Αρίστος έγραψε: 14 Απρ 2023, 07:32
α) Kαμια σχεση, η αυξηση 40% ανα δεκαετια συνεβαινε και τους αιωνες πριν τον Κωνσταντινο. Και θα συνεχισε να συνεβαινε ειτε αυτος λειτουργουσε φιλοχριστιανικα, ειτε οχι.
β) Αν το 300 μ.Χ. ειχαμε 10% Χριστιανων στην αυτοκρατορια, με βαση το 40% της αυξησης ανα δεκαετια τοτε το 313 που ειχαμε τα Μεδιολανα οι Χριστιανοι θα ειχαν φτασει το 15%. Αυτο στην Ανατολικη Αυτοκρατορια που ενδιεφερε τον Κωνσταντινο θα ηταν 25% και στα μεγαλα αστικα κεντρα ακομη μεγαλυτερο. Με λιγα λογια οι Χριστιανοι ηταν πρωτη δυναμη σε σχεση με αλλες θρησκειες (Μιθραισμος, θρησκεια της Ισιδας, Δωδεκαθεο, Ιουδαισμος κλπ).
γ) Οι Χριστιανοι δεν ηταν απλα μια λαικη θρησκεια αλλα ταυτοχρονα κι ενα κοινωνικο κινημα που για πρωτη φορα εμφανιζοταν στην ιστορια των θρησκειων, Οι Χριστιανοι βοηθουσαν χηρες, ορφανα, φτωχους, αρρωστους, αδικουμενους, με αποτελεσμα η δημοφιλια τους να αυξανεται διαρκως και ταυτοχρονα οι πιστοι της θρησκειας να εχουν τετοια αφοσιωση που δεν μπορουσε να συγκριθει με τα επιπολαια αισθηματα αλλων θρησκευομενων που εβλεπαν τη θρησκεια κατι σαν μερικες τελετουργιες σε εορταστικες ημερες. Οι Χριστιανοι καθημερινα επιτελουσαν κοινωνικο εργο, την καταβρισκαν με αυτο και αποτελουσε μερος της θρησκειας τους.
δ) Ακριβως επειδη συνεβαιναν ολα τα παραπανω οι Αυτοκρατορες στην Ανατολη επελεξαν να προσεταιριστουν τον Χριστιανισμο ειδικα μαλιστα οταν συνειδητοποιησαν οτι αρχιζει να κυριαρχει και στις ταξεις του στρατου. Στρατιωτικοι οπως ο Κωνσταντινος και ο Θεοδοσιος δεν θα μπορουσαν να καταδιωκουν τον Χριστιανισμο γιατι γνωριζαν οτι τοτε ο στρατος δεν θα τους ηταν αφοσιωμενος και μπορει καποιος Χριστιανος αξιωματικος να τους επαιρνε το θρονο και να τους εκοβε το κεφαλι.
ε) Για τους ιδιους λογους ο Ιουλιανος που θελησε να αντιστρεψει το ρευμα βρηκε τεραστια αντισταση απο τους Χριστιανους στην Αντιοχεια. Αντισταση που του προκαλεσε τετοια απογοητευση ωστε να μεταφερει την πικρια του σε βιβλιο που εγραψε. Κατ' αρχην οταν πηγε για πρωτη φορα στην πολη που φιλοδοξουσε να μετατρεψει σε πρωτευουσα της αυτοκρατοριας επισκεφθηκε το ναο του Απολλωνα και ενω περιμενε να τον υποδεχθει μια στρατια ιερεων, βοηθων και παρατρεχαμενων βρηκε ΜΟΝΟ ΕΝΑ γερο ιερεα. Με απλα λογια, το Δωδεκαθεο ειχε οριστικα τελειωσει στην εποχη του και μαλιστα η τελικη θρησκευτικη συγκρουση δεν ηταν μεταξυ Δωδεκαθεου και Χριστιανισμου τα χρονια πριν τον Κωνσταντινο αλλα μεταξυ Μιθραισμου και Χριστιανισμου. Οταν η θρησκεια του Χριστου κυριαρχησε της θρησκειας του Μιθρα και μεσα στις ρωμαικες λεγεωνες τελειωσε το γλυκο. Ο Κωνσταντινος παροτι αρχιερεας του Μιθρα οταν πηρε χαμπαρι οτι διοικει χριστιανικο στρατο δεν ηταν κοροιδο να παει κοντρα στα πιστευω των στρατιωτων του.
.
