Σελίδα 2 από 3

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 11 Απρ 2018, 18:27
από Juno
Εικόνα

https://artic.gr/ypotagi-houellebecq-michel/53018/
Η "Υποταγή" του Michel Houellebecq από το βιβλιοπωλείο της Εστίας


Η Υποταγή του Michel Houellebecq λαμβάνει χώρα στη Γαλλία του 2022, μα η πραγματικότητα της φαντάζει τόσο μακρινή, σχεδόν ασύλληπτη. Είναι δυνατόν ο Δυτικός πολιτισμός, που με τόσο κόπο και θυσίες χτίστηκε, να καταρρεύσει χωρίς να βρει την παραμικρή αντίσταση; Είναι δυνατόν τη θέση του να πάρει μια πατριαρχική μουσουλμανική κοινωνία που ολοένα αναπτύσσεται και στοχεύει να χτίσει μια αυτοκρατορία με βάση το Ισλάμ; Και είναι, τέλος, δυνατόν, όλα αυτά να συμβαίνουν στη Γαλλία, το κέντρο του πολιτισμού;

«Είναι η υποταγή», είπε απαλά ο Ρεντιζέ. «Η ανατρεπτική και απλή ιδέα, που ως τότε δεν είχε ποτέ εκφραστεί με τόση δύναμη, ότι το απόγειο της ανθρώπινης ευτυχίας έγκειται στην απόλυτη υποταγή». Σε μια Γαλλία αρκετά κοντινή στη σημερινή, ένας άντρας ακολουθεί πανεπιστημιακή καριέρα. Η διδασκαλία τον ενδιαφέρει ελάχιστα, προσδοκά μια βαρετή αλλά ήρεμη ζωή, μακριά από τα μεγάλα ιστορικά δρώμενα. Ωστόσο, οι δυνάμεις που δρουν στη χώρα έχουν διασπάσει το πολιτικό σύστημα, επιφέροντας τελικά την κατάρρευσή του. Αυτή η ενδόρρηξη χωρίς αναταράξεις, χωρίς αληθινή επανάσταση, εξελίσσεται σαν εφιάλτης. Το ταλέντο του συγγραφέα, η οραματική του δύναμη, μας παρασύρουν σε ένα αμφίσημο και ολισθηρό έδαφος· το βλέμμα του στον γηράσκοντα πολιτισμό μας κάνει να συνυπάρχουν σε αυτό το μυθιστόρημα ποιητικές διοράσεις, κωμικές σκηνές και μια μοιρολατρική μελαγχολία. Ένας συναρπαστικός πολιτικός και ηθικός μύθος.
-από το οπισθόφυλλο του βιβλίου



Υποταγή

Ο Μισέλ Ουελμπέκ γράφει για έναν αποξενωμένο, μοναχικό και κάπως κυνικό Γάλλο καθηγητή του Πανεπιστημίου Σορβώνη ΙΙΙ, τον Φρανσουά. Ο αναγνώστης είναι μάρτυρας των πιο ενδόμυχων σκέψεων του Φρανσουά σε ό,τι αφορά τη ζωή του, τη δουλειά του, την πολιτική σκηνή της Γαλλίας και τις σεξουαλικές του δραστηριότητες. Η ιστορία ξεδιπλώνεται σε πρώτο πρόσωπο και οι εξελίξεις συμβαίνουν μπροστά στα μάτια του Φρανσουά, ο οποίος, όπως όλοι οι συμπολίτες του, παρατηρεί ανήμπορος τις εφιαλτικές μεταβολές του ως τότε κόσμου του. Προσπαθεί, μάλιστα, να βρει μια σύνδεση ανάμεσα στη δική του ζωή και σε αυτή του Ουσιμάνς, του αγαπημένου του συγγραφέα.

Μετά από πολλές προσπάθειες της μουσουλμανικής κοινότητας στη Γαλλία να εισέλθει στο πολιτικό προσκήνιο, η Μουσουλμανική Αδελφότητα κατάφερε τελικά να βρει το έδαφος που χρειαζόταν για να ανέβει. Στις εκλογές που λαμβάνουν χώρα στο «παρόν» του βιβλίου, οι Γάλλοι πολίτες παρακολουθούν σαν ακινητοποιημένοι τη νίκη της Αδελφότητας, την κατάρρευση του δυτικού κόσμου όπως τον ήξεραν και την ανάδειξη ενός ισλαμικού καθεστώτος. Το καθεστώς αυτό, φυσικά, δε θα μπορούσε να βρει έδαφος αν ο «αψεγάδιαστος» δυτικός πολιτισμός δεν ήταν γεμάτος ρωγμές και δεν έμπαζε από παντού.

