Re: Η προσφορα της Τουρκιας στον παγκοσμιο πολιτισμο
Δημοσιεύτηκε: 11 Φεβ 2019, 16:08
Με ενοχλεί αυτό που έγινε σ' αυτό το νήμα· από άτομα που εκτιμώ, μάλιστα*. Κάποιος ανέφερε τον καφέ ως συνεισφορά της Τουρκίας στον πολιτισμό και την επιρροή του στην Ελλάδα. Διερωτήθηκα από πού προέκυψε η ιστορία ότι ο καφές είναι τούρκικος, μιας και δεν είναι, όπως ο γαλλικός καφές δεν είναι γαλλικός, ο φραπές δεν είναι γαλλικός και ο φρέντο δεν είναι ιταλικός.
Σαν απάντηση πήρα ότι ο καφές αυτός λεγόταν πάντα τούρκικος (που δεν λέει κάτι για την προέλευσή του) και δεν υπήρχε καν η σύμφραση «ελληνικός καφές» πριν την δεκαετία του '70. Αμέσως αυτήν την άποψη ήρθαν να την στηρίξουν ο Yochanan και ο Leporello.
Όταν μάλιστα είπα ότι θα ψάξω να βρω αν υπάρχει η σύμφραση, δέχτηκα την ειρωνεία ότι θα πάω να βρω τι λένε εθνικιστικά σάιτ και φόρα. Και αυτό αλλά και το γεγονός ότι κανείς απ' τους τρεις δεν βγήκε να πει ότι, «ξέρεις, εντάξει, είναι υπερβολή ή σχήμα λόγου ότι δεν υπήρχε η σύμφραση, αλλά ο περισσότερος κόσμος τον έλεγε τούρκικο και ελληνικό τον έλεγαν μόνο αυλικοί, εθνικιστές και σαλτιμπάγκοι», δείχνει φανερά ότι στήριξαν το αρχικό σχόλιο και συμφωνούσαν ότι δεν υπήρχε η σύμφραση. Όταν ρώτησα αν θέλουν να φέρω πηγές, προκλήθηκα να το πράξω, ενισχύοντας την αμφιβολία ότι υπήρχαν τέτοιες πηγές.
Όταν όμως έφερα τις πηγές, αντί για προβληματισμό, δέχτηκα δεύτερη ειρωνεία για το είδος των πηγών που έφερα (που ήταν ποικίλες και από πολύ διαφορετικές χρονολογίες). Κατηγορήθηκα ότι πιάστηκα από μια φράση, την στιγμή που ήταν το ΒΑΣΙΚΟ επιχείρημα για την προέλευση του καφέ, που κανείς απ' τους τρεις δεν αντέκρουσε και κανείς τους δεν συμπεριφέρθηκε σ' αυτό σαν απλώς μια φράση, κάτι δευτερεύον.
Όταν ξεκίνησα την αναζήτηση, δεν ήμουν σίγουρος αν θα βρω τίποτα, γιατί ο λόγος ύπαρξης της σύμφρασης «ελληνικός καφές» σε εφημερίδες είναι αμφίβολος. Θα πρέπει κάτι να είναι πολύ κοινό για να αναφέρεται σε ένα μέσο που πρώτος του σκοπός είναι να μεταφέρει ειδήσεις και απόψεις και όχι να περιγράφει την καθημερινότητα. Κι όμως, η αναζήτηση μού έδωσε πληθώρα αποτελεσμάτων, που δείχνει κατηγορηματικά ότι δεν επρόκειτο για κάποια περιθωριακή σύμφραση αλλά για κάτι μάλλον συχνό, το οποίο δεν ήταν καν αυτό που αρχικά ισχυρίστηκαν οι τρεις προαναφερθέντες χρήστες.
Το βρίσκω, δε, μη έντιμο να γυρνάνε και να λένε τώρα ότι μόνο περιθωριακοί χρησιμοποιούσαν τον όρο, όταν αρνήθηκαν την ύπαρξή του εξαρχής. Έτσι κι αλλιώς απέδειξα ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει.
* ακόμα και τον «Leporello» τον εκτιμώ βαθύτατα, πέρα από το γεγονός ότι δεν εκτιμώ καθόλου τις οικονομικές του απόψεις.
Σαν απάντηση πήρα ότι ο καφές αυτός λεγόταν πάντα τούρκικος (που δεν λέει κάτι για την προέλευσή του) και δεν υπήρχε καν η σύμφραση «ελληνικός καφές» πριν την δεκαετία του '70. Αμέσως αυτήν την άποψη ήρθαν να την στηρίξουν ο Yochanan και ο Leporello.
Όταν μάλιστα είπα ότι θα ψάξω να βρω αν υπάρχει η σύμφραση, δέχτηκα την ειρωνεία ότι θα πάω να βρω τι λένε εθνικιστικά σάιτ και φόρα. Και αυτό αλλά και το γεγονός ότι κανείς απ' τους τρεις δεν βγήκε να πει ότι, «ξέρεις, εντάξει, είναι υπερβολή ή σχήμα λόγου ότι δεν υπήρχε η σύμφραση, αλλά ο περισσότερος κόσμος τον έλεγε τούρκικο και ελληνικό τον έλεγαν μόνο αυλικοί, εθνικιστές και σαλτιμπάγκοι», δείχνει φανερά ότι στήριξαν το αρχικό σχόλιο και συμφωνούσαν ότι δεν υπήρχε η σύμφραση. Όταν ρώτησα αν θέλουν να φέρω πηγές, προκλήθηκα να το πράξω, ενισχύοντας την αμφιβολία ότι υπήρχαν τέτοιες πηγές.
Όταν όμως έφερα τις πηγές, αντί για προβληματισμό, δέχτηκα δεύτερη ειρωνεία για το είδος των πηγών που έφερα (που ήταν ποικίλες και από πολύ διαφορετικές χρονολογίες). Κατηγορήθηκα ότι πιάστηκα από μια φράση, την στιγμή που ήταν το ΒΑΣΙΚΟ επιχείρημα για την προέλευση του καφέ, που κανείς απ' τους τρεις δεν αντέκρουσε και κανείς τους δεν συμπεριφέρθηκε σ' αυτό σαν απλώς μια φράση, κάτι δευτερεύον.
Όταν ξεκίνησα την αναζήτηση, δεν ήμουν σίγουρος αν θα βρω τίποτα, γιατί ο λόγος ύπαρξης της σύμφρασης «ελληνικός καφές» σε εφημερίδες είναι αμφίβολος. Θα πρέπει κάτι να είναι πολύ κοινό για να αναφέρεται σε ένα μέσο που πρώτος του σκοπός είναι να μεταφέρει ειδήσεις και απόψεις και όχι να περιγράφει την καθημερινότητα. Κι όμως, η αναζήτηση μού έδωσε πληθώρα αποτελεσμάτων, που δείχνει κατηγορηματικά ότι δεν επρόκειτο για κάποια περιθωριακή σύμφραση αλλά για κάτι μάλλον συχνό, το οποίο δεν ήταν καν αυτό που αρχικά ισχυρίστηκαν οι τρεις προαναφερθέντες χρήστες.
Το βρίσκω, δε, μη έντιμο να γυρνάνε και να λένε τώρα ότι μόνο περιθωριακοί χρησιμοποιούσαν τον όρο, όταν αρνήθηκαν την ύπαρξή του εξαρχής. Έτσι κι αλλιώς απέδειξα ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει.
* ακόμα και τον «Leporello» τον εκτιμώ βαθύτατα, πέρα από το γεγονός ότι δεν εκτιμώ καθόλου τις οικονομικές του απόψεις.