Μετα την καταστολη της επανάστασης του Θωμά του Σλάβου ο Μιχαήλ γυρισε στην Κωνσταντινουπολη και τέλεσε θρίαμβο ενώ εδωσε αμνηστια σε ολους τους στρατιωτες του επαναστατη. Αντιθετα οι αξιωματικοι και ευγενεις που ειχαν συμμετάσχει εξοριστηκαν.
Πριν προλάβει να ηρεμησει όμως μια νεα στάση ξέσπασε στην Ανατολια όταν οι πρωην διοικητές του Θωμά, Χοιρέας και Γαζαρηνός κατέλαβαν τα Φρουρια της Καβάλας στη Λυκαονία και της Σανιανής στη Γαλατία για να εκδικηθουν τον αρχηγό τους.
Στην πραγματικότητα βεβαια ο Μιχαήλ τους ειχε χορηγήσει αμνηστια και τους προηγαγε σε Μαγίστρους αλλα η Αυτοκρατορικη Επιστολη καθυστέρησε να φτάσει. Από εκει λεηλατουσαν τις γυρω περιοχες και προκαλουσαν χαος.
Ο Μιχαηλ εξοργίστηκε καθως θεωρησε ότι ειχαν περιφρονησει την προσφορά του και ετσι δωροδόκησε τους στρατιωτες τους για να αλλάξουν πλευρες. Στη Σανιανη συγκεκριμένα ο Μιχαηλ προσφερε στον Οικονόμο της τοπικης Εκκλησιας τη θέση του Μητροπολιτη Νεοκαισαρειας για να προδόσει τον Γαζαρηνό.
Ετσι λοιπον μια μερα και ο Χοιρέας και ο Γαζαρηνος βγηκαν για τη συνηθισμένη τους λέηλασία αλλα όταν επέστρεψαν βρηκαν τις πυλες των φρουριων κλειστές και στους πυργους υψωμένες τις σημαιες του Αυτοκράτορα.
Κατάλαβαν ότι προδόθηκαν και εφυγαν προς την Συρία σκοπευοντας να αυτομολήσουν στους Αραβες. Αλλα συνεληφθησαν από συνοριακες περιπολους και με διαταγη του Αυτοκράτορα παλουκώθηκαν.
Στο μεταξυ στην άλλη πλευρα της Μεσογείου στην Αραβοκρατουμενη Ισπανια αρκετοι από τους νεους της κατοικους ηταν δυσαρεστημένοι με τα εδάφη που τους δοθηκαν καθως ηταν πολύ φτωχα.
Ετσι παραπονέθηκαν στον Εμιρη της Ανδαλουσιας και του ζητησαν να τους εγκαταστησει σε άλλο μερος με πιο πλουσιες γαιες.
Ο Εμίρης δέχτηκε το παραπονο τους και ετοιμασε ένα στόλο στον οποιο τους ειπε να επιβιβαστουν και να πλευσουν ανατολικα και να λεηλατησουν τα νησια εκει και οπου βρουν καλη γη να εγκατασταθουν.
Ετσι με αρχηγο τον Αμπου Χαφς επλευσαν ανατολικα λεηλατωντας τα παντα ως που εφτασαν καποια στιγμη στην Κρήτη.
Εκει αποβιβαστηκαν και λεηλατησαν πολλα μερη παιρνοντας πολλους αιχμαλωτους. Όμως θαυμασαν και το μέρος και αποφάσισαν να ξεχειμωνιάσουν στην Αφρικη οπου θα πουλουσαν τους αιχμαλωτους για σκλαβους και να επιστρέψουν αργότερα εκει.
Τελικα οι Αραβες αλλαξαν γνωμη και αφου κατέλαβαν την Αλεξάνδρεια προσπαθησαν να εποικησουν την Αιγυπτο αλλα το 827 ηττηθηκαν από το στρατο του Χαλιφη Αλ-Μαμουν ο οποιος τους επετρεψε να φυγουν αλλα τους απαγορευσε να ξαναπατησουν στα εδάφη του και ετσι επεστρεψαν στην Κρητη την οποια και κατέλαβαν ιδρυοντας Εμιράτο στο νησι το επομενο ετος. Εσκαψαν μια βαθια τάφρο και εκτισαν φρουριο και πολη πισω από αυτην η οποια πηρε το ονομα της από την ταφρο που εσκαψαν οι Αραβες. Χανδαξ.
