Σελίδα 3 από 22
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:27
από Νατάσα
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Ενα παραδειγμα, η τροφικη αλυσίδα, συναισθανόμενες υπαρξεις τρωνε αλλες συναισθανόμενες υπαρξεις. Δεν είναι μεγα κακό αυτο;
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:29
από Nandros
Fluffy έγραψε: 02 Σεπ 2019, 14:55
stergiosbik έγραψε: 02 Σεπ 2019, 10:00
Γενικη διαπιστωση.
Οσοι το παιζουν αθεοι,οταν παρουσιαζεται μια τρομακτικη δυσκολια(συνηθως οταν εχει να κανει με την υγεια),τοτε φτανει το σκατο στην καλτσα και αρχιζουν τα παρακαλια προς τον Θεο.
δεν ισχύει αυτό αντιθέτως βρίζουμε τα θεία αλλά ακόμα και τούτο δείχνει πως πιστευεις, γιατί αλλιώς να βρίσεις π.χ. το μακαρονοτέρας αν δεν το πιστεύεις;
Υ.Γ. κάποιος από ισπανία με είπε πως υπάρχει βρισιά για την καρδιά του μικρού χριστούλη, μπορεί να επιβεβαιώσει κανείς;
Υπάρχει μια παρανόηση στο θέμα αθέων που βλαστημούν τα θεία, εσκεμμένη ή όχι.
Κάποιος που μεγάλωσε σε χριστιανικό περιβάλλον που βλαστημούν, θα αντιγράψει και θα χρησιμοποιεί βλαστήμιες.
Είναι κάτι σαν αυτοματισμός που δεν ελέγχεται πάντα, ειδικά σε στιγμές έντασης/ νεύρων/ θυμού/ κλπ.
Στην Βραζιλία, αν χρειαζόταν, έβριζα κάποιον στην γλώσσα του που καταλάβαινε, αλλά σε άλλες περιπτώσεις που δεν τα είχα με κάποιον, πχ χτύπημα κεφαλιού ή δακτύλου, έκανα κανονική λιτανεία στα ελληνικά και οι άλλοι με κοιτούσαν σαν τρελό!
ΥΓ. Πέραν από τα γνωστά carajo, cojones, hijo de puta, κλπ, έψαξα για ισπανικές βλαστήμιες, αλλά δεν εντόπισα κάτι.
Οι Ιταλοί πάντως είναι πρώτοι: Porco Dio, porca Madonna!
.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:29
από Parrot
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Κακό = άγνοια.
Κατ' επέκταση, ο,τιδήποτε νομίζει κάποιο ον ότι μπορεί να κάνει χωρίς το Θεό.
Στο τέλος θα στραφεί μονοναχά εναντίον του.
Γι' αυτό και βλέπουμε ότι ο Θεός
μοιράζει απλόχερα συγχώρεση σε όλους.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:35
από Nandros
OrderAndChaos έγραψε: 02 Σεπ 2019, 16:46
....
Επίσης τι θα πει "'αθεοι"; Οσοι δεν πιστεύουν σε νεράϊδες είναι α-νεράϊδωτοι; Οσοι δεν πιστεύοουν στα ούφο είναι α-ούφοτοι;

Αυτή η ονομασία έχει δοθεί σε όσους ΔΕΝ πιστεύουν σε θεό/ούς.

Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:40
από Nandros
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Το κακό - όχι μόνο από θρησκευτική σκοπιά - το ορίζουν οι άνθρωποι και οι κοινωνίες.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:41
από hellegennes
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:05
Θεός έτσι όπως τον αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος όντως το πιο πιθανό είναι να μην υπάρχει
αλλά γενικά μια ανώτερη νοημοσύνη, κάποιο ον που είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία του υλικού κόσμου και της συνείδησης μέσα σε αυτόν, πιστευώ πως είναι λογικά αδύνατο να μην υπάρχει
Ένας θεός δημιουργός είναι συζητήσιμη υπόθεση αλλά παρουσιάζει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα: απαιτεί την ίδια εξήγηση που καλείται να δώσει, δηλαδή γιατί να υπάρχει κάτι αντί για τίποτα. Είναι φιλοσοφική ερώτηση είτε μιλάμε για την μοναδικότητα της Μεγάλης Έκρηξης είτε για τον θεό. Η διαφορά τους είναι ότι το ένα τεκμαίρεται μαθηματικά ενώ το άλλο όχι. Άρα η λογική ανάλυση λέει πως είναι περιττή υπόθεση η ύπαρξη ενός θεού δημιουργού.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:45
από Antares
Natasha έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:27
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Ενα παραδειγμα, η τροφικη αλυσίδα, συναισθανόμενες υπαρξεις τρωνε αλλες συναισθανόμενες υπαρξεις. Δεν είναι μεγα κακό αυτο;
Οι Πυθαγόρειοι δεν έτρωγαν κρέας γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο. Ούτε κουκιά. Για τα κουκιά δίνονται διάφορες εξηγήσεις από μεταγενέστερους, αναφέρεται και ο κυαμισμός, αλλά δεν νομίζω να ήταν αυτός ο λόγος. Ακόμη και να τα πατήσουν απέφευγαν. Μερικοί μάλιστα, κυνηγημένοι από αυτούς που ήθελαν να τους διώξουν και επειδή δεν είχαν όπλα, προτίμησαν να τους σκοτώσουν, παρά να διαφύγουν πατώντας πάνω σε χωράφι με κουκιά.
Αναφέρεται ότι ο Πυθαγόρας όταν είδε ένα βόδι να τρώει κουκιά είπε στον βοσκό "να πας να πεις στο βόδι να μην τρώει κουκιά". Ο βοσκός βέβαια τον κορόιδεψε λέγοντας ότι δεν γνωρίζει την γλώσσα των βοδιών, αλλά ο Πυθαγόρας πήγε και μίλησε κοντά στο αυτί του βοδιού ώσπου το έπεισε.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:47
από Νατάσα
hellegennes έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:41
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:05
Θεός έτσι όπως τον αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος όντως το πιο πιθανό είναι να μην υπάρχει
αλλά γενικά μια ανώτερη νοημοσύνη, κάποιο ον που είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία του υλικού κόσμου και της συνείδησης μέσα σε αυτόν, πιστευώ πως είναι λογικά αδύνατο να μην υπάρχει
Ένας θεός δημιουργός είναι συζητήσιμη υπόθεση αλλά παρουσιάζει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα: απαιτεί την ίδια εξήγηση που καλείται να δώσει, δηλαδή γιατί να υπάρχει κάτι αντί για τίποτα. Είναι φιλοσοφική ερώτηση είτε μιλάμε για την μοναδικότητα της Μεγάλης Έκρηξης είτε για τον θεό. Η διαφορά τους είναι ότι το ένα τεκμαίρεται μαθηματικά ενώ το άλλο όχι. Άρα η λογική ανάλυση λέει πως είναι περιττή υπόθεση η ύπαρξη ενός θεού δημιουργού.
Δεν σου περασε ποτε απο το μυαλό ότι επειδη τίποτε δεν είναι τυχαιο, αρα για καποιο λόγο υπαρχεις;
Πχ, μια απλη σκεψη που θα μπορουσες να κανεις, αν είσαι γεννημα ενός ερωτα (των γονιών σου), κατα πασα πιθανότητα, πριν και πανω απο σενα υπαρχει ενας αλλος ερωτας ανωτερος που φυσικά γεννησε τους γονείς σου αλλά και τους πρωτους ανθρωπους.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:49
από Νατάσα
Antares έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:45
Natasha έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:27
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Ενα παραδειγμα, η τροφικη αλυσίδα, συναισθανόμενες υπαρξεις τρωνε αλλες συναισθανόμενες υπαρξεις. Δεν είναι μεγα κακό αυτο;
Οι Πυθαγόρειοι δεν έτρωγαν κρέας γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο. Ούτε κουκιά. Για τα κουκιά δίνονται διάφορες εξηγήσεις από μεταγενέστερους, αναφέρεται και ο κυαμισμός, αλλά δεν νομίζω να ήταν αυτός ο λόγος. Ακόμη και να τα πατήσουν απέφευγαν. Μερικοί μάλιστα, κυνηγημένοι από αυτούς που ήθελαν να τους διώξουν και επειδή δεν είχαν όπλα, προτίμησαν να τους σκοτώσουν, παρά να διαφύγουν πατώντας πάνω σε χωράφι με κουκιά.
