Re: Καλύτερη ταινία του Σπίλμπεργκ
Δημοσιεύτηκε: 19 Ιουν 2018, 14:34
Προσωπικά ψήφισα με αυτήν την σειρά:
Τα Σαγόνια του Καρχαρία
Τζουράσικ Παρκ
Οι Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού
ΕΤ ο Εξωγήινος
Η Τελευταία Σταυροφορία
Η Τελευταία Σταυροφορία είναι ο ορισμός της Χολιγουντιανής, ρομαντικής περιπέτειας. Εξαιρετικές ερμηνείες, χιούμορ, δράση και στο προσκήνιο ένα θρησκευτικό μυστήριο, που ενέπνευσε πραγματικά χιλιάδες βιβλία, ταινίες και βιντεοπαιχνίδια (με πρώτο και καλύτερο το Broken Sword).
Ο ΕΤ είναι ο ορισμός του Σπίλμπεργκ. Το καθρέφτισμά του. Γι' αυτό βέβαια και η σκηνή με το ποδήλατο είναι το λογότυπο της εταιρείας του. Περιπέτεια με παιδιά, εξωγήινους, συναίσθημα, μυστήριο, παραμυθένια μαγεία. Είναι το μαγικό άγγιγμα του Σπίλμπεργκ. Αλλά πιστεύω ότι δύσκολα στέκεται σήμερα, για διάφορους λόγους. Πέρα από την 80's αισθητική του, που σώζεται κάπως από την πρόσφατη, νοσταλγική αναβίωσή της, έχει τεχνικά θέματα και αυτή η λάμψη και μαγεία που είχε τότε φαντάζει πλέον παλιομοδίτικη και ξεπερασμένη.
Οι Κυνηγοί της Χαμένοι Κιβωτού είναι η τέλεια δομημένη περιπέτεια. Έχει όλα τα πράγματα στον σωστό βαθμό, ακόμα και τα κλισέ της και τους καρικατουρίστικους κακούς της. Αντέχει στον χρόνο και βλέπεται άνετα και σήμερα. Είναι ο ρόλος που σημάδεψε την καριέρα του Χάρισον Φορντ και έδωσε έναν από τους πιο εμβληματικούς ήρωες του κινηματογράφου.
Το Τζουράσικ Παρκ είναι ένα τεχνικό θαύμα. Όχι μόνο από την άποψη της απεικόνισης των δεινοσαύρων, αλλά από κάθε τεχνική άποψη. Ο ρυθμός της ταινίας είναι δομημένος στα πρότυπα του Τα Σαγόνια του Καρχαρία, όπου η δράση ξεκινάει από την μέση της ταινίας και μετά. Είναι η πρώτη και μόνη ταινία με δεινόσαυρους που είναι επιστημονικά σχεδόν άρτια. Ο Σπίλμπεργκ απέρριψε μόλις μία πρόταση του επιστημονικού του συμβούλου, το να έχουν οι δεινόσαυροι παρδαλά χρώματα. Οι κινήσεις των πλασμάτων είναι μηχανικά τέλειες, πράγμα που δεν έχει ξανασυμβεί ούτε καν στις συνέχειες της σειράς*. Ο Σπίλμπεργκ είναι ο μόνος που σεβάστηκε την επιστήμη και την φυσική πραγματικότητα και δεν έβαλε τους δεινόσαυρούς του να κάνουν πράγματα που θα ήταν τεχνικά αδύνατον να κάνουν. Οι δεινόσαυροι για πρώτη και τελευταία φορά εμφανίζονται να ενεργούν σαν αληθινά ζώα κι όχι σαν τέρατα/μπαμπούλες που μόνο σκοπό έχουν να κυνηγήσουν τους πρωταγωνιστές. Ο ρυθμός είναι άψογος, οι ερμηνείες είναι καλές, η ιστορία πιστευτή και με ένα υπόβαθρο σοβαρό, που δεν έχει ξαναϋπάρξει σε ταινία με δεινόσαυρους. Η πλοκή είναι έτσι δομημένη ώστε οι αντιδράσεις των πρωταγωνιστών να συμπίπτουν με των θεατών. Οι πρωταγωνιστές παθαίνουν την πλάκα τους όταν βλέπουν για πρώτη φορά ζωντανό δεινόσαυρο, που καθρεφτίζει την αντίδραση των θεατών που βλέπουν για πρώτη φορά αληθοφανή απεικόνιση δεινοσαύρου. Δεν υπάρχουν χαζά κλισέ και κιτς ατάκες. Η μουσική είναι απλά τέλεια. Η ταινία πήρε 3 χρόνια για να γίνει κι αυτό φαίνεται στην κάθε λεπτομέρεια.
