ΑΛΛΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΟΥ ΣΤΟΧΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΤΩΝ ΗΠΑ: ΕΒΡΑΙΟΙ, ΜΟΡΜΟΝΟΙ, ΜΑΓΙΣΣΕΣ
ΕΒΡΑΙΟΙ
Λέγεται ότι το φαινόμενο του αντισημιτισμού στις ΗΠΑ δεν έλαβε ποτέ τις τρομακτικές διαστάσεις της Ευρώπης. Αν και αυτή η δήλωση είναι μάλλον αληθής, οι ιστορικοί της Αμερικής έχουν δείξει ότι
δεν υπήρξε ποτέ περίοδος της ιστορίας των ΗΠΑ χωρίς εκδηλώσεις αντισημιτισμού.
Η πρώτη μαρτυρία αντισημιτισμού με θρησκευτική πινελιά μπήκε από την εποχή της εγκατάστασης των Ολλανδών στην αποικία του Νέου Άμστερνταμ. Συγκεκριμένα τον 17ο αιώνα ο Γενικός Διευθυντής της αποικίας Peter Stuyvesant στην προσπάθειά του να διατηρήσει την ισχύ της Αναμορφωτικής Ολλανδικής Εκκλησίας
δεν επέτρεψε την οργάνωση εκκλησιών άλλων δογμάτων και χαρακτήρισε τους Εβραίους «άτιμους, πολύ αποκρουστικούς, μισητούς εχθρούς του Θεού που βλασφημούν το όνομά του».
Η επόμενη εκδήλωση αντισημιτισμού εντοπίζεται στα χρόνια του Αμερικάνικου Εμφύλιου σε μια διαταγή του Αμερικανού στρατηγού των Βόρειων Οδυσσέα Γκραντ. Το 1862 ο Γκραντ εξέδωσε την
γενική διαταγή Νο 11 αποβάλλοντας τους Εβραίους από την περιοχή ελέγχου στο δυτικό Tennessee ενώ ο συνταγματάρχης του χρησιμοποιώντας τον βιβλικό όρο «Ισραηλίτες» τόνιζε ότι πρέπει να μένουν μακριά διότι είναι μια ανυπόφορη ενόχληση!
Αν και μεγάλο μέρος του αμερικάνικου αντισημιτισμού είχε οικονομικά κίνητρα δεν έλλειψαν και οι γελοιογραφίες που συνδύαζαν τον οικονομικό παράγοντα με τον θρησκευτικό. Η μακραίωνη ρετσινιά της σταύρωσης του Ιησού από τους Εβραίους ήταν τυπικό μοτίβο.
Ο αντισημιτισμός έγινε πιο συχνός και έντονος στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Στο διάστημα αυτό ξεχωρίζουν τρεις σοβαρές περιπτώσεις (μέσα από πολλές δυστυχώς). Η πρώτη αφορά
το θανάσιμο λιντσάρισμα του Leo Frank, από μια ομάδα ένοπλων πολιτών το
1915. Ο Leo Frank ήταν επιστάτης εργοστασίου της Ατλάντα στη Georgia στο οποίο βρέθηκε δολοφονημένο και βιασμένο ένα νεαρό 13χρονο κορίτσι. Παρότι αρχικά ο Frank δεν θεωρούνταν ύποπτος, η πίεση της αντισημιτικής κοινής γνώμης ώθησε την αστυνομία να τον συλλάβει. Ο κυβερνήτης μετέτρεψε την ποινή από θάνατο σε ισόβια.
Ο αντισημιτικός όχλος φοβούμενος ότι ο Frank τελικά θα αθωωθεί, πήρε τα όπλα απήγαγε τον Frank από την φυλακή και τον δολοφόνησε κρεμώντας τον από ένα δέντρο. Ανάμεσα στον όχλο ήταν ένας μη χειροτονημένος ιερέας ενώ οι αρχηγοί του όχλου ήταν ιδρυτικά μέλη της μελλοντικής Ku Klux Klan η οποία είναι γνωστή για την φανατική προτεσταντική και αντισημιτική ιδεολογία της.
