Ούμαν Μάντα

Πρόκειται για έναν μυστηριώδη αρχαίο λαό που τρομοκράτησε με τις επιδρομές του και τις μετακινήσεις του την αρχαία Μέση Ανατολή. Η πιο δημοφιλής πηγή για αυτούς είναι o «κουθικός ύμνος του Ναρασίν» του 7ου αιώνα π.Χ. Ο μύθος αφηγείται την τεράστια και ολέθρια επέλαση των Ούμαν Μάντα που ξεκίνησαν από την ανατολική Ανατολία και προχώρησαν μέχρι το «Dilmun, τη Magan, τη Meluhha και όλες τις χώρες στη μέση της θάλασσας». Οι σουμερολόγοι και οι ασσυριολόγοι ταυτίζουν αυτά τα τοπωνύμια με χώρες του Περσικού κόλπου και με την Ινδία.
Υπάρχουν και παλιότερες αναφορές στους Ούμαν Μάντα από τη δεύτερη χιλιετία π.Χ. Μία απ’ αυτές αφορά τη νίκη που πέτυχε εναντίον τους ο Βαβυλώνιος βασιλιάς Αμμισαδούκα το 1630/1631 π.Χ. Μια άλλη από τα χιττιτικά κείμενα του 17ου αιώνα π.Χ. αναφέρεται στον αρχηγό των Ούμαν Μάντα, τον Za-a-lu-ti. Στον χετταϊκό νομοθετικό κώδικα του Παλαιού Βασιλείου η Manda είναι τοπωνύμιο και γίνεται αναφορά στους πολεμιστές Μάντα όπως και σε πολεμιστές άλλων περιοχών.
Ποιοι ήταν τελικά οι Ούμαν Μάντα; Παλιά ορισμένοι επιστήμονες όπως ο ασσυριολόγος και χιττιτολόγος Emil Forrer πίστευαν ότι πρόκειται για το ακκαδικό όνομα των original Ινδοευρωπαίων. Ωστόσο, οι ημερομηνίες των κειμένων που τους αναφέρουν είναι πολύ μεταγενέστερες από την εποχή που η ΠΙΕ γλώσσα ήταν ακόμα ενοποιημένη. Θα μπορούσε όμως να είναι ινδοευρωπαϊκός λαός που περιγράφεται μέσα από την οπτική των ασσυροβαβυλωνίων. Η γλωσσολογία παρέχει κάποιες ενδείξεις εδώ. Κατ’ αρχήν η λέξη «ummanu» σημαίνει «ορδή»/ «στίφος πολεμιστών» στα ακκαδικά. Η σημασία της λέξης Manda όμως δεν είναι σαφής. Από τη στιγμή όμως που αναφέρεται στα χετταϊκά κείμενα ως τοπωνύμιο τότε συμπεραίνουμε κάτι σε «ορδή/λαός από τη χώρα Μάντα» κατά ανάλογο τρόπο που οι Χορραίοι ήταν το «έθνος της γης Χορρί» και οι Χετταίοι το «έθνος της γης Χάττι».
Το όνομα του αρχηγού των Ούμαν Μάντα, Zaaluti θεωρείται από πολλούς ινδο-ιρανικό. Άρα λοιπόν είναι πιθανό να πρόκειται για έναν ινδο-ιρανικό πληθυσμό αλλά χωρίς να είναι γνωστή η ακριβής θέση του στον κλάδο των λαών που μιλούσαν ινδο-ιρανικές γλώσσες (Ινδο-Άριοι, Ιρανοί κλπ). Η ινδο-ιρανική ταυτότητα των Ούμαν μάντα θα μπορούσε να βρει περισσότερη στήριξη και στο βασίλειο των Μιταννί που άνθησε τον 14ο αιώνα π.Χ. στη βόρεια Συρία και νοτιοανατολική Ανατολία και το οποίο διοικούσε μια ινδο-άρια ελίτ.
Άλλοι λαοί που έχουν κατά καιρούς ταυτιστεί με τους Ούμαν Μάντα είναι οι Χουρρίτες, οι Ελαμίτες, οι Κιμμέριοι, οι Μήδοι, οι Σκύθες...ακόμα και οι Υξώς.
