Ανήκω σε εκείνη τη γενιά πού μεγάλωσε με το αίτημα για ελεύθερη Παλαιστίνη, για τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου κράτους για τους Παλαιστινίους. Μισήσαμε τον ακραίο σιωνισμό που ήθελε να εκδιώξει τους Παλαιστινίους από τον τόπο τους. Και αυτό δεν αποτελούσε μία μειοψηφική τοποθέτηση αλλά είχε αποκτήσει σχεδόν καθολικά χαρακτηριστικά, στην Ελλάδα αλλά και σε μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης της Δύσης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως όχι μόνο ο Ανδρέας Παπανδρέου υποδεχόταν τον Αραφάτ στην Ελλάδα αλλά και η Νέα Δημοκρατία τηρούσε θετική στάση απέναντι στους Παλαιστίνιους. Άλλωστε, η έναρξη επίσημων διπλωματικών σχέσεων της Ελλάδας με το Ισραήλ πραγματοποιήθηκε μόλις το 1990, όταν ήταν πρωθυπουργός ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης.
Η επεκτατική σιωνιστική πολιτική, με τη σειρά της, θα δώσει ούριο άνεμο στα πανιά των ισλαμικών οργανώσεων, και κατ’ εξοχήν της Χαμάς, που θα καταγγέλλουν τις συμφωνίες του Όσλο ως κοροϊδία και θα επιμένουν στην καταστροφή του Ισραήλ, χρησιμοποιώντας όλο και περισσότερο τη θρησκευτική-πολιτισμική παράμετρο της σύγκρουσης. Έτσι, στο μεν Ισραήλ, θα εξαφανιστεί σταδιακώς η επιρροή του Εργατικού Κόμματος, που κυβέρνησε επί δεκαετίες στο Ισραήλ, μέχρι το 1977, ενώ στους Παλαιστίνιους, το κέντρο βάρους θα πέσει στη σύγκρουση των πολιτισμών και στη σύγκρουση του ισλάμ με τον εβραϊσμό και τη Δύση.
Τελικώς, μέσα από την πολιτικοποίηση της θρησκείας, η ισλαμική πλευρά κυριάρχησε σχεδόν απόλυτα στη Γάζα, έως ένα βαθμό δε, και στη Δυτική Όχθη. Στη Γάζα, μετά το 2006, η Χαμάς κατασκεύασε ένα μοντέλο θρησκευτικού φανατισμού, που τείνει εσχάτως να προσλάβει τα χαρακτηριστικά του ισλαμοφασισμού. Η Χαμάς, μέσα στο αδιέξοδο της στρατηγικής της, προχώρησε προς την κατεύθυνση του ISIS, όπως καταδεικνύουν οι πρόσφατες σφαγές των αμάχων στο Ισραήλ. Σφαγές που προοιωνίζονται, ίσως, μετά την κρίση της Αλ Κάιντα και του ISIS, την υποκατάστασή τους από το ισλαμικό «παλαιστινιακό» κίνημα. Αναπόφευκτα δε –καθώς θα πληγεί, με τον ένα ή άλλο τρόπο, στη Γάζα και στη Δυτική Όχθη–, θα έχει τον πειρασμό να μεταφέρει τον θρησκευτικό πόλεμο στο εσωτερικό της Δύσης, όπως είχε κάνει η Αλ Κάιντα και ο ISIS.
Όμως, η ενέργεια της Χαμάς ενισχύει παράλληλα τη συγκρότηση του ευρασιατικού μπλοκ (το οποίο περιλαμβάνει, εκτός από την Ρωσία, την Κίνα, το Ιράν, πιθανότατα την Τουρκία και όλες τις ακραίες ισλαμιστικές πλευρές). Άλλωστε, οι αντιδράσεις όλων των χωρών του ευρασιατικού μπλοκ υπήρξαν υποστηρικτικές στη Χαμάς. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά στην Τουρκία, την επανέφερε βιαίως, και ίσως οριστικά, στο ευρασιατικό μπλοκ, παρά τις τελευταίες προσπάθειες του Ερντογάν για επαναπροσέγγιση με τη Δύση και το Ισραήλ.
Εν κατακλείδι, η ταύτιση του παλαιστινιακού αγώνα με το ισλάμ, και μάλιστα στην πιο ακραία εκδοχή του, είναι μία αυτοκτονική πολιτική για τον παλαιστινιακό λαό. Διότι κόβει της γέφυρες ακόμα και με την ευνοϊκά διακείμενη προς την Παλαιστίνη δυτική κοινή γνώμη, και εντάσσει το παλαιστινιακό κίνημα ως ενεργό στοιχείο του ευρασιατικού μπλόκ, σε μια παγκόσμια γεωπολιτική αντιπαράθεση που προσλαμβάνει τα χαρακτηριστικά ενός πολέμου πολιτισμών.
Μια τέτοια ταύτιση ευνοεί τις πιο ακραίες φωνές στο εσωτερικό του Ισραήλ, και μάλιστα σε μία στιγμή που οι ακραίοι του Νετανιάχου βρίσκονταν στριμωγμένοι στον τοίχο. Και καθιστά ακόμα πιο απίθανη την οποιαδήποτε λύση, είτε δύο κρατών είτε, ακόμα περισσότερο, ενός ενιαίου ομοσπονδιακού κράτους, που θα ήταν η προσφορότερη λύση, όπως υποστηρίζεται από σημαντικούς Ισραηλινούς διανοουμένους.
Πρόκειται για μια εξέλιξη απολύτως αντιπαραγωγική για τα συμφέροντα του παλαιστινιακού λαού και της παλαιστινιακής υπόθεσης. Μια εξέλιξη που υποχρεώνει και χώρες όπως η Ελλάδα, που βρίσκεται σε σύγκρουση με το νεοθωμανικό ισλάμ, και έτρεφε πάντα φιλικά αισθήματα για τους Παλαιστίνιους, να αντιμετωπίζει τη σύγκρουση από μια καθαρά γεωπολιτική σκοπιά και να συμπαρατάσσεται με το Ισραήλ, προσπαθώντας βέβαια να απαλύνει όσο μπορεί τις όποιες; ακραίες εκδικητικές αντιδράσεις.
Και πάντως, σε συνθήκες γεωπολιτικής διακινδύνευσης, ο φίλος του εχθρού μας γίνεται και δικός μας εχθρός. Η Χαμάς οδηγεί την παλαιστινιακή υπόθεση στο ίδιο στρατόπεδο με την Τουρκία – άλλωστε, στη Γάζα και στη Δυτική Όχθη, οργάνωσε διαδηλώσεις για να πανηγυρίσει τη μεταβολή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.
Η υπεξαίρεση του αγώνα των Παλαιστινίων από το φονταμενταλιστικό ισλάμ μόνο κακά προοιωνίζεται. Αίμα δάκρυα, καταστροφές και απόλυτο αδιέξοδο. Και είναι προφανές πως μόνον εάν αποχωρήσει από το προσκήνιο και την ηγεσία του παλαιστινιακού λαού η ισλαμοφασιστική Χαμάς, θα μπορέσουμε και πάλι να υποστηρίξουμε με σθένος μία ρεαλιστική και δίκαιη λύση για το παλαιστινιακό.
Και τότε θα πάψουν να διαδηλώνουν δήθεν για το παλαιστινιακό, και στην ουσία υπέρ της Χαμάς και στο βάθος υπέρ του Ερντογάν, εκείνοι που υποστηρίζουν τη βάρβαρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, όπως συμβαίνει σήμερα.