Ας αφήσω αυτό εδώ.
Μερικές ποινές παλαιοδιαθηκικού τύπου
ψυχήν αντί ψυχής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού , οδόντα αντί οδόντος , χείρα αντί χειρός, πόδα αντί ποδός , κατάκαυμα αντί κατακαύματος, τραύμα αντί τραύματος, μώλωπα αντί μώλωπος ( Έξοδ. 21. 23- 25) (
ποινή - κάτοπτρο ) στην βυζαντινή εποχή ( κυρίως ) .
Τα στοιχεία είναι από το
Κ. Γ. ΠΙΤΣΑΚΗΣ ,
ΜΕΡΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ «ΠΟΙΝΕΣ-ΚΑΤΟΠΤΡΟ» ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟ ΧΩΡΟ
Ιουστινιανός και καυλοτομία
Το 528 ( ή 529 ) ο Ιουστινιανός εξαπολύει ένα
χωρίς προηγούμενο και χωρίς επόμενο στη βυζαντινή ιστορία διωγμό κατά των ομοφυλοφίλων και των παιδεραστών . Αν και μπροστά μπαίνουν ηθικοί λόγοι , στην πραγματικότητα οι λόγοι ήταν πολιτικοί και προσωπικοί . Ήθελε δηλαδή να κάνει κακό σε κάποιους που δεν πήγαινε. Τα πρώτα του θύματα ήταν ο επίσκοπος Ρόδου Ησαϊας και ο επίσκοπος Διοσπόλεως Θράκης Αλέξανδρος.

Τους καταδίκασε σε καυλοτομία . Όταν του επισήμαναν πως δεν είναι αυτή η ποινή για παιδεραστία (
αρρενοφθορία ) , απάντησε πως αν κάποιος διαπράξει ιεροσυλία δεν θα του κόψουμε το χέρι ; Για την ιστορία ούτε αυτή ήταν η ποινή για την ιεροσυλία. Για την παιδεραστία ο νόμος του Κωνσταντίου Β΄ προέβλεπε θάνατο με ξίφος .Για την ιεροσυλία η κανονική ποινή ήταν η τύφλωση.
Οι καυλοκοπήσεις του Ιουστινιανού ήταν αυθαίρετες και οδηγούσαν πάντα όλους τους καυλοτομηθέντες στον θάνατο απ' την αιμορραγία. Έτσι άλλαξε την ποινή του και την έκανε βασανισμό του πέους :
να βάζουν καλάμι μέσα στην τρύπα του πέους και να περιφέρουν τον ένοχο στην αγορά !!!

Έπειτα να τον εξορίζουν κιόλας. Αυτή την ποινή έλαβε ο Ρόδου Ησαϊας , ενώ ο Διοσπόλεως Αλέξανδρος πέθανε απ' την καυλοτομία.
Ο ευνουχισμός
Ο Ιουστινιανός είχε νομοθετήσει να ευνουχίζεται αυτός που είχε ευνουχίσει άλλον ( οι γυναίκες που ευνούχιζαν εξορίζονταν ) .
(
Ο ευνουχισμός έκπτωτων αυτοκρατόρων ή νεαρών μελών αυτοκρατορικών οικογενειών στο Βυζάντιο ήταν πάντοτε αυθαίρετος . Να σημειώσουμε πως ο ευνουχισμός σε βρεφική/νηπιακή/παιδική ηλικία είχε επιπτώσεις στη διαμόρφωση των ψυχοσωματικών λειτουργιών . Αντίθετα ο ευνουχισμός σε ώριμη ηλικία , μετά την πλήρη ανδρική διαμόρφωση , και ανάλογα την τεχνική , δεν σήμαινε πως οι ευνούχοι δεν μπορούσαν να συνευρεθούν ερωτικά με γυναίκα. Ενίοτε μάλιστα θεωρούνταν και περιζήτητοι εραστές ! * )
Ο Λέων ο Σοφός άλλαξε την ποινή σε κόψιμο χεριού , αλλά ο ίδιος πάλι θέσπισε να τυφλώνεται τουλάχιστον απ' το ένα μάτι όποιος είχε τυφλώσει άλλον. ( Θα ζεις στα σκοτάδια όπως τον άλλον που τύφλωσες. Και πάλι καλά γιατί εσύ μπορεί να τύφλωσες τον άλλον και απ' τα δύο μάτια , ενώ εμείς θα σε τυφλώσουμε μόνο απ' το ένα . Αλλά θα πάρουμε και τα 2/3 της περιουσίας σου και θα τα δώσουμε στο θύμα σου. Αν δεν έχεις καθόλου περιουσία να δώσουμε στο θύμα σου , θα σε τυφλώσουμε και απ' τα δύο μάτια ).
