Re: Ο μέσος άνθρωπος είναι φύσει ηθικός ;
Δημοσιεύτηκε: 08 Μαρ 2025, 11:45
Το μόνο που εμποδίζει έναν άνθρωπο να κάνει κάτι είναι οι συνέπειες αυτού του κάτι στον εαυτο του, είτε έμμεσες, είτε άμεσες.
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
Το μόνο που εμποδίζει έναν άνθρωπο να κάνει κάτι είναι οι συνέπειες αυτού του κάτι στον εαυτο του, είτε έμμεσες, είτε άμεσες.
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 07 Μαρ 2025, 11:30.......................Αχθος Αρουρης έγραψε: 06 Μαρ 2025, 23:01
όχι θα σου πει ο Χομπς
η συγκρότηση της κοινωνίας δεν είναι φυσικό φαινόμενο αλλά τεχνητό, προκύπτει ύστερα από συνειδητή επιλογή
ο άνθρωπος αναγκάζεται από το προσωπικό του συμφέρον να συνυπάρχει με τους άλλους ανθρώπους, είναι επιλογή ορθολογική μεν αλλά που υπαγορεύεται από τον φόβο δε και όχι από φυσική κλίση προς τη συμβίωση (όπως συμβαίνει με άλλα είδη όπως πχ τα μυρμήγκια ή τις μέλισσες)
εσύ ξεκινάς με δεδομένη τη κοινωνία, οι νεότεροι φιλόσοφοι θα σου πουν ότι η δημιουργία της κοινωνίας θα πρέπει θεμελιωθεί και όχι να θεωρηθεί δεδομένη όπως συνέβαινε με τους αρχαίους έλληνες (ζώον πολιτικόν)
αυτα που αναφερει ο Dwarven Blacksmith,
δεν ειναι αντιθετα προς τον χομπς,
αλλα αυτη η θεωρια του χομπς
.......
ο χομπς ειναι υπερμαχος ετερονομικου συστηματος
ηθικης, δηλ. η ηθικη ειναι ολως ασχετος προς την
φυσιν του ανθρωπου, επιβαλλεται απο τις εκαστοτε
αυθεντιες πολιτικες και θρησκευτικες, θρησκεια
και πολιτεια νομοθετουν τα πρακτεα και φευκτεα
δηλ ενα εν ισχυ κοινωνικο κωδικα συμβιωσης ...
αντιθετο στον χομπς ειναι το αυτονομικο συστημα
του Shaftesbury περι moral sense, δηλ. εμφυτο
ηθικο συναισθημα δια του οποιου ο ανθρωπος μπορει
να διακρινει, φυσει δηλ. ενστικτωδως, το αγαθον
απο το κακο ....
..............................
φυσει ηθικος σημαινει οτι δεν συμμετεχει η βουληση
αλλα μονο η φυση, η εκ φυσεως και η ανευ συμμετοχης
της βουλησεως υπαρξη ηθικης .......
(χμμμ........... τι ηθικης ; ...... ηθικης πραξης ;)
........................
