Ζαποτέκος έγραψε: 16 Ιουν 2022, 23:17
Δεκαοχτούρα έγραψε: 16 Ιουν 2022, 21:30
Ζαποτέκος έγραψε: 16 Ιουν 2022, 20:48
Το
Έλληνας ήταν ένα απ' τα τρία εθνωνύμια που χρησιμοποιούσαν οι ελληνόφωνοι του Μεσαίωνα για τον εαυτό τους.
Στη χάση και στη φέξη και μόνο από ένα διάστημα και μετά και σχεδόν πάντα στις τάξεις των λογίων. Τα 500 χρόνια πριν το 1100 τι γινόταν; Το Έλληνας στη διαχρονία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας είχε κατά κύριο λόγο υποτιμητική χροιά. Ακόμα και ο λόγιος Στιλβής που είχες βάλει επειδή λέει για Γραικούς (θετικό), στο ίδιο απόσπασμα μιλάει για την ασέβεια και την ΑΣΕΛΓΕΙΑ των παλαιών Ελλήνων. Τι να περιμένεις μετά από τον αγράμματο ελληνόφωνο της Ρωμανίας και της Τουρκοκρατίας; Τον ρωτάγανε για τους Έλληνες κι αυτός απαντούσε ότι ήταν κάτι τρίμετροι, που εναντίον τους έστειλε ο καλός ο Θεός κάτι κουνούπια, αυτοί τρέχανε να κρυφτούν σε σπηλιές, αλλά τελικά εξαφανίστηκαν από τα τσιμπήματα. Είναι σημαντική η μαρτυρία του πολύ μεγάλου Ιανού Λάσκαρι που έλεγε ότι οι συμπατριώτες του μισούσαν το όνομα Έλληνας. Αυτά έχουν σημασία. Όχι το τι έλεγε ο Θεόδωρος Λάσκαρις και μια δράκα λογίων. Άλλωστε αυτούς τους λογίους, ο μέσος Ρωμιός τους υποπτευόταν ως μη χριστιανούς. Αυτό τουλάχιστον λέει ο Μάρκος Μουσούρος! Ότι ο Ρωμιός δεν είχε ιδέα για το ποιοι ήταν οι πρόγονοί του, ότι τον ένοιαζε μόνο ποιες μέρες έχει νηστεία, και ότι κατηγορούσε τους λογίους τύπου Ιανού Λάσκαρι (που ήταν δάσκαλός του) ως πολυθεϊστές. Αυτός ο μέσος Ρωμιός ανήκει στο ίδιο έθνος με εμάς; Γιατί; Επειδή μιλούσε ελληνικά; Τότε τι μας εμποδίζει να θεωρήσουμε ότι ο Μάρκος Αυρήλιος ανήκει στο έθνος των Ελλήνων (ο οποίος αγαπούσε κιόλας την Ελλάδα περισσότερο απ' όλους τους Ρωμιούς μαζί);
Το ότι το Έλληνας σήμαινε κυρίως τον ειδωλολάτρη είναι γνωστό. Το ότι βρίσκουμε έστω και σποραδικές αναφορές να χρησιμοποιείται ως εθνοτικό είναι εξίσου σημαντικό.
Όταν ο Στιλβής μιλάει για Γραικούς , δεν γνωρίζει πως το "Γραικοί" σημαίνει "Έλληνες" ; Το λένε όλα τα λεξικά της εποχής του. Το λένε όλες οι βυζαντινές χρονογραφίες. Οι Δυτικοί έλεγαν Γραικούς και τους αρχαίους Έλληνες και τους Βυζαντινούς.
Οι Βυζαντινοί απεχθάνονταν το "Έλληνας" με την θρησκευτική έννοια. Όχι με την εθνοτική.
Από ότι μας δείχνει η επιγραφή με τον Κορίνθιο κουρέα του 800 μ.Χ. μια χαρά χρησιμοποιούταν και το Έλληνας την μεσοβυζαντινή περίοδο , έστω και με τοπική έννοια.
Τέλος, δεν είναι λίγες οι παραδόσεις που συγκέντρωσε ο Κακριδής που δείχνουν πως δεν υπήρχε αρνητική άποψη για τους γιγαντόσωμους Έλληνες. Γι' αυτό και χαρακτηριστικά λέει μία : "τέτοιοι θα ήμασταν κι εμείς ..." . Αφήνω απέξω τα δημοτικά στα οποία το Έλληνας έχει την έννοια του γενναίου ή την Σούδα που έχει την έννοια του "φρόνιμου".
Κι εμείς λέμε Γάλλους και τους αρχαίους κατοίκους εκείνης της περιοχής και τους σημερινούς. Ο Μακρόν αυτοπροσδιορίζεται ως
Γάλλος, δηλαδή ως Κέλτης; Άρα τα εξώνυμα μικρή σημασία έχουν.