Η δεύτερη περίπτωση είναι αυτή του
κακόφημου καθολικού ιερέα Charles Coughlin ο οποίος στα τέλη της δεκαετίας του 1930 διακήρυττε την αντισημιτική του προπαγάνδα μέσα από τη ραδιοφωνική του εκπομπή και την εφημερίδα που εξέδιδε με τίτλο
Social Justice προσελκύοντας έως και 15 εκατομμύρια υποστηρικτές! Κατηγορούσε τους Εβραίους για την μεγάλη οικονομική ύφεση της εποχής και για την μπολσεβίκικη επανάσταση!
Κατά τον Coughlin ο μαρξιστικός αθεϊσμός ήταν εβραϊκή συνωμοσία! Μέσω της εφημερίδας του μοίραζε τα «Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών» και στην αρθρογραφία του προσπαθούσε να μιμηθεί τους αντισημιτικούς λόγους του Γιόσεφ Γκέμπελς. Κατηγόρησε τους Εβραίους για το διωγμό τους κατά τη Νύχα των Κρυστάλλων υποστηρίζοντας ότι αυτοί πρώτοι δίωξαν τους χριστιανούς! Η αυξανόμενη ένταση των αντισημιτικών λόγων του στο ραδιόφωνο ανάγκασαν κάποιους σταθμούς της Νέας Υόρκης και του Σικάγο να μην μεταδίδουν το πρόγραμμά του με αποτέλεσμα στη ναζιστική Γερμανία ο Coughlin να γίνει ήρωας!
Το 1938, 2000 πιστοί ακόλουθοι του Coughlin διαδήλωσαν στους δρόμους της Νέας Υόρκης εναντίον των νέων νόμων ασύλου που θα αύξανε τον αριθμό των Εβραίων αποίκων στις ΗΠΑ.
Κεντρικό σύνθημα του χριστιανικού όχλου του Coughlin ήταν «Στείλτε τους Εβραίους από εκεί που ήρθαν μέσα σε βάρκες που να μπάζουν νερά». Άλλη μια ένδειξη ειλικρινούς χριστιανικής αγάπης για τον συνάνθρωπο…
Ο Coughlin υποστήριζε ενεργά μετά το 1936 μια μυστική οργάνωση με την ονομασία
«Χριστιανικό Μέτωπο» που είχε σκοπό την δολοφονία Εβραίων, κομουνιστών και Γερουσιαστών και την εγκαθίδρυση μιας δικτατορίας παρόμοιας με αυτή του Χίτλερ στη Γερμανία. Μετά την εξάρθρωση της εν λόγω οργάνωσης και αργότερα με την επίθεση των Ιαπώνων στο Περλ Χάρμπορ η φήμη και η επιρροή του Charles Coughlin συρρικνώθηκε δραματικά.
Η τρίτη γνωστή περίπτωση σχετίζεται με τη δράση του
αντισημίτη Ευαγγελιστή Gerald Burton Winrod
To 1925 ο Winrod ίδρυσε στο Κάνσας την
χριστιανοφασιστική οργάνωση «Υπερασπιστές της Χριστιανικής Πίστης» η οποία εκτός από τον αντισημιτισμό, περιείχε στην ιδεολογική της ατζέντα
την εναντίωση στη διδασκαλία της εξέλιξης στα δημόσια σχολεία, την εναντίωση στους ομοφυλόφιλους και την υποστήριξη στον φυλετικό διαχωρισμό. Ο Winrod
υποστήριζε με θέρμη την αυθεντικότητα των «Πρωτοκόλλων των Σοφών της Σιών», θεωρούσε τις ΗΠΑ εκλεκτή χώρα του Θεού και αποκαλούσε τον Franklin Roosevelt «Διάβολο που συνδέεται με την εβραιοκομουνιστική συνωμοσία».