1 .............................ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 06 Μαρ 2025, 11:18
αντίθετο προς τον χομπς είναι ότι η κοινωνία είναι ένα φυσικό "προϊόν"
όσον αφορά τα του ετερονομικού συστήματος και τον χομπς, δε ξέρω αν μια σε βάθος ανάλυση μπορεί να σταθεί γιατί ναι μεν ο χομπς παρουσιάζει τον άνθρωπο όπως τον παρουσιάζει αλλά οι φυσικοί νόμοι είναι επί της ουσίας προϊόν ενός μέρους της φύσης του ανθρώπου που είναι ο λόγος και άρα ωθούν τον άνθρωπο προς την ηθική συμπεριφορά έστω και ως μέσο για την υποστήριξη των συμφερόντων του και όχι από ανιδιοτέλεια
σε μια πολιτική κοινωνία, υπάρχει η ισχύς να επιβληθούν οι θετικοί νόμοι οι οποίοι όμως είναι μέρος των φυσικών νόμων και ένα κράτος που δεν σέβεται τους φυσικούς νόμους (δηλαδή τα αιτήματα της έλλογης φύσης του ανθρώπου που είναι προ-κρατικά) είναι καταδικασμένο στην καταστροφή του γιατί ο λόγος που δημιουργείται είναι ακριβώς η επιβολή των γενικών αρχών των φυσικών νόμων
άρα εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι το ηθικό πλαίσιο στον Χομπς επί της ουσίας προϋπάρχει του κράτους απλά δεν έχει την ισχύ της επιβολής. οι άνθρωποι φτιάχνουν συνειδητά το κράτος με σκοπό την επιβολή των αρχών που υπαγορεύουν οι φυσικοί νόμοι
Οποτε ήρωας ,αυτοθυσία,αυταπάρνηση κλπ όλα ανύπαρκτα...axilmar έγραψε: 08 Μαρ 2025, 11:45Το μόνο που εμποδίζει έναν άνθρωπο να κάνει κάτι είναι οι συνέπειες αυτού του κάτι στον εαυτο του, είτε έμμεσες, είτε άμεσες.
καλησπερα ..... πως παει ; ........ ηρθε κι η ανοιξη νωρις-νωρις ......ksk έγραψε: 07 Μαρ 2025, 16:10Ενστικτωδώς αυτά που τον βλάπτουν οκεγια να συμφωνήσω...Spoiler
Αχθος Αρουρης έγραψε: 06 Μαρ 2025, 23:01.......................ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 06 Μαρ 2025, 11:18
όχι θα σου πει ο Χομπς
η συγκρότηση της κοινωνίας δεν είναι φυσικό φαινόμενο αλλά τεχνητό, προκύπτει ύστερα από συνειδητή επιλογή
ο άνθρωπος αναγκάζεται από το προσωπικό του συμφέρον να συνυπάρχει με τους άλλους ανθρώπους, είναι επιλογή ορθολογική μεν αλλά που υπαγορεύεται από τον φόβο δε και όχι από φυσική κλίση προς τη συμβίωση (όπως συμβαίνει με άλλα είδη όπως πχ τα μυρμήγκια ή τις μέλισσες)
εσύ ξεκινάς με δεδομένη τη κοινωνία, οι νεότεροι φιλόσοφοι θα σου πουν ότι η δημιουργία της κοινωνίας θα πρέπει θεμελιωθεί και όχι να θεωρηθεί δεδομένη όπως συνέβαινε με τους αρχαίους έλληνες (ζώον πολιτικόν)
αυτα που αναφερει ο Dwarven Blacksmith,
δεν ειναι αντιθετα προς τον χομπς,
αλλα αυτη η θεωρια του χομπς
.......
ο χομπς ειναι υπερμαχος ετερονομικου συστηματος
ηθικης, δηλ. η ηθικη ειναι ολως ασχετος προς την
φυσιν του ανθρωπου, επιβαλλεται απο τις εκαστοτε
αυθεντιες πολιτικες και θρησκευτικες, θρησκεια
και πολιτεια νομοθετουν τα πρακτεα και φευκτεα
δηλ ενα εν ισχυ κοινωνικο κωδικα συμβιωσης ...
αντιθετο στον χομπς ειναι το αυτονομικο συστημα
του Shaftesbury περι moral sense, δηλ. εμφυτο
ηθικο συναισθημα δια του οποιου ο ανθρωπος μπορει
να διακρινει, φυσει δηλ. ενστικτωδως, το αγαθον
απο το κακο ....
..............................
φυσει ηθικος σημαινει οτι δεν συμμετεχει η βουληση
αλλα μονο η φυση, η εκ φυσεως και η ανευ συμμετοχης
της βουλησεως υπαρξη ηθικης .......
(χμμμ........... τι ηθικης ; ...... ηθικης πραξης ;)
........................
Τι σχέση έχει αυτό όμως με την ηθικη;
Τι ηθικής; ....ηθικής πράξης;....χμμμμ
Για δώστε τον ορισμό μπας και μπερδεύομαι με τιποτις άλλο ...
