Re: Είναι η ανθρώπινη ζωή το κορυφαίο κριτήριο;
Δημοσιεύτηκε: 19 Δεκ 2022, 17:15
Θεωρητικώς ναι, πρακτικώς όχι.Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 19 Δεκ 2022, 17:13 η ανθρώπινη ζωή είναι υπερεκτιμημένη στον δυτικό κόσμο κύριοι.
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
Θεωρητικώς ναι, πρακτικώς όχι.Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 19 Δεκ 2022, 17:13 η ανθρώπινη ζωή είναι υπερεκτιμημένη στον δυτικό κόσμο κύριοι.
Η απάντηση μου στον Ντοστογιέφσκι θα ήταν ναι!Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 09:34Το έθεσε καλύτερα ο Ντοστογιέφσκι που δεν περιορίστηκε σε κάποια έργα τέχνης ή φιλοσοφικά δοκίμια. Είπε λοιπόν ο μεγαλύτερος συγγραφέας όλων των εποχών: Αν θα μπορούσες να έχεις την καλύτερη, δικαιότερη κοινωνία μα σαν αντάλαγμα να θυσιάσεις τη ζωή ενός και μόνο παιδιού, εσύ, θα ήσουν έτοιμος να γίνεις ο οικοδόμος μιας τέτοιας ιδανικής κοινωνίας; Δεν έδωσε φυσικά απάντηση μα είναι νομίζω προφανής. Κανείς υγιής άνθρωπος δεν θα θυσίαζε ένα παιδί ακόμα κι αν αυτό σήμαινε πως θα διασφάλιζε το μέλλον της ανθρωπότητας.kingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.
Αφου το λεμε φιλοσοφικα, δηλ. οχιkingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.
Ανθρώπινο πειραματόζωο; Νομίζω το έθιμο είναι να τους αφήνουμε να διαλέγουν μόνοι τους.Καραμελίτσα έγραψε: 19 Δεκ 2022, 17:06Για τα συγκεκριμένα δεν υπάρχει καν δίλημμα. Δίλημμα θα ήταν να διαλέξεις μεταξύ της ζωής ενός ανθρώπου και μιας θεραπείας καρκίνου.kingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.
Θα διάλεγα τον άνθρωπο γιατί ωραία τα αρχαιολογικά μνημεία αλλά πρώτον είναι ένας μάταιος αγώνας στον χρόνο, δεν πρόκεται να διατηρηθούν για πάντα, και δεύτερον έχουν μόνο συμβολική σημασία. Είναι πολύ εύκολο για έναν πακτωλό καλλιτεχνών να φτιάξουν ένα τέλειο αντίγραφο της Μόνα Λίζα και να μην το καταλάβαινες ποτέ αν κάποιος τα άλλαζε θέση. Δεν θα έχανες απολύτως τίποτα από την ουσία του έργου, μόνο την μεταφυσική αντίληψη ότι αυτό είναι το πρωτότυπο. Στην πραγματικότητα δεν είναι καν το πρωτότυπο. Η μπογιά έχει φθαρεί και ξεβάψει και η συντήρηση στην ουσία επίσης αλλάζει το έργο σε μικροσκοπικό επίπεδο.kingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.
Είπε ο πιστός της θρησκείας που θυσίασε έναν άνθρωπο για να σωθούν οι υπόλοιποι.stavmanr έγραψε: 19 Δεκ 2022, 09:36Καταρχήν πώς μπορείς να έχεις δικαιότερη κοινωνία όταν θυσιάζεις ανθρώπους; Αυτό είναι άδικο από μόνο του.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 09:34 Το έθεσε καλύτερα ο Ντοστογιέφσκι που δεν περιορίστηκε σε κάποια έργα τέχνης ή φιλοσοφικά δοκίμια. Είπε λοιπόν ο μεγαλύτερος συγγραφέας όλων των εποχών: Αν θα μπορούσες να έχεις την καλύτερη, δικαιότερη κοινωνία μα σαν αντάλαγμα να θυσιάσεις τη ζωή ενός και μόνο παιδιού, εσύ, θα ήσουν έτοιμος να γίνεις ο οικοδόμος μιας τέτοιας ιδανικής κοινωνίας; Δεν έδωσε φυσικά απάντηση μα είναι νομίζω προφανής. Κανείς υγιής άνθρωπος δεν θα θυσίαζε ένα παιδί ακόμα κι αν αυτό σήμαινε πως θα διασφάλιζε το μέλλον της ανθρωπότητας.
