σύντροφος διαβάτης έγραψε: 05 Μαρ 2019, 01:27
Νταρνάκας έγραψε: 05 Μαρ 2019, 00:49
Κι επιπλέον, θα ήταν τελείως άτοπο ο Ηρόδοτος να θεωρούσε βάρβαρο τον Αλέξανδρο όταν γράφει ξεκάθαρα ότι ο Περδίκκας και οι απόγονοί του ήταν Έλληνες ( Ἕλληνας δὲ εἶναι τούτους τοὺς ἀπὸ Περδίκκεω γεγονότας, κατά περ αὐτοὶ λέγουσι, αὐτός τε οὕτω τυγχάνω ἐπιστάμενος καὶ δὴ καὶ ἐν τοῖσι ὄπισθε λόγοισι ἀποδέξω ὡς εἰσὶ Ἕλληνες).
ο Περδίκας και η οικογένεια του κατάγεται απο το Αργος, δεν λέει τίποτα για τους απλούς Μακεδόνες.
μετάφραση :
ότι αυτοί (οι Μακεδόνες βασιλιάδες) που κατάγονται απο τον Περδίκκα, είναι Ελληνες, όπως βέβαια υποστηρίζουν οι ίδιοι, και εγω ο ίδιος τυχαίνει να γνωρίζω καλά, και μάλιστα θα αποδείξω στα επόμενα κλπ.
διακρίνεται μια αμφισβήτηση ως προς την ελληνικότητα της δυναστείας, δεν είναι ξεκαθαρισμένο για αυτό ο Ηρόδοτος με έμφαση λέει ότι τυχαίνει να το γνωρίζει καλά και το αποδεικνύει με την ιστορία απο τους ολυμπιακούς αγώνες.
Μα εδώ ο Ηρόδοτος γράφει για τους Μακεδόνες συνολικά ως φύλο πως ήταν συγγενείς των Δωριέων.
μετὰ δὲ ταῦτα ἐφρόντιζε ἱστορέων τοὺς ἂν Ἑλλήνων δυνατωτάτους ἐόντας προσκτήσαιτο φίλους. ἱστορέων δὲ εὕρισκε Λακεδαιμονίους τε καὶ Ἀθηναίους προέχοντας, τοὺς μὲν τοῦ Δωρικοῦ γένεος, τοὺς δὲ τοῦ Ἰωνικοῦ. ταῦτα γὰρ ἦν τὰ προκεκριμένα, ἐόντα τὸ ἀρχαῖον τὸ μὲν Πελασγικόν, τὸ δὲ Ἑλληνικὸν ἔθνος. καὶ τὸ μὲν οὐδαμῇ κω ἐξεχώρησε, τὸ δὲ πολυπλάνητον κάρτα. ἐπὶ μὲν γὰρ Δευκαλίωνος βασιλέος οἴκεε γῆν τὴν Φθιῶτιν, ἐπὶ δὲ Δώρου τοῦ Ἕλληνος τὴν ὑπὸ τὴν Ὄσσαν τε καὶ τὸν Ὄλυμπον χώρην, καλεομένην δὲ Ἱστιαιῶτιν. ἐκ δὲ τῆς Ἱστιαιώτιδος ὡς ἐξανέστη ὑπὸ Καδμείων, οἴκεε ἐν Πίνδῳ, Μακεδνὸν καλεόμενον· ἐνθεῦτεν δὲ αὖτις ἐς τὴν Δρυοπίδα μετέβη, καὶ ἐκ τῆς Δρυοπίδος οὕτως ἐς Πελοπόννησον ἐλθὸν Δωρικὸν ἐκλήθη.
