Το «Ιντεάλ», που το 2021 έκλεισε τα 100 χρόνια ιστορίας του.
Ξεκίνησε το 1921 ως «Σαλόν Ιντεάλ» και μέσα στα χρόνια του καθιερώθηκε στην συνείδηση των Αθηναίων ως μία από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές αίθουσες. Πρωτοπόρο στις τεχνολογικές εξελίξεις, το «Ιντεάλ» ήταν ο δεύτερος αθηναϊκός κινηματογράφος που έγινε πλήρως ομιλών με υπερσύγχρονα για την εποχή τους συστήματα ήχου, ενώ ανακαινίστηκε εκ βάθρων το 1991.
Ο κίνδυνος για το «Ιντεάλ», όπως και για άλλους δύο ιστορικούς κινηματογράφους της Αθήνας, το «Άστορ» και το «Αελλώ», έγινε αρχικά γνωστός τον περασμένο Νοέμβριο, όταν δημοσιεύτηκε η προκήρυξη μακροχρόνιας μίσθωσης των κτιρίων που τα στεγάζουν, από
τον ιδιοκτήτη τους τον Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). Στην προκήρυξη δεν είχε τεθεί καμία δέσμευση προς τους επίδοξους επενδυτές για τη διατήρηση χρήσης των κινηματογράφων που στεγάζονται σε ακίνητα του ΕΦΚΑ, με ορατό τον κίνδυνο να οδηγηθούν σε κλείσιμο και οι τρεις ιστορικές κινηματογραφικές αίθουσες.
Μετά από τις διαμαρτυρίες δόθηκαν αρχικά επίσημες διαβεβαιώσεις από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, στο οποίο και υπάγεται ο ΕΦΚΑ, πως «δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων Αελλώ, Άστορ και Ιντεάλ».
Στην ίδια ανακοίνωση, μάλιστα, τονιζόταν πως «βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης από τη διοίκηση του e-ΕΦΚΑ παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο φορέας και, παράλληλα,
ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτιρίων και των χρήσεων αυτών. Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δύο αυτά στοιχεία υπόψη».
Στα τέλη Νοεμβρίου, με ομόφωνο ψήφισμά του παρενέβη και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων καλούσε το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) και κάθε άλλη αρμόδια αρχή, να ενεργήσουν για την κήρυξη ως
διατηρητέας της χρήσης των ιστορικών κινηματογραφικών αιθουσών της Αθήνας, καθώς και να μεριμνήσουν για τη θεσμική προστασία τους ως χώρων πολιτισμού, «στα πρότυπα της προστασίας που έχει εξασφαλιστεί με υπουργική απόφαση
του 1997 για τους θερινούς κινηματογράφους της πόλης».
«Το ζήτημα πλέον αφορά την ελληνική πρωτεύουσα στο σύνολό της», παρατηρεί η ΕΑΚ. Και αναρωτιέται: «Τι όραμα έχει η πολιτεία για αυτή την πόλη; Ποια θέλουμε να είναι η Αθήνα σε δέκα χρόνια από σήμερα; Αυτή τη στιγμή
η Αθήνα κινδυνεύει να μετατραπεί από μια πολυπρόσωπη, ευρωπαϊκή πόλη, με μόνιμους κατοίκους και μόνιμους χώρους πολιτισμού, σε ένα
εστέτ τουριστικό πάρκο το οποίο θα προσφέρει κατ’ αποκλειστικότητα μπουτίκ υπηρεσίες διαμονής και εστίασης σε ξένους ταξιδιώτες».
ην τελευταία μέρα της προθεσμίας ο ΕΦΚΑ, δηλαδή επί της ουσίας το υπουργείο Εργασίας, διαψεύδοντας την προηγούμενη τοποθέτησή του, υπέβαλε ένσταση, με αποτέλεσμα να σταματήσει η διαδικασία της κήρυξης διατηρητέας της χρήσης τους, ενώ οι άμεσα ενδιαφερόμενοι δεν είχαν τον απαραίτητο χρόνο ούτε καν να απαντήσουν χρονικό στις αιτιάσεις της τελευταίας στιγμής!
Η επιχειρηματολογία του ΕΦΚΑ-υπουργείου Εργασίας για την μη χαρακτηρισμό διατηρητέας τη χρήσης της αίθουσας του «Ιντεάλ» είναι πως
το επιχειρηματικό πλάνο του αναδόχου, της εταιρείας «Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company A.E.», προβλέπει να διαμορφωθεί η κινηματογραφική αίθουσα σε Θέατρο-Συνεδριακό Κέντρο, διότι «συζητώντας για το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας, το οποίο διαχωρίζεται σαφώς από το μέλλον της κινηματογραφικής παραγωγής, όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν ότι η νέα πραγματικότητα με την κυριαρχία της πλατφόρμας (streaming) (χαμηλό κόστος θέασης, ποικιλία και ποιότητα, άνεση σπιτιού) συνεχώς απομακρύνει το κοινό από την αίθουσα»...
Με άλλα λόγια, ο ΕΦΚΑ-υπουργείο Εργασίας αλλάζει την επίσημη τοποθέτησή του του Νοεμβρίου, εναρμονιζόμενο πλήρως με τις απαιτήσεις και την επιχειρηματολογία τ
ου επιχειρηματικού ομίλου που εκμίσθωσε, έναντι 70.000 ευρώ μηνιαίως, για 45 χρόνια το μεγαλύτερο από τα δύο κτίρια του ιστορικού Μεγάρου Σλίμαν-Μελά, το τετραώροφο κτίριο στην Πανεπιστημίου 46 και Χαριλάου Τρικούπη, έργο του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλερ,
σε μικρό τμήμα του οποίου λειτουργεί ο κινηματογράφος, με σκοπό να το μετατρέψει σε υπερπολυτελές ξενοδοχείο.
https://kosmodromio.gr/2023/03/30/%cf%8 ... %ac%ce%bb/