Αυτά είναι ανύπαρκτα διλήμματα γιατί δεν έχουν εφαρμογή στο σύμπαν που ζούμε. Δεν υπάρχει σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί αυτό κι εσύ να το γνώριζες μάλιστα από πριν.Ναύτης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 10:41Υπάρχουν πραγματικά δύσκολα, θεωρητικά πάντα, διλήμματα σχετικά με το ερώτημα αυτό.kingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.
Για παράδειγμα, αν προκειμένου να σώσεις όλη την ανθρωπότητα, θα έπρεπε να σκοτώσεις ένα μωρό, τι θα έκανες;
Είσαι υπεύθυνος για τα παιδιά που σκοτώνονται στην Ουκρανία. Συνεισφέρεις στην προπαγάνδα του Πούτιν, που τον βοηθά να συνεχίζει τον πόλεμο.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 10:23Αν θέλεις να μου πεις κάτι μπορείς απλά να μου κάνεις παράθεση. Τι αφήνεις να κρέμεται μια πρόταση έτσι αφηρημένα με τους περισσότερους χρήστες να μην καταλαβαίνουν σε ποιον αναφέρεσαι και τι εννοείς; Το έχω πει χίλιες φορές μα θα το πω ακόμα μία. Η εισβολή μιας χώρας είναι πάντα εγκληματική μα αυτό δεν σημαίνει παράλληλα ότι δεν υπάρχει αιτία. Ξέρω ότι για σένα και για τα άλλα παιδιά εδώ όλα πρέπει να είναι μαύρο άσπρο, ευθείες γραμμές, τέλειοι κύκλοι, μα τα πράγματα δεν είναι έτσι. Μεταξύ του απόλυτου καλού και κακού εκτείνεται μια μυθικά απέραντη γκρι περιοχή ή στέπα στην δική μας περίπτωση. Δεν στηρίζω τον θάνατο παιδιών. Γράφω μόνο πως αν μου δινόταν εμένα προσωπικά η επιλογή να σκοτώσω κάποιον για να διασφαλίσω ένα ιδανικό μέλλον δεν θα το έκανα. Δεν είμαι υπεύθυνος για τα παιδιά που σκοτώνονται στην Ουκρανία. Πιστεύω πως θα μπορούσε να αποφευχθεί όλη η αιματοχυσία και πως αυτή δεν γίνεται με υπαιτιότητα μόνο της Ρωσίας. Έχω φέρει πληθώρα πηγών που στηρίζουν την άποψή μου. Μα ναι, μου αρέσει ο πόλεμος, δε νομίζω ότι χρειάζεται να απολογηθώ γι' αυτό. Δεν τον ξεκίνησα εγώ. Εγώ μόνο τον σχολιάζω.nowhere έγραψε: 19 Δεκ 2022, 09:42 από τον σκληρό καριόλη που στηρίζει την εισβολή της ρωσίας και τον θάνατο παιδιών με αφορμή ένα γελοίο υποθετικό κίνδυνο αυτό.φορουμάρα
Μάλιστα. Μόλις ακύρωσες όλη τη θεωρία των καντιανών ηθικών διλημμάτων. Εντυπωσιακό.hellegennes έγραψε: 20 Δεκ 2022, 01:10Αυτά είναι ανύπαρκτα διλήμματα γιατί δεν έχουν εφαρμογή στο σύμπαν που ζούμε. Δεν υπάρχει σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί αυτό κι εσύ να το γνώριζες μάλιστα από πριν.Ναύτης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 10:41Υπάρχουν πραγματικά δύσκολα, θεωρητικά πάντα, διλήμματα σχετικά με το ερώτημα αυτό.kingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.
Για παράδειγμα, αν προκειμένου να σώσεις όλη την ανθρωπότητα, θα έπρεπε να σκοτώσεις ένα μωρό, τι θα έκανες;
Ωστόσο στην πραγματικότητα τα διλήμματα αυτά λαμβάνουν την απάντηση τους. Ένα πολύ ωραίο πραγματικό δίλημμα για συζήτηση έβαλε ο Ζενιθρος. Τα εμβόλια θα έχουν κάποιες επιπλοκές έως και θανάτους κάποιων ανθρώπων, αν υπολογίζουμε την δική τους ζωή και δεν τα κυκλοφορήσουμε θα πεθάνουν περισσότεροι. Τι κάνουμε λοιπόν; Η κοινωνία στην πράξη δίνει την απάντηση, διότι η ζωή τρέχει δεν μπορεί να περιμένει την όποια λύση.Ναύτης έγραψε: 20 Δεκ 2022, 08:20Μάλιστα. Μόλις ακύρωσες όλη τη θεωρία των καντιανών ηθικών διλημμάτων. Εντυπωσιακό.hellegennes έγραψε: 20 Δεκ 2022, 01:10Αυτά είναι ανύπαρκτα διλήμματα γιατί δεν έχουν εφαρμογή στο σύμπαν που ζούμε. Δεν υπάρχει σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί αυτό κι εσύ να το γνώριζες μάλιστα από πριν.Ναύτης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 10:41
Υπάρχουν πραγματικά δύσκολα, θεωρητικά πάντα, διλήμματα σχετικά με το ερώτημα αυτό.