* Γιατί, ένώ παρέχουν φαινομενικά προς τα έξω, κατά τή γενική αντίληψη, τα εχέγγυα τής «ασφαλείας», καί συγχρόνως αποκλείουν κάθε κίνδυνο ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης, επιτρέπουν, τουλάχιστον θεωρητικώς, προσδοκίες ηύξημένων τεχνικών καί χρονικών δυνατοτήτων, ελλείψει αδένων καί επομένως εκκρίσεως...
Τα έγνώριζε αυτά ό Ψευδο-Βασίλειος Καισαρείας, σε ένα περίφημο κείμενο Περί παρθενίας (στην πραγματικότητα τό κείμενο ανήκει σε άλλον, ομώνυμο, πατέρα τής Εκκλησίας, τον άγιο Βασίλειο Άγκυρας) , όπου συμβουλεύει τίς νεαρές παρθένους να έχουν τον νού τους: "Αρρενα σώματα δει παρθένους, καν ευνούχων η φυλάττεσθαι , καν ευνούχος γαρ η αλλ' άνήρ εστί τήν φύσιν...' .
Τα έγνώριζε ό άγιος Κύριλλος, ό οποίος πιστεύει οτι πολλοί ευνούχοι γυναικάρια ταλαίπωρα καί σεσοβημένα, κατά το είρημένον, άμαρτίαις καταμολύνουσι καί καταβλάπτουσιν, οία λυσσώντες κύνες'.
Τα γνωρίζει ή Σούδα, η οποία παραδίδει τό χωρίο τού αγίου Κυρίλλου καί διευκρινίζει οτι ειώθασιν, ως ακριβώς μεμαθήκαμεν, ... οι... τα μόρια της αίσχρουργίας ποσώς έχοντες ασελγαίνειν αμέτρως καί άκολασταίνειν άναιδώς τε καί άκορέστως .
Τα γνωρίζει καί ό Ψελλός, όταν καθυβρίζει ένα ευνούχο Σαββαΐτη μοναχό: ευνούχε τον σίδηρον, άρρην τον τρόπον / άτμητε τον νουν, ήμίτμητε τήν φύσιν .
Δεν τα έγνώριζε όμως, φαίνεται, στην αρχή ό ϊδιος ό Ιουστινιανός, όταν θέλοντας να κατοχυρώσει κατά το δυνατόν το άβατον των γυναικείων μονών (το άβατον τών ανδρικών μονών στίς γυναίκες μπορεί πάντοτε να είναι απόλυτο, ένώ τό αβατον τών γυναικείων μονών σε άνδρες είναι κατ' ανάγκην περιωρισμένο, έστω καί μόνον για τήν εξυπηρέτηση τών λειτουργικών-λατρευτικών αναγκών τους), επέβαλε αρχικά ως λειτουργούς στίς μονές αυτές ευνούχους κληρικούς- διεψεύσθη τα μάλα: οί ευνούχοι ιερείς του απεδείχθησαν ελάχιστα «φερέγγυοι», καί ο 'Ιουστινιανός έσπευσε να αναθεωρήσει τίς αποφάσεις του καί να αναζητήσει άλλες λύσεις στο πρόβλημα.
"Ας θυμηθούμε τον 'Εμμανουήλ Ροΐδη καί τήν Πάπισσα Ιωάννα, οπού ευνουχισμένος μοναχός πέφτει τυχαία στον Περί παρθενίας λόγο τού αγίου Βασιλείου: «Άνοίξας τό βιβλίον τούτο εν ω ήλπιζε να εύρη νέας αφορμάς ίνα δοξάση τον "Υψιστον ότι άπεκόπη αύτω πάν μέσον άπωλείας, έπεσε κατά κακήν τύχην εις τό χωρίον εκείνο όπου ό άγιος επίσκοπος Καισαρείας συμβουλεύει τάς σεμνάς παρθένους άρρενα σώματα καν ευνούχων η φυλάττεσθαι. Τό ανάγνωσμα εκείνο κατεθορύβησε τον άπό τοσούτων ετών ήσυχάσαντα καλόγηρον. Όλος ένθους υπό της θεοφορήτου εύγλωπίας τού θείου Βασιλείου έκράτει νυχθημερόν τήν βίβλον εις τάς άγκάλας, ως νέα μήτηρ τό πρωτότοκον τέκνον, καί ότέ μεν ήσπάζετο, ότέ δε αντέγραφεν τάς ίεράς έκείνας σελίδας. Ό 'Αρχιμήδης βεβακχευμένος υπό της χαράς έκραζεν εύρηκα!, ό δε μοναχός περιέτρεχε τάς στοάς τού μοναστηρίου, κράζων μεγάλη τη φωνή δύναμαι !»
