Να πούμε και δύο πραγματάκια γι αυτόν τον πολύ ιδιαίτερο συνθέτη που παρέθεσε ο sharp. Σε αρκετά από τα έργα του το άκουσμα φαντάζει πολύ "πρωτοποριακό" και "μοντέρνο".sharp έγραψε: 12 Ιαν 2025, 04:50 Ίσως όχι ο Τζεζουάλντο, περισσότερο όμως επειδή κρυβόταν γιατί είχε σκοτώσει τη γυναίκα του και τον εραστή της παρά για τις πρωτοποριακές αρμονίες του![]()
Μιλάμε για τον Gesualdo da Venosa (1566 -1613)
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE ... F%84%CE%BF
Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι το ηχητικό αποτέλεσμα αυτό δεν είναι προσπάθεια του να επεκτείνει κάποιος τα όρια της τονικότητας αφού το τονικό μουσικό σύστημα έκανε τα πρώτα του βήματα προς το τέλος της ζωής του Gesualdo. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται περισσότερο στον τρόπο με τον οποίο έπλεκαν αντιστικτικά τις φωνές την εποχή εκεί σε συνδυασμό με τις πιο χρωματικές κινήσεις των μελωδιών του συνθέτη. Αλλά το ζήτημα γίνεται πολύ τεχνικό για να το παρακολουθήσετε οι περισσότεροι.
Ας κρατήσουμε 2 απλά πράγματα που είναι χρήσιμα για την κατανόηση αυτών που θα ακολουθήσουν στο νήμα
1. Σε προηγούμενες εποχές διάφοροι συνθέτες (πιο πάνω Bach, Mozart) δοκιμάζουν σε κάποια έργα τους τα άκρα των δυνατοτήτων του υλικού τους παράγοντας αποτέλεσμα το οποίο ακούγεται κάπως μεταγενέστερο της εποχής τους
2. Σε άλλες περιπτώσεις έχουμε κάποια παιχνιδίσματα ή κάποια εφέ που επίσης παράγουν έργο που ακούγεται μεταγενέστερο της εποχής του (πιο πάνω Heinrich Biber)
3. Και υπάρχουν τα έργα εκείνα όπου οι συνθέτες έχουν αντιληφθεί ότι κάτι αλλάζει και προσπαθούν να δουν πως και τι θα είναι αυτό που ακολουθεί κάνοντας συνειδητή προσπάθεια για κάτι νέο. Απλά ακόμα η μετάβαση στο νέο δεν έχει ολοκληρωθεί. Και είναι έργα που πατάνε με το ένα πόδι στην παλιά εποχή και με το άλλο σε αυτήν που έρχεται (πχ κάποια έργα του Liszt και του Debussy σε προηγούμενες σελίδες)






