Απαντώ σε αυτό, προσπαθώντας όπως ο Αρχέλαος να σου δώσω και μια αντίληψη για τον τρόπο που έχει επιλεγεί να διδαχθεί το συγκεκριμένο αντικείμενο. Και φυσικά ΔΕΝ είναι "φιλολογικό" το πρόβλημα.ST48410 έγραψε: 11 Δεκ 2022, 12:07
Στις ασκήσεις που συζητήσαμε και είχε σχήμα, δεν νομίζω ότι τα παιδιά θα τα απασχολούσε ο ενικός η ο πληθυντικός. Το πρόβλημα θα εμφανιζόταν στην επόμενη άσκηση χωρίς σχήμα που θα τους ζητούσαν να υπολογιστή το κλάσμα των χ πραγμάτων.
Δεν είμαι σίγουρος ότι όλοι ακολουθούν ευλαβικά το βιβλίο. Μάλλον τα διδάσκουν όπως τα έχουν μάθει.
Κατ'αρχάς δεν πρέπει να ξεχνάμε τον στόχο μας κάθε φορά που θέλουμε να εισάγουμε κάτι νέο.
Εδώ ο μαθητής πρέπει να δει ότι το πηλίκο μιας διαίρεσης μπορεί να εκφραστεί και ως κλάσμα. Ότι ο διαιρετέος μπορεί να γραφεί και ως αριθμητής, ο διαιρέτης ως παρονομαστής.
Ο τρόπος για να επιτυγχάνουμε τον στόχο μέσω παραδειγμάτων είναι να ξεκινάμε από το απλούστερο και να πηγαίνουμε στα πιο σύνθετα.
Όμως, θα πρέπει ΠΑΝΤΑ ο νόμος που διέπει τις ενέργειές μας να είναι ΕΝΑΣ, ΣΑΦΗΣ και ΟΡΑΤΟΣ σε ΚΑΘΕ περίπτωση. Εξαιρέσεις επί εξαιρέσεων (και ειδικά λόγω "φιλολογικών" τερτιπιών) απαγορεύονται δια ροπάλου σε αυτές τις μικρές τάξεις.
Τα εικονογραφημένα παραδείγματα ήταν:
3 σοκολάτες να μοιραστούν σε 8 παιδιά
3 φρούτα να μοιραστούν σε 4 παιδιά
6 μήλα να μοιραστούν σε 5 παιδιά
Ο συγγραφέας στα καθ' ημάς έχει επιλέξει να εικονογραφήσει ΤΗ ΜΟΝΑΔΑ. Τη μία πλάκα σοκολάτας με εμφανή οκτώ επιμέρους κομματάκια.
Σου λέει ότι το κάθε παιδί θα πάρει από 1/8. Αυτό εντυπώνεται οπτικά και λεκτικά. Πέρα από εκεί, όταν θα μιλήσει για την επόμενη πλάκα, τα παιδιά εύκολα "βλέπουν" το επόμενο όγδοο. Και το επόμενο και το επόμενο... Άρα τα 3/8 ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΣΟΚΟΛΑΤΕΣ δεν πέφτει ως κεραυνός εν αιθρία.
Τώρα, αν τα 3/8 ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ σοκολάτες το γράψεις 3/8 ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ σοκολατών, αυτό είναι βίτσιο του φόρουμ για να το πω ευγενικά. Πάντως ΔΕΝ μπορείς να γράψεις ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ γιατί έχεις γκρεμίσει όλη τη λογική που προσπαθείς να αφομοιώσουν τα παιδιά.
Στο επόμενο βήμα έχεις ΑΝΟΜΟΙΑ αντικείμενα να μοιράσεις. Υπενθυμίζω ότι οι εκφωνήσεις εμπεριέχουν ΜΟΝΟ 2 αριθμούς.
Από το εισαγωγικό παράδειγμα ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ ο μαθητής γνωρίζει ότι θα ΜΟΙΡΑΣΕΙ ΠΡΩΤΑ ΤΗ ΜΟΝΑΔΑ. Είτε είναι πορτοκάλι είτε μήλο είτε μπανάνα, ο μαθητής καλείται να πει ότι κάθε παιδί θα πάρει το 1/4 ΤΟΥ ΦΡΟΥΤΟΥ, της μονάδας. Από εκεί και πέρα θα επαναλάβει τη διαδικασία ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΙΑ από τις επόμενες μονάδες και θα έχει συγκεντρώσει 3/4 ΤΩΝ ΦΡΟΥΤΩΝ.
Ομοίως και στο 3ο παράδειγμα. Το κάθε μήλο θα ΜΟΙΡΑΣΤΕΙ ΣΤΑ 5. Πόσα μήλα έχουμε να μοιράσουμε κατ' αυτόν τον τρόπο; ΕΞΙ (6). Έξι φορές, λοιπόν, θα επαναληφθεί η διαδικασία και ο μαθητής θα καταλάβει ότι μπορεί η ποσότητα προς μοίρασμα να είναι μεγαλύτερη των "δικαιούχων". Θα καταλάβει ότι ο αριθμητής φυσικά και μπορεί να είναι μεγαλύτερος του παρονομαστή, θα καταλάβει ότι το παραγόμενο αποτέλεσμα φυσικά και μπορεί να είναι μεγαλύτερο της μονάδας.
Γίνεται σαφές ότι η ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ οδηγεί στον επιθυμητό τρόπο σκέψης. Η απεικόνιση ολόκληρης της προς μοίρασμα ποσότητας, εκτός του ότι είναι "αντιοικονομική" (δεν ξέρω πώς αλλιώς να περιγράψω το γέμισμα σελίδων με εικονίτσες) είναι και αντιπαραγωγική γιατί οδηγεί από τα πρώτα βήματα τα παιδιά να "φαντάζονται" ποσότητες που μόλις λίγο ξεφύγουν σε αυξημένα νούμερα θα μπλοκάρουν. Ενώ αν έχουν στο νου τους ΤΗ ΜΟΝΑΔΑ θα έχουν εμπεδώσει έναν ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ ανεξάρτητο ποσοτήτων και μονάδων.
Στα παραπάνω παραδείγματα, για όσους επιμένουν τελικά να το δούμε δυϊκά το θέμα (ενικός-πληθυντικός), ΔΕΝ μπορούμε να πούμε:
3/8 της σοκολάτας, 3/4 του φρούτου, 6/5 του μήλου. Δεν βλέπετε κανένα πρόβλημα σε αυτό; Ειλικρινά;
Και μην μου πει κανείς άλλοτε θα λέμε το ένα, άλλοτε το άλλο και θα απαγορεύσουμε να βάζουν ανόμοια αντικείμενα και περισσότερα από το πλήθος των παιδιών (όλα αυτά ακούστηκαν και με στόμφο μάλιστα).
Κάτι τέτοιο θα ακύρωνε κάθε έννοια κανόνα, τρόπου σκέψης, οργανωμένης αντίληψης, προσπάθειας να αποκτήσουν τα παιδιά μια πιο σίγουρη και προσιτή εικόνα για την αριθμητική/μαθηματικά.
Υ.Γ. Ο τελευταίος που θα γράψει ότι τα σχολικά εγχειρίδια δεν χρήζουν αλλαγών, διορθώσεων, επικαιροποιήσεων είμαι εγώ.
Αλλά είμαι και ο πρώτος που θα γράψει την άποψή του όταν διαβάζω την αντίδραση ενός bully, κακοήθους, ανάγωγου, ημιμαθούς χοντρόπετσου "γονιού" απέναντι σε θέματα διδασκαλίας πριν καν γνωρίσει τα δεδομένα της υπόθεσης.


