Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους! https://dev.phorum.com.gr/
εδω και η ιταλικη ταινια που βασιστηκε στο ιδιο μυθιστορημα
Ossessione by Luchino Visconti (Διαβολικοί εραστές 1943)
stars Clara Calamai, Massimo Girotti, https://www.imdb.com/title/tt0035160/
The Great Escape (1963)
Starring Steve McQueen James Garner Richard Attenborough James Donald Charles Bronson Donald Pleasence James Coburn https://www.imdb.com/title/tt0057115/
Η Μεγάλη Απόδραση»: Η φρικτή αλήθεια πίσω από μια θρυλική ταινία Εξήντα χρόνια μετά την πρεμιέρα του, το κλασικό φιλμ του Τζον Στάρτζες με τον Στιβ ΜακKουίν στον πιο αναγνωρίσιμο ρόλο της καριέρας του εξακολουθεί να συναρπάζει, κρύβοντας όμως πίσω του ένα ζοφερό ιστορικό γεγονός
Πρωταγωνιστές στο πλευρό του Μακουίν είναι μια σειρά αιχμαλώτων που βασίζονται χαλαρά σε πραγματικά γεγονότα, ή είναι φανταστικοί χαρακτήρες: ο «εγκέφαλος» του Ρίτσαρντ Ατένμπορο, ο σχεδόν τυφλός πλαστογράφος του Ντόναλντ Πλέζανς, ο ταχυδακτυλουργός του Τζέιμς Γκάρνερ και ο κλειστοφοβικός ανασκαφέας του Τσαρλς Μπρόνσον. «Η Μεγάλη Απόδραση» είναι κατασκευασμένη τόσο ως αστυνομική ταινία, όσο και ως φιλμ απόδρασης.
Ως επί το πλείστον, ωστόσο, είναι μια γενικά ακριβής αναπαράσταση του τρόπου με τον οποίο 76 αιχμάλωτοι στρατιώτες των συμμαχικών δυνάμεων απέδρασαν τον Μάρτιο του 1944 υπογείως από το Stalag Luft III.
Σύμφωνα με τον ιστορικό Γκάι Γουόλτερς, συγγραφέα του βιβλίου «Η πραγματική Μεγάλη Απόδραση», όμως, ο τόνος της ταινίας είναι λάθος. Στην πραγματικότητα, δεν υπήρχε υποχρέωση απόδρασης. Υπήρχε μια προσδοκία, ίσως, ότι οι αιχμάλωτοι θα το επιχειρούσαν –και το δικαίωμα να το κάνουν με την καλύτερη διάθεση– αλλά όχι πραγματικό καθήκον. Επίσης, οι ανωτέρου βαθμού αιχμάλωτοι είχαν επανειλημμένα προειδοποιηθεί να μην επιχειρήσουν μαζική απόδραση. Και όχι μόνο επειδή οι Γερμανοί φρουροί ήθελαν μια ήσυχη ζωή – κυρίως διότι οι επιπτώσεις θα ήταν σοβαρές. Οπως και ήταν.
Μόλις τρεις από τους 76 δραπέτες τα κατάφεραν. Οι υπόλοιποι συνελήφθησαν ξανά. Πενήντα από αυτούς –με απευθείας εντολές του Χίτλερ– εκτελέστηκαν από τη Γκεστάπο. Στην ταινία, ακόμα και αυτό το τραγικό τέλος έχει αέρα δόξας. «Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι η ιστορία της “Μεγάλης Απόδρασης” είναι πολύ πιο σκοτεινή από ότι φαίνεται στην ταινία», λέει ο Γκάι Γουόλτερς. «Στην καρδιά της ταινίας, βρίσκεται μια ιστορία απερισκεψίας και φόνου».
Το φιλμ βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Πολ Μπίκχιλ, ενός αυστραλού πιλότου, αιχμαλώτου και συγγραφέα. Ο Μπρίκχιλ, ο οποίος έγραψε επίσης το βιβλίο «The Dam Busters», καταρρίφθηκε πάνω από την Τυνησία και στάλθηκε στη Stalag Luft III τον Απρίλιο του 1943. Η βρετανική Telegraph συγκρίνει την ιστορία του, με αυτή του σεναρίου της ταινίας.
Οι αναφορές συχνά περιγράφουν το στρατόπεδο ως ανθεκτικό στις αποδράσεις. Είναι αλήθεια, όπως υποστηρίζεται και στην ταινία, ότι το Stalag Luft III κατασκευάστηκε ειδικά για να φιλοξενεί συμμαχικούς αεροπόρους. Βρίσκεται κοντά στην πόλη Σέιγκαν, στην Κάτω Σιλεσία (τότε τμήμα της ναζιστικής Γερμανίας, τώρα τμήμα της Πολωνίας), διοικούνταν από αξιωματικούς της Λουφτβάφε και ενεργοποιούσε σημαντικά μέτρα για την αποτροπή της διαφυγής των αιχμαλώτων. Απτόητοι, κάποιοι από τους αεροπόρους των συμμαχικών δυνάμεων –που αυτοαποκαλούνταν «Λόχος X»– κατάφεραν να υλοποιήσουν ένα σχέδιο, σύμφωνα με το οποίο έσκαψαν τρεις σήραγγες, με τις κωδικές ονομασίες «Τομ», «Ντικ» και «Χάρι», κάτω από τις καλύβες των στρατώνων τους.
