Kauldron έγραψε: 30 Σεπ 2020, 22:08
Δίνονται οι πηγές στα παραθέματα.

Καλώς έπραξαν κι έκαναν έτσι. Όταν υπάρχει κίνδυνος λιποψυχίας, που είναι ανθρώπινο, πρέπει να εξαναγκάζονται να πολεμήσουν.
Και στη ναυμαχία της Σαλαμίνας κάτι αντίστοιχο έκανε ο Θεμιστοκλής. Τί να μας λέει δηλαδή αυτό?
Σας λέει, ότι επανάσταση επινοήθηκε, οργανώθηκε και πραγματώθηκε απο άτομα που είχαν πλήρη αντίληψη για το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίος ζούσαν. Είχαν πλήρη αντίληψη για τα κινήματα του διαφωτισμού και του φιλελευθερισμού, η επιρροή των οποίων είναι εμφανής σε ΌΛΑ τα κείμενα τα σχετικά με την επανάσταση, και επίσης είχαν πλήρη επίγνωση για τις επαναστάσεις σε Αμερική, Γαλλία, Σερβία, Ισπανία κοκ, απο τις οποίες άντλησαν και έμπνευση για να οργανώσουν τη δική τους εθνικοαπελευθερωτική εξέγερση και άντλησαν και νομιμοποίηση απο το ίδιο ιδεολογικοπολιτικό πλαίσιο με τις παραπάνω, αυτό που είπαμε πριν: τον διαφωτισμό, τον φιλελευθερισμό και ορισμένα άλλα κινήματα που δεν υπήρχαν στις προηγούμενες, πχ τον ρομαντισμό.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι αυτές ήταν οι μοναδικές επιρροές της επανάστασης; Όχι. Σημαίνει μήπως ότι αυτές ήταν το ίδιο παγιωμένες και το ίδιο εμπεδωμένες από όλους; Ξανά όχι. Επίσης δε συμφωνούσαν όλοι σε όλα τα παραπάνω, όπως συνήθως δε συμφωνούν οι άνθρωποι στα πάντα, ακόμα και άνθρωποι που μοιράζονται ορισμένες κοινές ιδέες και άτομα που εργάζονται για τον ίδιο σκοπό. Μπορεί ο Νικηταράς να μην ήξερε και πολλά για την επανάσταση στην Αμερική, μπορεί να μην τον απασχολούσε καν. Ήξερε όμως ο Κωλλέτης, ήξερε ο Μαυρκορδάτος, ήξεραν όλοι οι προεστοί του Μοριά, ήξεραν όλοι οι καραβοκύρηδες της Ύδρας, άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότερο. Άλλοι έπαιρνα έμπνευση απο κει, άλλοι έπαιρναν μόνο απο τον σταυρό και την πίστη τους.
Κοινώς, η επανάσταση δεν ήταν "φιλελεύθερη" "εθνικοαπελευθερωτική" "θρησκευτική" "ταξική", δεν ήταν τίποτα απο αυτά για αδιαμφισβήτητα ήταν όλα αυτά μαζί, σε βαθμό όχι πάντα μετρήσιμο γιατί μιλάμε για αυθαίρετες ιδέες και έννοιες, ωστόσο δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ήταν όλα. Όπως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ήταν τόσο πρωτότυπη όσο ήταν και εμπνευσμένη απο την Αμερικάνικη τη Γαλλική κοκ. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο και σε καμιά περίπτωση το να λες ότι η ελληνική επανάσταση ήταν εμπνευσμένη απο την αμερικάνικη είναι μειωτικός χαρακτηρισμός, είναι απλή παρατήρηση, βασισμένη και στις πηγές, και στο απλό γεγονός ότι ένα ιστορικό γεγονός δεν είναι και δεν μπορεί ποτέ να είναι αποκομμένο απο το ιστορικό του πλαίσιο.
Ο Κόσμος του 1820 δεν ζούσε σε σπηλιές. Είχε εφημερίδες, έκανε ταξίδια, οι άνθρωποι αντάλλαζαν απόψεις, όπως κάνουν και σήμερα: Έλληνες πήγαιναν στην αμερική, αμερικάνοι φιλέλληνες έρχονταν στην Ελλάδα, 'Ελληνες σπούδαζαν στην Ιταλία και στη Γαλλία και ήταν μάρτυρες των ναπολεόντειων πολέμων και συμμετείχαν στους ναπολεόντειους πολέμους. Ως αποτέλεσμα η επαναστάτες αντλούσαν τόσο απο το κοινωνικό τους περιβάλλον όσο και απο την ιστορία ου θεωρούσαν δικιά τους. Δεν είναι ανάγκη να ισχύει είτε το ένα είτε το άλλο-κ ια αυτό είναι το βασικό πρόβλημα με άτομα σαν εσένα- ότι τα βλέπετε όλα σαν zero sum game: αν παραδέχεσαι ότι η ελληνική επανάσταση δεν είναι αγνή παρθένα, είσαι με τους άλλους, άρα είσαι εχθρός. Λεπτή γραμμή στη μέση δεν υπάρχει...