Από τη στιγμή που ήρθε στα πράγματα ο Κωνσταντίνος συνέβει μια αναμφισβήτα ραγδαια βελτίωση σε επίπεδο πλούτου, εξουσίας και δικαιωμάτων για την αύξηση του χριστιανικού πληθυσμού.
Αυτή δεν αποτυπώνεται πουθενά ούτε από σένα ούτε και απο τον Stark ο οποίος θεωρεί πως όσο ήταν ήταν το growth rate επί διωγμών προ Κωνσταντίνου τόσο θα ήταν και μετά Κωνσταντίνου = ΑΤΟΠΟΝ !
Γενικά είναι εντελώς άτοπο να υποτεθεί πως το growth rate / decade ήταν σταθερό όχι μονο για την περι του Κωνσταντινου εποχη αλλα για το συνολο των πρωτων 300 ή 400 χρόνων,
προφανώς και δεν ήταν σταθερό, υπήρχαν εποχές (δηλ. συνθήκες) που το μείωναν και υπήρχαν συνθήκες που το αύξαναν. Αυτές τις συνθηκες το προ 30ετιας μοντέλο του Stark ΔΕΝ τις λαμβάνει υπόψη.
Επίσης με βάση το μοντέλο στου Stark μέχρι το 300 μ.Χ. ο χριστιανικός πληθυσμός προκύπτει πάνω από 6 εκ. (1000*1,4^26 = 6,3 εκ.) που σημαίνει πως ο Stark παίρνει το ΑΝΩ όριο των εκτιμήσεων, δηλ. χρησιμοποιεί τις μέγιστες τιμές των εκτιμήσεων. Στη πραγματικότητα το εύρος των εκτιμήσεων για τον χριστιανικό πληθυσμό μέχρι τις αρχές του 4ου αι. ήταν μεταξύ 2,5 και 5 εκ. (Χριστιανισμός και Ρωμαϊκη Αυτοκρατορία, Ralph Martin Novak 2008).
Με λίγα λόγια το 40% είναι υπερεκτιμημένο ώστε να προσπεραστεί η επίδραση του Κωνσταντίνου στην διάδοση του Χριστιανισμού.
Ενα άλλο πρόβλημα που προκύπτει είναι πως με τόσο μεγάλο και σταθερό ρυθμό αυξησης / δεκαετια (40%) θα έπρεπε ολόκληρες περιοχές της ανατολής να είχαν εκχριστιανιστεί ΠΛΗΡΩΣ πριν καν έρθει στα πράγματα ο Κωνσταντίνος, πράγμα που δεν συμβαίνει αφού και δεκαετίες μετά τον Κωνσταντίνο δεν είχαν εκχριστιανιστεί ! Η Αλεξάνδρεια μέχρι τα τέλη του 4ου αι. μ.Χ. ήταν μοιρασμένη σε χριστιανούς / ειδωλολατρες - ιουδαίους και σε πληθυσμό δεν ξεπερνούσε τις 300-400 χιλιάδες.
Σχετικά με αυτό που λες για τον Ιουλιανό στην Αντιόχεια καταρχάς η εποχή του Ιουλιανού βρίσκεται 50 χρόνια μετά την εποχή του Κωνσταντινου, αρα είναι λογικό ο χριστιανισμός να έχει εκτιναχθεί και ειδικά στην ανατολή ! Αρα αυτό δεν αποτελεί επιχείρημα για το θέμα που συζηταμε.
Απο κει και περα σχετικα με το θεμα γενικα είναι διάσημη η αποστροφή των Αντιοχέων προς τον Ιουλιανό αλλά είναι εντελώς και υποπτα άσημη η πρωτη αφορμη που την δημιουργησε και η οποια δεν είχε καμια σχεση με τις θρησκευτικες αντιπαλότητες : Το οτι ο Ιουλιανός έσκασε με 65 χιλιαδες στρατο στην Αντιοχεια για να προετοιμάσει την εκστρατεία του προς την Περσία και οι ντοπιοι Αντιοχείς αξιωματουχοι αγόραζαν και πουλούσαν στη μαύρη αγορά κάθε προμήθεια σιταριου από όπου κι αν αποπειράθηκε ο Ιουλιανός να την φέρει, αφήνοντας τον στρατό χωρίς προμήθειες.
Πούστρα Αλέξανδρε Μαυροκορδάτε σκατά στο τάφο σου και τη ψυχή σου καριόλη τουρκόσπορε.