.
- Εάν κατηγορούσες τον άλλον ψευδώς για κάτι ( μοιχεία , πλαστογραφία κ.λπ. ) θα υποστείς την ποινή που θα δεχόταν εκείνος.
- Στην Κύπρο αν έθαβες παρανόμως κάποιον νεκρό , τότε σε έθαβαν κι εσένα ζωντανό !
Ενδιαφέρουσα είναι ή ευρύτατη παρουσία όλων των ανταποδοτικών ποινών (ταυτοπάθεια, ποινή-κάτοπτρο καί παραλλαγές τους, εξιδιασμένες μορφές εκτελέσεως τής θανατικής ποινής)
στη δυτικής βέβαια προελεύσεως ποινική νομοθεσία των Ασσιζών τής Κύπρου, οπού και η σκληρότητα των ποινών και των μεθόδων εκτελέσεως, άλλα και ή εφευρετικότητα περί αυτά είναι
εντελώς ιδιάζουσες για τον ευρύτερο ελληνικό χώρο. Ποινές οικείες και στο βυζαντινό δίκαιο, όπως η προβλεπομένη, και εδώ, για τον εμπρηστή (θάνατος δια πύρας) ( φυσικά θανατική ποινή προβλέπεται καί για τους ομοφυλοφίλους, αλλά, εδώ, με εξιδιασμένο τρόπο εκτελέσεως:
εντέχουνται να αποθάνουν απαί κακόν θάνατον, άσχημον ) , αλλά και πρωτότυπες, όπως π.χ. αυτή πού προβλέπεται για όσους προβαίνουν σέ λαθραίο ενταφιασμό νεκρού — προφανώς
γιατί θεωρείται ότι ό λαθραίος ενταφιασμός εμπεριέχει συνήθως απόπειρα συγκαλύψεως ανθρωποκτονίας. Η ποινή:
πρέπει να τους φυτέψουν όλους ζωντανούς κάτω εις την γήν, ή κεφαλή κάτω καί τα πόδια τους άνω
.
( Στο βυζαντινό θετικό δίκαιο ποινή ταφής ζώντος δέν προβλέπεται. 'Υπάρχουν μαρτυρίες μεμονωμένων αυτοκρατορικών πράξεων, στην πρώιμη βυζαντινή περίοδο- ό Μαυρίκιος καταδικάζει να ταφή ζωντανός μαζί μέ το θύμα του ό δράστης ληστείας μετά φόνου ενός ναυαγού πού μόλις είχε διασωθη άπό τα κύματα:
Ώ δυσσεβέστατε' εί την κεφαλήν σου άποιέμωμεν, ουδέν άντάξιον. Τοιγαρούν σε τον ζώντα προστάττομαι τω νεκρω συνταφήναι, ίνα κακει σύν αύτω ευρεθής Ή τελευταία φράση:
ίνα κακει συν αύτω ευρεθής δίνει την εντύπωση μιας ιδιόρρυθμης μορφής ποινης-κατόπτρου ή ταυτοπαθείας: ό δράστης, ό οποίος ιδιοποιήθηκε τα πράγματα του θύματος του, είναι εύλογο να «οίκειωθή» καί τήν ίδια τύχη... )
'Αλλά καί τυπικές ποινές-κάτοπτρα εδώ π.χ. ό πλαστογράφος τιμωρείται ρητά μέ χειροκόπηση (καί εξορία):
οτι εκείνον
τον γραμματτικόν εντέχεται να τού κόψουν τον γρόθον του τον δεξιον καί να τον διώξουν άπαί το ρηγάτον — αυτά ό «γραμματικός»- γιατί ό έντολεύς του καί χρήστης του πλαστού δέν δικαιούται να ελπίζει σέ τέτοια «επιεική» μεταχείρηση, μεταξύ άλλων καί για το «κακόν»
όπου έποΐκεν τού γραφειά:
το δίκαιον κρινίσκει να τον κρεμάσουν .
