Marios έγραψε: 28 Ιούλ 2020, 00:10
Beria έγραψε: 27 Ιούλ 2020, 23:19
Αυτή είναι η άποψη ιστορικά της ελλαδικής εκκλησίας:
Ευτυχώς που ήρθε ο Οθωμανός και μας άφησε να κρατήσουμε την πίστη και τα προνόμια.
Δεν λέει κάτι καινούργιο ο παπάς
Η Ελλαδική εκκλησία ιδρύθηκε μόλις το 1833.Οσα λέει για το ότι οι Οθωμανοι ήταν πιο ανεκτικοί ως προς τους ορθόδοξους σε σχέση με τους Φράγκους είναι ιστορικά αλήθεια αλλά
το timing που τα λέει αυτά είναι ύποπτο.
με προβληματίζει κι εμένα αυτό αν και ο ιερέας (
γενικά μιλάω τώρα) πρωτίστως είναι ιερέας και τα πολιτικά-ακόμη και αν πρόκειται για την ίδια την πατρίδα-πάνε δεύτερα. Αρκεί βέβαια ο λόγος να είναι πραγματικά για τα της Πίστεως.
Ο πατέρας Ευάγγελος είναι απολαυστικότατος στις ομιλίες του αλλά σε κάποια σημεία, από όσες έχω ακούσει, μερικές φορές έχει κάποιες τοποθετήσεις-έμμεσες ή άμεσες-που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ίσως και προβληματικές. Δεν ξέρω εαν είναι οτι ο λόγος του είναι χειμαρρώδης και βρίσκεται σε ένταση συνήθως και παρασύρεται λεκτικά ή εννοιολογικά.
Πάντως, ως προς το θέμα, φυσικά και λέει αρκετές αλήθειες γενικότερα όσον αφορά την θρησκευτική συνείδηση τόσο των Ελλήνων όσο και των δυτικών και καυτηριάζεται γενικότερα η στάση των δυτικών απέναντι στην Ορθοδοξία αλλά και η μηδενιστική αποχαύνωση όσον αφορά το θρησκευτικό συναίσθημα.
Η αναφορά που κάνει στα μοναστήρια επι εποχής Όθωνα είναι πραγματικότατη, καθώς είχε πέσει γραμμή κατά του μοναχισμού και είχαν κλείσει κάτι εκατοντάδες από αυτά-να σημειώσουμε οτι τα μοναστήρια για την Ορθοδοξία αποτελούν φάρους και οδοδείκτες διαχρονικά.
Υπό αυτήν την έννοια, το Γένος στο οποίο αναφέρεται ως ανίκανο να διατηρήσει έναν ναό-μνημείο όπως η Αγία Σοφία, δεν ξέρω πόσο απέχει από την πραγματικότητα όταν βλέπουμε σε τί κατάσταση έχει φτάσει σήμερα ο ελληνισμός (εδώ μιλάμε ούτε εξοπλισμούς δεν κάνουμε, ένα τάμα είχε το έθνος να χτίσει τον Ναό του Σωτήρος Χριστού και ακόμα τον ψάχνουμε κτλ κτλ). Επιπροσθέτως, έχουμε απεμπολίσει από την μνήμη και τις κοινωνικές μας αναφορές κάθε σχέση με την Βυζαντινή εποχή (υπάρχει κανένα άγαλμα Βυζαντινού Αυτοκράτορα στην πρωτεύουσα ? αναφορά σε ανάλογες επετείους κτλ στα εκπαιδευτικά προγράμματα, έρχονται τίποτα τουρίστες να δουν το Βυζαντινό Μουσείο και να επισκεφθούν σπουδαία ορθόδοξα μνημεία ή μόνο Ακρόπολη-Πλάκα-Σουβλάκι-Τσολιαδάκι κτλ?).
Για τους δυτικούς, προφανώς προκύπτει μια σύγκριση μεταξύ Δύσης και Ανατολής σε θέματα θρησκείας, και αυτό που λέει ο παπαΒαγγέλης είναι οτι στην Ανατολή διατηρείται η πίστη και η ευσέβεια ενώ η Δύση βιώνει την απόλυτη αθειστική παρακμή. Το οποίο είναι αληθές.
