kameron έγραψε: 19 Αύγ 2018, 20:31
1. Ως προς το μακεδονικό, είσαι εντελώς λάθος. Καταρχήν, Νοέμβριος/Δεκέμβριος που λες αποκλείονται γιατί οι Σκοπιανοί στην καλύτερη θα ολοκληρώσουν τη διαδικασία τους στις αρχές Ιανουαρίου. Εαν λοιπόν δεν έχουν αυτοί έξτρα καθυστερήσεις (κάτι πιθανό γιατί ίσως γίνουν εκεί και πρόωρες εκλογές μετά το δημοψήφισμα ώστε ο Ζάεβ να έχει και την αναγκαία πλειοψηφία των 2/3 στη Βουλή τους για να περάσει τη συνταγματική αλλαγή), το νωρίτερο που μπορεί να το φέρει ο νταουλιέρης είναι τέλη Ιανουαρίου/αρχές Φεβρουαρίου. Και το πιθανότερο είναι ότι δεν θα το φέρει γιατί είτε θα καθυστερήσουν οι Σκοπιανοί ή για να αποφύγει την πτώση της κυβέρνησής του. Το λάθος που κάνεις είναι ότι αγνοείς ότι δεν πρόκειται για ζήτημα κοινοβουλευτικής αριθμητικής, αλλά για το γεγονός ότι ο καμμένος θα πάει στον Παυλόπουλο και θα άρει την εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση
πριν καν ξεκινήσει και ολοκληρωθεί η κοινοβουλευτική διαδικασία της κύρωσης. Κάτι που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον κυβέρνηση και θα πρέπει να σχηματισθεί μια νέα πλειοψηφία, να σχηματισθεί νέα κυβέρνηση, να πάει στη Βουλή για προγραμματικές δηλώσεις και να πάρει ψήφο εμπιστοσύνης πριν ανοίξει εκ νέου η διαδικασία της κύρωσης. Και επειδή δεν βλέπω το ποτάμι να παίζει το συμπληρωματικό ρόλο (έτσι και αλλιώς δύσκολα θα βγούνε και οι ψήφοι), αλλά ούτε ο σύριζα θα θέλει να κινηθεί έτσι λίγους μήνες πριν από τις εκλογές, πολύ πιο πιθανό είναι απλά να το καθυστερήσουν και οι ίδιοι ώστε να πάνε χωρίς έξτρα αναταράξεις μέχρι τις εκλογές του Μαίου ή του φθινοπώρου. Μα άλλα λόγια, λόγω καμμένου πολύ δύσκολα θα δεις κύρωση σε αυτή τη Βουλή. Και επειδή πιθανότατα δεν θα δεις ούτε στην επόμενη και στο τέλος όλη τη λέζα θα τη φορτωθεί η Ελλάδα με τα Σκόπια να κρατάνε το Μακεδονία, γι'αυτό έχω γράψει ότι θα ήταν καλύτερα για την Ελλάδα να κολλήσει η διαδικασία στην πΓΔΜ.
Αν κρατήσουν το Μακεδονία αυτή είναι θετική εξέλιξη, θα έχουμε για 60 χρόνια να κοπανάμε στα εθνίκια κάτι παρόμοιο με το Κυπριακό.
Από εκεί και πέρα έχεις δίκιο, δεν είχα διαβάσει σωστά τη διαδικασία και νόμιζα ότι τα είχαν κάνει όλα και απέμενε μόνο το δημοψήφισμα (30 Σεπτεμβρίου αν δεν κάνω λάθος). Προφανώς από τη στιγμή που χρειάζονται κι άλλες ενέργειες και τελειώνει αρκετούς μήνες πιο μετά, η βασική μου παραδοχή δε στέκει. (από την άλλη το πολιτικό περιβάλλον 6 μήνες μετά ενδεχομένως θα είναι τελείως διαφορετικό, ο Καμμένος έχει κωλοτουμπιάσει σε πολύ σοβαρότερα ζητήματα χωρίς να ανοίξει ρουθούνι και είναι πολύ πιθανό να βάλει την προσωπική του επιβίωση πιο πάνω από ψηφοφόρους που δύσκολα θα ξανακερδίσει). Anyway, δέχομαι τη διόρθωση.