Ή ποινή για τον βιασμό παρθένου (
εάν γίνεται οτι εϊς άνθρωπος λαμβάνει μια παρθένον δυναστικον τρόπον και ποντίζει της την παρθενίαν της), άλλα καί για την αποπλάνηση, είναι ή
αποκοπή τού πέους καί των όρχεων — έδώ δέν υπάρχουν οΐ λεπτολογίες καί οί διακρίσεις των Βυζαντινών :
οτι εκείνος ος γοιός ενι η καβαλλάρης ή πουργέζης, να κόψουν τήν βέργαν του σύνπάσι τοίς μορίοις αυτού, τοιούτος ος γοιόν καί ενι, κάτε καβαλλάρης κάτε βουργέσης, έντέχεται να τού κόψουν τήν ψωλήν μέ όλα τα λιμπά '
μόνον πού τώρα πια τα πράγματα έχουν, φαίνεται, βελτιωθή αρκετά στον τομέα τής χειρουργικής, γιατί προσδοκάται οτι ό τραυματίας θα επιζήσει

, ώστε να τον εκτοπίσουν άπό τον τόπο τού εγκλήματος
ένα χρόνον καί μίαν ήμέραν. Τον 14ο αιώνα ό Εφραίμ ό Α'ίνιος ομιλεί επίσης για πρακτικές καυλοκοπίας συνδυαζόμενης μέ ευνουχισμό, στους βαρβάρους:
καί κειμένων πάς ην σεσυρμένος δέρας / το τής κορυφής και φαλλούς τετμημένος, / ως ην άκούειν βαρβάροις πεπραγμένον (στίχ. 4648- 4650)•
αιδώ τε κακώς παιδικούς τε διδύμους / χιτών' άναστέλλοντες εδρών, ώ πάθους! (στίχ. 5593-5594) .
'Αλλά, πέρα καί άπό τό θετικό δίκαιο, στην κυπριακή μεσαιωνική περί δικαίου αντίληψη, όπως απεικονίζεται στην τοπική ιστοριογραφία, ή ποινή-κάτοπτρο κατέχει μία ιδιάζουσα θέση. Ή αιματοβαμμένη ιστορία της «πορνείας» του βασιλέως της Κύπρου καί των 'Ιεροσολύμων Pierre (A') de Lusignan (1359-1369), όπως την αφηγείται ό Λεόντιος Μαχαιράς , περιλαμβάνει δύο τουλάχιστον ιδιόρρυθμες περιπτώσεις
αυθαίρετης απόδοσης δικαιοσύνης μέ την αντίληψη της ποινης-κατόπτρου. Ή βασίλισσα Λινόρα (Éléanore d'Aragon), ασκώντας την αντιβασιλεία, κατά την απουσία του Πέτρου στη Δύση, συλλαμβάνει τη μία από τίς δύο ευνοούμενες ερωμένες του, την Τζουάνα Λαλεμά (Jeanne d'Alleman), σύζυγο του σίρ Τζουάν Τεμουντολήφ (Jean de Montolives) —έγκυο από τον βασιλέα στον όγδοο μήνα . Ή βασίλισσα διατάσσει καί
έρριψαν την χαμαί καί ενα γδίν καί έβαλαν το επάνω εις την κοιλίαν της καί εκουπάνισαν πολλά πράγματα... 