Αναφέρεται ότι ο Πυθαγόρας όταν είδε ένα βόδι να τρώει κουκιά είπε στον βοσκό "να πας να πεις στο βόδι να μην τρώει κουκιά". Ο βοσκός βέβαια τον κορόιδεψε λέγοντας ότι δεν γνωρίζει την γλώσσα των βοδιών, αλλά ο Πυθαγόρας πήγε και μίλησε κοντά στο αυτί του βοδιού ώσπου το έπεισε.
Ωραίο! Καλά κανεις και αναφερεις τους Πυθαγόρειους, ηταν ασκητες. Αιώνες μπροστα απ όλο τον κόσμο.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:51
από ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ
hellegennes έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:41
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:05
Θεός έτσι όπως τον αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος όντως το πιο πιθανό είναι να μην υπάρχει
αλλά γενικά μια ανώτερη νοημοσύνη, κάποιο ον που είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία του υλικού κόσμου και της συνείδησης μέσα σε αυτόν, πιστευώ πως είναι λογικά αδύνατο να μην υπάρχει
Ένας θεός δημιουργός είναι συζητήσιμη υπόθεση αλλά παρουσιάζει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα: απαιτεί την ίδια εξήγηση που καλείται να δώσει, δηλαδή γιατί να υπάρχει κάτι αντί για τίποτα. Είναι φιλοσοφική ερώτηση είτε μιλάμε για την μοναδικότητα της Μεγάλης Έκρηξης είτε για τον θεό. Η διαφορά τους είναι ότι το ένα τεκμαίρεται μαθηματικά ενώ το άλλο όχι. Άρα η λογική ανάλυση λέει πως είναι περιττή υπόθεση η ύπαρξη ενός θεού δημιουργού.
Ο Σπινόζα αναφέρει πως ο Θεός (η υπόσταση κατά τη δική του ορολογία) ως παντοδύναμος είναι η αιτία του εαυτού του, δεν οφείλει την ύπαρξή του πουθενά αλλού
υπάρχει διότι είναι παντοδύναμος, η ύπαρξή του θεμελιώνεται στο ότι ως παντοδύναμος είναι αδύνατο να μην υπάρχει διότι η ανυπαρξία σημαίνει αδυναμία ύπαρξης
γενικά η ύπαρξή του είναι μεγάλο κεφάλαιο και έχουν παρουσιαστεί πάρα πολλά επιχειρήματα για να την αποδείξουν
τα μαθηματικά από την άλλη θεμελιώνουν την πορεία της φύσης μέχρι και το γεγονός της μεγάλης έκρηξης
το τι υπήρχε πριν - ή ποιο ήταν το αίτιό της- παραμένει άγνωστο
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:53
από ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ
Natasha έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:27
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Ενα παραδειγμα, η τροφικη αλυσίδα, συναισθανόμενες υπαρξεις τρωνε αλλες συναισθανόμενες υπαρξεις. Δεν είναι μεγα κακό αυτο;
Parrot έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:29
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Κακό = άγνοια.
Κατ' επέκταση, ο,τιδήποτε νομίζει κάποιο ον ότι μπορεί να κάνει χωρίς το Θεό.
Στο τέλος θα στραφεί μονοναχά εναντίον του.