Όταν έμαθε ο Μιχαηλ τα νεα για την κατάληψη της Κρήτης ανέθεσε στον Στρατηγό των Ανατολικών Φωτεινό να ερευνησει και να μαθει τι ακριβως εχει συμβει και να προτεινει την στρατηγικη που θα επρεπε να ακολουθηθει για να διωξουν τους Αραβες από το νησι.
Όταν εμαθαν τι ειχε γινει ο Μιχαήλ εστειλε τον Πρωτοσπαθαριο Δαμιανό τον Κομη των Βασιλικων Σταβλων με μεγάλη δυναμη για να διωξουν τους Αραβες.
Στην πρωτη αψιμαχία τραυματιστηκε θανάσιμα ο Κομης Δαμιανος και ο Στρατηγος Φωτεινος ισα που προλαβε να διαφυγει με πλοιο. Η επιχειρηση κατέληξε σε φιάσκο και ο Φωτεινός μετατέθηκε από το Θέμα Ανατολικών στο Θέμα Σικελίας για να αντιμετωπισει τους εκει Αραβες. Ο Φωτεινος ηταν φιλος του Μιχαήλ και για αυτό δεν τιμωρηθηκε αλλα απλα αλλαξε ποστο.
Οι Άραβες από την άλλη με ορμητηριο τον Χάνδακα υπέταξαν ολο το νησι εκτος από την Ελευθερνα η οποια συνέχισε να αντιστέκεται για χρόνια και τελικα οι Αραβες επετρεψαν στους κατοικους της να παραμεινουν χριστιανοι.
Το 823 πέθανε η γυναικα Μιχαήλ η Αυγουστα Θέκλα. Ο Μιχαήλ θέλησε να ζήσει ως χηρος και να μη ξαναπαντρευτει αλλα δεχτηκε ισχυρες πιέσεις από τη Συγκλητο και τους ευγενεις να παρει δευτερη συζυγο.
Τελικα πειστηκε από τα επιχειρηματα τους και παντρεύτηκε την Ευφροσυνη την κόρη του πρωην Αυτοκράτορα Κωνσταντινου ΣΤ’ και της Μαρίας της Αμνια. Ο συγκεκριμένος γάμος προκάλεσε σάλο στην Εκκλησια καθως η Ευφροσυνη ειχε γινει μοναχη και ο Μιχαήλ την εβγαλε από εκει για να την παντρευτει κατά παραβαση των κανονων της Εκκλησιας. Τελικα συμβιβαστηκαν τα πράγματα και εκδοθηκε ειδικη αδεια για το γάμο τους. Και φυσικα δεν την επελεξε τυχαια. Η Ευφροσυνη ως κορη προκατοχου του στο θρονο ειχε ειδικο βάρος και θα προσεθετε legitimacy στη δικη του βασιλεια.
Στο μεταξυ στην Σικελία υπηρετουσε ενας Τουρμάρχης ονοματι Ευφημιος ο οποιος ηταν ερωτευμενος με μια κοπελα η οποια ειχε ζησει στο μοναστηρι ολη της τη ζωη. Δεν μπορουσε να την εχει βασει των Εκκλησιαστικων Κανονων και αυτό τον τρελαινε.
Όταν εμαθε όμως ότι ο Αυτοκράτορας εχοντας το ιδιο προβλημα απλα αγνοησε τους κανονες και εβγαλε την Ευφροσυνη από το μοναστηρι για να την παντρευτει αποφασισε να κανει κατι παρόμοιο. Αν το κανει αυτος τοτε γιατι να μην το κανω κι εγω?
Απηγαγε την συγκεκριμενη κοπέλα και την πηγε σπιτι του. Τα αδέλφια της όμως δεν χαρηκαν καθολου με την απαγωγη της αδελφης τους και ανέφεραν το γεγονος στον Αυτοκράτορα.
