sharp έγραψε: 29 Ιαν 2025, 19:45
Λοξίας έγραψε: 29 Ιαν 2025, 19:37
Να σου λύσω
εγώ αυτήν την απορία;
Μα δεν ξέρω...και αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί, κανείς δεν ξέρει αν υπάρχει κάτι έξω από το Σύμπαν.
Μπορεί να υπάρχουν άλλα σύμπαντα μπορεί το ερώτημα αυτό να μην έχει καν νόημα...
Οπότε συμφωνούμε στο ότι ο ανθρώπινος νους έχει όρια και ΔΕΝ δύναται να εξηγήσει όλα όσα αντιλαμβάνεται.
Συνεπώς, ο παραπάνω συλλογισμός του Ντώκινς, περί Θεών του Θεού, πάσχει στο ότι χρησιμοποιεί ανθρώπινη λογική για να εξηγήσει το άτοπο του μεταφυσικού Θεού. Μπορεί κάλλιστα να υπάρχει ο Θεός και δεν μπορούμε να αντιληφθούμε πώς γίνεται να μην υπάρχει ο Θεός του, όπως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τι υπάρχει πέρα από το Σύμπαν.
Αυτό που λέει ο Ντώκινς είναι ένα σόφισμα, παρόμοιο με το παλιό και κλασσικό "αν ο Θεός είναι παντοδύναμος, μπορεί να φτιάξει μια πέτρα που να μην μπορεί να την σηκώσει";
Μ' αρέσει που πρσπάθησες να με χειραγωγήσεις...
75 χρονών και θα με χειραγωγήσεις, ε;
Όχι δεν συμφωνούΜΕ...συμφωνΕΙΣ. Εσύ με κάποιους άλλους, αλλά όχι με εμένα.
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα που έφερες, δεν είναι θέμα αντιληπτικότητας αλλά γνώσης.
Δεν γνωρίζουμε αν υπάρχει κάτι έξω από το Σύμπαν,
όχι γνωρίζουμε αλλά δεν το αντιλαμβανόμαστε.
Η πιθανότητα πως τα όρια γνώσης του ανθρώπινου νου είναι περιορισμένα, είναι πολύ μεγάλη, τεράστια θα έλεγα, αλλά η πιθανότητα -όσο τεράστια και αν είναι-, ποτέ δεν είναι βεβαιότητα. Μην αλλάζουμε την σημασία των λέξεων ώστε να ταιριάξει με την κοσμοθέασή μας.
Στο παρελθόν, πάρα πολλά φαινόμενα τα αντιλαμβανόμαστε αλλά δεν μπορούσαμε να τα εξηγήσουμε. Μας έλειπε η γνώση. Να μην αναφερθώ σε εκατοντάδες παραδείγματα, έτσι;
Η ανθρώπινη γνώση επεκτείνεται συνεχώς και κανείς δεν γνωρίζει τα απόλυτα όριά της.
Ο συλλογισμός του Ντώκινς, είναι εφαρμογή του επιχειρήματος "
τα πάντα έχουν δημιουργό", στην περίπτωση του θεού.
Δεν υπάρχει λογικό εμπόδιο στο να ζητάς τον δημιουργό του δημιουργού.
Το επιχείρημα πως "ο θεός είναι αυθύπαρκτος και αιώνιος" εφαρμόζεται μια χαρά -από επιστημονικής/λογικής σκοπιάς- και στο Σύμπαν.
Το κοσμολογικό μοντέλο των Hawking-Hartle, προτείνει πως δεν υπήρξε "στιγμή δημιουργίας" αλλά το σύμπαν προέκυψε μέσω κβαντικών φαινομένων, χωρίς να απαιτείται κάποιος εξωτερικός δημιουργός.
Άπαξ και η επιστήμη αποδέχεται (ως πιθανότητα) να μην απαιτείται δημιουργός, δεν μπορείς να το απορρίψεις επιστημονικά αλλά να περιμένεις να επιβεβαιωθεί ή να απορριφθεί στο μέλλον.
Από τη άλλη, επειδή η ύπαρξη ζωής και του ανθρώπου φάνταζε πάντα ακατανόητη, για να παρακάμψουν αυτόν τον σκόπελο, αλλά να εξηγήσουν και την ύπαρξη του Σύμπαντος γενικότερα, εισήγαν μία εντελώς ακατανόητη και ΜΗ αποδείξιμη έννοια. Αυτήν του θεού.
Η μεταφυσική, δεν έχει καμία επιστημονική βάση, δεν είναι αποδείξιμη. Η μεταφυσική είναι έννοια που εισήχθη ακριβώς για να εξηγήσει αυτά που κάποια εποχή δεν γνωρίζαμε την αιτία δημιουργίας τους.
Έτσι, για παράδειγμα, εισήχθη η έννοια του θεού Δία που κατοικεί ψηλά στον ουρανό και ξαμολάει τους κεραυνούς...και ο Ποσειδώνας ταράζει την θάλασσα με την τρίαινά του.
Αυτή η πρωτόγονη εξήγηση εγκαταλείφθηκε και εισήχθη η πολύ πιο έξυπνη μεταφυσική ιδέα του ενός, αυθύπαρκτου και άνευ αρχής, θεού.
Πλην όμως είναι μη αποδείξιμη μεταφυσική.
Και το "
μπορεί κάλλιστα να υπάρχει θεός αλλά να μην μπορούμε να το αντιληφθούμε", δεν είναι καθόλου επιχείρημα υπέρ της ύπαρξης θεού/θεών.
Σόφισμα είναι και αυτό.
Αν κάτι δεν μπορείς να αντιληφθείς ότι υπάρχει, δεν αντιλαμβάνεσαι ότι είναι και αν αυτό το κάτι δεν έχει καμία, μα καμία, αποδείξιμη επίδραση στην ζωή σου, τότε είναι σαν να μην υπάρχει, να μην είναι.
Και οι "αντιλήψεις" κάποιων ανθρώπων περί θεού, οι "θείες εμφανίσεις" και τα "θαύματα", έχουν την ίδια ισχύ και αποδεικτική αξία με τις αντιλήψεις κάποιων ανθρώπων, τις θείες εμφανίσεις και τα θαύματα, στα οποία πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες αλλά και άλλοι λαοί.
Θα κλείσω το μικρό σεντονάκι, με αυτό που δήλωσα σε προηγούμενο ποστ:
Συνεπώς, η απάντηση στο ερώτημα εξαρτάται από το αν δεχόμαστε πως ο Θεός είναι αναίτιος και αυθύπαρκτος ή αν απαιτούμε ότι και αυτός πρέπει να έχει δημιουργηθεί. Δηλαδή, η απάντηση ποικίλλει ανάλογα με τη φιλοσοφική στάση που υιοθετούμε και την κοσμοθεωρία μας.
Θέμα προσωπικών επιλογών και μόνον. Ούτε εσύ έχεις αποδείξεις ούτε εγώ. Ενδείξεις έχουμε. Μόνο που οι δικές σου στηρίζονται σε αναπόδεικτη μεταφυσική βάση.