ΟΥΤΙΣ έγραψε: 22 Απρ 2019, 16:27
Η φιλοσοσοφία απευθυνόταν όντως στους πολίτες. Αλλά το ποσοστό των πολιτών ήταν ελαχιστότατο. Γυναίκες και δούλοι αποκλείονταν. Υπήρχαν φυσικά και εξαιρέσεις. Αλλά, η μεγάλη μάζα δεν καταλάβαινε ούτε την φιλοσοφία ούτε τους φιλοσόφους. Η μεγάλη πλειοψηφία ήταν βυθισμένη στην άγνοια και στην δεισιδαιμονία.
Γυναίκες και δούλοι κατά κανόνα αποκλείονταν (με πολλές εξαιρέσεις όπως είπα Επίκτητος, Υπατία, κλπ), αλλά οι πολίτες είχαν μια χαρά πρόσβαση και ειδικά στη κλασική και ελληνιστική ελλάδα το ποσοστό δεν ήταν ελάχιστο όπως λες γιατί υπήρχαν οι δούλοι οπότε εξορισμού οι πολίτες είχαν καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Όχι μόνο δεν ήταν ελάχιστοι αλλά ήταν τόσοι πολλοί που για πρώτη φορά αναπτύχθηκε και ολοκληρος επαγγελματικός κλάδος (σοφιστές) που δίδασκαν ρητορική, πολιτική, λογική, φιλοσοφία σε επίδοξους πολιτικούς, στρατιωτικούς, φιλοσόφους κλπ.
Και αυτός είναι και ο λόγος που προέκυψαν δυσανάλογα περισσότεροι φιλόσοφοι και επιστήμονες σε σχέση με το πολυπληθέστερο και μακροβιότερο βυζάντιο.
ΟΥΤΙΣ έγραψε: 22 Απρ 2019, 16:27
Η θεολογία ήταν απρόσιτη ως προς τα υψηλά, φιλοσοφικά και θεολογικά νοήματα ήταν απρόσιτη. Η Εκκλησία μέσα από το κήρυγμα της και την λατρευτική ζωή, όμως, τα επεξηγούσε ικανοποιητικά. Τώρα, γιατί αναφέρεσαι στον αναλφαβητισμό; Τα ποσοστά του αναλφαβητισμού παρέμεναν υψηλά μέχρι και πριν έναν αιώνα όπου και καθιερώθηκε η δημόσια εκπαίδευση. Δηλαδή, δεν υπήρχε και καμιά ιδιαίτερη διαφορά μεταξύ αρχαίων και μεσαιωνικών ανθρώπων ως προς αυτό το ζήτημα.
Ακριβώς λοιπόν ! Η θεολογία που υποκατέστησε την φιλοσοφία ήταν για τους ελάχιστους ! Τώρα, ειδικά τους πρώτους 2-3 αιώνες από τον Κωνσταντίνο και μετά τίποτα δεν επεξηγούσε η εκκλησία, μόνο ασυνείδητο χρώμα χριστιανικής φανέλας αξίωνε και τίποτα παραπάνω και οι λόγοι ήταν
1) πως πάσχιζε να προσυλητίσει κόσμο με κάθε τρόπο ώστε να γίνει πλειοψηφεία και
2) πως πάσχιζε να διατηρηθεί ενωμένη μέσα από τις αναρίθμητες αιρέσεις που ξεπηδούσαν και πολεμούσε και αυτό ήταν το αίτιο ώστε να αναπτυχθεί η θεολογία, αλλιώς ούτε καν αυτή δεν θα υπήρχε.
Όσο για τον αναλφαβητισμό, ΝΑΙ επί βυζαντίου στον κλασικό ελλαδικό χώρο έπιασε ρεκορ σε σχέση με την κλασική ελλάδα και ελληνιστική εποχή,
καταρχάς επειδή ο κλασικός ελληνικός χώρος
εγκαταλήφθηκε οικονομικά, στρατιωτικά και πολιτιστικά σε επιδρομές, πειρατές, επελάσεις από βόρειες φυλές κλπ αφού η καρδιά πλέον χτύπαγε αλλού, στην Κων/πολη και
κατά δεύτερον επειδή η μόρφωση της μάζας στην νέα χριστιανική ιδέα δεν είχε σημασία, ειδικά ο 6ος, 7ος και 8ος αιώνας έχουν μείνει ως σκοτεινοι αιώνες του Βυζαντίου, ειδικά στα τέλη του 6ου αιώνα κυριάρχησε η πεποίθηση πως οι χριστιανοί πρέπει να μαθαίνουν την Βίβλο και όχι του Κλασικούς, και έναν αιώνα αργότερα ελάχιστοι γνώριζαν γραφή και ανάγνωση. (π.χ. Το 726 ο Λεων Γ΄διαμαρτυρόταν πως οι αξιωματούχοι του δεν ήταν σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα νομικά βιβλία των προκατόχων τους)
ΟΥΤΙΣ έγραψε: 22 Απρ 2019, 16:27
Όταν οι φιλόσοφοι ή οι πολιτικοί εκδιώκονταν για πολιτικούς λόγους, αναφέρεται σχεδόν πάντοτε ξεκάθαρα στο κατηγορητήριο. Υπήρχε δηλαδή πλαίσιο νομικό σχετικό. Κι όμως πολλούς τους μήνυσαν για θρησκευτικούς λόγους. Εν συντομία, κάνεις αναχρονισμό εδώ πέρα.
Συμφωνώ πως σχεδόν πάντοτε αναφερόταν, αλλά αυτές οι περιπτώσεις που αυτό που αναφερόταν ήταν καθαρά θρησκευτικό χωρίς πολιτική υπόνοια είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενος χεριού. Δεσμιοι της πολιτικής ήταν τότε, όχι κάποιας θρησκείας.
ΟΥΤΙΣ έγραψε: 22 Απρ 2019, 16:27
Ήταν φιλοσοφικό τέλμα διότι δεν προσέφεραν κάτι καινούργιο με την διδασκαλία τους. Την εποχή που εμφανίστηκε ο Χριστιανισμός είχαν γράψει και τα δυο φιλοσοφικά ρεύματα αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα. Ο Χριστιανισμός εκείνη την στιγμή είναι η αλλαγή παραδείγματος που απαιτούσε η κοινωνία.
Διαφωνώ, αυτή είναι ουσιαστικά η γνώμη που περνάνε τα σχολικά βιβλία, πως όλα τελειωνουν κάπου στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, ενώ στην πραγματικότητα απλά εκεί αρχίζουν. Απο αυτους και μετα, φιλοσοφια και επιστημες εκτινασσονται, παγκοσμιοποιουνται σε νεα κεντρα μέχρι την έλευση και την συγκρουση με τον χριστιανισμο (την πραγματικη έλευση στις αρχες του 4ου αιώνα).
Επίσης αν με το "δεν προσέφεραν κατι καινούργιο" υπονοείς πολιτικά, κοινωνικα και εξουσιαστικα προς τον λαο, τοτε ναι εχεις δικιο, η εκτιναξη του χριστιανισμου προσέφερε την διαιωνιση χωρις καν ρωμαϊκη γερουσια, της αυτοκρατορικης-φεουδαρχικης διακυβερνησης των λαών.