Οι αντισημιτικές ιδέες του Winrod ξεδιπλώθηκαν εκτενώς στο βιβλίο του
The Jewish Assault on Christianity. Στο βιβλίο αυτό μεταξύ άλλων
δήλωνε ότι οι ίδιες δυνάμεις που σταύρωσαν τον Ιησού πριν από 19 αιώνες, προσπαθούν τώρα να σταυρώσουν και την Εκκλησία του. Κατηγορούσε την επίσημη εκκλησία για παθητική στάση έναντι των Εβραίων και
τόνιζε ότι ο Ιησούς γνώριζε καλύτερα από καθέναν τα εβραϊκά εγκλήματα γι’ αυτό και κατακεραύνωσε τους Εβραίους στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου. Για την έντονη αντισημιτική του δράση κέρδισε -δικαιολογημένα- το παρατσούκλι ο «
Ναζί του Κάνσας». Άξιος!
ΜΟΡΜΟΝΟΙ
Οι Μορμόνοι ήταν μία ακόμα θρησκευτική ομάδα που
στοχοποιήθηκε από τη χριστιανική διοίκηση, την Εκκλησία και τον χριστιανικό όχλο. Οι διωγμοί που υπέστησαν προέκυψαν από την αυξανόμενη κοινωνικοπολιτική δύναμη που αποκτούσε η κοινότητά τους αλλά και από
τις διαφορές στα θρησκευτικά έθιμα όπως η πολυγαμία την οποία οι υπόλοιποι χριστιανοί θεωρούσαν αηδιαστική και απομεινάρι των βάρβαρων κοινωνιών. Οι πιο γνωστές περιπτώσεις διωγμού κατά των Μορμόνων είναι οι ακόλουθες:
-
Από το 1830 που ιδρύθηκε η πρώτη εκκλησία των Μορμόνων στη Νέα Υόρκη (Εκκλησία του Χριστού) και μέχρι το 1839 τα μέλη της πιέζονται συνεχώς από τους χριστιανούς κατοίκους που τους καταστρέφουν περιουσίες αλλά και από την διοίκηση με αποτέλεσμα να μετακινούνται από κομητεία σε κομητεία και τελικά από τη μια πολιτεία στην άλλη (Οχάιο-Μιζούρι-Ιλινόις).
-Στις 27 Οκτωβρίου 1838 ο Κυβερνήτης του Μιζούρι Lilburn Boggs εξέδωσε την περιβόητη
Διαταγή Εξολόθρευσης η οποία όριζε ότι
«Οι Μορμόνοι πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εχθροί, και πρέπει να εξολοθρευθούν ή να διωχθούν από την Πολιτεία».

(Το πρωτότυπο χειρόγραφο κείμενο της διαταγής)
-Τρεις μέρες μετά την προαναφερθείσα διαταγή
η πολιτοφυλακή του Μιζούρι επιτέθηκε σε μια εγκατάσταση Μορμόνων στην κομητεία Caldwell του Μιζούρι και σκότωσε 18 Μορμόνους χωρίς να υποστεί ούτε μία απώλεια.
-
Το 1862 το Κογκρέσο ψήφισε νόμο εναντίον του μορμονικού εθίμου της πολυγαμίας και πολλοί ηγέτες των Μορμόνων που το εφάρμοζαν καταδικάστηκαν αν και στην αρχή δεν ήταν εύκολο να επιβεβαιωθεί η κάθε περίπτωση λόγω των φτωχών αρχείων γάμων.
Το 1882 και το 1887 το Κογκρέσο προσπάθησε με νέους νόμους να πείσει την Εκκλησία των Μορμόνων να εγκαταλείψει το έθιμο της πολυγαμίας. Οι νόμοι αυτοί
απαγόρευαν στους Μορμόνους να κατέχουν δημόσια θέση, να γίνονται ένορκοι και να ψηφίζουν. Το κράτος αφαίρεσε τον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας των Μορμόνων της οποίας η περιουσία κατασχέθηκε και μοιράστηκε στα δημόσια σχολεία. Συνολικά
πάνω από 1000 μορμόνοι καταδικάστηκαν από τους νόμους κατά της πολυγαμίας και τιμωρήθηκαν με πρόστιμο ή φυλάκιση. Τελικά το 1890 ο πρόεδρος της Εκκλησίας των Μορμόνων εξέδωσε μανιφέστο στο οποίο καλούσε τα μέλη της να απέχουν από το παράνομο έθιμο της πολυγαμίας.
