Φυσικά, απλά έχουν αδικεί αρκετά απο την παράδοση και την ιστοριογραφία, περίπου όπως οι κοτσαμπάσηδες, και επιπλέον η δουλειά που κάνανε, δεν πουλάει πολύ, είναι σαφέστατα αντιτουριστική. Ο Κωλέττης, ο Μαυροκορδάτος και οι Κουντουριώτηδες είναι υπεύθυνοι για το γεγονός ότι υπάρχει ελληνικό κράτος, το οποίο είχε υποτυπωδώς έστω μια σύγχρονη για την εποχή του μορφή, ήταν οι άνθρωποι που κατάλαβαν απο την αρχή ότι δεν θα πάνε πουθενά με αυτόνομες κατσαπλιάδικες ενέργειες και ότι η επανάσταση πρέπει να καταλήξει στη δημιουργία μιας κρατική οντότητας, πάλι υποτυποδώς βασισμένη στα ξένα πρότυπα, η οποία θα αναλάβει και την κεντρική διαχείριση του αγώνα και τις συνομιλίες με τους ξένους.
Το 2ο είναι σημαντικό γιατί επίσης είχαν αντιληφθεί πολύ νωρίς ότι η επανάσταση δεν θα μπορούσε να έχει ποτέ θετική έκβαση αν δεν γινόταν διεθνές ζήτημα, κα για να γίνει διεθνές ζήτημα, έπρεπε οι ξένοι να πειστούν ότι δεν έχουν να κάνουν με ένα μάτσο άτακτους ρέμπελους που ζητάνε να ανατρέψουν ένα καθεστώς, αλλά είναι πολιτισμένοι άνθρωποι που ζητάνε την ελευθερεία τους απο ένα αλλόθρησκο κατακτητή, και μπορύν να οργανώσουν τον εαυτό τους όσο καλά όσο και οι ξένοι. Ο κωλοκοτρόνης ήταν καλός ως τσεγκεβαρική μορφή για να πουλάμε στην Ευρώπη σαπουνάκια και πιατάκια με τ φάτσα του για να βγάζουμε τα του αγώνα, αλλά δεν υπήρχε ποτέ περίπτωση να τον πάρει στα σοβαρά ένα κράτος όπως η Αγγλία και να δεχτεί να υποστηρίξει την προσπάθεια του οικονομικά, διπλωματικά και πολιτικά. Γι'αυτό το λόγο οι εμφύλοι είναι πολύ πιο σημαντικοί από "ένα μάτσο προδότες πολιτικούς που ήθελαν να φάνε τα δάνεια απο τους αγωνιστές". Ο εμφύλιος πρώτα απ'όλα ήταν μια διαμάχη ανάμεσα σε μια παράταξη που ήθελε να φτιάξει ένα σύγχρονο συγκεντρωτικό κράτος, και σε όλους τους υπόλοιπους, που για δικούς τους λόγους δεν ήθελαν αυτή την εξέλιξη. Ο Κωλέττης, ο Μαυροκορδάτος και οι Κουντουριώτηδες ανήκουν στην 1η παράταξη.
Οι Κοτσαμπάσηδες του Μοριά ήταν στην άλλη πλευρά γιατί το συγκεντρωτικό κράτος απειλούσε τα προνόμιά τους, δεν τους συνέφερε η ισονομία με κανέναν. Θεωρούσαν πατρίδα τους(και κτήμα τους) την Πελοπόννησο και αρνούνταν να τη μοιραστούν με κάτι ξενόφερτους φαναριώτηδες και κάτι νησιώτες ή τους άξεστους οπλαρχηγούς της Ρούμελης με τους οποίους δεν είχαν παρά ευκαιριακή συμμαχία