Αυτό το μαρτύριο βάστηξε ολη την ημέρα, καί συνεχίσθηκε μέ επίταση την επόμενη:
ώρισεν καί έφεραν την ομπρός της και έφεραν καί έναν χερομύλην καί άπλωσαν την χαμαί καί βαλαν το εις την κοιλίαν της καί άλέσασιν ενα πινάκι σιτάριν απάνω εις την κοιλιάν της. Ή γυναίκα έπρεπε να τιμωρηθή σκληρά στην κοιλιά πού «αμάρτησε»

καί πού έφερε το προϊόν της «αμαρτίας»- και αυτό έπρεπε να έξοντωθή, μαζί με τη μητέρα του, πού βέβαια δεν θα επιβίωνε από μία τέτοιας μορφής έκτρωσης, στον όγδοο μήνα της κυήσεως... Τελικά διασώζονται και ή μητέρα καί τό έμβρυο, ως εκ θαύματος

— αλλά αυτό είναι μία
άλλη ιστορία. Περαιτέρω ένα μεγάλο μέρος τού χρονικού του Μαχαιρά είναι αφιερωμένο στον δαίμονα της πορνείας πού έχει καταλάβει τον Πέτρο:
πού είς κοινολογίαν άντρόπιασεν οΰλαις ταις κυράδαις της Λευκοσίας, ταις ποίαις είναι μεγάλη άντροπή νά ταίς άνοματίσωμεν — και που καθοδηγεί πλέον τίς πράξεις του, ως τη δολοφονία του από συνωμότες ευγενείς. Τελευταίος ό
τουρκοπουλιέρης, ό αρχηγός της φρουράς, πού δέν μετείχε στη συνωμοσία καί στον φόνο, προβαίνει —όταν πια ό βασιλιάς είναι νεκρός— σέ μία συμβολική πράξη δικαιοσύνης, μέ τήν τελετουργική επιβολή μιας ποινης-κατόπτρου στο νεκρό σώμα τού βασιλιά:
του αποκόπτει τα γεννητικά όργανα (κατά τό κυπριακό σύστημα πού είδαμε, το πέος και τους όρχεις:
τα λιμπά του μέ τον αύλόν), πού υπήρξαν ή αιτία τόσων δεινών, στους άλλους και στον ίδιον, και πολλών θανάτων :
... πώς έσφαλε κι ό ρήγας , έκανε το λιγωμένο
μά είχε στο πισωπόρτι καί δυο καΰχες.
Άναστατώθη το νησί σαν ή Λινόρα
πρόσταξε καί της έφεραν τη μιά, τη γκαστρωμένη
κι άλεθαν με το χερομύλι πάνω στην κοιλιά της
πινάκι το πινάκι το σιτάρι.
.........................................................
Κερά δεν έμεινε πού να μη βουληθεϊ να την πορνέψει ,
τις ντρόπιασε όλες. Φόβος κι έχτρα ζευγάρωναν
καί γέμιζαν τη χώρα φόβο κι έχτρα.
Έτσι... βάδιζε ή μοίρα
ώς την αυγή τ' "Αγί 'Αντωνίου, μέρα Τετάρτη
που ήρθαν οι καβαλάρηδες καί τον έσυραν
από της καύχας του τήν αγκαλιά καί τον έσφαξαν.
«Και τάπισα παρά ούλους ό τουρκοπουλιέρης
ήβρεν τον τυλιμένον τό αίμαν» λέει ό χρονογράφος
«κι εβγαλεν τήν μαχαίραν του καί κόβγει
τά λυμπά του μέ τον αύλόν καί του είπε:
Για τούτα έδωκες θάνατον!»
Αυτό το τέλος
όρισε για το ρήγα Πιέρ ό δαίμων της πορνείας.
( Γιώργος Σεφέρης, Ό Δαίμων της Πορνείας, Κύπρον ου μ' έθέσπισεν (σιίχ. 31-36, 57-69). Το έδωκες θάνατον του Μαχαιρά = έδωκες θάνατον (εις άλλους); το σχήμα πάντως αποδίδεται συνήθως ώς έδωκες (ώς πληρωμή τον δικό σου) θάνατον. — Δυο σεφερικά ποιήματα αντλούν από τον Μαχαιρά, καί μάλιστα από τήν ιστορία τού ρήγα Πιέρ (το άλλο είναι οι Τρεις μούλες.)
- Στην Κύπρο οι παιδεραστές ανασκολοπίζονταν. Το έκαναν ως ως ανταποδοτική μίμηση της φρικτής τους πράξης.
Τελευταία φορά επιβλήθηκε αυτή η ποινή αυθαιρέτως απ' τους χωρικούς σε ένα χωριό της Κύπρου το 1950 !
- Στην Δύση τους παραχαράκτες τους περιέλουζαν με ζέουσα ύλη.
Ευνουχισμός κ.λπ. στη Δύση : Ας θυμηθούμε τον Πέτρο Άβαιλάρδο (Pierre Abélard, 1079-1142) και τον ευνουχισμό που τού επιβάλλουν αυθαίρετα τα όργανα τού κανονικού Fulbert, για την αποπλάνηση τής ανεψιάς τού τελευταίου Héloïse (1101-1164). '
Υπολείμματα τέτοιων αντιλήψεων επιβιώνουν ακόμη και στο δίκαιο των νεωτέρων χρόνων.
