Re: Ιερή σύνοδος: Δεν μεταδίδεται ο κορονοϊός με τη Θεία Κοινωνία
Δημοσιεύτηκε: 11 Μαρ 2020, 05:30
μιά στιγμή τό θέμα πρέπει νά τό δούμε μέσα από 3 ή 4 πλευρές
1-νομική
2-κανονιστική
3-θεολογική καί
3*-ασκητική-αγιογραφική παράδοση
καί νά γίνει ένας διαχωρισμός μεταξύ τής "Εκκλησίας" καί τού "Ιερατείου" γιατί ή
εμπλοκή( ή διαπλοκή) αυτή τού Ιερατείου μέ τήν κρατική εξουσία,λόγω τών κοινωνικών-
-πολιτικών προνόμιων πού έχει,φέρνει στό προσκήνιο αυτούς τούς προβληματισμούς καί
τίς εντάσεις.
είναι μεγάλο τό θέμα,θέλω νά είμαι σύντομος.....2 παραδείγματα
Α-παρακολούθησα ένα βράδυ μιά λειτουργία στή Ρωσική εκκλησία λογω παραμονής εορτής τού
Αγ.Λουκά τού Ιατρού πού έζησε στήν πρώην ΕΣΣΔ καί πρόσεξα δύο κοπελιές πού μπήκαν μέσα
πρός τό τέλος,ίσως γιατί τούς άρεσε ή όλη μυσταγωγική ατμόσφαιρα καί θέλοντας νά πάρουν
φωτό τούς έγινε μέ διακριτικό τρόπο παρατήρηση,θέλησαν νά μεταλάβουν επίσης τή θεία κοινωνία
αλλά ό ιερέας ρώτησε τίς κοπέλες άν έχουν ετοιμαστεί γι'αυτό μέσα από μιά διαδικασία
εξομολόγησης-νηστείας-εσωτερικής αυτοεξέτασης...κ.λ.π καί φυσικά δέν έδωσε τή θ.κοινωνία
καθ'όσον αυτές δήλωσαν άγνοια αλλά απλά ήθελαν νά μεταλάβουν έτσι γιά τό έθιμο είτε γιά
τήν ομορφιά τού όλου πράγματος όπως όταν συμμετέχεις σέ μιά γαμήλια τελετή καί παίρνεις
στό τέλος τό γλυκό ή τή μπομπονιέρα πού προσφέρουν.....καί θυμήθηκα τότες τά λόγια ένός
πνευματικού πού είχα γνωρίσει στό Αθως,πού εκτός από θεολογικές σπουδές είχε μιά μετεκπαίδευση
ψυχολογίας στή Γαλλία καί ένα μεταπτυχιακό στό ΑΠΘ στήν ποιμαντική ψυχολογία,όπου μού είχε πεί
πάνω κάτω..."μπορεί κάποιος νά εκκλησιάζεται συχνά,νά φιλάει τίς εικόνες,νά εξομολογείται,νά
μεταλαμβάνει,όλα αυτά νά τά κάνει τυπολατρικά.....δέν έχει κάνει τίποτε,δεν είναι τίποτε αυτό,
μού είπε....πρέπει κάποιος βιωματικά καί μέ συντριβή νά εξομολογηθή,νά ζητήσει συγνώμη απ'τόν
συνάνθρωπό του(ή συγχώρηση) καί νά ζητήσει νά αγαπήσει τόν συνάνθρωπό του μέσα από τήν αγάπη
τού Θεού,όπως καί νά κάνει συχνά μιά εσωτ.αυτοεξέταση-ενδοσκόπηση διαφορετικά όλα τά άλλα έχουν
μιά αξία τυπολατρική ή είναι σαν ένας παγανισμός απ'τόν οποίο περιμένει κανείς νά ευνοηθεί από
ένα είδος μαγικής ενέργειας"(εδώ νά πώ ότι θά δώσω κάποια στιγμή ομιλίες-συζητήσεις αυτού τού
πνευματικού γέροντα πού πέθανε τό 2015)
Β-κάποια μέρα τού 1998 2 ημέρες πρίν τό θάνατο τής μητέρας μου καί ενώ ευρίσκετο σέ κατάσταση
βυθιότητος μή έχοντας συνείδηση τού περιβάλοντος καί τών γύρω προσώπων όντας εγώ σε κατάσταση
συναισθηματικής φόρτισης έτρεξα νά φέρω έναν ιερωμένο γιά νά τήν κοινωνήσει,ό άνθρωπος ήρθε αλλά
μόλις είδε τήν όλη εικόνα της μού είπε ότι δεν μπορώ νά τό κάνω αυτό γιατί είναι σέ μιά βυθιότητα
πού δέν συμετέχει καθόλου....καί αργότερα μού εξήγησε ότι αυτό άλλωστε τό απαγορεύουν καί οί
ιεροί κανόνες ότι δηλ.πρέπει κάποιος όχι μόνο νά έχει συνείδηση τής συμμετοχής στή θ.κοινωνία αλλά
καί νά έχει ακολουθήσει κατά κάποιο τρόπο αυτά πού είπαμε στό Α.
