Re: Η ΠΑΡΑΚΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ (;) ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Δημοσιεύτηκε: 11 Σεπ 2024, 12:10
Το νήμα το άνοιξα πριν σχεδόν δυο χρόνια, όταν το πρόβλημα ήταν ορατό μεν, όχι τόσο καθολικά αποδεκτό δε (πολλοί ακόμα ειρωνεύονταν τη χρήση της λέξης «woke», ενώ τώρα διαπιστώνουν ότι αυτά τα ανεγκέφαλα όχι απλώς υπάρχουν, αλλά η κοσμοθέασή τους αρχίζει και γίνεται η επίσημη κοσμοθέαση της Δύσης!) Γι' αυτόν τον λόγο θα επιχειρήσω μια εννοιολογική σύγκριση των όρων «προοδευτισμός» και «συντηρητισμός», όχι τόσο με την πραγματική τους έννοια, αλλά με αυτή που χρησιμοποιούνται και να καταδείξω το πόσο ζωτικής σημασίας είναι ο τρόπος που χρησιμοποιούμε λέξεις και έννοιες για τον τρόπο που βλέπουμε τον ίδιο τον κόσμο:
Το πρόβλημα του συντηρητισμού στη Δύση
Η ανθρωπότητα εν γένει χρωστάει σχεδόν τα πάντα, όσον αφορά στην εξέλιξη του κόσμου μου μας, στη δύση. Είτε θετικά είτε αρνητικά. Ο δυτικός υπήρξε ανέκαθεν πρωτοπόρος και ο πιο επιδραστικός άνθρωπος στη γη, είτε με θετικό είτε με αρνητικό τρόπο. Επειδή δε υπήρξε ανέκαθεν πρωτοπόρος, υπήρξε και προοδευτικός. Η πρόοδος τώρα, ορίζεται ως ανάπτυξη, βελτίωση, σταδιακή εξέλιξη προς κάτι καλύτερο. Από την άλλη, η συντήρηση ορίζεται ως η διατήρηση σε καλή κατάσταση, ενώ πολιτικά ως η αντίσταση προς τους νεωτερισμούς. Έχουμε, δηλαδή, μία έννοια (πρόοδος) αμιγώς θετική και μία άλλη (συντήρηση) υποκειμενική, μιας και το να συντηρείς κάτι καλό είναι θετικό ενώ το να συντηρείς κάτι προβληματικό είναι αρνητικό.
Και εδώ έρχεται το πρόβλημα του συντηρητισμού για τον Δυτικό άνθρωπο. Ενώ, όλοι οι υπόλοιποι λαοί βρίσκουν αξία στη διατήρηση των εθίμων τους και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κουλτούρας τους, ο δυτικός (εκφυλισμένος) άνθρωπος θέλει να τα αποδομήσει. Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζει η χρήση της γλώσσας, για τη σημασία της οποίας έχω μιλήσει πάμπολλες φορές. Μέσες άκρες, όποιος την ελέγχει, ελέγχει την οπτική του κόσμου για τα πράγματα. Στη δύση τώρα, όπου συστημικά και σταδιακά, μετά την πτώση της ΕΣΣΔ προωθείται η παγκοσμιοποίηση, έχουμε μια ιδεολογική εμμονή με την «πρόοδο» και μια ολική απόρριψη της προηγούμενης καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων. Η πίστη σε παραδοσιακές βάσεις του δυτικού πολιτισμού (φυλή, έθνος*, θρησκεία, παραδοσιακή οικογένεια) θεωρείται στην καλύτερη συντηρητική, στη χειρότερη οπισθοδρομική και πρέπει να εξαλειφθεί.
Αυτό το βλέπουμε παντού, από τον πολιτικό λόγο μέχρι τα ΜΜΕ. Τα τελευταία, που έχουν (δυστυχώς) σχεδόν αποκλειστικά τον ρόλο της διαμόρφωσης της κοινής γνώμης, προβάλουν τις χειρότερες εκδοχές συντηρητικών ανθρώπων. Δεν χρειάζεται να πω πολλά παραδείγματα, μόνο να δούμε πόση προβολή πήρε πριν κάποιους μήνες ο «Παλαιοχριστιανός λαγουμάνθρωπος», οι εθνικιστές τότε που είχαν κάνει το μπάρμπεκιου μόνο για Χριστιανούς με χοιρινά έξω από δομές λάθρο και τώρα με τον πρόσφατο νόμο για τους γάμους των ομοφυλόφιλων, η προβολή μόνο ασόβαρων και γραφικών αντιφρονούντων. Φυσικά αυτό γίνεται σκόπιμα, ώστε ο απλός κόσμος, που κινείται στο ενδιάμεσο, να κάνει ασυνείδητα τη σύνδεση παραδοσιακός/συντηρητικός = γραφικός/αναχρονιστικός.