Στη Γαλλία, όπου ύπερμεσούντος τού 18ου αιώνος (1757), ό Damiens,

υποτιθέμενος επίδοξος δολοφόνος, κατά τρόπο εντελώς απρόσφορο, τού Λουδοβίκου ΙΕ', υπέστη, με απόλυτη θεσμική και δικαστική «νομιμότητα», μία
απίστευτη σέ επινοητικότητα φρικαλέα μεταχείριση πριν, απολύτως νόμιμα επίσης, διαμελισθή — κατά τρόπο εξ ίσου ή περισσότερο φρικτό με αυτόν πού είχε χρησιμοποιηθή,
αλλά αυθαίρετα, και χίλια περίπου χρόνια πριν, για τη θανάτωση τού παρ' ολίγον δολοφόνου τού Λέοντος ΣΤ΄ του Σοφού — ό ποινικός κώδικας εξακολουθεί να προβλέπει, ακόμη στις πρώτες δεκαετίες τού 19ου αιώνα, για τους πατροκτόνους την αποτομή της δεξιάς πριν από την εκτέλεση τής θανατικής ποινής. Η ίδια ποινή επεκτείνεται και στην περίπτωση τής ανθρωποκτονίας κατά τού αρχηγού τού Κράτους — στη Γαλλία από τον 15ο αιώνα ο ίδιος ορός parricide χρησιμοποιείται και για τα δύο εγκλήματα
.
Αυτή ή διάταξη εφαρμόστηκε κατά την καταδίκη τού Γεωργίου Μαυρομιχάλη, τού φονέως τού Καποδίστρια, από το έκτακτο Στρατοδικείο που τον δίκασε, το 1831, με βάση τον γαλλικό στρατιωτικό ποινικό κώδικα. Ή επιβολή όμως της γαλλικής αυτής ποινής ακρωτηριασμού, τελευταίας ποινής-κατόπτρου, στή μεταπαναστατική Ελλάδα ήταν ανυπόφορη: κατά κοινή απαίτηση και μπροστά στη γενική δυσφορία, με κυβερνητική πράξη ό Αυγουστίνος Καποδίστριας εχάρισε το μέρος αυτό τής ποινής, και έτσι ό Μαυρομιχάλης υπεβλήθη μόνο στη στρατιωτική εκτέλεση με τυφεκισμό. Η διάταξη απαλείφθηκε από τον γαλλικό ποινικό κώδικα κατά την αναθεώρηση του, το επόμενο έτος (1832).
- Η νομοθεσία των Ισαύρων προέβλεπε πως όποιος έκαιγε έναν οικισμό , θα καιγόταν ζωντανός.
Στους εμπρηστές εκ προθέσεως έξω απ' τις πόλεις έκοβαν το χέρι .
- Η Εκλογή των Ισαύρων προέβλεπε πως η κλοπή , η παραχάραξη νομίσματος , το λαθρεμπόριο μεταξιού, άλλα οικονομικά εγκλήματα, ο φόνος με όπλο που προκάλεσε θάνατο , ο εξανδραποδισμός ελευθέρου και η τυμβωρυχία τιμωρούταν με το κόψιμο του χεριού.
Στους κτηνοβάτες ( μόνο για άνδρες ) προβλεπόταν κόψιμο του πέους ( καυλοτομία -> οδηγούσε σχεδόν σίγουρα στον θάνατο ) και για την ψευδορκία κόψιμο της γλώσσας. :
- Στον επίδοξο δολοφόνο του Λέοντος του Σοφού ( 903 ) του έκοψαν χέρια - πόδια και τον έκαψαν. Η ποινή ήταν αυθαίρετη , αφού η τότε ισχύουσα νομοθεσία απ' την εποχή του Ιουστινιανού έλεγε πως μόνο ένα χέρι μπορείς να κόψεις και όχι τα υπόλοιπα 3 μέλη. Ο ακρωτηριασμός δηλαδή προέβλεπε μόνο μέχρι ένα χέρι και όχι παραπάνω. Αλλά μάλλον στην συγκεκριμένη περίπτωση η τιμωρία ήταν μόνο ο θάνατος ( κάψιμο ) και ο ακρωτηριασμός των 4 μελών ήταν βασανισμός και όχι ποινή.