καλα το λες ...... πρωτα ορισμος,ksk έγραψε: 07 Μαρ 2025, 16:10Ενστικτωδώς αυτά που τον βλάπτουν οκεγια να συμφωνήσω...Spoiler
Αχθος Αρουρης έγραψε: 06 Μαρ 2025, 23:01.......................ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε: 06 Μαρ 2025, 11:18
όχι θα σου πει ο Χομπς
η συγκρότηση της κοινωνίας δεν είναι φυσικό φαινόμενο αλλά τεχνητό, προκύπτει ύστερα από συνειδητή επιλογή
ο άνθρωπος αναγκάζεται από το προσωπικό του συμφέρον να συνυπάρχει με τους άλλους ανθρώπους, είναι επιλογή ορθολογική μεν αλλά που υπαγορεύεται από τον φόβο δε και όχι από φυσική κλίση προς τη συμβίωση (όπως συμβαίνει με άλλα είδη όπως πχ τα μυρμήγκια ή τις μέλισσες)
εσύ ξεκινάς με δεδομένη τη κοινωνία, οι νεότεροι φιλόσοφοι θα σου πουν ότι η δημιουργία της κοινωνίας θα πρέπει θεμελιωθεί και όχι να θεωρηθεί δεδομένη όπως συνέβαινε με τους αρχαίους έλληνες (ζώον πολιτικόν)
αυτα που αναφερει ο Dwarven Blacksmith,
δεν ειναι αντιθετα προς τον χομπς,
αλλα αυτη η θεωρια του χομπς
.......
ο χομπς ειναι υπερμαχος ετερονομικου συστηματος
ηθικης, δηλ. η ηθικη ειναι ολως ασχετος προς την
φυσιν του ανθρωπου, επιβαλλεται απο τις εκαστοτε
αυθεντιες πολιτικες και θρησκευτικες, θρησκεια
και πολιτεια νομοθετουν τα πρακτεα και φευκτεα
δηλ ενα εν ισχυ κοινωνικο κωδικα συμβιωσης ...
αντιθετο στον χομπς ειναι το αυτονομικο συστημα
του Shaftesbury περι moral sense, δηλ. εμφυτο
ηθικο συναισθημα δια του οποιου ο ανθρωπος μπορει
να διακρινει, φυσει δηλ. ενστικτωδως, το αγαθον
απο το κακο ....
..............................
φυσει ηθικος σημαινει οτι δεν συμμετεχει η βουληση
αλλα μονο η φυση, η εκ φυσεως και η ανευ συμμετοχης
της βουλησεως υπαρξη ηθικης .......
(χμμμ........... τι ηθικης ; ...... ηθικης πραξης ;)
........................
Τι σχέση έχει αυτό όμως με την ηθικη;
Τι ηθικής; ....ηθικής πράξης;....χμμμμ
Για δώστε τον ορισμό μπας και μπερδεύομαι με τιποτις άλλο ...
Μια χαρά όλα...Αχθος Αρουρης έγραψε: 11 Μαρ 2025, 21:40καλησπερα ..... πως παει ; ........ ηρθε κι η ανοιξη νωρις-νωρις ......ksk έγραψε: 07 Μαρ 2025, 16:10Ενστικτωδώς αυτά που τον βλάπτουν οκεγια να συμφωνήσω...Spoiler
Αχθος Αρουρης έγραψε: 06 Μαρ 2025, 23:01
.......................
αυτα που αναφερει ο Dwarven Blacksmith,
δεν ειναι αντιθετα προς τον χομπς,
αλλα αυτη η θεωρια του χομπς
.......
ο χομπς ειναι υπερμαχος ετερονομικου συστηματος
ηθικης, δηλ. η ηθικη ειναι ολως ασχετος προς την
φυσιν του ανθρωπου, επιβαλλεται απο τις εκαστοτε
αυθεντιες πολιτικες και θρησκευτικες, θρησκεια
και πολιτεια νομοθετουν τα πρακτεα και φευκτεα
δηλ ενα εν ισχυ κοινωνικο κωδικα συμβιωσης ...
