ST48410 έγραψε: 04 Νοέμ 2022, 19:21
Νομίζω ότι ο paul25 προσεγγίζει σωστά το θέμα. Όπως και η stella σε άλλες σελίδες, για κάποιο προϊόν που το πήρα πρόσφατα και θυμάμαι από μνήμης την τιμή του, δεν είδα κάποια διαφορά τώρα που βρίσκεται στο καλάθι.
Ίσως κερδίσουμε κάτι μελλοντικά αν αποφευχθεί αύξηση σε αυτά τα συγκεκριμένα προϊόντα ή αν πεισθούν παραγωγοί και αλυσίδες να βάλουν κι άλλα τέτοια προϊόντα στο καλάθι θεωρώντας ότι θα πουλήσουν μεγαλύτερες ποσότητες.
Για την ώρα πάντως αν πάω να ψωνίσω αυτά που ψώνιζα μέχρι προχθές συμπεριλαμβάνοντας και προϊόντα του καλαθιού, δεν φαίνεται ότι θα έχω κάποια ουσιαστική διαφορά. Κρατάμε μικρό καλάθι και βλέπουμε.
Θα το γράψω και λίγο αναλυτικότερα.
Έστω ότι θέλουμε να βάλουμε μια μάρκα στο καλάθι υπό την κατηγορία προϊόντος "Γάλα" την πχ Τετάρτη 01/10, ο υπεύθυνος του σούπερ μάρκετ θα κοιτάξει εκείνη την στιγμή ποια μάρκα γάλατος είναι η φθηνότερη. Αν είναι η ιδιωτική του ετικέτα η φθηνότερη, θα βάλει το δικό του, αν δεν έχει γάλα ιδιωτικής ετικέτας θα βάλει το αμέσως φθηνότερο. Έστω ότι η φθηνότερη τιμή για το γάλα είναι 1,15 Ευρώ, ο,τι και αν γίνει (πχ πιέζει επίμονα ο πληθωρισμός) στο χρονικό διάστημα της μιας εβδομάδας ο προμηθευτής του γάλατος αλλά και το σουπερ μάρκετ δεν μπορούν να αλλάξουν αυτή την τιμή, θα πρέπει να περιμένουν την λήξη της στις 08/10. Αν αυτή η σήμανση της μιας εβδομάδας βοήθησε τον προμηθευτή να πουλήσει περισσότερο, τότε θα μπει στο δέλεαρ να μείνει στο καλάθι και την δεύτερη εβδομάδα διατηρώντας την ίδια τιμή ώστε να είναι φθηνότερος. Αν κάποιος άλλος που έμαθε ότι πήγαν καλά οι πωλήσεις του αντιπάλου σκεφτεί να μπει στο κόπο να κατεβάσει την τιμή του (ας πούμε ότι ήταν στο 1,20 Ευρώ) στο 1,10, τότε εκτοπίζει τον προμηθευτή της πρώτης εβδομάδας και μπαίνει αυτός στην θέση του (επίσης μπορεί να διατηρήσει το 1,20 και να δίνει προσφορά 1+1 πάλι φθηνός θα κριθεί). Έτσι, με αυτή την έκπτωση ή προσφορά εκτοπίζει τον αντίπαλο για την περίοδο 08/10-15/10. Αυτό είναι το θεωρητικό όφελος από αυτό το μέτρο και το οποίο είναι άρρηκτα δεμένο με την προϋπόθεση ότι όλοι στηρίζουμε τα προϊόντα του καλαθιού στο μέγιστο βαθμό μέχρι εξαντλήσεως (δεν είναι τυχαία η δήλωση του Άδωνη) και το καλάθι γίνεται περιζήτητο (στην ουσία η συμπεριφορά του σήματος στην αγορά είναι σαν μια νέα «ιδιωτική ετικέτα»).