Ο Μιχαηλ διέταξε τον Στρατηγο της Σικελίας Κωνσταντινο Σουδα να ερευνησει το θεμα και αν αληθευουν οι κατηγοριες τοτε να κοψει τη μυτη του Ευφημιου.
Ο Ευφημιος που βρισκόταν τοτε σε επιδρομη στις ακτές της Αφρικης ενημερώθηκε για τα καθεκαστα όταν επεστρεψε και στασίασε μαζι με τους στρατιωτες του.
Επιτέθηκε στις Συρακουσες αιφνιδιαστικα και τις κατέλαβε ενώ ο Στρατηγος Σουδας διεφυγε στην Κατάνια.
Από εκει μαζεψε στρατο και τον έστειλε εναντιον του στασιαστη αλλα ο Ευφημιος νικησε και παλι και κατέλαβε και την Κατάνια. Ο Στρατηγος προσπαθησε να δραπετευσει αλλα πιαστηκε και εκτελεστηκε.
Επειδη όμως ηξερε ότι θα ερχοταν μεγαλυτερη δυναμη αποφάσισε να αυτομολησει στους Αραβες και διέφυγε στην Αυλη του Εμιρη της Αφρικης Ζιγιαντ.
Εκει προτεινε στον Εμίρη να τον στηρίξει στην προσπαθεια του να γινει Αυτοκράτορας και σε αντάλλαγμα θα του προσφέρει τη Σικελία.
Ο Εμιρης δέχτηκε και τον αναγνωρισε ως Αυτοκράτορα και εδωσε διαταγη να ναυπηγηθει ισχυρος στόλος για την εισβολη στη Σικελια με τη βοηθεια και των Βερβέρων.
Στις 14 Ιουνιου 827 ο στολος ηταν ετοιμος και στις 17 Ιουνιου εφτασαν στη Μαζάρα της Σικελίας οπου και αποβιβαστηκαν.
Εκει συναντησαν στρατευματα πιστα στον Ευφήμιο αλλα οι Αραβες τους μπερδεψαν με εχθρους και ξεσπασαν αψιμαχιες.
Για να σταματησει το προβλημα ο Ευφημιος διέταξε τους στρατιωτες του να βαλουν διακριτικα στα κράνη τους για να ξεχωριζουν αλλα οι Αραβες ειχαν αρχισει πλεον να κουραζονται με τον Ευφημιο. Ο Αραβας Στρατηγος του Εμίρη δηλωσε ότι θα συνεχισει χωρις αυτόν καθως λιγοτερα προβληματα θα εχει ετσι.
Ο Ευφημιος εχανε τον ελεγχο και πλεον δεν ηταν ο αντιπαλος Αυτοκράτορας του Μιχαηλ αλλα ένα πιονι στα χέρια των Αράβων που αν ηθελαν τον πεταγαν και στη θαλασσα κιολας.
Μετα από λιγο εμφανιστηκε ο Στρατηγος Πλάτων ο νεος κυβερνητης της Σικελίας για να απωθησει τους Αραβες.
Όμως ηττηθηκε και αναγκαστηκε να υποχωρησει στην Καλαβρία οπου θα ανασυντασσε τις δυναμεις του.
Το Παλέρμο παρέμεινε στα χέρια των Βυζαντινων όπως και οι Συρακουσες αλλα ολες οι υπολοιπες πολεις παραδοθηκαν χωρις αντισταση
Ο Αραβας Στρατηγος βαδισε κατά των Συρακουσων αλλα σταματησε όταν δεχτηκε πρεσβεις που του προτειναν να του πληρωσουν φορο για να αποφυγουν την πολιορκια.
Ο Ευφημιος πλεον ειχε μετανιωσει που συμμάχησε με τους Αραβες αλλαξε στρατοπεδο και ανοιξε διαπραγματευσεις με τους Βυζαντινους ενώ επεισε τις Συρακουσες να αντισταθουν.