- Μια δέσποινα απ' την αλβανική Κολωνία έπιασε το 1219 έναν κλέφτη και έβαλε τα τσιράκια της και του έκοψαν τα χέρια. Δεν τον περιποιήθηκαν μετά και πέθανε απ' την αιμορραγία. Μετά η δέσποινα πήγε στην Αχρίδα να εξομολογηθεί τις αμαρτίες της στον Δημήτριο Χωματιανό. Της έβαλε ποινή πενταετούς αποχής απ' την θεία κοινωνία γιατί πέθανε ο ακρωτηριασμένος. Όμως η δέσποινα είχε παρανομήσει και σύμφωνα με το πολιτειακό δίκαιο γιατί 1) δεν έπρεπε να επιβάλει η ίδια την ποινή 2) μόνο το ένα χέρι έπρεπε να κοπεί και όχι και τα δύο.
- Σε κάτι πολιτειακούς νομοκανόνες του 13ου αι. κάποιος είχε γράψει αυθαίρετα ( πριν τον 17ο αι. ) μια ποινή για αυτούς που κάνουν στοματικό έρωτα : να τους καίνε την γλώσσα με "λαμπουδιστήριο" . Αν θα ήταν το μικρό ή το μεγάλο λαμπουδιστήριο θα αποφάσιζε ο δικαστής.
Για τα γενετήσια εγκλήματα ( στα οποία μάλλον δεν προβλεπόταν ο στοματικός έρωτας ) η ποινή της πολιτείας ήταν κόψιμο της μύτης , ώστε να παραμορφωθείς και να μην είσαι ωραίος.
Αλλά επειδή αυτό προφανώς δεν θα έπιανε για τους κτηνοβάτες που θα έβρισκαν συνεχώς "ταίρι" , τους έκοβαν το πέος ώστε να πεθάνουν . Να σημειώσουμε πως δεν υπήρχαν πολιτειακές ποινές για τις λεσβίες και τις κτηνοβάτριες/κτηνοβάτισσες. Εθιμικά ( ή μπορεί να το έγραψε κάποιος συντάκτης αυθαίρετα στο κυρίως σώμα των νόμων ) όμως ( και όχι νόμιμα ) για τις τελευταίες προβλεπόταν :
Γυνη αλογευομένη ξίφει τιμωρείσθω, φιλανθρωπίας δε άξιουμένη καταδουλούσθω.
Δηλαδή σε καταδικάζουμε σε θάνατο , αλλά από επιείκεια σε κάνουμε δούλη.
Για να μην στεναχωριόμαστε να πούμε πως συνήθως δεν εφαρμόζονταν αυτές οι τρομερές ποινές , αλλά άλλες κατά παράβαση της νομοθεσίας. Ο χριστιανισμός έπαιζε τον ρόλο του σε αυτό.Π.χ σκασίλα του του Βυζαντινού για τους ομοφυλόφιλους. Χέστηκε ο πολίτης και ο αυτοκράτορας αν τον παίρνεις ή τον δίνεις.
Γι' αυτό και ο σχετικός νόμος που προέβλεπε θανάτωση έπεσε σε πλήρη αχρηστία. Δεν υπάρχει ούτε μια γνωστή περίπτωση στο Βυζάντιο που κάποιος τιμωρήθηκε απ' την πολιτεία επειδή ήταν ομοφυλόφιλος με εξαίρεση το πογκρόμ του Ιουστινιανού. Ακόμη δεν υπάρχει ούτε μια γνωστή περίπτωση επιβολής της ποινής της καυλοκοπήσεως σε κτηνοβάτη.
Ίσως και η Εκκλησία να συνέβαλε σε αυτό γιατί ποτέ δεν επιδίωκε τον θάνατο του παραβάτη. Μάλιστα τους κτηνοβάτες τους διακρίνει ο κανονολόγος Βαλσαμών σε αυτούς που από φυσικής ανάγκης ενίοτε άμαρτάνοντας κατ' αυτόν τον τρόπο, ένώ είναι αυστηρότερος για τους κατακόρως τουτέστιν υπέρ τήν χρείαν επιδιδομένους στην πράξη αυτή.
Όσο για τήν ποινή τής καυλοκοπήσεως, πού θυμάται ακόμη καί καταγράφει τον 14ο αιώνα ό ιερομόναχος Ματθαίος Βλαστάρης (όπως βέβαια καί ό σύγχρονος του δικαστής Κωνσταντίνος Αρμενόπουλος, άλλα αυτός «κατά καθήκον»), ένας ανώνυμος σχολιαστής του αρκείται να σημειώσει: αδεκτόν μοι δοκεί τη εκκλησία.
