Προφανώς ένας εθνικός ιδρυτικός μύθος εξ ορισμού θεωρεί καταστροφή την εξαφάνιση (ή αποτυχία εμφάνισης) τής εθνικής ταυτότητας στην οποία αντιστοιχεί. Τούτου δοθέντος, είναι σωστό ότι το ισλάμ εμπόδισε τον εξελληνισμό των Αλβανών. Το αποδεικνύει ο εξελληνισμός των Αρβανιτών.πατησιωτης έγραψε: 31 Οκτ 2024, 10:11Το κείμενο γενικά είναι σωστό αλλά δεν βλέπω τι "σωτηρία" ήταν αυτή στον 19ο αιώνα που είχαν οι Αλβανοί από τον εξελληνισμό.Δηλαδή οι Αρβανίτες που δεν σώθηκαν και έγιναν Έλληνες πέρασαν χειρότερα;![]()
Tέλος πάντων είναι ανάγκη κάθε χώρα να θεωρεί ότι σώθηκε ακόμη και από την πιθανότητα να είναι τμήμα μιας άλλης χώρας με μεγαλύτερο βιοτικό επίπεδο.
Τον 18ο αιώνα υπήρξε πολιτιστική εισβολή του ελληνισμού σε όλα τα Βαλκάνια, κυρίως στην Αλβανία και την Βουλγαρία και στους αλβανόφωνους και βουλγαρόφωνους πληθυσμούς του σημερινού εδάφους τής Ελλάδος. Αυτό οφειλόταν σε οικονομική άνθηση μερίδας των Ελλήνων και διοχέτευσης πόρων στην Εκκλησία. Την Βουλγαρία την "έσωσε" η Ρωσία και ο πανσλαβισμός. Η Αλβανία όμως δεν είχε κάποιον να την "σώσει" και αν δεν υπήρχε η διαφορά θρησκείας, οι Αλβανοί θα εξελληνίζονταν καθώς λειτουργούσαν ελληνικά σχολεία παντού. Οι δε Οθωμανοί δεν ενδιαφέρονταν γιά εθνικές συνειδήσεις. Ο ίδιος ο Φαν Νόλι (Θεοφάνης Μαυρομάτης) εκ των θεωρητικών (και εφαρμοστών) του αλβανισμού ήταν μερικώς εξελληνισμένος και πήγε σε ελληνικό σχολείο και γυμνάσιο κοντά στην Αδριανούπολη. Αν είχε ζήσει 100 χρόνια νωρίτερα, θα είχε γίνει 100% Ελληνας. Οταν γεννήθηκε όμως (1882 ίδια χρονιά με τον ένα από τους παππούδες μου) η αλβανική εθνική συνείδηση είχε αρχίσει να διαμορφώνεται.
Στο μόνο σημείο που κάνει λάθος ο Αλβανός ιστορικός είναι ότι οι Αλβανοί κινδύνευαν με βίαιο εξελληνισμό. Η Ελλάδα υπό οθωμανική κυριαρχία δεν είχε δυνατότητα να επιβάλει οτιδήποτε. Ο εξελληνισμός που έγινε ήταν με προθημία των εξελληνισθέντων και των δυνητικά εξελληνισαμένων αν δεν υπήρχε το ισλάμ.