Για παράδειγμα, αν προκειμένου να σώσεις όλη την ανθρωπότητα, θα έπρεπε να σκοτώσεις ένα μωρό, τι θα έκανες;
Τα φιλοσοφικά, ηθικά διλήμματα αυτού τού τύπου δεν τίθενται για να προσομοιάζουν με πραγματικές καταστάσεις, αλλά για να τονίζουν, λόγω της υπερβολής τους, τον ηθικό σχετικισμό, την δυσκολία δηλαδή να ορίσεις σε κάποιες περιπτώσεις τι είναι "καλό" και τι είναι "κακό", στη λήψη κάποιων αποφάσεων. Ο Καντ, ας πούμε, στο δίλημμα που έθεσα πιο πάνω θα απαντούσε σύμφωνα με τη θεωρία του δεοντολογισμού ότι κάποιες πράξεις είναι πάντα και σε κάθε περίπτωση λάθος κι επομένως δεν θα πρέπει ποτέ να επιλέγονται ανεξάρτητα από το αν έχουν θετικό αποτέλεσμα.
Τι παπαριές γράφεις πάλι καλέ μου φίλε; Έχεις χάσει κάθε επαφή με την πραγματικότητα. Αν εγώ είμαι υπεύθυνος για τον θάνατο παιδιών τι είσαι εσύ που ακόμα και τώρα ζητάς την συνέχιση της σφαγής και του πολέμου; Δεν θυμάμαι να διάβασα κάτι από εσένα που θα στήριζε διαπραγματεύσεις παρά αναλώνεσαι σε πολεμοκαπηλεία τη στιγμή που ακόμα και σε εσένα θα έπρεπε να είναι πια προφανές ότι κάθε επέκταση ή επιμήκυνση θα καταλήξει σε περισσότερους νεκρούς Ουκρανούς. Εγώ από την άλλη, παρά την ομηρική μου αγάπη για τον πόλεμο, στηρίζω μια ειρηνική λύση κι έχω φέρει κάποιες περιπτώσεις (μετά την ανακατάληψη της χερσώνας π.χ.) που ο στρατηγός Milley είπε κατά λέξη πως οι Ουκρανοί πήραν ότι θα μπορούσαν να πάρουν και τώρα ήρθε η ώρα για διαπραγματεύσεις. Αυτό θα έβαζε τέλος στον πόλεμο και στον θάνατο. Ποιοι στηρίζουν την τοποθέτηση του joint chief of staff των ΗΠΑ εδώ μέσα; Κανείς. Πώς συντηρώ λοιπόν εγώ την προπαγάνδα της Ρωσίας και ποια ακριβώς είναι αυτή; Ότι η Ρωσία θα κερδίσει; Δεν είναι πια πασιφανές; Πόσους νεκρούς Ουκρανούς χρειάζεσαι ακόμα για να το καταλάβεις αυτό φίλε μου; Πότε θα τελειώσουν τα πυρομαχικά κι ο ανεξάντλητος στρατός της Ρωσίας; Πως δεν βλέπεις ακόμα πως ότι σας ταίζουν είναι σάπια τροφή και όταν πια δεν θα μπορείς να αντικρούσεις την σκληρή πραγματικότητα τι θα πεις;sharp έγραψε: 20 Δεκ 2022, 02:16Είσαι υπεύθυνος για τα παιδιά που σκοτώνονται στην Ουκρανία. Συνεισφέρεις στην προπαγάνδα του Πούτιν, που τον βοηθά να συνεχίζει τον πόλεμο.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 10:23Αν θέλεις να μου πεις κάτι μπορείς απλά να μου κάνεις παράθεση. Τι αφήνεις να κρέμεται μια πρόταση έτσι αφηρημένα με τους περισσότερους χρήστες να μην καταλαβαίνουν σε ποιον αναφέρεσαι και τι εννοείς; Το έχω πει χίλιες φορές μα θα το πω ακόμα μία. Η εισβολή μιας χώρας είναι πάντα εγκληματική μα αυτό δεν σημαίνει παράλληλα ότι δεν υπάρχει αιτία. Ξέρω ότι για σένα και για τα άλλα παιδιά εδώ όλα πρέπει να είναι μαύρο άσπρο, ευθείες γραμμές, τέλειοι κύκλοι, μα τα πράγματα δεν είναι έτσι. Μεταξύ του απόλυτου καλού και κακού εκτείνεται μια