Γι' αυτό και βλέπουμε ότι ο Θεός
μοιράζει απλόχερα συγχώρεση σε όλους.
Nandros έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:40
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:22
όσο για το ερώτημα, ας ορίσουμε κατ'αρχάς τι θεωρούμε κακό και μετά βλέπουμε
Το κακό - όχι μόνο από θρησκευτική σκοπιά - το ορίζουν οι άνθρωποι και οι κοινωνίες.
τρεις απαντήσεις και οι τρεις τελείως διαφορετικές
ο καθένας έχει διαφορετική οπτική όσον αφορά την έννοια του κακού
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:58
από Nandros
hellegennes έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:41
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:05
Θεός έτσι όπως τον αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος όντως το πιο πιθανό είναι να μην υπάρχει
αλλά γενικά μια ανώτερη νοημοσύνη,
κάποιο ον που είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία του υλικού κόσμου και της συνείδησης μέσα σε αυτόν, πιστευώ πως
είναι λογικά αδύνατο να μην υπάρχει
Ένας θεός δημιουργός είναι συζητήσιμη υπόθεση αλλά παρουσιάζει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα: απαιτεί την ίδια εξήγηση που καλείται να δώσει, δηλαδή γιατί να υπάρχει κάτι αντί για τίποτα. Είναι φιλοσοφική ερώτηση είτε μιλάμε για την μοναδικότητα της Μεγάλης Έκρηξης είτε για τον θεό. Η διαφορά τους είναι ότι το ένα τεκμαίρεται μαθηματικά ενώ το άλλο όχι. Άρα η λογική ανάλυση λέει πως είναι περιττή υπόθεση η ύπαρξη ενός θεού δημιουργού.
Εγώ το βλέπω από άλλη σκοπιά:
Αν υπάρχει θεός παντο .... (στις τελίτσες βάλτε τα γνωστά επίθετα) ποια είναι η ανάγκη του να δημιουργήσει; Έχει ανάγκη πιστών να τον ευλογούν; κάτι άλλο;
Επίσης βλέπω μια τεράστια σπατάλη ύλης και ενεργείας για την δημιουργία ενός τεράστιου σύμπαντος, στην άκρη του οποίου υπάρχει ένας ασήμαντος γαλαξίας, στην άκρη του οποίου ένας ασήμαντος ήλιος και ένας εξίσου ασήμαντος πλανήτης. Η επιβίωση ενός μέρους των πλασμάτων βασίζεται στον βίαιο θάνατο άλλων, μέσα σε ανείπωτο πόνο και τρόμο.
Και κορωνίδα της δημιουργίας ένα ατελέστατο πλάσμα, που φέρεται χειρότερα από όλα τα ζώα.
Συγνώμη, αλλά δεν θα πάρω!
.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 17:59
από Parrot
Natasha έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:49
Antares έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:45
Natasha έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:27
Ενα παραδειγμα, η τροφικη αλυσίδα, συναισθανόμενες υπαρξεις τρωνε αλλες συναισθανόμενες υπαρξεις. Δεν είναι μεγα κακό αυτο;
Οι Πυθαγόρειοι δεν έτρωγαν κρέας γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο. Ούτε κουκιά. Για τα κουκιά δίνονται διάφορες εξηγήσεις από μεταγενέστερους, αναφέρεται και ο κυαμισμός, αλλά δεν νομίζω να ήταν αυτός ο λόγος. Ακόμη και να τα πατήσουν απέφευγαν. Μερικοί μάλιστα, κυνηγημένοι από αυτούς που ήθελαν να τους διώξουν και επειδή δεν είχαν όπλα, προτίμησαν να τους σκοτώσουν, παρά να διαφύγουν πατώντας πάνω σε χωράφι με κουκιά.
