100% μαζί σου σε αυτό. Είχε μπει το νερό στο αυλάκι με Στραβίνσκι και Σένμπεργκ προπολεμικά (μουσική), σουρεαλισμό και εξπρεσιονισμό (ζωγραφική), Λε Κορμπιζιέ (αρχιτεκτονική). Και που αυτά με τη σειρά τους έχουν ρίζα στην decadence του 19ου και... εντάξει ας μην πάω στο άλλο άκρο που λέει ο Λούκατς ότι η μοντερνίστικη παρακμή ξεκινάει στον γερμανικό ρομαντισμό του 1790, αλλά σίγουρα είναι παλιότερα και βαθύτερα τα αίτια από το 1945 και τον Ψυχρό Πόλεμο.ST48410 έγραψε: 01 Δεκ 2024, 01:09Υπάρχουν αμιγώς καλλιτεχνικοί λόγοι που πήγαν τα πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση και διεργασίες που ξεκινάνε από τα τέλη του 19ου αιώνα και στις οποίες έχουν ισχυρή παρουσία Ρώσοι καλλιτέχνες τις πρώτες 2 δεκαετίες του 20ου.Jolly Roger_ έγραψε: 01 Δεκ 2024, 01:00 Το σκεπτικό, αρχικά στα late 40s, της CIA να ασχοληθεί με την τέχνη, ήταν ότι έπρεπε να προωθηθεί μια παγκόσμια, άνευ εμφανών εθνικών ιδιαιτεροτήτων μορφή τέχνης (που όμως στον πυρήνα της θα ήταν αμερικάνικη), ενάντια στους εθνικούς ρεαλισμούς που προωθούσε τότε η ΕΣΣΔ. Τον καιρό δηλαδή που ο παραδοσιοκράτης συντηρητικός Ζντάνοφ προέτασσε τον Γκόρκι, τους νεοκλασικούς πίνακες και τα δημοτικά τραγούδια, οι γιάνκηδες έκαναν πολιτιστικό ιμπεριαλισμό με την αφηρημένη τέχνη του Πόλοκ και τη τζαζ του Άρμστρονγκ πριν ακόμα έρθει το ροκ εντ ρολ. Φυσικά οι Αμερικάνοι είχαν και ένα παγκόσμιο σύστημα μαζικής πολιτιστικής προπαγάνδας και ΜΜΕ το οποίο ήταν έτη φωτός επιδραστικότερο από το αντίστοιχο σοβιετικό, κι έτσι από το '70 και μετά όλη η νεολαία της Ανατολικής Ευρώπης άκουγε πανκ, ενώ κανένας νέος της Δύσης δεν διάβαζε Γκόρκι.
Κοινωνική, πολιτική και οικονομική ανάλυση μπορεί να γίνει επί του θέματος πώς και λόγω ποιων υλικών συνθηκών προέκυψε η μοντέρνα τέχνη (το 'χει κάνει ο Arnold Hauser στο Social History of Art, το 'χει κάνει ο Χομπσμπάουμ στα περί τέχνης κεφάλαια του γνωστού τετράτομου ιστορικού έργου του, και πάει λέγοντας). Μια από τις αιτίες είναι κι ο Ψυχρός Πόλεμος και το αμερικάνικο Congress for Cultural Freedom, αλλά ναι, προφανέστατα δεν είναι η μόνη, και αν ο Μάζης κάνει αυτό που λες, τότε υπεραπλουστεύει.
