marabou έγραψε: 24 Φεβ 2025, 13:43
Τι είναι όμως οι όροι που είδα; Ατονικότητα και τονική μουσική;
Εδώ ο sharp έχει δίκιο. Δεν γίνεται να λυθούν όλες οι απορίες σου από το 0. Όμως αφού αναγνωρίζεις κάπως την έννοια της συγχορδίας θα επιχειρήσω να πω μερικά πράγματα.
Ας μιλήσουμε για υλικό. Ένας μουσικός έχει τους ήχους (όχι ακριβώς αλλά έτσι για αρχή και μετά θα εξηγήσω), ένας γλύπτης ξύλο, μέταλλο, μάρμαρο, ένας ζωγράφος χρώματα, ένας ποιητής λέξεις κοκ.
Ωστόσο κάθε εποχή έχει ένα σύστημα το οποίο το αποτελούν το υλικό αλλά ταυτόχρονα και οι τρόποι οργάνωσής του. Έτσι λοιπόν αν δώσεις σε έναν γλύπτη τον ίδιο όγκο μαρμάρου, το ίδιο μοναδικό εργαλείο και τον βάλεις σε διαφορετικές εποχές θα μπορέσει να σου φτιάξει διαφορετικά πράγματα καθώς με το πέρας του χρόνου έχουν εφευρεθεί νέες τεχνικές αξιοποίησης των εργαλείων στο σκάλισμα του μαρμάρου. Το υλικό λοιπόν μαζί με τους τρόπους εκμετάλλευσής του (που διαρκώς εμπλουτίζονται με την πάροδο του χρόνου) σου δίνει το
σύστημα.
Τι αλλάζει στην μουσική στις διάφορες εποχές; Πρώτα πρώτα η διαίρεση της οκτάβας. Χοντρικά πόσες νότες έχεις μέχρι να ξανασυναντήσεις την ίδια νότα ψηλότερα, από ένα ντο στην κιθάρα σου μέχρι το επόμενο ψηλότερο ντο (δεν είναι ακριβείς αυτά σαν ορισμοί αλλά προσπαθώ να σου δώσω να καταλάβεις απλοποιημένα). Έτσι πηγαίνοντας στα πολύ παλιά χρόνια συναντάς συστήματα με 5 φθόγγους, αργότερα με 7 και σταδιακά φτάνεις στους 12. Σε άλλους πολιτισμούς συναντάς και άλλες υποδιαιρέσεις και στα καθ' ημάς εμπλουτίζονται ακόμη περισσότερο οι 12 τον 20ο αιώνα αλλά προς το παρόν ας μην το μπλέξουμε περισσότερο. Αυτή η διαίρεση σε 5 ή 7 φθόγγους δεν γίνεται πάντα με τον ίδιο τρόπο. Γίνεται εξελικτικά με διαφορετική οργάνωση αποστάσεων, και αυτές τις διαφορετικές μορφές υποδιαίρεσης της οκτάβας τις ονομάζουμε
τρόπους.
Με τα πολλά πολλά φτάνεις χοντρικά γύρω στο 1600 που επικρατούν δύο κυρίως τρόποι από τους πολλούς που υπήρχαν σε χρήση μέχρι τότε για αιώνες: ο μείζων και ο ελάσσων τρόπος.
Το μουσικό σου υλικό λοιπόν οργανώνεται σε 2 τρόπους. Δεν έχεις απλά και γενικά ήχους. Έχεις φθόγγους μέσα σε κλίμακες που έχουν συγκεκριμένες αποστάσεις μεταξύ τους. Παράλληλα εκείνη την εποχή εκτός από μελωδίες, δηλαδή ενότητες που σχηματίζεις από αυτούς τους φθόγγους τον έναν μετά τον άλλο έχεις και οργάνωση των φθόγγων σε ταυτόχρονο άκουσμα: τις συγχορδίες.
Οι φθόγγοι αυτοί ανάλογα με την θέση τους μέσα στην οκτάβα έχουν κάποια δυναμική. Το ίδιο και οι συγχορδίες. Το υλικό δηλαδή έχει συγκεκριμένες δυνατότητες. Δεν είναι αδρανές. Ζητάει πράγματα, προτρέπει σε συγκεκριμένους χειρισμούς.
Ας δούμε λίγο τη γλώσσα. Ας πούμε ότι έχεις κάποιον που θέλεις να του μάθεις Ελληνικά. Δεν αρκεί να γνωρίζει τα γράμματα. Υπάρχουν συνδυασμοί γραμμάτων δεν απαντώνται ποτέ στη γλώσσα μας, πχ δεν θα βρεις λέξη με 5 σύμφωνα στη σειρά του τύπου γρφχθ. Επίσης δεν είναι αρκετό να τους μάθεις λέξεις. Θα πρέπει να μάθει να τις κλίνει (να μάθει γραμματική) και να μάθει να τις οργανώνει σε ενότητες (να μάθει συντακτικό).
Όταν μάθει συντακτικό θα δει ότι υπάρχουν κάποιες τάσεις, κάποιες απαιτήσεις, κάποιες έλξεις. Δηλαδή αν αρχίσεις κάπως έτσι:
"Σχετικά με το ερώτημα που απευθύνατε στην υπηρεσία μας" περιμένει κάποιος να ακολουθήσει μία πρόταση που να επεξηγεί ή να πληροφορεί του τύπου "μπορείτε να προσέλθετε ώρες γραφείου στον τμηματάρχη, να καταθέσετε τα δικαιολογητικά σας".
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην μουσική. Δεν είναι λοιπόν το υλικό οι ήχοι γενικά και αφηρημένα, αλλά ανά εποχή οι φθόγγοι οργανωμένοι σε τρόπους (υποδιαιρέσεις της οκτάβας) όπου κάθε φθόγγος ανάλογα με τη θέση του έχει διαφορετικές ιδιότητες και τάσεις.
Στο σύστημα αυτό που επικράτησε χοντρικά στη μουσική της δύσης από το 1600 έως τις αρχές του 20ου αιώνα, που βασίστηκε στου δύο τρόπους όλες αυτές οι τάσεις ξεκινούν και καταλήγουν στον πρώτο φθόγγο του τρόπου. Τόσο σε επίπεδο μελωδίας όσο και στην συνοδεία την αποτελούμενη από συγχορδίες. Αυτή λοιπόν η μουσική με αυτή την δυναμική ανάμεσα στους φθόγγους και τις συγχορδίες όπου κύριος πόλος έλξης είναι η πρώτη βαθμίδα της κλίμακας, ονομάζεται τονική μουσική.
Τον 20ο αιώνα αλλάζει το συντακτικό και ανατρέπεται (στην σοβαρή μουσική γιατί η πλειοψηφία της δημοφιλούς/εμπορικής μουσικής παραμένει τονική) αυτή η αλληλουχία σχέσεων και έλξεων που που περιστρέφονται όλες γύρω από ένα τονικό κέντρο. Αυτή η νέα κατάσταση, η νέα μουσική γλώσσα αν θέλεις με το διαφορετικό συντακτικό ονομάζεται γενικώς ατονικότητα.