αντιθετο στον χομπς ειναι το αυτονομικο συστημα
του Shaftesbury περι moral sense, δηλ. εμφυτο
ηθικο συναισθημα δια του οποιου ο ανθρωπος μπορει
να διακρινει, φυσει δηλ. ενστικτωδως, το αγαθον
απο το κακο ....
..............................
φυσει ηθικος σημαινει οτι δεν συμμετεχει η βουληση
αλλα μονο η φυση, η εκ φυσεως και η ανευ συμμετοχης
της βουλησεως υπαρξη ηθικης .......
(χμμμ........... τι ηθικης ; ...... ηθικης πραξης ;)
........................
Τι σχέση έχει αυτό όμως με την ηθικη;
Τι ηθικής; ....ηθικής πράξης;....χμμμμ
Για δώστε τον ορισμό μπας και μπερδεύομαι με τιποτις άλλο ...
αργησε αλλα μου’ρθε τελικα η χρηστή λεξη ....
η εκ φυσεως και η ανευ συμμετοχης της βουλησεως
υπαρξη ηθικης ........... ΑΞΙΑΣ ..... και ..... ΑΠΑΞΙΑΣ ...
τι σχεση εχει με την ηθικη, η ενστικτωδης αποφυγη
των βλαπτικων ;
Shaftesbury=natural moral sense= εσωτερικη εμφυτος
ηθικη συναισθηση,
αντιστεκεται τω χομπες= φυσις και ηθικη ασχετα .......
Sense of right and wrong therefore being as natural to us as natural affection itself, and being a first principle in our constitution and make, there is no speculative opinion, persuasion, or belief,which is capable immediately or directly to exclude or destroy it..................
Let us suppose a creature who, wanting reason and being unable to reflect, has notwithstanding many good qualities and affections, as love to his kind, courage, gratitude, or pity. Tis certain that if you give to this creature a reflecting faculty, it will at the same instant approve of gratitude, kindness, and pity;..............
And this is to be capable of virtue, and to have a sense of right and wrong
An Inquiry concerning Virtue or Merit (Anthony Ashley Cooper Earl of Shaftesbury 1671-1713)
Ανίκητος έγραψε: 08 Μαρ 2025, 08:55Συμφωνῶ ἀπόλυτα.
Πιθανὸν ἐκ φύσεως νὰ εἴμαστε ἱκανοὶ νὰ δεχθοῦμε μιὰ ἠθικὴ τάξη, δοτὴ ἀπὸ ἀλλοῦ, ἢ καλλιεργημένη μεταξὺ τῶν μελῶν μιᾶς κοινότητας στὴν ὁποία ἀνήκει κάθε ἄτομο.
Ἀλλὰ εἶναι ἄλλο πρᾶγμα νὰ εἴμαστε "ἠθικὸ δοχεῖο" ἐκ φύσεως καὶ ἄλλο το νὰ ὑπάρχει ἠθικὸ περιεχόμενο ἐκ φύσεως στὸ ἄτομο. Ἐπισημαίνω τὸ "ἐκ φύσεως".
Aη στο καλο...ΓΑΛΗ έγραψε: 15 Μαρ 2025, 11:54 Υπάρχει και μια κατηγορία ανθρώπων, που θεωρουν εαυτούς ανώτερα όντα και αντιλαμβάνονται την ηθική ή ανηθικότητα ως ορισμούς που αφορούν στην πλέμπα.
Saturn έγραψε: 15 Μαρ 2025, 11:27 και υπενθυμίζω οτι μιλάμε κυρίως για αυτό που αποκαλούμε και στον τίτλο "μέσο άνθρωπο"
Η συντριπτική πλειοψηφία είμαστε μέσοι άνθρωποι.
Οὔτε κἄν. Πολὺ σπάνια νὰ εἶναι κανένας ἄνθρωπος τὸ ἴδιο μὲ ἕναν μέσο ἄνθρωπο.