Τα Σαγόνια του Καρχαρία όμως είναι μακράν η καλύτερη ταινία του Σπίλμπεργκ. Αν και υπάρχουν άτομα που και μόνο στο άκουσμα του τίτλου θεωρούν ότι είναι ταινία ποπ κορν, σπλάτερ ή b-movie, στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του κινηματογράφου. Οι σκηνές, τα πλάνα, η δομή της ταινίας, έχουν κάτι από Χίτσκοκ -τον οποίο ο Σπίλμπεργκ λάτρευε-, ο ρυθμός (pacing) είναι υποδειγματικός, οι ερμηνείες των τριών πρωταγωνιστών εξαιρετικές, η μουσική απίστευτα ταιριαστή, η ατμόσφαιρα τέλεια. Κάθε σκηνή είναι ένα ποίημα, αριστοτεχνικά δομημένο. Η περιγραφή του βυθίσματος του Ιντιανάπολις, από τον Ρόμπερτ Σο είναι μια από τις ωραιότερες σκηνές του κινηματογράφου, υπόδειγμα στο πώς να δημιουργήσεις ατμόσφαιρα και ένταση μόνο με αφήγηση, παίζοντας με την ένταση της μουσικής, τους ήχους υποβάθρου και τον φωτισμό. Στα συν ότι η ταινία δεν γερνάει ποτέ. Ίσως φταίει ότι γυρίστηκε σε παραλία και καλοκαίρι, αλλά δεν προδίδει την εποχή της, δεν αναδίδει ατμόσφαιρα 70s ή τίποτα κιτς. Βλέπεται ανετότατα και σήμερα και είναι θαύμα που βασίστηκε σε ένα βιβλίο το οποίο είναι τρισάθλιο. Μπορεί να μην έχει τα χαρακτηριστικά σημάδια ταινίας του Σπίλμπεργκ (είναι σαν να την σκηνοθέτησε άλλος), αλλά είναι σίγουρα ένα επικό αριστούργημα.
* Ο Χαμένος Κόσμος είναι πολύ κοντά, αλλά έχει ατέλειες στην ρεαλιστική απεικόνιση της κίνησης.
Τα Σαγόνια του Καρχαρία
Τζουράσικ Παρκ
Οι Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού
ΕΤ ο Εξωγήινος
Η Τελευταία Σταυροφορία
Η Τελευταία Σταυροφορία είναι ο ορισμός της Χολιγουντιανής, ρομαντικής περιπέτειας. Εξαιρετικές ερμηνείες, χιούμορ, δράση και στο προσκήνιο ένα θρησκευτικό μυστήριο, που ενέπνευσε πραγματικά χιλιάδες βιβλία, ταινίες και βιντεοπαιχνίδια (με πρώτο και καλύτερο το Broken Sword).
Ο ΕΤ είναι ο ορισμός του Σπίλμπεργκ. Το καθρέφτισμά του. Γι' αυτό βέβαια και η σκηνή με το ποδήλατο είναι το λογότυπο της εταιρείας του. Περιπέτεια με παιδιά, εξωγήινους, συναίσθημα, μυστήριο, παραμυθένια μαγεία. Είναι το μαγικό άγγιγμα του Σπίλμπεργκ. Αλλά πιστεύω ότι δύσκολα στέκεται σήμερα, για διάφορους λόγους. Πέρα από την 80's αισθητική του, που σώζεται κάπως από την πρόσφατη, νοσταλγική αναβίωσή της, έχει τεχνικά θέματα και αυτή η λάμψη και μαγεία που είχε τότε φαντάζει πλέον παλιομοδίτικη και ξεπερασμένη.
Οι Κυνηγοί της Χαμένοι Κιβωτού είναι η τέλεια δομημένη περιπέτεια. Έχει όλα τα πράγματα στον σωστό βαθμό, ακόμα και τα κλισέ της και τους καρικατουρίστικους κακούς της. Αντέχει στον χρόνο και βλέπεται άνετα και σήμερα. Είναι ο ρόλος που σημάδεψε την καριέρα του Χάρισον Φορντ και έδωσε έναν από τους πιο εμβληματικούς ήρωες του κινηματογράφου.