Ετσι αφου δεν πληρωθηκε ο φορος οι Αραβες πολιορκησαν τις Συρακουσες και η πολιορκια κρατησε μεχρι το 828 οποτε μια επιδημια και η εμφανιστη του Αυτοκρατορικου Στόλου υπο τον Ναυαρχο Θεοδοτο αναγκασαν τους Αραβες να υποχωρησουν.
Μπλοκαρισμένοι από τον Αυτοκρατορικο Στόλο εκαψαν τα πλοια τους και κλειστηκαν στο Φρουριο Μινέο.
Στο μεταξυ ο Ευφημιος αλλαξε και παλι στρατόπεδο και αυτομολησε στους Αραβες για δευτερη φορα και με ορμητηριο το Μινέο χωρισε στα δυο τις δυναμεις τους οπου το πρωτο τμημα κατέλαβε το Ακριτζέντο στα δυτικα ενώ ο Ευφημιος με το δευτερο πολιορκησε την Εννα.
Εκει οι πολιτες του ζητησαν προστασια από τους Αραβες με αντάλλαγμα να τον κανουν αρχοντα της πολης τους.
Ο Ευφημιος δέχτηκε και πηγε στην πολη για διαπραγματευσεις με μονο 2 σωματοφυλακες. Εκει αφησε τους σωματοφυλακες του εξω από την πορτα και μπηκε στην αιθουσα που θα γινονταν οι συνομιλιες βρεθηκε προ μεγάλης εκπληξεως καθως οι αλλοι δυο συνομιλητες του ηταν τα δυο αδέλφια της μοναχης που ειχε απαγαγει πριν καιρο.
Μεσα σε αυτό το δωματιο λοιπον ο Ευφημιος μαχαιρωθηκε μεχρι θανάτου και ετσι εληξε ο αγωνας του για το στέμμα. Αλλα το κακο που ειχε προκαλεσει παρέμεινε καθως οι Αραβες συνεχιζαν να πολεμουν στη Σικελια την οποια τελικα θα καταλαμβαναν καποια χρονια μετα. Ο Θεοδοτος θα τους εδιωχνε από το Ακριτζεντο και τη Σικελια αλλα οι Αραβες θα ξαναγυριζαν μετα από λιγα χρονια και θα κρατουσαν τη Σικελια για 75 χρόνια.
Στα τελη του 828 ο Αυτοκράτορας Μιχαήλ Β’ αρρωστησε και το καλοκαιρι του 829 η αρρώστια του διαγνωστηκε ως δυσεντερια. Αλλα το πιθανοτερο ηταν πως επασχε από καρκινο του εντέρου.
Τελικα στις 2 Οκτωβριου 829 πέθανε και ενταφιαστηκε στο Μαυσωλειο του Ιουστινιανου σε σαρκοφάγο από πράσινο Θεσσαλικο μάρμαρο
Την ιδια μέρα ανακηρυχτηκε Αυτοκράτορας ο 16χρονος γιος του Θεόφιλος και στις προγραμματικες του δηλωσεις καλα τα ελεγε.
Ειχε πει πως ηθελε να αποκτησει φημη ζηλωτη της δικαιοσυνης και αυστηρου εφαρμοστη των νομων. Αλλα αυτό ηταν μονο η κορυφη του παγοβουνου.
Ο Θεοφιλος ηθελε να τιμωρησει τους συνομωτες που πηραν μερος στη δολοφονια του Λεοντα Ε’ (και η οποια εφερε τον πατέρα του στο θρονο) όχι γιατι ηθελε να αποδοθει δικαιοσυνη αλλα για να τρομάξει τον οποιοδηποτε σκεφτοταν να συνομωτησει ενταντιον του.
Ετσι διέταξε οσοι ειχαν τιτλους που τους ειχαν αποδοθει από τον πατέρα του και οσοι ειχαν ευνοηθει από την Βασιλικη Ευαρέσκεια να συγκεντρωθουν στη Μαγναυρα.