Αυτό είναι το θεωρητικό υπόβαθρο των ωφελειών από την λειτουργία του μέτρου αυτού. Δεν εξασφαλίζει όμως ότι η τιμή του γάλατος θα κυμαίνετε συνέχεια γύρω από το 1,15 μέχρι τον Μάρτη, διότι αν ο πληθωρισμός ανεβεί πολύ και βαρύνει αρκετά τους προμηθευτές σε βαθμό που να εξαλείψει τα όποια οφέλη των κερδών από την αύξηση των πωλήσεων, τότε η νέα τιμή ισορροπίας του γάλατος στο καλάθι γύρω από την οποία θα διαγκωνίζονται οι προμηθευτές μπορεί να ανέβει πχ στο 1,30 Ευρώ διότι κανένας προμηθευτής δεν θα μπορεί να κατεβεί κάτω από το όριο που του βάζει ο πληθωρισμός.
Προϊόντα που είναι ήδη ακριβά δεν θα τα δούμε ποτέ στο καλάθι, αν το Γάλα της Δέλτα είναι 3,20 και το ιδιωτικής ετικέτας 1,15 εννοείτε πως δεν μπορεί να κατεβεί τόσο χαμηλά. Αυτό σημαίνει πως η ποικιλία μαρκών γάλατος που θα διεκδικούν την θέση στο καλάθι θα είναι πολύ περιορισμένη και πιάνει μόνο αυτά που ήταν πολύ κοντά στο φθηνότερο, οπότε κατά την άποψη μου δεν αναμένονται και πολλές αλλαγές. Τα φθηνά προϊόντα ήταν και θα είναι τα ιδιωτικής ετικέτας κατά κύριο λόγο γι’αυτό και αυτά θα κυριαρχούν σε μεγάλο βαθμό, δεν νομίζω πως θα είναι εύκολο να εκτοπιστούν.
Όπως έγραψα και σε άλλο ποστ, ήδη το μεγαλύτερο ποσοστών καταναλωτών αγοράζει το φθηνότερο προϊόν, πόσο παραπάνω να πάνε οι πωλήσεις; Και αν ανέβουν μέχρι τον Μάρτη, μήπως να το αποδώσουμε στο γεγονός ότι αυτοί που ακόμα άντεχαν να αγοράζουν οριακά τα λίγο ακριβότερα προϊόντα αρχίζουν να κυνηγάνε τα φθηνότερα λόγω αύξησης του πληθωρισμού; Κάτι που θα έκαναν ούτως η άλλως ακόμα και αν δεν υπήρχε το σήμα του καλαθιού του νοικοκυριού; Στην περίπτωση λοιπόν που το μέτρο δεν αποδώσει σε πωλήσεις, τότε θα έχουμε μόνιμα προϊόντα στην κατηγορία με προεξάρχοντα αυτά της ιδιωτικής ετικέτας για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Αυτοί είναι και οι λόγοι για τους οποίους οι περισσότεροι που πήγαν στο σούπερ μάρκετ δεν είδαν καμιά μεγάλη αλλαγή. Κακώς έχει επικοινωνηθεί σκόπιμα από την κυβέρνηση μπερδεμένο και με την υπόσχεση της προστασίας, διότι κάνει τους περισσότερους να πιστεύουν πως επεμβαίνει το κράτος ενώ δεν είναι έτσι και στην περίπτωση που το μέτρο δεν πάει καλά (οι πιθανότητες είναι μεγάλες), θα απογοητεύσει πολλούς. Επίσης αποκρύπτει τον πραγματικό τρόπο λειτουργίας της ελεύθερης οικονομίας και όποια αποτυχία θα χρεωθεί πάλι στο κράτος, ενώ θα είναι καθαρά αποτυχία της αγοράς.
Όλα αυτά βέβαια ισχύουν με τα όσα έχουν παρουσιαστεί για το μέτρο αυτό μέχρι τώρα, μπορεί να αλλάξουν στην πορεία, μέχρι τον Μάρτη είναι μεγάλος δρόμος και μπορεί να γίνουν τροποποιήσεις του.
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.