Αναφέρεται ότι ο Πυθαγόρας όταν είδε ένα βόδι να τρώει κουκιά είπε στον βοσκό "να πας να πεις στο βόδι να μην τρώει κουκιά". Ο βοσκός βέβαια τον κορόιδεψε λέγοντας ότι δεν γνωρίζει την γλώσσα των βοδιών, αλλά ο Πυθαγόρας πήγε και μίλησε κοντά στο αυτί του βοδιού ώσπου το έπεισε.
Ωραίο! Καλά κανεις και αναφερεις τους Πυθαγόρειους, ηταν ασκητες. Αιώνες μπροστα απ όλο τον κόσμο.
Δεν κάνει σε κανέναν εντύπωση ότι ο Πυθαγόρας είναι ο αγαπημένος των μασόνων;
Ο Πυθαγόρας λάτρευε τους αριθμούς και τους πλανήτες τους θεωρούσε θεούς..!
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 18:03
από hellegennes
Nandros έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:29
Υπάρχει μια παρανόηση στο θέμα αθέων που βλαστημούν τα θεία, εσκεμμένη ή όχι.
Κάποιος που μεγάλωσε σε χριστιανικό περιβάλλον που βλαστημούν, θα αντιγράψει και θα χρησιμοποιεί βλαστήμιες.
Είναι κάτι σαν αυτοματισμός που δεν ελέγχεται πάντα, ειδικά σε στιγμές έντασης/ νεύρων/ θυμού/ κλπ.
Το ίδιο συμβαίνει και με εκφράσεις όπως «Θεέ και Κύριε», «για όνομα του Θεού», κτλ. Είναι μέρος της γλώσσας, δεν φανερώνουν πίστη.
Re: Γιατί επιτρέπει ο Θεός το κακό στον κόσμο; [Δίκαιος ει Κύριε, και ευθείαι αι κρίσεις σου]
Δημοσιεύτηκε: 02 Σεπ 2019, 18:14
από hellegennes
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 02 Σεπ 2019, 17:51
Ο Σπινόζα αναφέρει πως ο Θεός (η υπόσταση κατά τη δική του ορολογία) ως παντοδύναμος είναι η αιτία του εαυτού του, δεν οφείλει την ύπαρξή του πουθενά αλλού
υπάρχει διότι είναι παντοδύναμος, η ύπαρξή του θεμελιώνεται στο ότι ως παντοδύναμος είναι αδύνατο να μην υπάρχει διότι η ανυπαρξία σημαίνει αδυναμία ύπαρξης
γενικά η ύπαρξή του είναι μεγάλο κεφάλαιο και έχουν παρουσιαστεί πάρα πολλά επιχειρήματα για να την αποδείξουν
τα μαθηματικά από την άλλη θεμελιώνουν την πορεία της φύσης μέχρι και το γεγονός της μεγάλης έκρηξης
το τι υπήρχε πριν - ή ποιο ήταν το αίτιό της- παραμένει άγνωστο
Ο θεός του Σπινόζα όμως δεν είναι πρόσωπο, είναι μια μεταφυσική οντότητα που περιλαμβάνει τα πάντα και εξελίσσεται. Αυτό δεν διαφέρει σε κάτι ουσιώδες από την έννοια του σύμπαντος*, το οποίο είναι αυθύπαρκτο γιατί έτσι. Το «γιατί έτσι» είναι η απάντηση και στο «γιατί υπάρχει θεός» και στο «γιατί υπάρχει το σύμπαν». Ο θεός όμως σαν πρόσωπο, είναι εξαιρετικά πολύπλοκο πράγμα, ενώ το θεμέλιο του σύμπαντος είναι κάτι εξαιρετικά απλό, που έχει πολύ βασικές ιδιότητες.
* σύμπαν είναι αυτό που περιέχει τα πάντα, κοινώς όχι μόνο το δικό μας φυσικό σύμπαν αλλά και ό,τι μπορεί να υπάρχει σαν θεμέλιο, είτε αυτό είναι ένα πολυσύμπαν είτε ένα σύστημα/βασικός ιστός.