μυθικά απέραντη γκρι περιοχή ή στέπα στην δική μας περίπτωση. Δεν στηρίζω τον θάνατο παιδιών. Γράφω μόνο πως αν μου δινόταν εμένα προσωπικά η επιλογή να σκοτώσω κάποιον για να διασφαλίσω ένα ιδανικό μέλλον δεν θα το έκανα. Δεν είμαι υπεύθυνος για τα παιδιά που σκοτώνονται στην Ουκρανία. Πιστεύω πως θα μπορούσε να αποφευχθεί όλη η αιματοχυσία και πως αυτή δεν γίνεται με υπαιτιότητα μόνο της Ρωσίας. Έχω φέρει πληθώρα πηγών που στηρίζουν την άποψή μου. Μα ναι, μου αρέσει ο πόλεμος, δε νομίζω ότι χρειάζεται να απολογηθώ γι' αυτό. Δεν τον ξεκίνησα εγώ. Εγώ μόνο τον σχολιάζω.nowhere έγραψε: 19 Δεκ 2022, 09:42 από τον σκληρό καριόλη που στηρίζει την εισβολή της ρωσίας και τον θάνατο παιδιών με αφορμή ένα γελοίο υποθετικό κίνδυνο αυτό.φορουμάρα
Ο άνθρωπος αυτός προσέφερε την αυτοθυσία του (δεν θυσιάστηκε από κάποιον άλλο) για τους συνανθρώπους του.hellegennes έγραψε: 20 Δεκ 2022, 01:08Είπε ο πιστός της θρησκείας που θυσίασε έναν άνθρωπο για να σωθούν οι υπόλοιποι.stavmanr έγραψε: 19 Δεκ 2022, 09:36Καταρχήν πώς μπορείς να έχεις δικαιότερη κοινωνία όταν θυσιάζεις ανθρώπους; Αυτό είναι άδικο από μόνο του.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 19 Δεκ 2022, 09:34 Το έθεσε καλύτερα ο Ντοστογιέφσκι που δεν περιορίστηκε σε κάποια έργα τέχνης ή φιλοσοφικά δοκίμια. Είπε λοιπόν ο μεγαλύτερος συγγραφέας όλων των εποχών: Αν θα μπορούσες να έχεις την καλύτερη, δικαιότερη κοινωνία μα σαν αντάλαγμα να θυσιάσεις τη ζωή ενός και μόνο παιδιού, εσύ, θα ήσουν έτοιμος να γίνεις ο οικοδόμος μιας τέτοιας ιδανικής κοινωνίας; Δεν έδωσε φυσικά απάντηση μα είναι νομίζω προφανής. Κανείς υγιής άνθρωπος δεν θα θυσίαζε ένα παιδί ακόμα κι αν αυτό σήμαινε πως θα διασφάλιζε το μέλλον της ανθρωπότητας.
Έχει απαντηθεί διαχρονικά μέσω μύθων και αλληγοριών αυτό το ερώτημα, είτε θρησκευτικής είτε όχι φύσεως. Η γραπτή και προφορική παράδοση της ανθρωπότητας βρίθει θεών, προφητών, ηρώων αλλά και απλών ανθρώπων που θυσιάστηκαν οι ίδιοι για χάρη της ανθρωπότητας.kingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.
Ναι, αλλά το ερώτημα είναι πόσοι πχορουμίτες θα θυσίαζαν τα παιδιά τους για τη Μόνα Λίζα και όχι οι γραπτές και προφορικές παραδόσεις της ανθρωπότητας.ik_90 έγραψε: 20 Δεκ 2022, 12:44Έχει απαντηθεί διαχρονικά μέσω μύθων και αλληγοριών αυτό το ερώτημα, είτε θρησκευτικής είτε όχι φύσεως. Η γραπτή και προφορική παράδοση της ανθρωπότητας βρίθει θεών, προφητών, ηρώων αλλά και απλών ανθρώπων που θυσιάστηκαν οι ίδιοι για χάρη της ανθρωπότητας.kingstonian έγραψε: 18 Δεκ 2022, 17:34 Δεν λέμε στον πραγματικό μας κόσμο όπου το κέρδος και το χρήμα επικρατεί. Λέμε φιλοσοφικά.
Αν πχ είχατε να διαλέξετε την ζωή ενός αγνώστου ή γνωστού και την Πιετα, την Μόνα Λίζα, έναν πάπυρο με τα χαμένα έργα του Αριστοτέλη, Σοφοκλή, κτλ.