Αν οι Βυζαντινοί απεχθάνονταν, όπως ομολογείς, το "Έλληνας"
με τη θρησκευτική έννοια, τότε τι σόι Έλληνες ήταν; Υπάρχει άλλος έθνος στην παγκόσμια ιστορία που να είχε/έχει προβεί σε εννοιολογικό κατακερματισμό του εθνικού του ονόματος, να
απεχθάνεται μία από τις έννοιες του, και μάλιστα η αρνητική να επισκιάζει τόσο πολύ τη θετική που να μη θέλουν πια να ονομάζονται με το εθνικό του όνομα παρότι ξέρουν 100% ότι ανήκουν σ' αυτό το έθνος που περιγράφει το όνομα;;;;; Τι βυζαντινή πρωτοτυπία είναι αυτή ρε Ζαποτέκε; Εγώ μεγάλος θαυμαστής των Βυζαντινών δεν είμαι όσο εσύ, αλλά θα τους υπερασπίζομαι όταν πασχίζεις να μας τους περάσεις ως παρανοϊκούς σχιζοφρενείς! Πάντως, πρέπει να είναι ο άλλος πολύ "μειωμένης εθνικής συνείδησης" ή "εθνομηδενιστής" (να χρησιμοποιήσω μια λέξη που μάλλον σου αρέσει!) για να δεχτείς και να αγκαλιάσεις τον εξευτελισμό του εθνικού σου ονόματος, δεν νομίζεις; Πέρα από την πλάκα, το συγκεκριμένο είναι πολύ σοβαρό και δείχνει πολλά για την εθνική τους συνείδηση, οπότε με το να το προσπερνάς λέγοντας "μα είχε θρησκευτική έννοια", δεν ξέρω ποιον κοροϊδεύεις, εμένα ή τον εαυτό σου; Άσε που δεν είχε στεγνά θρησκευτική έννοια. Στην Ελληνική Πατρολογία, στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτοί οι καθυβριζόμενοι Έλληνες δεν είναι οι....Σίνοι του Μιχαήλ Ψελλού. Δεν είναι απλά οι όπου γής παγανιστές, διότι τις περισσότερες φορές, όπως ξέρεις, υπάρχουν ειρωνείες για τη μάταιη σοφία και τη ρητορική φλυαρία αυτών των κακών Ελλήνων. Ποιοι είχαν ρητορική και φιλοσοφία; Οι Κελτίβηρες, οι Δάκες ή οι Germani του Τάκιτου; Τις περισσότερες φορές λοιπόν η έννοια είναι ξεκάθαρα εθνοθρησκευτική. Αυτοί που καθυβρίζονται είναι αυτοί που εμείς οι Νεοέλληνες θεωρούμε προγόνους μας.
Επιστρέφοντας, αν το Έλλην λοιπόν το απεχθανόντουσαν για τη θρησκευτική του έννοια, τότε ο μέσος αγράμματος Βυζαντινός και ο μέσος τουρκοκρατούμενος ρωμιός σίγουρα έμενε μόνο σ' αυτήν την έννοια. Προϋπόθεση για να μάθεις την "καλή πλευρά" του ονόματος Έλλην ήταν να είσαι γραμματιζούμενος, οπότε βράστα! Δεν μου σχολίασες αυτό που λέει ο Ιανός Λάσκαρις. Δεν το θεωρείς σημαντικό; Στην ουσία λέει ό,τι λέει και ο Σπηλάδης που έχει βάλει ο Περτίναξ. Πώς θα εξηγήσουμε το ότι ο Τριπολιτσιώτης αγωνιστής του 1821 και ο Κων/πολίτης ιδρυτής του Ελληνικού Γυμνασίου Ρώμης, άνθρωποι τελείως διαφορετικοί και ΜΕ ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ 400 ΧΡΟΝΩΝ, λένε ακριβώς το ίδιο πράγμα ότι οι Ρωμιοί δεν ονομαζόντουσαν Έλληνες, μόνο Ρωμιοί, και ότι μισούσαν κι από πάνω το Έλληνες (αυτό το λέει μόνο ο Ιανός, "στυγέουσιν" λέει). Τι συμβαίνει εδώ; Διαβάζαν και οι δύο εθνομηδενιστή Σμερδαλέο ή απλά μεταφέρουν την πραγματικότητα όπως την έζησαν και άρα καλό είναι να τους λάβουμε πολύ σοβαρά υπ'όψιν;
Η επιγραφή με τον Κορίνθιο στα 800μΧ, πέρα από το ότι έχει αρκετά χάσματα, πιο εύκολα στέκει ως απόδειξη για κάτι περίεργα που έλεγε ο Σάθας για την Πελοπόννησο παρά για το ότι όλοι οι Βυζαντινοί κατά τη μεσοβυζαντινή περίοδο είχαν ελληνική εθνική συνείδηση! Το πόσο πολύ εκτιμούσαν το Έλληνας στη μεσοβυζαντινή εποχή το βλέπουμε πχ στο Χρονικόν Σύντομον του Γεώργιου Μοναχού, το οποίο ειλικρινά δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο το αναφέρεις ανά πέντε σελίδες (έχω διαβάσει όλο το νήμα). Αποδεικνύει τα ακριβώς αντίθετα απ' αυτά που προσπαθείς εσύ να αποδείξεις.
Βέβαια ακόμα και σ' αυτήν την παράδοση του "τέτοιοι θα ήμασταν κι εμείς" είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει συνέχεια:
Τότες που ζούσαν οι Έλληνες δεν χρειαζόνταν γιοφύρια, γιατί
αυτοί πηγούδαν τον Καλαµά σαν που πηδούµε
εµείς σήµερα τες αυλακιές στο χωράφι.