ΓΑΛΗ έγραψε: 01 Ιούλ 2018, 09:49
Ο Θεός σαν έννοια είναι η πρώτη προσπάθεια του ανθρώπου να εξηγήσει όλα τα ανεξήγητα που έβλεπε ή του συνέβαιναν όταν ακόμα ζούσε σε σπηλιές και να απαντήσει στο διαχρονικό ερώτημα "τι γινόμαστε αφού πεθάνουμε".
Νομίζω ότι είναι προσπάθεια απάντησης και στο "ποιος γέννησε τον πατέρα μου". Δηλαδή ότι αφορά στην αρχή και το τέλος του ανθρώπου.
Εγώ νομίζω ότι ήταν πολύ πιο πεζά τότε.
Ήταν η προσπάθεια απάντησης στα γιατί μια κάνει ζέστη και μια κρύο, γιατί κρύβεται κάθε λίγο ο ήλιος γιατί πέφτουν κεραυνοί γιατί νέοι άνθρωποι πεθαίνουν, γιατί βλέπουμε όνειρα, πως κάποιοι πληγωμένοι κρατιούνται στην ζωή, τέτοια.
ΓΑΛΗ έγραψε: 01 Ιούλ 2018, 09:49
Από τότε επινόησαν ότι θεωρούσαν πιο "λογικό" με βάση τις (ανύπαρκτες) γνώσεις τους και η μόνη δυνατότητα που είχαν ήταν ότι κάποια παντοδύναμα
αόρατα όντα που τα είπαν θεούς ευθύνονται για όσα τους συμβαίνουν.
Και ακριβώς αυτό το "αόρατον" των θεών απαιτούσε τη σχηματοποίηση τους. Κάπως έπρεπε να τους φανταστούν για να διαπραγματευτούν μαζί τους. Ουσιαστικώς συνέβη το ίδιο και με την ανακάλυψη του τροχού ή την αιχμή του κονταριού στην πέτρα ή το ξύλο. Κάποιοι "είδαν" το σχήμα και την χρήση τους πριν γίνουν εργαλεία.
Όχι δεν συνέβη το ίδιο.
Τους θεούς τους φαντάστηκαν κατ' εικόνα και ομοίωση του ανθρώπου κι ας μην τους είδαν ποτέ, κι αφού δεν μπορούσαν να τους ελέγξουν (ενώ οι Θεοί έλεγχαν τις φυσικές δυνάμεις) τους έδωσαν υπερφυσικές ιδιότητες, αυτή την δυνατότητα είχαν κι αυτό έκαναν.
Ο τροχός και η φωτιά και η αιχμή ήταν κάτι πραγματικό, χειροπιαστό που έμαθαν να το ελέγχουν οι ίδιοι κι ότι μπορούσαν να ελέγχουν προφανώς δεν το θεοποιούσαν.
ΓΑΛΗ έγραψε: 01 Ιούλ 2018, 09:49
Υπ' αυτή την έννοια οι Σαμάνοι τότε που ήταν και θεραπευτές ήταν οι επιστήμονες της εποχής τους που έψαχναν εξηγήσεις στα ανεξήγητα κι αυτό τους έδινε κύρος μέσα στην κοινότητα, τέτοιο που όταν οι μικρές κοινότητες εξελίχθηκαν σε πολυπληθείς κοινωνίες οι ιερείς πλέον να αποτελούν κυρίαρχη κάστα δίπλα στους πολεμιστές - ηγέτες.
Αυτές οι κάστες ήταν η μήτρα κάθε θρησκείας, όχι σαν φυσική τους συνέχεια αλλά σαν δημιουργία νοοτροπίας σε κάθε άνθρωπο σκεπτόμενο ή μη που
τον έμαθαν σιγά-σιγά και για χιλιάδες χρόνια ότι η ύπαρξη των θεών, του ενός θεού αργότερα, είναι δεδομένη και δεν αμφισβητείται.