2. Ως προς τις συντάξεις. το ποσοστό των περικοπών θα αφορά περίπου το 40% των συνταξιούχων και όχι το 1/4, γεγονός που συνεπάγεται μεγάλο πολιτικό κόστος, το οποίο ασφαλώς και δεν πρόκειται να επωμισθεί ο σύριζα. Είναι αφέλεια να πιστεύεις το αντίθετο, μπορεί πολλοί στην κυβέρνηση (και ο ίδιος ο Τσακαλώτος πίσω από τις γραμμές από όσο έχω αντιληφθεί) να φλερτάρουν με την ιδέα ότι είναι πιο σωστό να κοπούν οι συντάξεις και να αποσπασθούν άλλα ανταλλάγματα, όμως σύντομα, μέσα στο επόμενο δίμηνο, θα δεις ότι η κυβερνητική πολιτική θα κινηθεί σε διαφορετική κατεύθυνση. Οι εγκύκλιοι κλπ, είναι για την προπαγάνδα της αντιπολίτευσης, με ένα νόμο και ένα άρθρο θα το πάρει πίσω το συγκεκριμένο ο νταουλιέρης όποιο και αν είναι το κόστος, ακόμα και αν ανέβουν τα spreads 300 μονάδες, έτσι και αλλιώς την έξοδο στις αγορές την έχουν ξεγράψει, το πολύ πολύ αν τους βγει η διεθνής συγκυρία να βγάλουν ένα μικρό ομόλογο το επόμενο δεκαπενθήμερο πριν ανοίξει πάλι η ψαλίδα με τις παροχές, αν και δεν το πολυβλέπω.
Οι υπόλοιποι δεν θα επιβαρυνθούν τώρα με τα 3,5 δις, το πλεόνασμα του 3,5% πάνω κάτω θα βγει, το κόψιμο στις συντάξεις έχει μεταρρυθμιστική λογική, σου λέει το ΔΝΤ κόψε από τους γέρους για να έχεις σε κάποιο βάθος χρόνου μεγαλύτερο περιθώριο να σπρώξεις χρήμα σε πιο παραγωγικές δραστηριότητες ή σε κοινωνική πολιτική υπέρ νέων, μόνο που αυτό θα έχει το πολιτικό του κόστος σε ενεστώτα χρόνο και αυτό απλά δεν γίνεται λίγους μήνες πριν τις εκλογές.
Από το 40% των συνταξιούχων που θα πληγούν, μόνο ένα μικρό μέρος είναι σε συντάξεις άνω των λ.χ. 1200 ευρώ για να μπορεί να παίξει ο σύριζα το αγαπημένο του παιχνίδι του κοινωνικού αυτοματισμού, το πάγωμα αναγκαστικά θα αφορά τη μεγάλη πλειοψηφία των περικοπών.
Κατ' αρχάς να επισημάνω μία φορά ακόμα ότι οι περικοπές των συντάξεων ισχύουν κανονικότατα από το 2016 και μετά, για όσους έκαναν χαρτιά μετά το καλοκαίρι του '15 αν δεν κάνω λάθος (ίσως λίγους μήνες μετά, δεν έχει σημασία). Σε γενικές γραμμές η Γη συνέχισε να γυρίζει και το ζήτημα έπαιξε πολύ μικρό ρόλο τόσο στην πολιτική συζήτηση όσο και στα κέρδη/ζημιές των δύο κομμάτων. Όλη η αντιπαράθεση δε γίνεται για αν θα εφαρμοστεί η δομική αλλαγή του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων (αυτό επαναλαμβάνω ότι συμβαίνει ήδη εδώ και 2 χρόνια) αλλά για αν θα ισχύσει και για τη μειοψηφία που παραμένει εκτός, σε μια προσωπική της χρονο-φυσσαλίδα με τεχνητές συνθήκες 2009.