=================================================
Νικήτας Ωορύφας ( = Αβγορούφης ) vs Άραβες
Ο Νικήτας δεν ρουφούσε καθόλου το αβγό του ...
Όταν ό νικητής τού στόλου των Αράβων πατρίκιος Νικήτας Ώορύφας επιβάλλει τη γνωστή φρικτή μεταχείριση στους εξωμότες χριστιανούς που είχαν συμπολεμήσει με τους εχθρούς του, επικαλείται μία λογική ποινής-κατόπτρου . Τους επιβάλλει την εκδορά — εξηγώντας ότι το δέρμα τους πρέπει να τους αφαιρεθή, γιατί δεν τους ανήκει:
με τη βάπτιση τους άνηκε πλέον στον Χριστό, τον οποίο όμως έν τώ μεταξύ αρνήθηκαν, και έτσι δεν δικαιούνται πια να το φέρουν: Τους μεν τήν τής σαρκός δοράν αφαιρούμενος, καί μάλλον τους άρνησαμένους το βάπτισμα τού Χρίστου, τούτο παρ' αυτών άφαιρεΐσθαι λέγων, καί ουδέν ίδιον. "Αλλως, πρόκειται για «τιμωρία» τού δέρματος πού «αμάρτησε»· είχε δεχθή τό βάπτισμα καί τό «αρνήθηκε». Βεβαίως δέν πρόκειται έδώ κατ' άκρίβειαν για ποινή: είναι απλώς η εν πολέμω αυθαιρεσία, η απάνθρωπη μεταχείριση των ηττημένων από τον νικητή, όπως σε κάθε εποχή και, δυστυχώς, σέ κάθε κοινωνία και ή φράση του Ώορύφα δεν αποτελεί την νομική δικαιολόγηση της πράξης του (
πάντως, μη το ξεχνούμε: για την αποστασία το κοινό ποινικό δίκαιο προέβλεπε πράγματι θανατική ποινή, χωρίς βέβαια τέτοιον εξιδιασμένο τρόπο εκτελέσεως) , άλλα εκδήλωση τού συνήθους σέ τέτοιες περιπτώσεις
μαύρου «χιούμορ» τού Ισχυρού, πού απολαμβάνει το έργο του. Ή λογική όμως πού χρησιμοποιεί είναι η λαϊκή λογική τής ποινής-κατόπτρου. (Το ίδιο περίπου και όταν ό Ώορύφας εμβάλλει τους ηττημένους εξωμότες σέ καυτή πίσσα σ' ενα είδος απαίσιου «κατόπτρου» τού βαπτίσματος εκείνου, το οποίο είχαν αρνηθή επιλέγοντας αντ' αυτού τον ζόφο τής απιστίας:
του ιδίου αύτοϊς μεταδιδόναι βαπτίσματος έλεγε, τού επώδυνου και ζοφερού. )
==================================
Στους αρχαίους Ασσυρίους η μοιχαλίδα τιμωρείται απ' τον σύζυγο , ενώ ο συνένοχος εραστής ευνουχίζεται και υφίσταται γενική παραμόρφωση του προσώπου. Ή γυναίκα, καθισταμένη με την παραμόρφωση της αποκρουστική για τον άνδρα της, πιθανώς υποβιβάζεται σε τάξη δούλης.
Στο αττικό δίκαιο απεκόπτετο το χέρι του αυτόχειρος και εθάπτετο χωριστά από το σώμα (ενώ στη περίπτωση του φονέως, φαίνεται ότι το χέρι μετά θάνατον απεκόπτετο και απλώς απερρίπτετο):
καί εάν τις αυτόν διαχρήσηται, τήν χείρα τήν τούτο πράξασαν χωρίς τοϋ σώματος θάπτομεν (Αισχίνης, Κατά Κτησιφώντος, 244)·
παρ' έτέροις δε καί τάς δεξιάς τών τοιούτων νεκρών αποκόπτειν έκέλευσαν, αις έστρατεύσαντο καθ' εαυτών, ηγούμενοι, καθάπερ το σώμα τής ψυχής άλλότριον, οϋτως καί τήν χείρα τού σώματος (Ίώσηπος, Ιστορία Ιουδαϊκού πολέμου, 3.378).