μπορεί μιά εταίρα βιώνοντας μέχρι τά κατάβαθα τού είναι της τό χάος νά ζητήσει τό έλεος τής Θεότητας καί
συμμετέχοντας-εγκολπόνοντας τό πάθος τού πάσχοντος Θεού νά βρεθεί ένα σκαλοπατι πρίν τήν Αγιότητα
(π.χ.Οσία Μαρία Αιγυπτία) όπως καί ένας ληστής ή ένας αλήτης καί αυτοί νά συμετέχουν στό
"Μυστικό Σώμα τού Χριστού" καί αυτά τά πρότυπα νά είναι ανώτεροι από 100000 επισκόπους χωμένους μεσα
στά χρυσά άμφια καί με χρυσες ποιμαντορικές ράβδους,μερσεντάρες...κ.λ.π.
αυτά τά λέω γιατί πρέπει νά τραβήξουμε μιά διαχωριστική γραμμή μεταξύ τού θεσμού "Ιερατείο" καί τής
"Εκκλησίας" πού είναι ένα μυστικό βίωμα ριζικά εσωτερικό τέτοιο ώστε ή σύγκρουση μεταξύ Θ.έρωτα καί
τού κοσμικού καθήκοντος θά μπορούσε νά σέ διαλύσει.τώρα δίπλα σ'αυτή τή θεώρηση άν βάλουμε τά οφίκια καί τά
προνόμια ενός Ιερατείου πού βρίσκεται κάθε φορά σέ έναν εναγκαλισμό μέ τή κρατική εξουσία καί πού
λέει απλά ότι αντιπροσωπεύει τήν εθνικοθρησκευτική ενότητα θά καταλάβουμε γιατί πολλοί Ναοί έχουν
μετατραπεί σέ αίθουσες τελέσεως γάμων-βαφτισιών όπου οί βιντεοκάμερες στημένες καί μέσα στό ιερό
μάς δίνουν κάθε φορά αριστουργήματα γκλαμουροκιτσαρίας.... καί βέβαια αθρόα συμμετοχή στό μυστήριο
τής Θ.Κοινωνίας γιά τό έθιμο σάν νά είναι μιά παραδοσιακή τελετουργία.
προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει νά αφαιρεθούν τά προνόμια καί νά επιστρέψουμε σέ μιά εκκλησία τών πρώτων
χριστιανικών αιώνων,όσο γιά τό συγκεκριμένο θέμα τού θρέντ πήρε τεράστιες διαστάσεις λές καί οί
μεγαλύτερες πιθανότητες απορρέουν από εκεί.....δεν λέω ότι δεν υπάρχουν πιθανότητες,θά μπορούσε
ή Ι.Σύνοδος νά εφαρμόσει τό εξής απλό.....