Το Τζουράσικ Παρκ είναι ένα τεχνικό θαύμα. Όχι μόνο από την άποψη της απεικόνισης των δεινοσαύρων, αλλά από κάθε τεχνική άποψη. Ο ρυθμός της ταινίας είναι δομημένος στα πρότυπα του Τα Σαγόνια του Καρχαρία, όπου η δράση ξεκινάει από την μέση της ταινίας και μετά. Είναι η πρώτη και μόνη ταινία με δεινόσαυρους που είναι επιστημονικά σχεδόν άρτια. Ο Σπίλμπεργκ απέρριψε μόλις μία πρόταση του επιστημονικού του συμβούλου, το να έχουν οι δεινόσαυροι παρδαλά χρώματα. Οι κινήσεις των πλασμάτων είναι μηχανικά τέλειες, πράγμα που δεν έχει ξανασυμβεί ούτε καν στις συνέχειες της σειράς*. Ο Σπίλμπεργκ είναι ο μόνος που σεβάστηκε την επιστήμη και την φυσική πραγματικότητα και δεν έβαλε τους δεινόσαυρούς του να κάνουν πράγματα που θα ήταν τεχνικά αδύνατον να κάνουν. Οι δεινόσαυροι για πρώτη και τελευταία φορά εμφανίζονται να ενεργούν σαν αληθινά ζώα κι όχι σαν τέρατα/μπαμπούλες που μόνο σκοπό έχουν να κυνηγήσουν τους πρωταγωνιστές. Ο ρυθμός είναι άψογος, οι ερμηνείες είναι καλές, η ιστορία πιστευτή και με ένα υπόβαθρο σοβαρό, που δεν έχει ξαναϋπάρξει σε ταινία με δεινόσαυρους. Η πλοκή είναι έτσι δομημένη ώστε οι αντιδράσεις των πρωταγωνιστών να συμπίπτουν με των θεατών. Οι πρωταγωνιστές παθαίνουν την πλάκα τους όταν βλέπουν για πρώτη φορά ζωντανό δεινόσαυρο, που καθρεφτίζει την αντίδραση των θεατών που βλέπουν για πρώτη φορά αληθοφανή απεικόνιση δεινοσαύρου. Δεν υπάρχουν χαζά κλισέ και κιτς ατάκες. Η μουσική είναι απλά τέλεια. Η ταινία πήρε 3 χρόνια για να γίνει κι αυτό φαίνεται στην κάθε λεπτομέρεια.
Τα Σαγόνια του Καρχαρία όμως είναι μακράν η καλύτερη ταινία του Σπίλμπεργκ. Αν και υπάρχουν άτομα που και μόνο στο άκουσμα του τίτλου θεωρούν ότι είναι ταινία ποπ κορν, σπλάτερ ή b-movie, στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του κινηματογράφου. Οι σκηνές, τα πλάνα, η δομή της ταινίας, έχουν κάτι από Χίτσκοκ -τον οποίο ο Σπίλμπεργκ λάτρευε-, ο ρυθμός (pacing) είναι υποδειγματικός, οι ερμηνείες των τριών πρωταγωνιστών εξαιρετικές, η μουσική απίστευτα ταιριαστή, η ατμόσφαιρα τέλεια. Κάθε σκηνή είναι ένα ποίημα, αριστοτεχνικά δομημένο. Η περιγραφή του βυθίσματος του Ιντιανάπολις, από τον Ρόμπερτ Σο είναι μια από τις ωραιότερες σκηνές του κινηματογράφου, υπόδειγμα στο πώς να δημιουργήσεις ατμόσφαιρα και ένταση μόνο με αφήγηση, παίζοντας με την ένταση της μουσικής, τους ήχους υποβάθρου και τον φωτισμό. Στα συν ότι η ταινία δεν γερνάει ποτέ. Ίσως φταίει ότι γυρίστηκε σε παραλία και καλοκαίρι, αλλά δεν προδίδει την εποχή της, δεν αναδίδει ατμόσφαιρα 70s ή τίποτα κιτς. Βλέπεται ανετότατα και σήμερα και είναι θαύμα που βασίστηκε σε ένα βιβλίο το οποίο είναι τρισάθλιο. Μπορεί να μην έχει τα χαρακτηριστικά σημάδια ταινίας του Σπίλμπεργκ (είναι σαν να την σκηνοθέτησε άλλος), αλλά είναι σίγουρα ένα επικό αριστούργημα.
* Ο Χαμένος Κόσμος είναι πολύ κοντά, αλλά έχει ατέλειες στην ρεαλιστική απεικόνιση της κίνησης.