Από την άλλη βέβαια, δεν είναι καθόλου επιθυμητό να δίνονται λανθασμένα μηνύματα και εντυπώσεις είτε στον Τούρκο (ωστε να το χρησιμοποιεί σαν μαρμελάδα στο ψωμή του) είτε σε οποιονδήποτε που θα φαντασιωνόταν διάφορα σενάρια. Βέβαια και πάλι, τα πράγματα κανείς δεν μπορεί να τα ορίσει όπως τα νομίζει ή τα φαντάζεται και κάτι που αρχικά μπορεί να φαντάζει εξωφρενικό στο τέλος να προκύπτει ωφέλιμο αλλά αυτό θέλει μεγάλη κουβέντα και κινείται κυρίως στα όρια τα θεολογικά.
Πάντως, για να πάρω προσωπικά θέση, συμφωνώ οτι υπάρχει μεγαλύτερος σεβασμός προς το Θείο γενικότερα σε λαούς πλην της Δύσης και οτι η Δύση έχει πέσει στον καταρράκτη μετά την κατηφόρα αλλά και από την άλλη, ως Ορθόδοξη Χριστιανή δεν μπορώ να μιλήσω για ευσέβεια στο Ισλαμ παρα μόνο στην μορφή που περιέγραψα παραπάνω: ως γεγονός συγκρίσιμο με το οποίο αναδεικνύεται η πνευματική ένδεια των δυτικών (και ημών συμπεριλαμβανομένων σε τεράστιο βαθμό). Για τον Ορθόδοξο λοιπόν, η Αγία Σοφία έχει βεβηλωθεί καθώς για εμας οι Μουσουλμάνοι λατρεύουν δαιμόνια. Και δεν βεβηλώθηκε τώρα, έχει βεβηλωθεί από τους Οθωμανούς από την πρώτη στιγμή που έγινε τζαμί.
ΟΜΩΣ, η Αγία Σοφία, δεν βεβηλώθηκε τότε πρώτη φορά.
Πρώτη φορά βεβηλώθηκε με το συλλείτουργο με τους Καθολικούς, δυο χρόνια πριν την πτώση της Πόλης.
Αυτό δεν θα ήθελα να το ξαναδώ περισσότερο από το οτι δεν θέλω να βλέπω τον Ναό να γίνεται τζαμί.
Οπότε, εαν ο Ερντογάν ή ο
οποιοσδήποτε επόμενος από αυτόν (το τονίζω με υπογραμμισμένα) το κρατήσει αυστηρώς ως τζαμί και δεν το παρουσιάσει κάποια στιγμή με κάποιον τρόπο ως κοινό τόπο λατρείας, έχει καλώς.
Εαν κατά την διάρκεια ή μετά τη εποχή Ερντογάν, ξαναγίνει Εκκλησία και καλεστεί κανένας Πάπας να κάνει συλλείτουργο,
ΑΝΑΘΕΜΑ.
Και κάτι τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό:
όχι κροκοδείλια δάκρυα για τον Ναό της Αγίας Σοφίας, όταν στην Ελλάδα κλείνουμε ναούς και Ορθόδοξες Εκκλησίες ανα τον κόσμο βάζουν προστατευτικές κορδέλες μπροστά από Εικόνες, κοινωνούν με κουταλάκια και πάει λέγοντας. Και βέβαια όταν κανείς δεν εκκλησιάζεται τις Κυριακές. Γιατί να κλαις για την Αγια Σοφιά όταν έχεις να πατήσεις στην ενορία σου από τα βαφτίσια σου?
Τέλος πάντων, να το πω και αλλιώς, η Αγία Σοφία για έναν χριστιανό είναι η σχέση του με τον Χριστό και την Εκκλησία. Και η Πόλη επίσης, είναι η ψυχή του. Αυτά να βρει και τα υπόλοιπα εαν και όπως οικονομήσει και κρίνει ο Θεός.