μετά βέβαια καί από ενημέρωση νά έδινε στόν κάθε ένα ένα ποτηράκι μικρό όπου εκεί θά έβαζε τήν Θ.Κοινωνία
1-"Ή Θεολογία τής Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας-Βλαδίμηρου Λόσκυ"
2-"Ή Πάλη μέ τόν Θεό-Πάυλου Ευδοκίμωφ"
1-νομική
2-κανονιστική
3-θεολογική καί
3*-ασκητική-αγιογραφική παράδοση
καί νά γίνει ένας διαχωρισμός μεταξύ τής "Εκκλησίας" καί τού "Ιερατείου" γιατί ή
εμπλοκή( ή διαπλοκή) αυτή τού Ιερατείου μέ τήν κρατική εξουσία,λόγω τών κοινωνικών-
-πολιτικών προνόμιων πού έχει,φέρνει στό προσκήνιο αυτούς τούς προβληματισμούς καί
τίς εντάσεις.
είναι μεγάλο τό θέμα,θέλω νά είμαι σύντομος.....2 παραδείγματα
Α-παρακολούθησα ένα βράδυ μιά λειτουργία στή Ρωσική εκκλησία λογω παραμονής εορτής τού
Αγ.Λουκά τού Ιατρού πού έζησε στήν πρώην ΕΣΣΔ καί πρόσεξα δύο κοπελιές πού μπήκαν μέσα
πρός τό τέλος,ίσως γιατί τούς άρεσε ή όλη μυσταγωγική ατμόσφαιρα καί θέλοντας νά πάρουν
φωτό τούς έγινε μέ διακριτικό τρόπο παρατήρηση,θέλησαν νά μεταλάβουν επίσης τή θεία κοινωνία
αλλά ό ιερέας ρώτησε τίς κοπέλες άν έχουν ετοιμαστεί γι'αυτό μέσα από μιά διαδικασία
εξομολόγησης-νηστείας-εσωτερικής αυτοεξέτασης...κ.λ.π καί φυσικά δέν έδωσε τή θ.κοινωνία
καθ'όσον αυτές δήλωσαν άγνοια αλλά απλά ήθελαν νά μεταλάβουν έτσι γιά τό έθιμο είτε γιά
τήν ομορφιά τού όλου πράγματος όπως όταν συμμετέχεις σέ μιά γαμήλια τελετή καί παίρνεις
στό τέλος τό γλυκό ή τή μπομπονιέρα πού προσφέρουν.....καί θυμήθηκα τότες τά λόγια ένός
πνευματικού πού είχα γνωρίσει στό Αθως,πού εκτός από θεολογικές σπουδές είχε μιά μετεκπαίδευση
ψυχολογίας στή Γαλλία καί ένα μεταπτυχιακό στό ΑΠΘ στήν ποιμαντική ψυχολογία,όπου μού είχε πεί
πάνω κάτω..."μπορεί κάποιος νά εκκλησιάζεται συχνά,νά φιλάει τίς εικόνες,νά εξομολογείται,νά
μεταλαμβάνει,όλα αυτά νά τά κάνει τυπολατρικά.....δέν έχει κάνει τίποτε,δεν είναι τίποτε αυτό,
μού είπε....πρέπει κάποιος βιωματικά καί μέ συντριβή νά εξομολογηθή,νά ζητήσει συγνώμη απ'τόν
συνάνθρωπό του(ή συγχώρηση) καί νά ζητήσει νά αγαπήσει τόν συνάνθρωπό του μέσα από τήν αγάπη
τού Θεού,όπως καί νά κάνει συχνά μιά εσωτ.αυτοεξέταση-ενδοσκόπηση διαφορετικά όλα τά άλλα έχουν
μιά αξία τυπολατρική ή είναι σαν ένας παγανισμός απ'τόν οποίο περιμένει κανείς νά ευνοηθεί από
ένα είδος μαγικής ενέργειας"(εδώ νά πώ ότι θά δώσω κάποια στιγμή ομιλίες-συζητήσεις αυτού τού
πνευματικού γέροντα πού πέθανε τό 2015)
Β-κάποια μέρα τού 1998 2 ημέρες πρίν τό θάνατο τής μητέρας μου καί ενώ ευρίσκετο σέ κατάσταση
βυθιότητος μή έχοντας συνείδηση τού περιβάλοντος καί τών γύρω προσώπων όντας εγώ σε κατάσταση
συναισθηματικής φόρτισης έτρεξα νά φέρω έναν ιερωμένο γιά νά τήν κοινωνήσει,ό άνθρωπος ήρθε αλλά
μόλις είδε τήν όλη εικόνα της μού είπε ότι δεν μπορώ νά τό κάνω αυτό γιατί είναι σέ μιά βυθιότητα
πού δέν συμετέχει καθόλου....καί αργότερα μού εξήγησε ότι αυτό άλλωστε τό απαγορεύουν καί οί
ιεροί κανόνες ότι δηλ.πρέπει κάποιος όχι μόνο νά έχει συνείδηση τής συμμετοχής στή θ.κοινωνία αλλά
καί νά έχει ακολουθήσει κατά κάποιο τρόπο αυτά πού είπαμε στό Α.