Ύστερα έβαλε μπρος να εξετάζει ποιοί ανάμεσα στους Έλληνες ήσαν οι δυνατότεροι, που θα μπορούσε να τους κάνει φίλους. Και ψάχνοντας έβρισκε πως ξεχώριζαν οι Λακεδαιμόνιοι και οι Αθηναίοι, οι πρώτοι ανάμεσα στους Δωριείς, οι δεύτεροι ανάμεσα στους Ίωνες. Γιατί αυτά τα έθνη ήσαν τα πιο γνωστά, όντας τα παλιά χρόνια το τελευταίο πελασγικό, το πρώτο ελληνικό. Οι Αθηναίοι ποτέ ώς τώρα δεν ξεσηκώθηκαν από τον τόπο τους, ενώ οι άλλοι ήσαν πολυπλάνητοι. Γιατί όσο βασίλευε ο Δευκαλίων, κατοικούσαν τη Φθιώτιδα, στα χρόνια πάλι του Δώρου, γιου του Έλληνος, τη χώρα στις πλαγιές της Όσσας και του Ολύμπου που τη λεν Ιστιαιώτιδα. Κι αφότου και από την Ιστιαιώτιδα τους ξεσήκωσαν οι Καδμείοι, κατοικούσαν στην Πίνδο με το όνομα έθνος Μακεδνόν. Από εκεί πάλι άλλαξαν τόπο και πήγαν στη Δρυοπίδα και από τη Δρυοπίδα έφτασαν πια εκεί που είναι, δηλαδή στην Πελοπόννησο, και ονομάστηκαν έθνος Δωρικό.
ἐστρατεύοντο δὲ οἵδε· ἐκ μὲν Πελοποννήσου Λακεδαιμόνιοι ἑκκαίδεκα νέας παρεχόμενοι, Κορίνθιοι δὲ τὸ αὐτὸ πλήρωμα παρεχόμενοι τὸ καὶ ἐπ᾽ Ἀρτεμισίῳ· Σικυώνιοι δὲ πεντεκαίδεκα παρείχοντο νέας, Ἐπιδαύριοι δὲ δέκα, Τροιζήνιοι δὲ πέντε, Ἑρμιονέες δὲ τρεῖς, ἐόντες οὗτοι πλὴν Ἑρμιονέων Δωρικόν τε καὶ Μακεδνὸν ἔθνος, ἐξ Ἐρινεοῦ τε καὶ Πίνδου καὶ τῆς Δρυοπίδος ὕστατα ὁρμηθέντες.
Στο στρατόπεδο παρατάχτηκαν οι εξής: από την Πελοπόννησο, οι Λακεδαιμόνιοι που έδιναν δεκαέξι καράβια κι οι Κορίνθιοι που έδιναν τον ίδιο στρογγυλό αριθμό που έδωσαν και στο Αρτεμίσιο· κι οι Σικυώνιοι έδιναν δεκαπέντε καράβια, κι οι Επιδαύριοι δέκα, κι οι Τροιζήνιοι πέντε, κι οι Ερμιονείς τρία (όλοι αυτοί, με εξαίρεση τους Ερμιονείς, ανήκουν στο έθνος το Δωρικό και Μακεδνό, κι ήταν αυτοί που κίνησαν τελευταίοι από τον Ερινεό και την Πίνδο και τη χώρα των Δρυόπων·
Kαι στο παρακάτω απόσπασμα ο Ηρόδοτος δεν αφήνει αμφιβολία για τον εθνικό χαρακτήρα των Μακεδόνων, όταν συμπεριλαμβάνει τη Μακεδονία ανάμεσα στις ελληνικές περιοχές που κατέκτησε ο Μαρδόνιος πριν κατεβεί στην κυρίως Ελλάδα:
αὗται μὲν ὦν σφι πρόσχημα ἦσαν τοῦ στόλου, ἀτὰρ ἐν νόῳ ἔχοντες ὅσας ἂν πλείστας δύνωνται καταστρέφεσθαι τῶν Ἑλληνίδων πολίων, τοῦτο μὲν δὴ τῇσι νηυσὶ Θασίους οὐδὲ χεῖρας ἀνταειραμένους κατεστρέψαντο, τοῦτο δὲ τῷ πεζῷ Μακεδόνας πρὸς τοῖσι ὑπάρχουσι δούλους προσεκτήσαντο.
Οι δυο αυτές πόλεις (Αθήνα και Ερέτρια) ήταν η πρόφαση για την εκστρατεία, ενώ το σχέδιό τους ήταν να υποδουλώσουν όσο γίνεται περισσότερες ελληνικές πόλεις, κι έτσι τη μια φορά υποδούλωσαν με το στόλο τους τους Θασίους, που ούτε καν πρόβαλαν αντίσταση, την άλλη με το πεζικό τους πρόσθεσαν και τους Μακεδόνες σε όσους είχαν σκλαβώσει.