Σε όλα τα παραπάνω κυρίαρχο ρόλο παίζει, βέβαια, ο καπιταλισμός, ο οποίος δεν γνωρίζει ιδεολογίες, παρά ελεύθερη αγορά και κέρδος. Γι' αυτό βλέπουμε τις μεγαλύτερες πολυεθνικές να στηρίζουν και να προωθούν το ιδεολογικό αφήγημα της εμμονικής ενασχόλησης με την αυτοδιάθεση, τον αυτοπροσδιορισμό κοκ. Είναι το κατάλληλο οικονομικό (κατ' επέκταση και κοινωνικό) σύστημα για έναν κόσμο που επικεντρώνεται στην αξία της μονάδας. Οι φιλελεύθερες αξίες των δεξιών αλλά και οι ελευθεριακές των (σύγχρονων) αριστερών (παρόλη τη θεωρία τους για το αντίθετο οι τελευταίες) επικεντρώνονται στο άτομο και στην απομάκρυνσή του από το σύνολο. Σε αυτό το τελευταίο, προφανώς τεράστιο ρόλο παίζει η τεράστια αλλαγή στην αλληλεπίδρασή μας και στην ίδια μας την οπτική για την κοινωνία που επέφεραν τα κοινωνικά δίκτυα.
Γυρνώντας στο πρόβλημα του συντηρητισμού, τώρα, όταν ένα σύστημα αρχίζει να εδραιώνεται, είναι λογικό να φέρει απέναντί του, όχι μόνο σοβαρούς και ιδεολογικούς αντιφρονούντες, αλλά και ανθρώπους που δεν αισθάνονται καλά με τη ζωή τους, που είναι παρίες κ.λπ. Αυτοί οι τελευταίοι χρησιμοποιούνται ως το παράδειγμα προς αποφυγήν για τον μέσο ανθρωπάκο, το «κοίτα μην γίνεις έτσι.» Ουσιαστικά συντελείται μια απόλυτη γενίκευση, ένα τσουβάλιασμα των όσων διαφωνούν με τις επιταγές του «προοδευτισμού» ώστε ο μέσος ανθρωπάκος να φοβάται μην χαρακτηριστεί «πρωτόγονος», «ρατσιστής», «ομοφοβικός», έτσι κάμπτει τις αντιστάσεις του και τις καταπίνει αμάσητα. Η δύση, τέλος, πιστή στον χαρακτηρισμό της ως πρωτοπόρα (όταν είσαι πρωτοπόρος σε όλα, είσαι και στη μαλακία) απορρίπτει και αποδομεί και όλα τα υπόλοιπα που διαχρονικά τη χαρακτήριζαν, σε μια άνευ προηγουμένου αυτοάρνηση και αυτοακύρωση των παραδοσιακών αξιών και της ίδιας της της ταυτότητας.
*με αστερίσκο, γιατί η έννοια του έθνους είναι πολύ πρόσφατη σε σχέση με τις άλλες.
Το πρόβλημα του συντηρητισμού στη Δύση
Η ανθρωπότητα εν γένει χρωστάει σχεδόν τα πάντα, όσον αφορά στην εξέλιξη του κόσμου μου μας, στη δύση. Είτε θετικά είτε αρνητικά. Ο δυτικός υπήρξε ανέκαθεν πρωτοπόρος και ο πιο επιδραστικός άνθρωπος στη γη, είτε με θετικό είτε με αρνητικό τρόπο. Επειδή δε υπήρξε ανέκαθεν πρωτοπόρος, υπήρξε και προοδευτικός. Η πρόοδος τώρα, ορίζεται ως ανάπτυξη, βελτίωση, σταδιακή εξέλιξη προς κάτι καλύτερο. Από την άλλη, η συντήρηση ορίζεται ως η διατήρηση σε καλή κατάσταση, ενώ πολιτικά ως η αντίσταση προς τους νεωτερισμούς. Έχουμε, δηλαδή, μία έννοια (πρόοδος) αμιγώς θετική και μία άλλη (συντήρηση) υποκειμενική, μιας και το να συντηρείς κάτι καλό είναι θετικό ενώ το να συντηρείς κάτι προβληματικό είναι αρνητικό.