Εκει εμφανιστηκε και ο Θεόφιλος και ειπε:
“Λαε μου και κληρονομια μου! Ηταν επιθυμια και θεληση του μακαριτη του πατέρα μου να αποδωσει τιτλους και αξιωματα σε οσους τον βοηθησαν και υποστηριξαν τη βασιλεια του. Δυστυχως όμως τον προλαβαν τα γεγονοτα και δεν μπορεσε ο ιδιος να πραξει αυτό και πεφτει τωρα ο κληρος σε μενα τον διαδοχο του να εκπληρώσω αυτό το χρέος ετσι ώστε να μη φανει αγνωμων στους υποστηρικτες του. Ας βγουν μπροστα οσοι τον βοηθησαν να ανεβει στο θρόνο και να λαβουν τη δικαια ανταμοιβη τους”
Τοτε βγηκαν από το πληθος οι συνομωτες που ειχαν δολοφονησει τον Λέοντα Ε’ και στάθηκαν μπροστα στον Αυτοκράτορα.
Ο Θεόφιλος τοτε ειπε:
“Eπαρχε της Πολης! Εξουσια εχεις από το Θεο και από τη Μεγαλειοτητα μου να δικαζεις και να επιβραβευεις κοσμο αναλογα με τις πράξεις τους. Αυτοι εδώ όχι μονο εβαψαν τα χέρια τους στο αιμα αλλα εσφαξαν τον χρισμένο Αυθέντη και Δεσπότη τους εμπροσθεν του Αγιου Θυσιαστηριου!”
O Eπαρχος αμεσως καλεσε τη φρουρα και συνέλαβε τους συνομώτες οι οποιοι εκτελεστηκαν την ιδια μέρα.
Αμεσως μετα διέλυσε τη συνεδριαση και εφυγε και οι Συγκλητικοι με τους ευγενεις εμειναν αφωνοι λεγοντας πως δεν θα ξεμπλεξουν ευκολα με αυτόν.
Στο μεταξυ η μητρια του η Ευφροσύνη τον πιεζε να παντρευτει. Ο Θεοφιλος εκανε τον δυσκολο αλλα τελικα πείστηκε να διοργανωθουν Καλλιστεια και να επιλεξει ο ιδιος τη συζυγο του αναμεσα στις ευγενεις παρθένες που θα ερχοντουσαν.
Τη διοργάνωση των Καλλιστειων ανέλαβε η Βασιλομητωρ Ευφροσυνη η οποια εστειλε Βασιλικους Μανδάτωρες σε κάθε γωνια της Αυτοκρατοριας για να αναζητήσουν παρθενες ευγενους καταγωγης όχι μεγαλυτερες από 16 ετών.
Οι Μανδάτωρες επισκεπτονταν ανα 2 τα σπιτια των ευγενων της κάθε περιοχης και ζητουσαν να μαθουν εάν εχουν κορες εως 16 ετων που να πληρουσαν τα χαρακτηριστικα που ειχε θεσει η Βασιλομητωρ (ειχαν ολοκληρη λιστα που επρεπε να τσεκαρουν σε όλα τικ για να περάσει στην επομενη φάση)
Εάν υπηρχε κοπελα της παντρειας στο σπιτι την εξεταζαν με βαση τον καταλογο που ειχαν.
Εάν πληρουσε ολες τις προυποθέσεις τοτε εμενε μονο ένα τελευταιο τεστ.
Οι μανδάτωρες ειχαν μαζι τους και ένα μετάξινο πορφυρο γυναικειο υποδημα το οποιο δοκιμαζαν στην υποψήφια νυφη.
Εάν το υποδημα ταιριαζε τελεια στο ποδι της κοπέλας τοτε περνουσε στην επομενη φάση και θα επρεπε να ερθει στην Κωνσταντινουπολη συγκεκριμένη μερα για να λαβει μερος στα Καλλιστεια.
Αν ηταν πολύ μικρο ή πολύ μεγάλο τοτε η κοπελα εμενε εκτος Καλλιστειων ακομα και αν πληρουσε ολο τον κατάλογο της Βασιλομητωρος.