Ο Φρανσουά είδε άμεσα τις επιπτώσεις του εκλογικού αποτελέσματος στην προσωπική ζωή του ίδιου και των γύρω του. Έχασε τη θέση του στο Πανεπιστήμιο, μα η αποζημίωσή του ήταν αδρή. Η Εβραία φίλη του μετακόμισε στο Ισραήλ για να προστατευθεί από τις εξελίξεις. Συνάδελφοί του παντρεύτηκαν φοιτήτριές τους χρησιμοποιώντας προξενήτρες. Ο ίδιος στεκόταν σαν παρατηρητής των γεγονότων, χωρίς να θέλει ούτε να μπορεί να κάνει κάτι για να αλλάξει την πορεία. Τόσο εύκολο ήταν, λοιπόν, να διαλυθεί ένας κόσμος χτισμένος σε τόσο σαθρά θεμέλια.



Η Γαλλία υπό ισλαμικό καθεστώς

Η αλλαγή του καθεστώτος στη Γαλλία έγινε τόσο σταδιακά με τόσο ανεπαίσθητες μεταβολές στην καθημερινότητα των ανθρώπων, που κανείς δεν ήταν σε θέση να διαμαρτυρηθεί. Ήταν φανερό πως μια νέα χρυσή εποχή απλωνόταν μπροστά στην ευρωπαϊκή ήπειρο, αφού μετά τη Γαλλία, κι άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης και της βόρειας Αφρικής έπαιρναν σειρά. Στόχος της μουσουλμανικής κοινότητας ήταν, καθώς φαίνεται, η δημιουργία μιας δυνατής αυτοκρατορίας στις χώρες γύρω από τη Μεσσόγειο, με κοινό σημείο τη λατρεία του Αλλάχ.

Κάθε Ευρωπαίος εισήχθη έτσι σε μια εποχή γεμάτη ηθικές αξίες και αρχές, που τόσο του είχαν λείψει ως έρμαιο του καπιταλισμού και του καταναλωτισμού. Οι γυναίκες δεν θα εργάζονταν πια, το βάρος της εργασίας έπεφτε βαρύ στους ώμους του άντρα. Όποιου η δουλειά δεν ανταποκρινόταν στις διδαχές του Αλλάχ θα αποσσυρόταν, χωρίς όμως να μείνει παραπονεμένος οικονομικά. Οι φούστες θα απαγορεύονταν ως σύμβολο ξεπεσμού. Κάθε άντρας θα είχε δικαίωμα να έχει πάνω από μία γυναίκες, υποταγμένες στις επιθυμίες του. Άντρες και γυναίκες θα ήταν υποταγμένοι στο θέλημα του Αλλάχ, του μεγάλου ηθικού δικαστή. Η Χριστιανική πίστη δε θα ήταν πλέον επίκαιρη. Η πίστη στις δυτικές αξίες (ή στην έλλειψη αυτών) θα ακουγόταν σαν παλιό αστείο. Αυτό που θα απέμενε θα ήταν η απόλυτη υποταγή. Υποταγή χωρίς κανέναν φόβο. Το Ισλάμ θα φρόντιζε για τα πάντα…



Η αποδοχή του συγγραφέα από τους αναγνώστες

Ο Μισέλ Ουελμπέκ είναι ένας ιδιαίτερα αμφιλεγόμενος συγγραφέας που δεν προσπαθεί να γίνει συμπαθής στο κοινό του. Συχνά έχει κατηγορηθεί για μισογυνισμό, ρατσισμό και αντι-ισλαμιστική διάθεση.

Στην πραγματικότητα, είναι ένας συγγραφέας με διάθεση για αυτο-κριτική και ειρωνικού περιεχομένου έργο, με μεγάλη δόση υπερβολής. Ναι, στο βιβλίο του, το Ισλάμ καταλαμβάνει τη Γαλλία, αλλά δεν απεικονίζεται ως σατανικό ή καταπιεστικό. Σίγουρα, ο Ουελμπέκ το παρουσιάζει σαν κάτι πολύ πιο αβλαβές από τον Χριστιανισμό κατά την εποχή μετά την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία 1600 χρόνια πριν.