-
Τα πάνδεινα μέχρι το θάνατό του υπέστη ο ιδρυτής της θρησκευτικής σέχτας των Μορμόνων, Joseph Smith. Φυλακίστηκε πάνω από 30 φορές χωρίς να βρεθεί ένοχος σε καμία από τις κατηγορίες εναντίον του. Το 1832 ο εξαγριωμένος όχλος του Οχάιο τον περιέλουσε με πίσσα και πούπουλα! Το ίδιο έκαναν και σε έναν σύντροφό του. Τους ξυλοφόρτωσαν άγρια και τους παράτησαν στο έδαφος νομίζοντάς τους για νεκρούς (ενώ ήταν αναίσθητοι στην πραγματικότητα).

Στις 27 Ιουνίου 1844 ο Smith και ο αδερφός του ενώ βρίσκονταν φυλακισμένοι στην πόλη Carthage του Ιλινόις,
δέχτηκαν φονική επίθεση από έναν ακόμα εξαγριωμένο όχλο αντιμορμονικών συναισθημάτων. Οι δύο άντρες δολοφονήθηκαν από τα πυρά των εισβολέων. Ο Smith προσπάθησε να διαφύγει από το παράθυρο του δευτέρου ορόφου αλλά πυροβολήθηκε και έπεσε στο εξωτερικό έδαφος. Σύμφωνα μάλιστα με μια αμφιλεγόμενη μαρτυρία ένας από τους επιτιθέμενους προσπάθησε να κόψει το κεφάλι του πτώματος του Smith για λήψη αμοιβής αλλά εμποδίστηκε από «θεϊκή παρέμβαση».
ΜΑΓΙΣΣΕΣ
Το κυνήγι μαγισσών υπήρξε δημοφιλές χριστιανικό «σπορ» στην Ευρώπη της ύστερης μεσαιωνικής και νεότερης εποχής. Κι επειδή οι άποικοι φέρνουν στη νέα γη τον πολιτισμό τους, κάπως έτσι έγινε και με το κυνήγι μαγισσών.
Η πιο γνωστή περίπτωση θανάτωσης μαγισσών από τους θρησκόληπτους πουριτανούς των ΗΠΑ είναι φυσικά οι δίκες του Σάλεμ το 1692 στη Μασαχουσέτη. Σε αυτές
πάνω από 200 άνθρωποι κατηγορήθηκαν για μαγεία. Οι 30 κρίθηκαν ένοχοι και 19 εκτελέστηκαν στην κρεμάλα (14 γυναίκες και 5 άντρες). Επίσης
ένας ηλικιωμένος κατηγορούμενος θανατώθηκε με σύνθλιψη από πέτρες επειδή αρνήθηκε να παρουσιαστεί στο δικαστήριο!
Αυτό που αρκετός κόσμος δεν γνωρίζει είναι
οι περιπτώσεις εκτελέσεων «μαγισσών» στην προ-Σάλεμ περίοδο των ΗΠΑ. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα συμβάντα στην πόλη
Hartford του Connecticut στα μέσα του 17ου αιώνα. Η πρώτη «μάγισσα» που κρεμάστηκε ως «μάγισσα» ήταν η Alice Young to 1647. Μετά από αυτήν και μέχρι το 1662 άλλοι 5 κάτοικοι του Connecticut στάλθηκαν στην κρεμάλα με την κατηγορία της μαγείας. Το 1662 ήταν όμως το έτος κορύφωσης της υστερίας γύρω από τις μάγισσες. Τον Μάρτιο του συγκεκριμένου έτους μετά τον θάνατο ενός οκτάχρονου κοριτσιού,
οι απογοητευμένοι θρησκόληπτοι γονείς του διέκριναν το έργο του διαβόλου πίσω από το θάνατο και κατηγόρησαν μια γειτόνισσα με την οποία έκανε παρέα η κόρη τους. Στο σημείο εκείνο ξέσπασε ένα ντόμινο κατηγοριών για μαγεία στην περιοχή όπου ο κάθε κάτοικος κατηγορούσε τον γείτονά του και τούμπαλιν! Δεν έλλειψαν περιπτώσει ο σύζυγος να κατηγορεί την ίδια του τη σύζυγο και το ανάποδο!