Επικεφαλής της επιχείρησης ήταν ο γεννημένος στη Νότια Αφρική πιλότος Ρότζερ Μπουσέλ –γνωστός και ως «Μεγάλος Χ»– στον οποίο βασίστηκε ο χαρακτήρας του Ρίτσαρντ Ατένμπορο, Μπάρτλετ. Ο Πολ Μπρίκχιλ συμμετείχε στην επιχείρηση, αλλά όχι και στην απόδραση. Ο Μπουσέλ του απαγόρευσε να δραπετεύσει, επειδή υπέφερε από κρίσεις κλειστοφοβίας. Το βιβλίο του Μπρίκχιλ εκδόθηκε το 1950. Ο σκηνοθέτης Τζον Στάρτζες το διάβασε την επόμενη χρονιά και αμέσως είδε τις κινηματογραφικές του δυνατότητες. «Ηταν η τέλεια ενσάρκωση του γιατί κέρδισε η ομάδα μας», είπε αργότερα. Ο Στάρτζες ήταν και ο ίδιος βετεράνος – γύριζε ντοκιμαντέρ για την Αεροπορία των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου
Η παραγωγή της ταινίας –όπως και η πραγματική Μεγάλη Απόδραση– αντιμετώπισε προβλήματα από τις κακές καιρικές συνθήκες – ένας από τους πολλούς λόγους που ο προϋπολογισμός της αυξήθηκε από λίγο πάνω από 2 εκατομμύρια δολάρια, σε 4 εκατομμύρια δολάρια. Υπήρχε κι ένα άλλο πρόβλημα: ο Στιβ Μακουίν. Εξι εβδομάδες από την έναρξη της παραγωγής, ο Στάρτζες διοργάνωσε μια προβολή των καθημερινών πλάνων για το καστ. Σύμφωνα με τον Ντόναλντ Πλέζανς (ο οποίος πίστευε ότι η ταινία είχε τα χάλια της) ο Μακουίν έφυγε εκνευρισμένος από την προβολή. Ηταν δυσαρεστημένος με τον ρόλο του, και απαιτούσε να ξαναγραφεί.
Ο Μακουίν προκάλεσε προβλήματα και εκτός του σετ, στους δρόμους του Μονάχου. Οι αναφορές για τις υψηλής ταχύτητας μανούβρες του στα στενά της πόλης ποικίλλουν. Ο βιογράφος του, Μαρκ Ελιοτ, περιγράφει πώς ο ηθοποιός έλαβε 37 κλήσεις από τη γερμανική αστυνομία και τράκαρε ένα αυτοκίνητο πάνω σε ένα δένδρο. Οι δικηγόροι του στούντιο έπρεπε να δουλέψουν υπερωρίες για να κρατήσουν τον Μακουίν εκτός φυλακής. Αναγκάστηκαν να πουν στους γερμανούς αξιωματούχους ότι εάν ο ηθοποιός φυλακιζόταν, η παραγωγή θα σταματούσε – κάτι που σήμαινε ότι δεν θα υπήρχαν χρήματα για την τοπική οικονομία.
Οι σκηνές μετά την απόδραση στην ταινία είναι οι πιο φανταστικές. Στην προσπάθειά τους να διαφύγουν από τη χώρα, οι μεταμφιεσμένοι αιχμάλωτοι στρατιώτες πηδούν από ένα τρένο, κλέβουν ένα αεροπλάνο και –φυσικά– προσπαθούν να πηδήξουν πάνω από τα γερμανο–ελβετικά σύνορα με μια κλεμμένη μοτοσικλέτα. Το κυνηγητό με τη μοτοσικλέτα, προϊόν μυθοπλασίας, προστέθηκε μετά από πρόταση του Μακουίν – άλλος ένας τρόπος για να επιδείξει τις ικανότητές του και, πιθανότατα, ένα μέσο για να κατευνάσει το εύθραυστο εγώ του. Αλλά δεν του επετράπη να κάνει ο ίδιος το εμβληματικό άλμα. Αντίθετα, ο φίλος (και κασκαντέρ) του, Μπαντ Εκινς, εκτέλεσε και το άλμα και την ολίσθηση στα συρματοπλέγματα – ένας ελιγμός που οδηγεί τον Χιλτς σε εκ νέου σύλληψη από τους Ναζί...