Ακομα και εκει βεβαια επρεπε να παρουν την εγκριση της Βασιλομήτωρος Ευφροσυνης πριν παρουσιαστουν η οποια επιθεωρουσε το σώμα τους για ψεγάδια και το αν ηταν αρκετα δυνατες για να γεννησουν παιδια.
Οσες επαιρναν την εγκριση της Βασιλομητωρος τις επαιρναν οι υπηρέτριες για λουτρο, καλλωπισμο, φτιαξιμο, ντυσιμο και όλα τα σχετικα. Οσες απορριπτονταν εφευγαν την ιδια μερα για τα σπιτια τους.
Ο Θεοφιλος φυσικα απαγορευοταν να τις δει πριν τη μερα των Καλλιστειων.
Όταν ολες ηταν ετοιμες εμπαιναν στη σειρα για να τις δει και ο Θεόφιλος.
Μολις ο Θεόφιλος μπηκε στην αιθουσα επρεπε να πεσουν ολες στα γονατα και να τον προσκυνησουν.
Εκεινη τη στιγμη η Βασιλομητωρ Ευφροσυνη δινει στον Θεόφιλο ένα χρυσο μηλο με την επιγραφη “Tη Καλλιστει” για να το δώσει σε αυτή που θα επιλεξει επικυρωνοντας ετσι την εκλογη του.
Ο Θεοφιλος κανει νοημα να σηκωθουν και τις επιθεωρει κρατοντας το μηλο. Είναι ελευθερος να κανει οσες ερωτησεις θελει. Η και καμια αν το κρινει απαραιτητο.
Καποια στιγμη φτάνει μπροστα στην Κασσία η οποια ηταν η ωραιοτερη από ολες και η επιλογη της μητριας του (αυτό δεν το ηξερε ο Θεοφιλος αλλα η Ευφροσυνη ηθελε ο Θεοφιλος να επιλεξει την Κασσια καθως την ειχε εντυπωσιασει και σωματικα αλλα και διανοητικα).
Αλλα και ο Θεοφιλος δεν πηγαινε πισω. Εμεινε εκστατικος μπροστα στην ομορφιά της νεαρης Κασσίας.
Αλλα η ομορφια ηταν μονο το μισο μερος. Ηθελε να δει αν θα είναι πιστη και υπακουη συζυγος πανω από όλα.
Ετσι της λεει :
“Eκ γυναικος ερρυει τα φαυλα”
Για να δει αν θα του απαντησει και τι θα του πει αν επιλεξει να μιλησει.
Αλλα η Κασσία που μπορει να ηταν πιτσιρικα αλλα ηταν ανεξαρτητο πνευμα και γλωσσου σηκωσε το κεφάλι τον κοιταξε στα μάτια και ειπε:
“Και εκ γυναικος τα κρειττω”
O Θεοφιλος αλλαξε 10 χρωματα. Όχι μονο του απαντησε κοιτωντας τον στα μάτια αλλα του εβγαλε και γλωσσα και του την ειπε κιολας κανοντας τον περιγελο στην Αυλη.
Βγάζοντας καπνους από τα αυτια τσαντισμένος οσο δεν παιρνει δίνει το μηλο στη διπλανη της Κασσιας την Θεοδώρα η οποια του φανηκε πολύ πιο ταπεινη μιας και δεν σηκωσε τα ματια της από το πατωμα ουτε για ένα λεπτο.
Ετσι επελέγη η Θεοδώρα η κορη του Δρουγγάριου Μαρινου (ο οποιος ειχε πεθανει 1 χρονο πριν) και της Θεοκτίστης για νεα Αυγουστα.
Στις 5 Ιουνιου 830 ο Θεοφιλος εστεψε την Θεοδώρα Αυγουστα στο Παρεκκλησι του Αγιου Στεφάνου και την ιδια μέρα εγινε και ο γάμος στην Αγια Σοφία.
Συνεχιζεται….
Καραμελίτσα Ελα σου εχω και αλλο φεμινιστικο προτυπο (και καλα) την Κασσια/Κασσιανη που την ειπε στο Θεοφιλο. Επισης θελω σχολιο και για τη διαδικασια επιλογης νυφης για τον Αυτοκράτορα.

Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.