Mole έγραψε: 23 Φεβ 2020, 22:20
Γιατί;
Γιατί ο σκοπός του σκηνοθέτη σύμφωνα με τα δικά του λόγια δεν είναι να γυρίσει ντοκιμαντέρ ή να κάνει προπαγάνδα αλλά να δείξει μέσω της ταινίας την ωμή πραγματικότητα του σήμερα. Και για μένα αποτυγχάνει να το κάνει. Μερικοί βασικοί λόγοι:
1. Τα μέλη της πλούσιας οικογένειας παρουσιάζονται ως καρικατούρες. Η μάνα ως αφελής και ηλίθια, ο πατέρας ψιλοφευγάτος, η κόρη έτοιμη να πηδηχτεί με όποιον της κάνει μάθημα και ο γιος κακομαθημένος. Και σα δε φτάνει αυτό η ταινία δια μέσω των παρασίτων αναφέρει πως είναι έτσι γιατί όντας πλούσιοι έχουν ρίξει τις άμυνες και εύκολα τους εξαπατάς. Πρώτο στοιχείο που δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα.
2. Τα παράσιτα εμφανίζονται να ζουν ως παράσιτα με την υπόνοια πως οι κοινωνικές συνθήκες και οι συγκυρίες τους κατέταξαν εκεί κι αυτοί απλά προσαρμόστηκαν ανάλογα παίζοντας ενεργά το ρόλο. Κι ενώ συμβαίνει αυτό, σε διάφορα σημεία της ταινίας αφήνεται να αιωρείται το ότι ήταν επιλογή τους ως κάποια μορφή αντίδρασης απέναντι στην κοινωνική διαστρωμάτωση. Αυτό γίνεται ξεκάθαρο όταν πάτερ φαμίλιας ζορίζεται όταν έρχεται σε επαφή με τις ψιλοελιτιστικές συζητήσεις της πλούσιας οικογένειας.
3. Ενώ η ταινία δείχνει πολύ ωραία πως η οικογένεια των ημι-υπογείου σνομπάρει κι σοκάρεται από τις συνθήκες του υπογείου, ενώ δείχνει ξεκάθαρα πως ο ανταγωνισμός για παρασιτική ανέλιξη είναι διάχυτος ακόμη και στα κατώτερα στρώματα της κοινωνίας, στην συνέχεια χύνει την καρδάρα με το γάλα. Ενώ ο ανταγωνισμός με το υπόγειο έχει οδηγήσει στο θάνατο της κόρης και με το δολοφόνο μπροστά του, ο πατέρας επιφωτίζεται και χωρίς να μπορεί να το αναλύσει καλά καλά καταλαβαίνει πως ο πραγματικός εχθρός είναι ο λεφτάς οπότε τον καθαρίζει.

Ε, πως γίνεται αυτό. Σε καμιά αστική κοινωνία της εποχής μας (της Σεούλ περιλαμβανομένης) δεν υπάρχουν αυτά τα πράγματα. Το λούμπεν στοιχείο στη συντριπτική του πλειοψηφία προτιμά των ανταγωνισμό για μια καλύτερη θέση στον ήλιο. Αυτό που βγάζει ο σκηνοθέτης υπάρχει μόνο σε κοινότητες όπου έχουν επιβιώσει προνεοτερικά ψήγματα και αυτές σπανίζουν. Ειδικά στους αστικούς ιστούς.
4. Η τελική επιλογή του πατέρα να πάει στο υπόγειο έχει λογική αφού ο σκηνοθέτης τον έβαλε να επιφωτίζεται. Άρα καταλαβαίνει πως εκεί είναι η θέση του. Τον να τον βάλει όμως να έχει τύψεις για να απολογείται στη φωτογραφία του νεκρού πλούσιου δεν κολλάει πουθενά. Κανένα παράσιτο που σε μια στιγμή θυμού απελευθερώνεται από τα δεσμά της κυρίαρχης τάξης δε νιώθει ενοχές που έσπασε την κοινωνική αλυσίδα. Έλεος. Δεν κολλάει ούτε με το χαρακτήρα που έχτιζε για τον πατέρα η ταινία ούτε και με την κοινωνική πραγματικότητα γενικά
5. Τέλος, η ταινία ολοκληρώνεται με το ξεκάθαρο μήνυμα πως πάντα θα υπάρχουν πλούσιοι και πάντα θα υπάρχουν υπόγεια με ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ τους. και πως τα υπόγεια όσο και να ονειρεύονται δεν έχουν τύχη σε τούτον τον κόσμο. Μέχρι εδώ όλα είναι ωραία. Ωστόσο το όνειρο του νεαρού παράσιτου για πλουτισμό ξαφνικά συνδέεται με την κυρίαρχη ηθική της κοινωνίας και το συνεπακόλουθο αστικό μονοπάτι (σπουδές, δουλειά, σπίτι). Πως γίνεται το παράσιτο να αποκτά πίστη στις δυνατότητες μια κοινωνίας που μέχρι χθες λοιδορούσε (αν και ζήλευε). Ακόμη και ως ιδιοτελής σκοπός, αυτή η ξαφνική πίστη στο σύστημα δείχνει πως τα παράσιτα ήταν παράσιτα αποκλειστικά από επιλογή μέχρι τώρα αναιρώντας κάθε ίχνος κοινωνικής δυναμικής ως υπόβαθρο για την κατάστασή τους.
Αν η ταινία ιδωθεί σα μια απλή ιστορία τότε βλέπεται άνετα.
Από τη στιγμή που ο σκηνοθέτης όμως θέλει να κάνει κοινωνική κριτική αρχίζουν τα προβλήματα.
υγ. Η φάση που η ταινία δείχνει πως η μισθωτή εργασία μοιάζει σκλαβιά για τα παράσιτα, είναι όλα τα λεφτά