Όχι, στόχος του Ουελμπέκ δεν είναι να επιτεθεί με μίσος κατά των Μουσουλμάνων ή των γυναικών. Σκοπός του είναι να σατιρίσει τους Γάλλους διανοούμενους, τους εφησυχασμένους και μη σκεπτόμενους πολίτες της Δύσης, που έχουν εγκαταλείψει κάθε μορφή παράδοσης στο βωμό του χρήματος, τους Ευρωπαίους που δεν έχουν επαφή με τις ρίζες τους και που δεν μπορούν να διαμορφώσουν αληθινές ανθρώπινες σχέσεις. Ο Ουελμπέκ, με άλλα λόγια, επιτίθεται με σατυρικό και προφητικό τρόπο στην ξεπεσμένη δυτική κουλτούρα, που μπορεί να επιτρέψει σε οτιδήποτε να την διαλύσει, χωρίς να έχει τη δύναμη να καταβάλλει την παραμικρή υποτυπώδη προσπάθεια.

Ταυτόχρονα, όμως, δε θεοποιεί το Ισλάμ. Τυχαίνει απλά στον κόσμο του βιβλίου του (τον όχι τόσο εξωπραγματικό) να είναι η θρησκεία που βρέθηκε στο κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή. Η θρησκεία που κατάφερε αξιοποιήσει όποια «τρύπα» βρήκε για να εισέλθει στην πολιτική σκηνή της Ευρώπης με απώτερο σκοπό να την εξουσιάσει. Γιατί, τελικά και σύμφωνα με τα λόγια του Αγιατολάχ Χομεϊνί που σοφά χρησιμοποιεί ο Ουελμπέκ στο βιβλίο του, «αν το Ισλάμ δεν είναι πολιτικό, δεν είναι τίποτα».

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 15 Απρ 2018, 13:47
από Πηγαδίσιος
Juno έγραψε: 11 Απρ 2018, 18:27

δεν ειναι κακο
αλλα ζητησα να διαλεξετε απο την λιστα με τα βιβλια που ηδη εχω

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 15 Απρ 2018, 16:41
από Juno
Πότε το είπα αυτό;

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 15 Απρ 2018, 21:33
από Custom_F
σατιρα κατω κοσμου λουκιανου
θεραπεια της ψυχης επικουρος

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 15 Απρ 2018, 23:30
από Πηγαδίσιος
το τελειωσα του Λουκιανου

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 15 Οκτ 2019, 12:00
από relativer777
Σε όποιον αρέσει η περιπετια στην κλασική λογοτεχνία
Του προτείνω Το Βιβλίο του Παραδείσου.
Το έχω βρεί καταπληκτικό μυθιστόρημα.

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 16 Οκτ 2019, 09:25
από Άλεξλαμπ
Διαβάζω από την ευαίσθητη πένα του Jeffrey Eugenidis το εξαίσιο virgin suicides. Ένας μακάβριος ύμνος στην εφηβεία που διέπεται από βαθύ μυστικισμό.

Εικόνα

Να συμπληρώσω ότι το βιβλίο διασκευάστηκε για τη μεγάη οθόνη και σκηνοθετήθηκε από την Σοφία Κόπολα (μια από τις μεγαλύτερες σκηνοθέτιδες της εποχής μας) με υπέροχη μουσική υπόκρουση από τους air. Παραθέτω ένα κομμάτι που συνοψίζει μέσα από την αφήγηση την ουσία του έργου.




Everyone dated the demise of our neighborhood from the suicides of the Lisbon girls.
People saw their clairvoyance in the wiped-out elms and harsh sunlight.
Some thought the torture tearing the Lisbon girls pointed to a simple refusal to accept the world as it was handed down to them:
So full of flaws.
But the only thing we are certain of after all these years is the insufficiency of explenation.
"Obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl."
The Lisbon girls were 13, Cecillia, 14, Lux, 15, Bonnie, 16, Mary, and 17, Therese.
No one could understand how Mrs. Lisbon and Mr. Lisbon, our math teacher, had produced such beautiful creatures.
From that time on, the Lisbon house began to change.
Almost every day, and even when she wasn't keeping an eye on Cecilia,
Lux would suntan on her towel wearing a swimsuit that caused the knife-sharpener to give her a 15-minute demonstration for free.
The only reliable boy who got to know Lux was Trip Fontaine
For only 18 months before the suicides had emerged from baby fat
To the delight of girls and mothers alike.
But few anticipated it would be so drastic.
The girls were pulled out of school, and Mrs. Lisbon shut the house for maximum security isolation.
The girls' only contact with the outside world was through the catalogs
They ordered that started to fill the Lisbon's mailbox with pictures of high-end fashions and brochures for exotic vacations.
Unable to go anywhere, the girls traveled in their imaginations:
To gold-tipped Siamese temples or past an old man, the leaf broom tidying the maw carpeted speck of Japan.
And Cecelia hadn't died. She was a bride in Calcutta.
Collecting everything we could of theirs, we couldn't get the Lisbon girls out of our minds, but they were slipping away.
The colours of their eyes were fading, along with exact locations of moles and dimples.
From five, they had become four, and they were all, the living and the dead, become shadows.
We would have lost them completely if the girls hadn't contacted us.
Lux was the last to go.
Fleeing from the house, we forgot to stop at the garage.
After the suicide free-for-all, Mr. and Mrs. Lisbon gave up any attempt to lead a normal life.
They had Mr. Hedly pack up the house, selling what furniture he could at a garage sale.
Everyone went just to look.
Our parents did not buy used furniture, and they certainly didn't buy furniture tainted by death.
We of course took the family photos that were put out with the trash.
Mr. Lisbon put the house on the market, and it was sold to a young couple from Boston.
It didn't matter in the end how old they had been, or that they were girls.
But only that we had loved them, and that they hadn't heard us calling; still do not hear us.
Calling them out of those rooms where they went to be alone for all time. alone in suicide,
Which is deeper than death,
And where we will never find the pieces to put them back together.