Πηγές:
Robert Drews: Η Έλευση των Ελλήνων (Οδυσσέας)
https://en.wikipedia.org/wiki/Umman_Manda
Άβαροι

Οι Άβαροι ή Άβαροι της Παννονίας, γνωστοί επίσης ως Όμβροι σε ρουθηνικά χρονικά, Βαρχονίτες σε βυζαντινές πηγές και από τους Γαλάζιους Τούρκους και Ψευδοάβαροι, ήταν μια ομάδα Ευρασιατών νομάδων άγνωστης προέλευσης κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα. Το όνομα Άβαροι της Παννονίας (από την περιοχή στην οποία τελικά εγκαταστάθηκαν) χρησιμοποιείται για να τους ξεχωρίζει από τους Αβάρους του Καυκάσου, διαφορετικό λαό, με τον οποίο οι Άβαροι της Παννονίας μπορεί να συνδέονται ή όχι.[1] Ίδρυσαν το Χαγανάτο των Αβάρων, που καταλάμβανε την Πεδιάδα της Παννονίας και σημαντικές περιοχές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, από τα τέλη του 6ου έως τις αρχές του 9ου αιώνα μ.Χ..[2]
Παρόλο που το όνομα Άβαρος εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα μέσα του 5ου αιώνα, οι Άβαροι της Παννονίας εμφανίστηκαν στο ιστορικό προσκήνιο στα μέσα του 6ου αιώνα στη βόρεια Ποντοκασπιακή στέπα, ως ομάδα μιας Βόρειας-τουνγκουζικής φυλής, και πολεμιστές που ήθελαν να ξεφύγουν από την κυριαρχία των Γαλάζιων Τούρκων.
Η γλώσσα ή οι γλώσσες που μιλούσαν οι Άβαροι είναι σήμερα άγνωστες. Ο σημαντικός επιστήμονας Ντένις Σίνορ (1916-2011) δηλώνει ότι οι περισσότερες από τις αβαρικές λέξεις που χρησιμοποιούντο στα Λατινικά ή Ελληνικά κείμενα της εποχής εμφανίζονται να προέρχονται από σιβηρικές γλώσσες, ιδιαίτερα από τις Τουνγκουζικές και τη Μογγολική. Σύμφωνα με τον Σίνορ, πολλοί από τους τίτλους και τους βαθμούς που χρησιμοποιούσαν οι Άβαροι της Παννονίας χρησιμοποιούντο επίσης από τους Τούρκους, τους Πρωτοβουλγάρους, τους Ουιγούρους και / ή τους Μογγόλους, όπως τα χαγάνος (ή καγάνος), χαν, κάπχαν, τουντούν, τάρχαν και χατούν. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι οι κυβερνώσες και οι υποτελείς φυλές μιλούσαν ποικιλία γλωσσών, μεταξύ των οποίων από τους μελετητές υποστηρίζεται ότι ήταν Καυκασιανές, Ιρανικές, Τουνγκουζικές, η Ουγγρική και Τουρκικές. Μερικοί μελετητές υποστηρίζουν ότι η Πρωτοσλαβική έγινε η lingua franca του Aβαρικού Χαγανάτου. Σύμφωνα με τον Γκιούλα Λάσζλο, οι Άβαροι της Παννονίας του τέλους του 9ου αιώνα μιλούσαν μια ποικιλία της Παλαιουγγρικής, σχηματίζοντας έτσι μια Αβαροουγγρική συνέχεια με τους τότε νεοαφιχθέντες Ούγγρους.
Πηγή:
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE ... E%BF%CE%B9
Αγάθυρσοι
Ο λαός αυτός ήταν εγκατεστημένος μεταξύ Δούναβη και Προύθου και της οροσειράς των Καρπαθίων. Αναφέρονται πρώτη φορά στον Ηρόδοτο ως δυτικοί γείτονες και συγγενείς των Σκυθών. Σύμφωνα με το μύθο ο Αγάθυρσος, ο Γελωνός και ο Σκύθης ήταν γιοι του Ηρακλή και της Έχιδνας. Λέγεται ότι ήταν πλούσιος λαός με το παράξενο έθιμο να εφαρμόζει κοινοκτημοσύνη των γυναικών ώστε να μην υπάρχει φθόνος και έχθρα μεταξύ τους. Ένας γνωστός βασιλιάς των Αγαθύρσων ήταν ο Σπαργαπείθης ο οποιός σκότωσε τον βασιλιά των Σκυθών, Αριαπείθη.
Η εθνολογική τους θέση είναι συγκεχυμένη. Μερικοί λένε ότι πρόκειται για μια μίξη σκυθικών και θρακικών φύλων Γετών, δηλαδή για έναν Γετοσκυθικό λαό που διαμορφώθηκε λόγω της προώθησης Σκυθών στην περιοχή. Άλλοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για λαό προγονικό των Δακών ενώ άλλοι μιλού για πρωτοσλαβικό φύλο. Η σύγχυση επιτείνεται από την πληροφορία του Στέφανου Βυζάντιου που τους ταυτίζει με το θρακικό φύλο των Τραυσών.
