Στην ελληνική μυθολογία, ο
Μυρμιδών (Μυρμιδόνος, Μυρμηδόνος) ήταν ο
επώνυμος πρόγονος του λαού των Μυρμιδόνων σε τουλάχιστον μία εκδοχή του μύθου. [Helánico en Fragmenta Historicorum Graecorum, vol. 1, 48, 17, de Karl Wilhelm Ludwig Müller.]
Ήταν γιος του Δία και της Ευρυμέδουσας, [Eustacio Sobre la Ilíada, 113. 1 & 320. 42. Eratóstenes, citado por Servio, Sobre la Eneida, 2. 7]
κόρης του Κλείτορα της
Αρκαδίας ή του ποταμού θεού
Αχελώου. [Clemente de Alejandría, Protréptico, 1. p.41. Arnobio, Adversus Nationes, 4. 26]
Λέγεται ότι ο Δίας, για να αποπλανήσει την Ευρυμέδουσα, πήρε τη μορφή μυρμηγκιού (μύρμηξ myrmēx) και για αυτό το τέχνασμα ονομάστηκε έτσι
Μυρμιδών.[Clemente de Alejandría, Protréptico, 1. p.41. Arnobio, Adversus Nationes, 4. 26]
Όσα λίγες γραπτές πηγές μιλούν για τον Μυρμιδόνα αναφέρονται σε αυτόν μόνο σε ένα γενεαλογικό πλαίσιο. Έτσι μας λένε ότι ο Μυρμίδων παντρεύτηκε μια κόρη του Αιόλου, την
Πισιδίκη, με την οποία απέκτησε τον Άκτωρα και τον Αντίφο, για τους οποίους δεν είναι γνωστό τίποτα άλλο. [Apolodoro, Biblioteca I 7, 4. Hesíodo: Catálogo de mujeres, 10a (West).]
Άλλοι συγγραφείς αναφέρουν διαφορετικούς γιους, που ποικίλλουν ανάλογα με τα συμφραζόμενα, όπως ο Ἐρυσίχθων [Ateneo, Deipnosofista 10.9b. Eliano, Varia Historia 1.27]
ή ο Διοπλήθης Dioplethes, για τον οποίο επίσης δεν είναι γνωστά πολλά. [Escoliasta sobre Homero, Ilíada, XVI 177. En realidad el escoliasta hace a Dioplethes padre de Perieres, aunque de una manera confusa.]
Οι νεότεροι συγγραφείς αποδίδουν επίσης τουλάχιστον δύο κόρες στον Μυρμιδόνα:
την Ευπολεμία, μητέρα του Αιθαλίδη ,[Apolonio de Rodas, Argonáuticas, 1.54. Higino, Fábulas 14]
και την Ἴσχυλλα, σύζυγο του Τριόπα. [Higino, Astronomía 2.14]
Σίγουρα η μορφή του Μυρμιδόνα, ως πρωτόγονου βασιλιά, είναι μια ασαφής μορφή στους μύθους. Τα ομηρικά κείμενα το παραλείπουν και έτσι μας παρέχουν την ακόλουθη διαδοχή ηγεμόνων των Μυρμιδόνων: Δίας - Αιακός - Πηλέας - Αχιλλέας. [ Homero: Ilíada XXI 189]
Δεδομένου ότι ο Άιας είναι ο ξάδερφος του Αχιλλέα αφού Τελαμών και Πηλεύς είναι αδέλφια, είναι σημαντικό ότι, ενώ ο Αχιλλέας αναφέρεται ως
Αιακίδας σε πολλές περιπτώσεις, δεν συμβαίνει το ίδιο με τον Αίαντα.
Μερικοί συγγραφείς, συμπεριλαμβανομένου του M. L. West, πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αρχικά ο Μυρμιδών ήταν η πρόγονος του λαού των Μυρμιδόνων και σε αυτή τη γενεαλογία του Μαλιακού Κόλπου η μυθική διαδοχή θα ακολουθούσε ως εξής:
Μυρμιδών - Άκτωρ (και Αίγινα) - Μενοίτιος - Πάτροκλος . Ο Πάτροκλος περιγράφεται ως ένας από τους πιο υψηλούς μεταξύ των Μυρμιδόνων ήδη από τα ομηρικά κείμενα. [Homero: Ilíada, IX 308, XVI 2, XI 780, XXIII 54]
Όταν ο Όμηρος και ο Ησίοδος μας έδωσαν τις πρώτες αφηγήσεις για τον Μυρμίδονα στη μυθογραφία, επέλεξαν να συσχετίσουν αυτόν τον λαό με το νησί της Αίγινας. , αφήνοντας τη Φθιωτική κληρονομιά του Μυρμιδόνα ως απλή ανάμνηση.[M. L. West: The Hesiodic Catalogue of Women Its Nature, Structure, and Origins, págs. 162-164.]