...Ή ότι δεν πρέπει να αμφισβητείται για θετικούς και όχι μόνον αρνητικούς λόγους. Σαφώς και οι θρησκείες υπήρξαν εξουσιαστικό εργαλείο εκπληκτικής δυναμικής αλλά λειτουργούσαν επίσης και ως άρρητοι νόμοι. Ήταν κάτι σαν πολιτική ιδεολογία εκείνης της εποχής.
Ναι, για χιλιάδες χρόνια έπαιξαν και ρόλο θεματοθέτη και θεματοφύλακα του καλού και του κακού και υπ' αυτή την έννοια (παράλληλα με την διαρκή έρευνα που έκαναν τα ιερατεία) συνέβαλαν στον εκπολιτισμό της ανθρωπότητας.
ΓΑΛΗ έγραψε: 01 Ιούλ 2018, 09:49
Ο αργός θάνατος των θεών πάει χέρι - χέρι με την εξέλιξη των επιστημών.
Από την στιγμή που ο άνθρωπος άρχισε να εξηγεί τα ανεξήγητα, να τα αντιμετωπίζει με βάση την πραγματική γνώση, να τα χρησιμοποιεί προς όφελος του, αφαιρεί συνέχεια "πόντους" από την έννοια του παντοδύναμου όντος που καθορίζει την ύπαρξη μας.
Γι' αυτό πλέον οι θρησκείες επικεντρώνονται ουσιαστικά μόνο στο μοναδικό άγνωστο ακόμα για τον άνθρωπο, στο τι συμβαίνει μετά τον θάνατο μας.
Είμαι σίγουρος ότι και αυτό το κάστρο τους όπου να 'ναι θα πέσει και η κάθε έννοια θεού, αληθινού θεού, θρησκείας, πίστης σε υπεράνθρωπα όντα, ελεγκτές του σύμπαντος και ότι άλλο έχει κυκλοφορήσει, θα πάψουν να υπάρχουν σταδιακά, δεν θα έχουν κανένα επιχείρημα να πείσουν για την ύπαρξη τους και μόνο κάποιοι ψυχικά ασταθείς θα έχουν ανάγκη αγγέλων-φυλάκων.
Το αξιακό υπόστρωμα κάθε κοινωνίας δεν έχει καμία σχέση με θεούς και δαίμονες, ήταν και είναι αυθύπαρκτο πάντα.
Ενδόμυχα κάθε άνθρωπος πάντα ξέρει και ξεχωρίζει το καλό από το κακό και όταν κάνει κακό το ξέρει, όχι γιατί του του έμαθε ο παπάς ή ο χότζας αλλά γιατί είναι στο DNA του να το ξέρει.
Γι' αυτό οι κοινωνίες όριζαν κώδικες συμπεριφοράς που δεν συμβάδιζαν πάντα με τις θρησκείες, πχ στην αρχαία Ελλάδα η κλοπή τιμωρούνταν παρ' όλο που κάποιοι θεοί και ήρωες παρουσιάζονται να έκλεβαν, οι φόνοι τιμωρούνταν παρ' ότι οι Θεοί σκότωναν κατά βούληση όποιον δεν τους άρεσε.
Άπειρα τέτοια παραδείγματα.
Είναι σοφιστεία επομένως το να υποστηρίζεται ότι οι άθεοι δεν έχουν αξιακό υπόστρωμα κι ότι μόνο μέσα από την αποδοχή του θεού και των εκπροσώπων του μπορείς να αποκτήσεις κάτι τέτοιο.
Αν ίσχυε οι θεοφοβούμενοι πιστοί δεν θα έκαναν ποτέ κακό.
Με αυτό το σκεπτικό, είναι σοφιστεία και το αντίθετο. Δηλαδή να υποστηρίζεται ότι οι άθεοι έχουν αξιακό υπόστρωμα. Αν ίσχυε δεν θα έκαναν ποτέ κακό.
