πατησιωτης έγραψε: 01 Φεβ 2025, 22:07
Οι αγωνιστές πάντως αγωνίζονταν για το Γένος.Δεν είμαι σίγουρος ότι εννοούσαν το οθωμανικό Rum Milliet.
Δεν αγωνίστηκαν για το Rum millet! Το Rum millet ήταν η κυριαρχούσα έννοια της λέξης «γένος» επί του εδάφους για τον πολύ κόσμο. Έχω προσθέσει αυτή τη φράση στην προηγούμενη απάντησή μου:
Αυτή η ελίτ, ή ακόμη και η ημιεγγράμματη ελίτ που άρχισε να συμμερίζεται σταδιακά την εθνική ιδεολογία χρησιμοποιούσε τους όρους «έθνος» και «γένος» με την νεωτερική σημασία «έθνος».
Οι [ελληνόφωνοι] Επαναστάτες (ο απλός κόσμος δηλαδή) αγωνίστηκαν κατά βάση ιδεολογικά για να εκπληρώσουν τους ρωμαϊκούς εθνοτικούς στόχους ανασύστασης του Ρωμαίικου (= Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας) και κατά τη διάρκεια του αγώνα εκτίθονταν σταδιακά στην ιδεολογία της εγγράμματης ελίτ-νεοελληνικού
πρωτοέθνους που οργάνωσε την Επανάσταη και βρισκόταν πίσω από αυτή (σκοπός έιναι η δημιουργία της Ελλάδας ως Δυτικού έθνους-κράτους όχι της Ρωμανίας ως βασιλειακού [ίσως εθνικού] κράτους και να ενστερνιστούμε την «εγγενή εν υπνώσει» διηνεκή ελληνικότητά μας).
O σουλτάνος πάντως έκανε σαφή διάκριση Ελλήνων και λοιπών ορθοδόξων,ο χάρτης των αντιποίνων στα οποία προέβη με την έναρξη της επανάστασης είναι σαφής.Δεν έγινε καμμία δίωξη ορθοδόξων π.χ. στη Βουλγαρία αλλά έγιναν διώξεις και σφαγές στην Κύπρο που απείχε εκατοντάδες χιλιόμετρα από τα πολεμικά θέατρα.
Παρά την ύπαρξη του Rum millet, τόσο οι Οθωμανοί, όσο και τα μέλη του Rum millet μπορούσαν να κάνουν εθνοτικές διακρίσεις εντός του Rum millet. Ο
Νεοελληνικός Διαφωτισμός έλαβε κυρίως χώρα και είχε απήχηση
ως κίνημα πολιτισμικού εθνικισμού (= κίνημα εξεύρεσης πραγματικής ταυτότητας) στο ελληνόφωνο κομμάτι του Rum millet (και στους αλλοεθνείς που συγκατοικούσαν κυρίως στις ίδιες περιοχές μαζί με αυτούς) με αποτέλεσμα το Επαναστατικό κίνημα να έχει κυρίως απήχηση και να στοχεύει τον ξεσηκωμό των ρωμαίικων περιοχών του Rum millet στη πράξη. Μη ξεχνάς επίσης ότι μιλάμε για
Νεοελληνικό Διαφωτισμό και
Νεοελληνική Επανάσταση γεγονός που σημαίνει ότι αυτά τα δύο τα οργάνωσαν και όρισαν το ιδεολογικό τους περιεχόμενο κυρίως πρωην [εγγράμματοι] Ρωμιοί (αλλά και λιγότεροι Βλάχοι και Βούλγαροι και Αλβανοί) που ευρωδιαφωτίστηκαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και απόφάσισαν ως
Νεοέλληνες πλέον ότι ήθελαν ένα
Δυτικού τύπου έθνος-κράτος, την Ελλάδα. Οι Οθωμανοί έστρεψαν τα αντίποινά τους σε αυτούς που θεωρούσαν ομογενείς με αυτούς...
Ότι και να πίστευαν οι εγγράμματες ελίτ πάντως η σχέση έθνους και θρησκείας ήταν καθοριστική,εάν ήταν κάτι η επανάσταση ήταν θρησκευτικός πόλεμος με εθνικό ένδυμα και συνέχιζε να παίζει ρόλο και πολύ μετά και παίζει ακόμη και τώρα.Η ανταλλαγή των πληθυσμών έναν αιώνα αργότερα που την υπέγραψαν βενιζελικοί και κεμαλικοί,δηλαδή άτομα που υποτίθεται είχαν ξεπεράσει τα οθωμανικά πρότυπα βασίσθηκε στη θρησκευτική διάκριση διότι καμμία άλλη διάκριση δεν είχε νόημα για τους ανθρώπους τους οποίους αφορούσε.Τα διάφορα σχέδια Ανάν για τη λύση του κυπριακού δύο αιώνες αργότερα χωρίζουν τον πληθυσμό της Κύπρου με εθνικά κριτήρια τα οποία αποτελούν μεταμφίεση των θρησκευτικών,πολύ απλά ως Ελληνοκύπριοι ορίζονται οι χριστιανοί και Τουρκοκύπριοι οι μουσουλμάνοι.
Δεν υπήρχε νεοελληνική εθνολογική πραγματικότητα επί του εδάφους έτσι ώστε να κινητοποιηθεί
η μάζα βάσει μίας
καθαρά κοσμικής νεοελληνικής ιδεολογίας και στον Αγώνα συμμετείχαν και αλλογενείς που συγκατοικούσαν με τους στη φαντασία των λογίων «διηνεκείς Έλληνες» Ρωμιούς και οι οποίοι έπρεπε και αυτοί αργά ή γρήγορα να εκνεοελληνιστούν (π.χ. οι Αρβανίτες). Συνδετικό στοιχείο αυτής της μάζας που έπρεπε να κινητοποιηθεί και μοναδικό στοιχείο δυνητικής κινητοποίησης ήταν η κοινή Ορθόδοξη Χριστιανική θρησκεία η οποία και χρησιμοποιήθηκε ορθά ως τέτοιο. Κατά τον Αγώνα διαχεόταν ταυτόχρονα και η νεοελληνική ιδεολογία σε αυτούς που συμμετείχαν...
Τέλος είναι πολύ λιγότεροι αυτοί που στη σημερινή Ελλάδα θα αντιταχθούν στην πολιτογράφηση μεταναστών που είναι ορθόδοξοι χριστιανοί απ΄ότι άλλης θρησκείας.
Επειδή το Νεοελληνικό έθνος είναι εθνοτικό και άρα βασίζεται στην Νεοελληνική εθνότητα, η οποία σχηματίστηκε
εν τέλει χρησιμοποιώντας τα περισσότερα στοιχεία από την κυριαρχούσα στον ελλαδικό χώρα προϋπάρχουσα ελληνόφωνη ρωμαϊκή εθνότητα η οποία είχε εθνοθρησκευτικό χαρακτήρα (ταύτιση θρησκευτικής κοινότητας με εθνότητα, ιδεολογία Περιούσιου Λαού), το σημερινό Νεοελληνικό έθνος έχει τα αντίστοιχα στοιχεία ως βασικά στοιχεία του έστω σε μία πιο ήπια μορφή. Αυτό εξηγεί την παρατήρησή σου.