Πηγή:
Δ. Ευαγγελίδης: Λεξικό των Αρχαίων Ελληνικών και Περι-Ελλαδικών Φύλων (Κυρομάνος)
Βαζίμπα
Πρόκειται για τους πρώτους κατοίκους της Μαδαγασκάρης σύμφωνα με τη λαογραφία της περιοχής. O λαός αυτός κινείται μεταξύ ιστορίας και μύθου. Πολλοί ερευνητές δέχονται την ύπαρξή τους παρότι οι ιστορίες για τους Βαζίμπα έχουν διανθιστεί με μπόλικες μυθολογικές αναφορές.
Είναι διαδεδομένη η πεποίθηση ότι πρόκειται για έναν πυγμαίο πληθυσμό, δηλαδή πιο κοντό από τους περισσότερους εθνοτικούς πληθυσμούς κατά μέσο όρο. Ήταν λαός σχετικά πρωτόγονος χωρίς γνώσεις μεταλλουργίας. Όταν εγκαταστάθηκαν στη Μαδαγασκάρη (άγνωστο από πού) ασκούσαν τη γεωργία καλλιεργώντας μπανάνες, πιπερόριζα και διάφορους βολβούς. Συμπλήρωναν τη διατροφή τους με φρούτα και κυνήγι.
Παρότι οι Βαζίμπα έχουν συνδεθεί κι αυτοί με τα κύματα Αυστρονήσιων μεταναστών από την Ινδονησία, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για να τοποθετηθούν εντός της αυστρονησιακής οικογένειας γλωσσών και λαών. Με άλλα λόγια δεν μπορούν να συνδεθούν με τις ομάδες των Αυστρονήσιων Μαλαγκάσι που έφτασαν αργότερα στη Μαδαγασκάρη. Ένας επιπλέον λόγος που τους απομακρύνει είναι η έλλειψη γνώσης καλλιέργειας ρυζιού η οποία ήταν διαδεδομένη μεταξύ των αυστρονησιακών πληθυσμών.
Ούτε μπορούν να ταυτιστούν με γνωστούς Αφρικάνικους πληθυσμούς. Όταν μάλιστα οι Αφρικανικές ομάδες Μπαντού εγκαταστάθηκαν στο νησί φέρνοντας μαζί τους εξημερωμένες ινδικές αγελάδες (ζεμπού) οι Βαζίμπα δεν έτρωγαν το κρέας τους λες και ήταν κάτι εντελώς ξένο για αυτούς. Οι Βαζίμπα είτε εξοντώθηκαν είτε αναμείχθηκαν με τους Μαλαγκάσι και εξαφανίστηκαν ως διακριτός λαός.

Πηγή:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vazimba
Duhare
Ιρλανδο-Ινδιάνοι στη Νότια Καρολίνα και στη Georgia; Αυτό κι αν είναι τολμηρός ισχυρισμός! Κι όμως μερικοί ευφάνταστοι ερευνητές έχουν επιχειρήσει να συνδέσουν τη φυλή των ιστορικών Ινδιάνων Duhare με τους Ιρλανδούς υπονοώντας ταξίδια και αποικίες Ιρλανδών στην Αμερική πριν την ανακάλυψή της από τον Κολόμβο.
Ισπανοί που συνάντησαν τους Duhare, τους περιγράφουν ως ψηλότερους από τους άλλους Ινδιάνους, κοκκινομάλληδες ή καστανομάλληδες και με γκρι μάτια. Λέγεται επίσης ότι είχαν φακίδες και ανοιχτό χρώμα δέρματος όπως οι «Καυκάσιοι». Ήταν ανώτεροι τεχνολογικά από τις άλλες φυλές ινδιάνων και κατείχαν κάποιου είδους «πυροτεχνήματα». Μια ομοιότητα που προβάλλεται συχνά είναι η παρασκευή γάλακτος από ελάφια που είναι εξέχουσα τόσο στους Duhare όσο και σε παλιές ιρλανδικές φυλές ενώ το ελαφίσιο γάλα εξυμνείται στη Γαελική ποίηση.
Κάποιοι το έχουν τραβήξει ακόμα πιο πολύ το θέμα αναζητώντας ομοιότητες στο λεξιλόγιο και στα πετρογλυφικά της περιοχής όπου διέμεναν οι Duhare με αντίστοιχα ιρλανδικά ευρήματα από την Ευρώπη. Αυτές οι απόπειρες όμως δεν γίνονται δεκτές από την επιστημονική κοινότητα η οποία προτιμά να κατατάσσει τους μυστηριώδεις Duhare στις φυλές Sioux και όχι σε κάποιους μακρινούς Ιρλανδούς προγόνους. Είναι και κάτι φανταστικές αναφορές σε γίγαντες-αρχηγούς των Duhare που εντείνουν την αναξιοπιστία των ισπανικών πηγών της εποχής...

Πηγές:
https://www.irishcentral.com/roots/hist ... r-columbus
https://www.legendsofamerica.com/duhare-irish-indians/