Κι αν συνυπολογίσουμε ότι ο μυθικός γενάρχης των Μακεδόνων συμπεριλαμβανόταν ήδη απ' τον Ησίοδο και τον Ελλάνικο στον 6ο αιώνα στις γενεαλογίες των ελληνικών φύλων, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Μακεδόνες θεωρούνταν Έλληνες από πολύ νωρίς. Και βέβαια σημασία δεν έχει όπως επισήμανε κι ο Λεπορέλο η αξιοπιστία του μύθου αλλά το ότι σ' αυτές τις μυθικές γενεαλογίες δεν συμεριλαμβάνονταν οι γενάρχες μη ελληνικών φύλων και για να βάλουν τον Μακεδόνα στενό συγγενή με γενάρχες άλλων γνωστών ελληνικών φύλων σίγουρα θα είχαν κάποιον πολύ καλό λόγο. Και ειδικά ο Ελλάνικος που επισκέφτηκε τη Μακεδονία και έβγαλε τον Μακεδόνα γιο του Αίολου, όντας Αιολέας κι ο ίδιος (πολύ πιθανό να του φάνηκε πως η μακεδονική διάλεκτος έμοιαζε πολύ με τη δική του αιολική).
σύντροφος διαβάτης έγραψε: 05 Μαρ 2019, 01:17
Νταρνάκας έγραψε: 05 Μαρ 2019, 00:42
Ο Ηρόδοτος ΠΟΥΘΕΝΑ δεν αποκαλεί φιλέλληνα τον Αλέξανδρο, όπως επίσης και κανένας άλλος σύγχρονός του. Αυτή την επωνυμία τη βγάλαν μερικούς αιώνες αργότερα κάποιοι Αλεξανδρινοί φιλόλογοι.
έχεις δίκιο. Λέει όμως τα εξής :
Ἀλεξάνδρου γὰρ ἀεθλεύειν ἑλομένου καὶ καταβάντος ἐπ᾽ αὐτὸ τοῦτο, οἱ ἀντιθευσόμενοι Ἑλλήνων ἐξεῖργόν μιν, φάμενοι οὐ βαρβάρων ἀγωνιστέων εἶναι τὸν ἀγῶνα ἀλλὰ Ἑλλήνων: Ἀλέξανδρος δὲ ἐπειδὴ ἀπέδεξε ὡς εἴη Ἀργεῖος, ἐκρίθη τε εἶναι Ἕλλην καὶ ἀγωνιζόμενος στάδιον συνεξέπιπτε τῷ πρώτῳ.
πήγε να πάρει μέρος στους αγώνες, αλλά οι άλλοι αγωνιζόμενοι διαμαρτυρήθηκαν
εδώ είναι για Ελληνες όχι για βαρβάρους. Ο Αλέξανδρος απέδειξε ότι είναι Αργείος και ως τέτοιος του επιτράπηκε η συμμετοχή. Συμπέρασμα: οι Μακεδόνες δεν ήταν Ελληνες ή στην καλύτερη δεν συγκαταλέγονταν στους Ελληνες απο τους .... Ελληνες.
Αν ίσχυε αυτό που λες, οι ίδιοι οι Ελλανοδίκες θα ήταν οι πρώτοι που θα αντιδρούσαν με το που θα άκουγαν ότι ήρθε να αγωνιστεί ένας Μακεδόνας. Όμως οι ελλανοδίκες αρχικά δεν αμφισβήτησαν καθόλου την ελληνικότητα του Αλέξανδρου και επενέβησαν μόνο κατόπιν των ενστάσεων των άλλων αθλητών. Η Μακεδονία ήταν στις παρυφές του ελληνικού κόσμου, συνόρευε με διάφορα βαρβαρικά φύλα και με τη σταδιακή του επέκταση το μακεδονικό κράτος συμπεριέλαβε και θρακικούς, παιονικούς, ιλλυρικούς και άλλους μη ελληνικούς πληθυσμούς. Επομένως το να εμφανιστεί στους Ολυμπιακούς κάποιος που έλεγε πως ήταν απ' τη Μακεδονία δεν απέκλειε καθόλου το ενδεχόμενο να επρόκειτο στην πραγματικότητα για κάποιον Θράκα, Ιλλυριό κ.τ.λ Oι άλλοι αθλητές δεν έχασαν την ευκαιρία να το εκμεταλλευτούν αυτό και να προσπαθήσουν να βγάλουν απ' τη μέση με πλάγια μέσα έναν ανταγωνιστή.