μπορεί μιά εταίρα βιώνοντας μέχρι τά κατάβαθα τού είναι της τό χάος νά ζητήσει τό έλεος τής Θεότητας καί
συμμετέχοντας-εγκολπόνοντας τό πάθος τού πάσχοντος Θεού νά βρεθεί ένα σκαλοπατι πρίν τήν Αγιότητα
(π.χ.Οσία Μαρία Αιγυπτία) όπως καί ένας ληστής ή ένας αλήτης καί αυτοί νά συμετέχουν στό
"Μυστικό Σώμα τού Χριστού" καί αυτά τά πρότυπα νά είναι ανώτεροι από 100000 επισκόπους χωμένους μεσα
στά χρυσά άμφια καί με χρυσες ποιμαντορικές ράβδους,μερσεντάρες...κ.λ.π.
αυτά τά λέω γιατί πρέπει νά τραβήξουμε μιά διαχωριστική γραμμή μεταξύ τού θεσμού "Ιερατείο" καί τής
"Εκκλησίας" πού είναι ένα μυστικό βίωμα ριζικά εσωτερικό τέτοιο ώστε ή σύγκρουση μεταξύ Θ.έρωτα καί
τού κοσμικού καθήκοντος θά μπορούσε νά σέ διαλύσει.τώρα δίπλα σ'αυτή τή θεώρηση άν βάλουμε τά οφίκια καί τά
προνόμια ενός Ιερατείου πού βρίσκεται κάθε φορά σέ έναν εναγκαλισμό μέ τή κρατική εξουσία καί πού
λέει απλά ότι αντιπροσωπεύει τήν εθνικοθρησκευτική ενότητα θά καταλάβουμε γιατί πολλοί Ναοί έχουν
μετατραπεί σέ αίθουσες τελέσεως γάμων-βαφτισιών όπου οί βιντεοκάμερες στημένες καί μέσα στό ιερό
μάς δίνουν κάθε φορά αριστουργήματα γκλαμουροκιτσαρίας.... καί βέβαια αθρόα συμμετοχή στό μυστήριο
τής Θ.Κοινωνίας γιά τό έθιμο σάν νά είναι μιά παραδοσιακή τελετουργία.
προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει νά αφαιρεθούν τά προνόμια καί νά επιστρέψουμε σέ μιά εκκλησία τών πρώτων
χριστιανικών αιώνων,όσο γιά τό συγκεκριμένο θέμα τού θρέντ πήρε τεράστιες διαστάσεις λές καί οί
μεγαλύτερες πιθανότητες απορρέουν από εκεί.....δεν λέω ότι δεν υπάρχουν πιθανότητες,θά μπορούσε
ή Ι.Σύνοδος νά εφαρμόσει τό εξής απλό.....
μετά βέβαια καί από ενημέρωση νά έδινε στόν κάθε ένα ένα ποτηράκι μικρό όπου εκεί θά έβαζε τήν Θ.Κοινωνία
1-"Ή Θεολογία τής Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας-Βλαδίμηρου Λόσκυ"
2-"Ή Πάλη μέ τόν Θεό-Πάυλου Ευδοκίμωφ"