Αυτό που εννοώ είναι ότι σαφώς και δεν υφίσταται θέμα ποιος την έχει μεγαλύτερη την καλωσύνη. Ένας πιστός ή ένας άθεος μπορούν να είναι καλοί, κακοί, έξυπνοι, ανόητοι, περήφανοι, υποτακτικοί κλπ
Το ερώτημα είναι κατά πόσον η πίστη ή αθεϊα λειτουργούν συνολικά στο κοινωνικό επίπεδο, κατά πόσον αποτελούν δυνατό ή αδύνατο κρίκο στην κοινωνική συνοχή, τα κοινά σημεία αναφοράς και αξιών. Κατά πόσον λειτουργούν στη σύνθεση και όχι αποσύνθεση των πραγμάτων. Το να αποσυνθέτεις είναι πανεύκολο, το δύσκολο είναι να συνθέτεις.
Όχι δεν είναι σοφιστεία.
Έγραψα και με παραδείγματα ότι οι ηθικοί κανόνες δεν καθορίζονταν πάντοτε από τους εκπρόσωπους του Θεού επί της γης ή δεν συμβάδιζαν με αυτούς, επομένως αυτοί οι κανόνες μπορούν να υπάρξουν ανεξαρτήτως θρησκείας ή πίστης σε Θεούς και αυτό ακριβώς συμβαίνει με τους άθεους.
Ακόμα και σε αγελαία ζώα παρατηρούμε σήμερα κανόνες που σχετίζονται με το καλό και κακό, πχ τα σκυλιά της Αφρικής όταν πιάνουν θήραμα περιμένουν να φάνε πρώτα τα μωρά και οι μαμάδες.
Κάποιοι κανόνες προϋπήρχαν της δημιουργίας του Θεού.
Όσο περνούν οι δεκαετίες και οι αιώνες οι ηθικοί κανόνες θα ανεξαρτητοποιούνται όλο και περισσότερο από τις θρησκείες και θα υπερισχύουν, ήδη συμβαίνει με τον χωρισμό των κρατικών κανόνων από τους θρησκευτικούς, μέχρι τότε που θα ξέρει και ο πιο αμόρφωτος ότι δεν έχει ανάγκη κανένα θεό που θα τον εμποδίζει να σκοτώνει ή να κλέβει ή να αδικεί γενικώς.
ΓΑΛΗ έγραψε: 01 Ιούλ 2018, 09:49
Η σημερινή ανάγκη του Θεού για όσους πιστεύουν ακόμα έχει εκφυλιστεί σε ένα είδος προστάτη στις δύσκολες στιγμές και ένα είδος ανώτερου δικαστή που θα δικάσει εν ευθέτω χρόνο όλους τους κακούς ενώ στους καλούς έχει εξασφαλίσει την αιώνια γαλήνη, μετά θάνατον βέβαια, που για τότε μπορούμε ακόμα να λέμε ότι μας κατεβαίνει.
Τελικά:
Ο άνθρωπος δημιούργησε τον θεό γιατί τον εξυπηρετούσε σε κάποια φάση της εξέλιξης του και θα τον κρατάει ζωντανό όσο ακόμα τον χρειάζεται μέχρι την εποχή μετά από αιώνες που θα αποτελεί μια γραφική πινελιά στην ιστορία της εξέλιξης της ανθρωπότητας.
Εγώ δεν βλέπω τον θεό ως γραφική πινελιά αλλά ως μια γοητευτική σκεπτομορφή, που αλλάζει συνεχώς μορφή και (λογικό) σχήμα θέτοντας μου ερωτήματα που με κάνουν καλύτερο άνθρωπο. Και δεν προτίθεμαι να την σκοτώσω.
Πολλοί τον βλέπουν έτσι, άλλοι τον βλέπουν σαν δικαστή κι άλλοι σαν προστάτη.
Βέβαια είπα για μετά από αιώνες, η ανθρωπότητα δεν είναι ακόμα ικανή να ζήσει χωρίς Θεό, ούτε ότι η μη ύπαρξη του θα είναι θέληση κάποιου, θα σβήσει γιατί δεν θα τον χρειάζεται η ανθρωπότητα όπως δεν χρειάζεται σήμερα το δόρυ ή την σπηλιά ή να μπορείς να τρέχεις 100 χιλιόμετρα για να επιβιώσεις.
Πάντως πολλοί επιστήμονες, ίσως οι περισσότεροι, είχαν και έχουν την σκεπτομηχανή μέσα τους, δεν χρειάζεται να τους βάζει ερωτήματα άλλος.