Δεύτερον διαφωνώ για την έκταση του μέτρου. Εγώ βλέπω στα παραδείγματα που δίνουν όλες οι εφημερίδες της αντιπολίτας για να σοκάρουν, κάτι ΔΥ ΠΕ 30χρ που από 1300 πάνε 1000, κάτι ΙΚΑ 2500 35χρ με ανήλικο παιδί(!) που από 1400 πάνε 1126 και τέτοια πράγματα. Για τους χαμηλοσυνταξιούχους αναγκάζονται να "επιστρατεύσουν" και άλλα κολπάκια για να εμφανίσουν υπολογίσιμες μειώσεις, για παράδειγμα φέρνουν την περικοπή του αφορολόγητου η οποία είναι ένα χρόνο αργότερα και σε αντίθεση με τις συντάξεις θα ισχύσει υπό συνθήκες, ή θυμούνται την περικοπή του ΕΚΑΣ που είναι προπέρσινα ξινά σταφύλια και με αυτά τα τρυκ εμφανίζουν μείωση 50% και 60%. (περιέργως δε σκέφτονται να υπολογίσουν π.χ. τα 600 ευρώ χριστουγεννιάτικου επιδόματος που για πολλούς από αυτήν την κατηγορία ισοδυναμούσαν με 1.5-2 συντάξεις).
Η ομορφιά της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης -πολιτικάντικα μιλώντας- είναι ότι "αδικεί" περισσότερο (αναλογικά μιλώντας) αυτούς με πάρα πολλά χρόνια ασφάλισης και υψηλά θεμελιωμένα επίπεδα σύνταξης[*]. Μόνο που επειδή είμαστε Ελλάδα αυτοί είναι μια μικρή μειοψηφία: λίγα κορόιδα που δούλεψαν τίμια και κατέβαλλαν τεράστιες εισφορές για τα 3/4 της ζωής τους και εξίσου λίγες (in the grand scheme of things) βυσματικές κατηγορίες με tailor-made ευνοϊκά καθεστώτα. Η γενική περίπτωση είναι περίπου 900 ευρώ μικτά για διάφορους λόγους (χαμηλός μισθός, λιγότερα από 35 χρόνια κλπ). Αυτοί αν τους πάει ξερωγω 420 από 430 πρώτον δεν είναι το τέλος του κόσμου και δεύτερον ισοφαρίζεται άνετα από άλλα πράγματα στυλ κοινωνικό τιμολόγιο, εφάπαξ δωράκι 600 ευρώ τα Χριστούγεννα κλπ. Και δεύτερον αν η κυβέρνηση αναστείλλει το μέτρο μόνο για αυτούς, την παίρνει να έχει 30 τέτοιους ικανοποιημένους για κάθε "δημόσιο υπάλληλο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με 35 χρόνια που από 1300 πάει 1000".
Τέλος δεν ισχύει ότι το 3.5% θα βγει όπως και να 'χει και ότι οι συντάξεις είναι αποκλειστικά μεταρρυθμιστικό μέτρο (αν και όντως οι συντάξεις είναι ΚΥΡΙΩΣ μεταρρυθμιστικό μέτρο). Το 3.5% έχει ήδη υπολογιστεί σαν 1% συντάξεις + 2.5% άλλα πράγματα. Μιλάμε για ένα ποσό γύρω στα 1.5-2 δις. Αν δε βρεθεί από εκεί, θα πρέπει να βρεθεί από κάπου αλλού και δεν είναι ιδιαίτερα προφανές ότι το εκλογικό κόστος θα είναι μικρότερο.
[*] στην πραγματικότητα δεν τους αδικεί: εξακολουθούν να έχουν μεγαλύτερο ποσοστό αναπλήρωσης από αυτούς με τα 15 και 20 χρόνια. Απλώς το ποσοστό αναπλήρωσής τους πέφτει δραματικά από το 150% που ίσχυε πριν. Άκου ρε μαλάκα 150% τι κωλοχώρα ήταν αυτή.