεσοβυζαντινής εποχής. Ως προς τη γεωγραφική κατανομή των θέσεων, πρέπει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες επισημαίνονται στις επαρχίες Μαντινείας και Γορτυνίας ενώ οι λιγότερες στην επαρχία Μεγαλόπολης.
*παλαιοχριστιανική 4ος-7ος
*μεσοβυζαντινή 8ος-12ος
έριξα μια γρήγορη ματιά στο συγκεκριμένο.
deCaritaine έγραψε: 07 Ιουν 2018, 19:20 ...
- Τέλος, κυκλοφόρησαν και διάφορες συγκριτικές γενετικές αναλύσεις πληθυσμών της Πελοποννησου με πληθυσμούς από την σλαβική κοιτίδα Πολωνία-Λευκορωσία και πληθυσμούς από την Μικρά Ασία (Πόντο - Καππαδοκία). Αυτό βέβαια δεν έχει τόσο σημασία, γιατί εκτιμώ ότι οι σλαβικές ομάδες που κατέληξαν σταδιακά ανά δεκαετίες όλο και νοτιότερα εκτός αυτών που συνάντησαν έπαιρναν μαζί τους στην πορεία τους και μέρος από ντόπιους παλαιοβαλκανικούς πληθυσμούς λατινόφωνους ή ελληνόφωνους, οπότε ήταν αναμικτοι. Μέχρι που το Βυζαντινό κράτος και το Βουλγαρικό να μοιράσουν και να αφομοιώσουν οριστικά παλιούς και νέους στις μεσαιωνικές ρωμαϊκή και βουλγαρική ταυτότητα. Δεν ξέρω το βιβλιο του Curta, The making of the Slavs, τι αναφέρει επί αυτού (δεν εχω αξιωθεί ακόμα να το διαβάσω αν και το έχω κάπου ηλεκτρονικά).
...
Αίγαγρος έγραψε: 08 Ιουν 2018, 17:40 ...
Πάντως, το πιο σημαντικό συμπέρασμα της συγκεκριμένης έρευνας του Nature, δεν είναι τόσο η ελάχιστη συσχέτιση των σημερινών κατοίκων της Πελοποννήσου με σλαβικούς πληθυσμούς της βόρειο-κεντρικής Ευρώπης (λόγω του φαινομένου της χιονοστιβάδας όπως λες κι εσύ), όσο η σχεδόν γενετική ταύτιση με τους πληθυσμούς της κάτω Ιταλίας (Καλαβρίας και Σικελίας*), σε ποσοστά έως και 95% για τη δυτική Πελοπόννησο (και όχι μόνο).
*δηλαδή περιοχές όπου δεν υπήρξε ποτέ μαζική εγκατάσταση σλαβόφωνων πληθυσμών, αντιθέτως υπήρχε από αρχαιοτάτων χρόνων μια γέφυρα μεταξύ Ιουνίου-Αδριατικής θάλασσας.
Η γενετική είναι μία σοβαρή και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα επιστήμη. Ωστόσο η συστηματοποίηση των γενετικών μελετών είναι ένα πεδίο στο οποίο υπάρχουν σοβαρά προβλήματα. Και ακριβώς γιατί η συστηματοποίηση των γενετικών μελετών έχει αυτά τα προβλήματα παρατηρούμε πως πολλές μελέτες οδηγούν σε φαινομενικά διαφορετικά συμπεράσματα. Π.χ. με δεδομένο πως η γενετική, αναγκαστικά, χρησιμοποιεί/αναλύει με στατιστικές μεθόδους γενετικό υλικό, είναι προφανής η κυρίαρχη σημασία της συστηματοποίησης της χρήσης/ανάλυσης αυτού του υλικού για την παραγωγή των αντίστοιχων αποτελεσμάτων.deCaritaine έγραψε: 09 Ιουν 2018, 16:47 ...
Εξαρτάται και από το δείγμα που έχει καθένας, αλλού λένε ότι οι Σικελοί ομαδοποιουνται με ελληνικά νησιά και Κύπρο και όχι την ενδοχώρα. Το άρθρο εδώ. Και πως ερμηνεύει η εφημερίδα Ηaaretz το ίδιο άρθρο, εδώ. Μπλέκουν τα βιολογικά με τα ιστορικά και γράφουν σαχλαμάρες, το κύριο θέμα είναι ότι οι Ελληνες της ηπειρωτικής ομαδοποιούνται με Αλβανούς και Κοσοβάρους και λιγότερο με κάποιους Ιταλούς. Κρητικοί και Κύπριοι και Μικρασιάτες διαφέρουν με Ελλαδίτες (δες και σχήμα Σταματογιαννόπουλου παραπάνω).
Οι Ελλαδίτες δεν έχουν σχέση γονιδιακά ούτε με του κυρίως Σλαβικούς λαούς ούτε με τους Νότιους Σλάβους της Βαλκανικής. Δες τα GrT(essaloniki), GrP(eloponesse), GrM(acedonia) παρακατω. Μόνο οι τελευταίοι συγκλίνουν με Μαυροβούνιο και ΠΓΔΜ.
...
Με τους Αλβανούς πάμε πακετο μάλλον. Εκτός ίσως από τους Ελληνες-Αρβανίτες κατα Εκτορα Μπούα, περιμένουμε στοιχεία. Αλλά οι Αλβανοί είναι παλαιοβαλκανικός λαός όχι σλαβικός. Οι Ρουμάνοι είναι πιο μακριά από Ελληνες και Αλβανούς, συγκλίνουν με Βουλγαρομακεδόνες.
Όπως αναφέρθηκε προηγούμενα, τον κυρίαρχο ρόλο σε κάθε γενετική μελέτη τον έχει το δείγμα που επιλέγεται να χρησιμοποιηθεί. Ας το δούμε αυτό.deCaritaine έγραψε: 09 Ιουν 2018, 16:47 ...Μπλέκουν τα βιολογικά με τα ιστορικά και γράφουν σαχλαμάρες...