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 16 Οκτ 2019, 15:07
από the comet the course the tail
Άλεξλαμπ έγραψε: 16 Οκτ 2019, 09:25 Να συμπληρώσω ότι το βιβλίο διασκευάστηκε για τη μεγάη οθόνη και σκηνοθετήθηκε από την Σοφία Κόπολα (μια από τις μεγαλύτερες σκηνοθέτιδες της εποχής μας) με υπέροχη μουσική υπόκρουση από τους air. Παραθέτω ένα κομμάτι που συνοψίζει μέσα από την αφήγηση την ουσία του έργου.


φίλε Αλέξη, εγώ πήρα πρώτα το cd που μου άρεσε πολύ και μετά από 20 χρόνια είδα την ταινία, φέτος! :fp:
το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει.

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 17 Οκτ 2019, 09:00
από Άλεξλαμπ
the comet the course the tail έγραψε: 16 Οκτ 2019, 15:07
Άλεξλαμπ έγραψε: 16 Οκτ 2019, 09:25 Να συμπληρώσω ότι το βιβλίο διασκευάστηκε για τη μεγάη οθόνη και σκηνοθετήθηκε από την Σοφία Κόπολα (μια από τις μεγαλύτερες σκηνοθέτιδες της εποχής μας) με υπέροχη μουσική υπόκρουση από τους air. Παραθέτω ένα κομμάτι που συνοψίζει μέσα από την αφήγηση την ουσία του έργου.


φίλε Αλέξη, εγώ πήρα πρώτα το cd που μου άρεσε πολύ και μετά από 20 χρόνια είδα την ταινία, φέτος! :fp:
το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει.
:) Είμαι φίλη Αλεξάνδρα. Εγώ είδα την ταινία πριν πολλά χρόνια. Θυμάμαι ότι μου είχε αρέσει πολύ. Διαβάζω τώρα το βιβλίο.

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 17 Οκτ 2019, 23:47
από Ορέστης 35
Φαινεται πολυ ομορφο!

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 18 Οκτ 2019, 11:17
από Μπίστης
Μου φάνηκε και μου φαίνεται υπερβολική η εξάρτηση που έχουν οι γκόμενες από τις σχέσεις. Είδα την ταινία γιατί συπαθώ το Σοφάκι και τις πρωταγωνίστριες αλλά μάλλον ήμουν πιτσιρίκι και αθώος γιατί απλώς κάτι με ενοχλούσε ενώ τώρα θα μου ήταν ανυπόφορη.

Εννοείται μακριά από το βιβλίο και το χάσιμο χρόνου. Στραφείτε στην λογοτεχνία

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 18 Οκτ 2019, 11:25
από perseus
Αν και θα διαβαζα κατι τωρα θα ξαναδιάβαζα Πόε.

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 18 Οκτ 2019, 11:36
από Kiki mat
Εγώ δεν ξέρω τι να διαβάσω . Κάτι ανάλαφρο θέλω .Να πηγαίνουν να έρχονται και να αγαπιούνται οι ήρωες.

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 19 Οκτ 2019, 12:53
από Kiki mat
Σύστηνω Αρλεκιν για όλους

Re: τι να διαβασω;

Δημοσιεύτηκε: 19 Οκτ 2019, 21:21
από relativer777
Κήποι από φώς