Και εδώ έρχεται το πρόβλημα του συντηρητισμού για τον Δυτικό άνθρωπο. Ενώ, όλοι οι υπόλοιποι λαοί βρίσκουν αξία στη διατήρηση των εθίμων τους και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κουλτούρας τους, ο δυτικός (εκφυλισμένος) άνθρωπος θέλει να τα αποδομήσει. Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζει η χρήση της γλώσσας, για τη σημασία της οποίας έχω μιλήσει πάμπολλες φορές. Μέσες άκρες, όποιος την ελέγχει, ελέγχει την οπτική του κόσμου για τα πράγματα. Στη δύση τώρα, όπου συστημικά και σταδιακά, μετά την πτώση της ΕΣΣΔ προωθείται η παγκοσμιοποίηση, έχουμε μια ιδεολογική εμμονή με την «πρόοδο» και μια ολική απόρριψη της προηγούμενης καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων. Η πίστη σε παραδοσιακές βάσεις του δυτικού πολιτισμού (φυλή, έθνος*, θρησκεία, παραδοσιακή οικογένεια) θεωρείται στην καλύτερη συντηρητική, στη χειρότερη οπισθοδρομική και πρέπει να εξαλειφθεί.
Αυτό το βλέπουμε παντού, από τον πολιτικό λόγο μέχρι τα ΜΜΕ. Τα τελευταία, που έχουν (δυστυχώς) σχεδόν αποκλειστικά τον ρόλο της διαμόρφωσης της κοινής γνώμης, προβάλουν τις χειρότερες εκδοχές συντηρητικών ανθρώπων. Δεν χρειάζεται να πω πολλά παραδείγματα, μόνο να δούμε πόση προβολή πήρε πριν κάποιους μήνες ο «Παλαιοχριστιανός λαγουμάνθρωπος», οι εθνικιστές τότε που είχαν κάνει το μπάρμπεκιου μόνο για Χριστιανούς με χοιρινά έξω από δομές λάθρο και τώρα με τον πρόσφατο νόμο για τους γάμους των ομοφυλόφιλων, η προβολή μόνο ασόβαρων και γραφικών αντιφρονούντων. Φυσικά αυτό γίνεται σκόπιμα, ώστε ο απλός κόσμος, που κινείται στο ενδιάμεσο, να κάνει ασυνείδητα τη σύνδεση παραδοσιακός/συντηρητικός = γραφικός/αναχρονιστικός.
Σε όλα τα παραπάνω κυρίαρχο ρόλο παίζει, βέβαια, ο καπιταλισμός, ο οποίος δεν γνωρίζει ιδεολογίες, παρά ελεύθερη αγορά και κέρδος. Γι' αυτό βλέπουμε τις μεγαλύτερες πολυεθνικές να στηρίζουν και να προωθούν το ιδεολογικό αφήγημα της εμμονικής ενασχόλησης με την αυτοδιάθεση, τον αυτοπροσδιορισμό κοκ. Είναι το κατάλληλο οικονομικό (κατ' επέκταση και κοινωνικό) σύστημα για έναν κόσμο που επικεντρώνεται στην αξία της μονάδας. Οι φιλελεύθερες αξίες των δεξιών αλλά και οι ελευθεριακές των (σύγχρονων) αριστερών (παρόλη τη θεωρία τους για το αντίθετο οι τελευταίες) επικεντρώνονται στο άτομο και στην απομάκρυνσή του από το σύνολο. Σε αυτό το τελευταίο, προφανώς τεράστιο ρόλο παίζει η τεράστια αλλαγή στην αλληλεπίδρασή μας και στην ίδια μας την οπτική για την κοινωνία που επέφεραν τα κοινωνικά δίκτυα.
Γυρνώντας στο πρόβλημα του συντηρητισμού, τώρα, όταν ένα σύστημα αρχίζει να εδραιώνεται, είναι λογικό να φέρει απέναντί του, όχι μόνο σοβαρούς και ιδεολογικούς αντιφρονούντες, αλλά και ανθρώπους που δεν αισθάνονται καλά με τη ζωή τους, που είναι παρίες κ.λπ. Αυτοί οι τελευταίοι χρησιμοποιούνται ως το παράδειγμα προς αποφυγήν για τον μέσο ανθρωπάκο, το «κοίτα μην γίνεις έτσι.» Ουσιαστικά συντελείται μια απόλυτη γενίκευση, ένα τσουβάλιασμα των όσων διαφωνούν με τις επιταγές του «προοδευτισμού» ώστε ο μέσος ανθρωπάκος να φοβάται μην χαρακτηριστεί «πρωτόγονος», «ρατσιστής», «ομοφοβικός», έτσι κάμπτει τις αντιστάσεις του και τις καταπίνει αμάσητα. Η δύση, τέλος, πιστή στον χαρακτηρισμό της ως πρωτοπόρα (όταν είσαι πρωτοπόρος σε όλα, είσαι και στη μαλακία) απορρίπτει και αποδομεί και όλα τα υπόλοιπα που διαχρονικά τη χαρακτήριζαν, σε μια άνευ προηγουμένου αυτοάρνηση και αυτοακύρωση των παραδοσιακών αξιών και της ίδιας της της ταυτότητας.
*με αστερίσκο, γιατί η έννοια του έθνους είναι πολύ πρόσφατη σε σχέση με τις άλλες.