Τραγελαφική ήταν η τεκμηρίωση της μαγείας σε ορισμένες περιπτώσεις της «έρευνας». Οι εξεταστές έριξαν στο νερό ένα κατηγορούμενο ζευγάρι δεμένο χειροπόδαρα για να διαπιστώσουν αν βουλιάζει καθώς σύμφωνα με την επικρατούσα θεωρία οι μάγισσες «δεν βουλιάζουν» στο νερό! Τελικά 4 άτομα εκτελέστηκαν στην αγχόνη του Hartofrd ως μάγισσες/μάγοι μετά τον θάνατο του κοριτσιού. Αυτές ήταν και οι τελευταίες εκτελέσεις μαγισσών στο Hartford αλλά όχι στην περιοχή του Connecticut εν γένει όπου πραγματοποιήθηκαν άλλες 11 εκτελέσεις μέχρι το 1697.
Το ότι οι δίκες των μαγισσών στις ΗΠΑ δεν είχαν μόνο κοινωνικοπολιτικά κίνητρα
αλλά και θρησκευτικά έχει καταδειχθεί από την ιστορική έρευνα. Από τα ιστορικά αρχεία προκύπτει ότι
οι «μάγισσες» κατηγορούνταν για κακόβουλη συνέργεια με τον Σατανά που είναι ο εχθρός του χριστιανικού Θεού και για την έλλειψη φόβου Θεού! Στις ετυμηγορίες χρησιμοποιείτο ό όρος
«Σύμφωνα με το νόμο του Θεού και της κοινοπολιτείας, σου αξίζει ο θάνατος».
Στη νομοθεσία του Connecticut η μαγεία ήταν ένα από τα 12 θανάσιμα αδικήματα. Οι βαθιά θρησκευόμενοι πουριτανοί της περιοχής
στήριζαν τη νομοθεσία της αποικίας τους στα εδάφια της Παλαιάς Διαθήκης.
Έξοδος, 22.18: φαρμακοὺς οὐ περιποιήσετε. (μτφρ: Μαγους δεν θα αφήσετε να ζουν.)
Λευιτικό, 20.27: Καὶ ἀνὴρ ἢ γυνή, ὃς ἂν γένηται αὐτῶν ἐγγαστρίμυθος ἢ ἐπαοιδός, θανάτῳ θανατούσθωσαν ἀμφότεροι· λίθοις λιθοβολήσετε αὐτούς, ἔνοχοί εἰσι. (μτφρ. Ανήρ η γυνή οι οποίοι ήθελον γίνει εγγαστρίμυθοι η μάγοι ψάλλοντες μαγικάς ωδάς, θα τιμωρηθούν και οι δύο δια θανάτου, θα τους εκτελέσετε δια λιθοβολισμού. Είναι ένοχοι.) [Μετάφραση Κολιτσάρα]
Ο γενικότερα αυστηρός, προσηλωμένος στις βιβλικές επιταγές, τρόπος ζωής των πουριτανών της Μασαχουσέτης και ο φόβος της τιμωρίας του Θεού για οποιεσδήποτε παρεκκλίσεις από τους κανόνες του συνέβαλλαν στην επιθετικότητα εναντίον των υποτιθέμενων μαγισσών. Κάποιοι ιερείς
πίστευαν ότι ήταν πολύ κοντά η εποχή της έλευσης του Αντίχριστου και έβλεπαν τις μάγισσες ως «στρατιώτες» του έτοιμες να επιτελέσουν το σκοτεινό έργο του. Αμαρτίες των μελών της κοινωνίας των πουριτανών αποίκων όπως
προγαμιαίες ερωτικές σχέσεις και υποψίες για νόθα τέκνα αύξαναν την πιθανότητα να συνδεθεί μια γυναίκα με τη μαγεία όπως και έγινε σε περιπτώσεις κατηγορούμενων των δικών του Σάλεμ.